dewey

Skal vi have frivilligt politi?

Recommended Posts

dewey

https://newsbreak.dk/skal-vi-have-frivilligt-politi/

Justitsminister Nick Hækkerup (S) har på initiativ fra DF bedt Rigspolitiet kigge nærmere på tysk politis erfaringer med at sende uniformerede politifrivillige på gaden med peberspray for at skabe mere tryghed i lokalsamfundet. Dårlig idé, siger Politiforbundet.

Kan det lade sig gøre at få helt almindelige borgere til patruljere og observere på gader og stræder som politi-frivillige for at skabe mere tryghed i lokalsamfundet? Sådan lyder en forespørgsel fra Peter Skaarup (DF), der skriftligt har spurgt justitsminister Nick Hækkerup (S) om, hvorvidt man med inspiration fra Tyskland kan etablere en ordning med politi-frivillige i Danmark.

DF’eren har indsendt spørgsmålet i håbet om, at man som borger i Danmark fremover vil opleve en større tryghed i lokalsamfundene, end man gør i dag, siger han til avisen Danmark:

– Med den her forespørgsel håber vi, at det er noget, man kan gøre brug af for at højne trygheden i samfundet. Vi er meget optagede af, at borgerne kommer tættere på politiet, og at politiet kan løse de opgaver, der er brug for. Derfor mener jeg, at man bør tillade kommunerne at oprette en form for politifrivillige eller hjælpere, som kan skabe en øget tryghed i lokalsamfundet.

Peter Skaarup gør opmærksom på, at det ikke er et gennemarbejdet forslag, han kommer med, men i første omgang en forespørgsel på, om der er mulighed for at indsætte politifrivillige i Danmark, ligesom man altså har gjort i Tyskland, hvor de frivillige, der assisterer politiet, er udstyret med uniform og peberspray.

Hvad mener du, skal vi have frivilligt politi?

En god ide - i Tyskland har det været og er stadigvæk en stor hjælp for politiet og beroligende for borgerne, det frivillige politi i Tyskland er ikke kun udstyret med peberspray men også med håndjern og mange med våben dvs. med Walther p-5.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Nej..

Vil skal naturligvis ikke have amatør-politi på gaderne. Politiet må løse politiopgaver. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)

Det er en dårlig ide med minder det følger officielle beføjelser og uddannelser med. Inkompetente folk uden beføjelser er et skidt hit.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg kom selv med et lignende forslag for et par uger siden. Men det var delvist ment som en provokation, fordi jeg mener ikke, at politiet løser deres opgaver godt nok her i Danmark.

Når politiet ikke magter opgaverne, er det klart, at man overvejer alternativer. Men det er samtidig også lidt af en farlig glidebane at begynde at lade almindelige borgere agere politi. Man kan være nervøs for om de magter at håndtere opgaverne godt nok, når de ikke har nogen uddannelse.

Men en eller anden form for tryghedsskabende borgerværn, som ikke som sådan har voldelige beføjelser, synes jeg kunne være en god idé. Nogle hærdebrede mænd, der alene ved deres tilstedeværelse gør, at 16 årige Ahmed og 20 årig Mahmoud ikke tør lave ballade, fordi de ved godt, at de ikke har en chance imod disse hærdebrede mænd.

Jeg hørte i går en historie heroppe fra Aalborg. En mand fortalte mig, at i sommers huserede en håndfuld voldelige arabiske unge mennesker ude ved noget der hedder Kystvejen, som et er område som folk i Nordjylland bruger til dogging - d.v.s. sextræf med både mænd, kvinder og par. Der var så den her håndfuld arabiske unge mennesker mænd, der kun kom derud for at lave ballade. Manden fortalte mig, at de brugte to (arabiske) unge kvinder som lokkemiddel. Kvinderne spurgte mændene derude, om de var med på noget. Så hvis mændene lod sig lokke, så kom der 3-4 unge arabiske mænd i flok og overfaldt mændene. Der er vist 3-4 stykker derude, der er blevet slået til lirekassemænd. Medierne har underligt nok slet ikke skrevet om sagerne, men det er jo velkendt, at lige så snart, at det er noget med sex, så er der nogle mænd, som ikke tør anmelde overfaldene, fordi de er bange for at blive afsløret (i at søge sex offentligt). Derudover har medierne nok en vis form for berøringsangst overfor kriminalitet begået af unge arabiske mænd, fordi de gerne vil viderebringe myten om den åh, så vellykkede integration....

