Ib Dorthe

Er jeg blevet hakket?

Recommended Posts

DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
1 time siden, modpol skrev:

Det jeg skriver er faktuelt og ikke til debat, så vi behøver ikke være enige, alle kan selv google det og se det skriver noget andet end det jeg taler om.

Jeg vil råde folk til at gøre præcis det du forsøger at sige.

1 time siden, modpol skrev:

alle kan selv google det og se det skriver noget andet end det jeg taler om.

Så du mener vist at du taler om noget andet end linux :)  Så fik vi da endelig det på plads, for IT viden ligger på google, og ikke i din egen viden.

Jeg glæder mig til at høre om android og linux OS, og hvorfor et linuxbaseret Android ikke er linux kompatibelt som udgangspunkt. Når Android ikke startes op, for du vel godt at der er en "android" kommando i linux som starter Android, har du ellers bare en linux og de tilhørende værktøjer som et almindeligt linux OS :)
Dog med Google proptritære ændringer i kernen, så deres vision er enklere sat til livs i linux verden, men det gør ikke linux mindre kompatibelt. 

Hov,
Google har strippet deres linux, så den kan lægges på meget små lagre, som var udgangspunktet da de byggede Android 1.0 , nu er der masser af dists hvor f.eks Motorola engang byggede en linux på telefonen, som startede op mens android kørte på telefonen, så fik man sin X startet på en anden skærm, det var ingen emulering, det var bare linux, det kan du måske google og få bekræftet.

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg vil råde folk til at gøre præcis det du forsøger at sige.

Så du mener vist at du taler om noget andet end linux :)  Så fik vi da endelig det på plads, for IT viden ligger på google, og ikke i din egen viden.

Jeg glæder mig til at høre om android og linux OS, og hvorfor et linuxbaseret Android ikke er linux kompatibelt som udgangspunkt. Når Android ikke startes op, for du vel godt at der er en "android" kommando i linux som starter Android, har du ellers bare en linux og de tilhørende værktøjer som et almindeligt linux OS :)
Dog med Google proptritære ændringer i kernen, så deres vision er enklere sat til livs i linux verden, men det gør ikke linux mindre kompatibelt. 

Hov,
Google har strippet deres linux, så den kan lægges på meget små lagre, som var udgangspunktet da de byggede Android 1.0 , nu er der masser af dists hvor f.eks Motorola engang byggede en linux på telefonen, som startede op mens android kørte på telefonen, så fik man sin X startet på en anden skærm, det var ingen emulering, det var bare linux, det kan du måske google og få bekræftet.

Android <> Linux = jeg har ret
Linux = Android = AIX = Mac OS etc etc ... = du har ret

Jeg siger at der forskel på Android og Linux , og at det ikke kun er navnet men også de programmer som der kan køre native på de to OS.

Kun hvis de er så ens at man out of the box kan køre de samme programmer på begge, så er det samme OS ellers ikke.

Jeg har på intet tidspunkt anfægtet at det kan være fællesskab eks. kerne eller andet, men jeg anfægter at man kan sige at det er samme OS, når de er udgivet af forskellige, hedder noget forskelligt og har forskellige programmer.

Så med mindre at Android er navnet på en Linux distribution, så er det et andet OS. AIX er unix, men det er ikke Linux. Mac OS er også en unixbaseret og minder om Linux, men det er ikke Linux og programmerne fra Mac OS kan ikke køre på Linux og omvendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 7 timer siden, me. skrev:

Android er en Linux distro.

Tror ikke han fatter , at android er lagt oven på linux, som en anden X server frontend, og det er bare tilføjet ændringer i kernen(HAL), som andre også kunne for at få bedre integration af telefon og tablet. 

Næsten som at læse om FirefoxOS som igen ligger ovenpå linux kernen.

Man kan "næsten" sammenligne Gnome og Android , med undtagelse af de ændringer i kernen som Gnome ikke udnytter/bruger.

Selvfølgelig følger der et framework, som Gnome også har,  præcis som Android, Gnome gav noget andet. Gnome kommer så med flere dists.

https://en.wikipedia.org/wiki/GNOME

Der er så ingen som har kaldt det GnomeOS :)

For 23 timer siden, modpol skrev:

men jeg anfægter at man kan sige at det er samme OS, når de er udgivet af forskellige, hedder noget forskelligt og har forskellige programmer

Du har Debian, Ubuntu og Redhat osv...
De hedder da noget forskelligt.
De har sikkert også lidt forskellige programmer, men de har alle til fælles som Android, at man kan installere pakker på kryds af disse dists og køre dem alligevel, da de jo i grunden er samme kerne og løsning for dette OS. Nogle er gået længere og ønsket mere, og det står dem åbent for med de er alle bagudkompatible nok til at køre samme programmer, hvis man vil.
Og som med Gnome, kan man ikke køre Gnome specifikke programmer uden at installere Gnome, som med Android og APK's :)

Edit: Selvom android apps så kan kræve touchskærme, som andre kerner ikke har support for, så er Android bagudkompatibelt og klarer musen, hvis man ikke har touch :) Så selv der ligger der en form for support over platformene som installlerer Android framwork og tilhørende pakker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
On 9.11.2019 at 08:41, DenBruneMunk skrev:

Tror ikke han fatter , at android er lagt oven på linux, som en anden X server frontend, og det er bare tilføjet ændringer i kernen(HAL), som andre også kunne for at få bedre integration af telefon og tablet. 

Næsten som at læse om FirefoxOS som igen ligger ovenpå linux kernen.

Man kan "næsten" sammenligne Gnome og Android , med undtagelse af de ændringer i kernen som Gnome ikke udnytter/bruger.

Selvfølgelig følger der et framework, som Gnome også har,  præcis som Android, Gnome gav noget andet. Gnome kommer så med flere dists.

https://en.wikipedia.org/wiki/GNOME

Der er så ingen som har kaldt det GnomeOS :)

Du har Debian, Ubuntu og Redhat osv...
De hedder da noget forskelligt.
De har sikkert også lidt forskellige programmer, men de har alle til fælles som Android, at man kan installere pakker på kryds af disse dists og køre dem alligevel, da de jo i grunden er samme kerne og løsning for dette OS. Nogle er gået længere og ønsket mere, og det står dem åbent for med de er alle bagudkompatible nok til at køre samme programmer, hvis man vil.
Og som med Gnome, kan man ikke køre Gnome specifikke programmer uden at installere Gnome, som med Android og APK's :)

Edit: Selvom android apps så kan kræve touchskærme, som andre kerner ikke har support for, så er Android bagudkompatibelt og klarer musen, hvis man ikke har touch :) Så selv der ligger der en form for support over platformene som installlerer Android framwork og tilhørende pakker.

Jeg kan ikke køre Linux programmer på min android, ergo er det ændre så meget at det ikke længere er samme OS uanset at det er samme kerne. Andre biblioteker mangler eller er ændre så meget at de ikke længere er kompatible.

Men du kan kalde det samme OS hvis du vil, det gør jeg ikke. Android er ikke på listen over Linux Distributioner og det er dem som jeg erkender er Linux og ikke andre.

Du må imidlertid gerne have dine egen definition, det er bare ikke noget vi andre er forpligtige til at være enige med dig i, fordi det ikke er objektivt sandt men et spørgsmål om definition.

https://www.androidauthority.com/android-linux-784964/

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 57 minutter siden, modpol skrev:

Jeg kan ikke køre Linux programmer på min android, ergo er det ændre så meget at det ikke længere er samme OS uanset at det er samme kerne. Andre biblioteker mangler eller er ændre så meget at de ikke længere er kompatible.

Der er folk som ikke kan køre nem-id app på deres mobil, det betyder ikke at det ikke virker, men de bare ikke ved eller ikke har hvad skal til, jeg gider ikke debattere det mere. Det er ikke et område du besidder særlig meget viden på , så ikke værd at bruge mere energi på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Der er folk som ikke kan køre nem-id app på deres mobil, det betyder ikke at det ikke virker, men de bare ikke ved eller ikke har hvad skal til, jeg gider ikke debattere det mere. Det er ikke et område du besidder særlig meget viden på , så ikke værd at bruge mere energi på.

Det er ikke viden der mangler, men enighed om definition og det brude du have indset på nuværende tidspunkt hvis du ellers evnede det. Jeg har udtrykt det klart nok fra starten af og det siges også udemærke i den artikel jeg linkede til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.