Men historien, som jeg fik den fortalt, gik på, at der var en eller anden, som fik organiseret et hævntogt, så en dag dukkede der tre soldater op derude og gennembankede disse arabiske unge mænd. Om historien er sand, kan jeg ikke vide, for den lyder vild. Men det var sådan jeg fik den fortalt af denne mand. Så disse soldater havde simpelthen taget sagen i egen hånd og gennembanket mændene.

Principielt er jeg imod selvtægt, men i tilfælde, hvor myndighederne ikke lykkes med at gribe ind, kan det være nødvendigt for at få stoppet visse typer. Der er også en form for karma i at nogle mænd, der overfalder en forsvarsløs mand i flok, selv bliver gennemtævet at nogle bomstærke soldater. En form for poetisk retfærdighed. Fordi politi og myndigheder i Danmark formår desværre ikke altid at skabe retfærdighed.

Er sådanne tilstande ønskværdige? Nej, bestemt ikke! Men de er en konsekvens af, at myndighederne ikke løser deres opgaver tilfredsstillende.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

NEJ BARE NEJ......

Jeg er heller ikke fan af de gule veste (Natteravnene).

Det er farligt at overlade ordenensmagten til almindelige borgere, der er en grund til at politifolk tager en politiuddannelse og at de screenes inden de overhoved kommer ind på uddannelsen. 

Desuden skræmmer det mig faktisk lidt at regeringen undersøger muligheden. Puha da hvad med retssikkerheden 🤭

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Nej, det lyder ikke umiddelbart, som en god ide, medmindre vi snakker krise/nødsituation og der er vi slet ikke.

Trin 1. Veluddannet politi udfører politi arbejde.
Trin 2. Politi med forkortet uddannelse udfører politi arbejde. 
Trin 3. En veldisciplineret styrke ala. hjemmeværn / militær, assisterer politiet I deres arbejde.
Trin 4. Hurtigt uddannede / politi kursus frivillige, assisterer politiet I deres arbejde. 
Trin 5. Uddeling af sheriff stjerner til enhver frivillig assisterer politiet I deres arbejde. 

Det her forslag er på trin fem og vi er nu altså kun gået fra trin 1 til trin 2 og har alle dage haft elementer af trin 3 under specielle situationer. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 23.10.2019 at 07:31, ThomasSneum skrev:

Nej..

Vil skal naturligvis ikke have amatør-politi på gaderne. Politiet må løse politiopgaver. 

Har vi ikke allerede et AMATØR politi?

Jeg har ikke nogen tillid til vores ordensmagt.

Bare det at man ikke har en dresskode så vi undgår politibetjente med TALIBAN skæg, som tilsyneladende ikke kan blive store nok.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)

Hvis det virker i Tyskland, kunne det også virke here. 

Sjovt at forslaget skulle komme fra DF, som er skyldigt ind at politiet er i den situation som de er i dag. Pyt med det, alle ved at folk har respekt for en uniform, og hvis de frivillige kunne aflaste politiet, og skaber et mere trygt gadebillede, i nogen byer, så svarer jeg JA.

Men selvom der snakkes om frivillige, så bliver det er dyrt omgang, træning, uniform, kommunikation,  våben, transport, lokaler osv. og jeg så gerne et beløb på forslaget.

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 33 minutter siden, Kajkajdetermig skrev:

Bare det at man ikke har en dresskode så vi undgår politibetjente med TALIBAN skæg, som tilsyneladende ikke kan blive store nok.

Der er regler for påklædning og udseende i politiet. Eks at man skal væres ens klædt i en patrulje, ikke må have synlige tatoveringer, politiske eller religiøse symboler osv osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 7 minutter siden, Jojojo skrev:

Hvis det virker i Tyskland, kunne det også virke here. 

Sjovt at forslaget skulle komme fra DF, som er skyldigt ind at politiet er i den situation som de er i dag. Pyt med det, alle ved at folk har respekt for en uniform, og hvis de frivillige kunne aflaste politiet, og skaber et mere trygt gadebillede, i nogen byer, så svarer jeg JA.

Men selvom der snakkes om frivillige, så bliver det er dyrt omgang, træning, uniform, kommunikation,  våben, transport, lokaler osv. og jeg så gerne et beløb på forslaget.

Du glemmer at politikerne har indført ordet "Frivilligt" i stedet for gratis.

Jeg tror ikke at der er ret mange der gider at rende rundt i nattelivet og sætte sit liv på spil, mens det danske politi, sidder i dejligt opvarmede biler og rører rundt i kaffen mens et fuldautomatisk digitalt kamera med indbygget hastighedsmåler udfører betjentens arbejde mellem 9 og 15.

Ja, det skulle da så lige være dem der ikke kunne blive godkendt til at blive politibetjent.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind