dewey

Danmark er blandt de mest muslim-venlige lande i Vesteuropa

Recommended Posts

dewey

https://politiken.dk/indland/art7443644/Danmark-er-blandt-de-mest-muslim-venlige-lande-i-Vesteuropa

Danskerne er mere åbne end de fleste europæere i forhold til at have muslimske naboer og familiemedlemmer. Det viser en amerikansk undersøgelse.

Spørger man den australske journalist Hamish Macdonald, ville Danmark ikke ligge højt på listen, når det kommer til landes tolerance over for muslimer.

I hvert fald konkluderer han i en ny australsk tv-dokumentar, at der i Danmark »foregår noget råddent«, og at man »har vendt minoriteterne ryggen«, som det lyder indledningsvis i udsendelsen, der for nylig havde premiere på den australske tv-kanal ABC.

Ikke desto mindre viser en ny undersøgelse, at Danmark er et af de lande, hvor befolkningen har den største tolerance over for muslimer.

Tallene fra den amerikanske tænketank Pew Research Centers undersøgelse viser, at Danmark er det tredjemest positive land over for muslimer ud af 15 vesteuropæiske lande, kun overgået af Norge og Holland. Sverige ligger ét procentpoint under Danmark i begge undersøgelsens spørgsmål, skriver Kristeligt Dagblad.

Pew Research Center har i 2017 interviewet 24.599 tilfældigt udvalgte voksne fra de 15 lande.

Undersøgelsen er netop blevet offentliggjort påny, fordi Pew Research Center i denne omgang også har undersøgt tolerancen over-for muslimer i USA og forsøgt at finde svar på amerikanernes og vesteuropæernes
tilgang til selve trosretningen islam.

For selvom undersøgelsen viser, at 91 procent af de danske respondenter svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt man ville acceptere at have en muslimsk nabo, og 81 procent svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt man ville acceptere at have et muslimsk familiemedlem, er det ikke det samme som, at respondenterne mener, at »islam er foreneligt med samfundets værdier«.

Det forklarer viceforskningsdirektør hos Pew Research Center Neha Sahgal, der er en af dem, der står bag undersøgelsen.

»Vi kan ikke give et præcist svar på, hvorfor det forholder sig sådan, at folk godt kan acceptere den enkelte muslim, men være mere kritisk over for islam. Men vi ser generelt den trend, at folk godt kan skelne mellem enkelte mennesker, som de sagtens kan acceptere, men stadig være skeptiske over for trosretninger«, siger hun.

Mon det passer, at Danmark er blandt de mest muslim-venlige lande i Vesteuropa, hvad mener du?

Jeg tror, det passer, her i Danmark har de lov til at opføre sig og leve som de vil i religionens navn uden at tage hensyn til danske værdier og normer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Le Misanthrope

Tror ikke man altid kan stole på de undersøgelser, folk ved godt, hvad det er politisk korrekt at svare.

Og hvis man ikke er enig i det politisk korrekte, så har de fleste slet ikke lyst til at besvare den slags undersøgelser...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 1 time siden, dewey skrev:

https://politiken.dk/indland/art7443644/Danmark-er-blandt-de-mest-muslim-venlige-lande-i-Vesteuropa

Danskerne er mere åbne end de fleste europæere i forhold til at have muslimske naboer og familiemedlemmer. Det viser en amerikansk undersøgelse.

Spørger man den australske journalist Hamish Macdonald, ville Danmark ikke ligge højt på listen, når det kommer til landes tolerance over for muslimer.

I hvert fald konkluderer han i en ny australsk tv-dokumentar, at der i Danmark »foregår noget råddent«, og at man »har vendt minoriteterne ryggen«, som det lyder indledningsvis i udsendelsen, der for nylig havde premiere på den australske tv-kanal ABC.

Ikke desto mindre viser en ny undersøgelse, at Danmark er et af de lande, hvor befolkningen har den største tolerance over for muslimer.

Tallene fra den amerikanske tænketank Pew Research Centers undersøgelse viser, at Danmark er det tredjemest positive land over for muslimer ud af 15 vesteuropæiske lande, kun overgået af Norge og Holland. Sverige ligger ét procentpoint under Danmark i begge undersøgelsens spørgsmål, skriver Kristeligt Dagblad.

Pew Research Center har i 2017 interviewet 24.599 tilfældigt udvalgte voksne fra de 15 lande.

Undersøgelsen er netop blevet offentliggjort påny, fordi Pew Research Center i denne omgang også har undersøgt tolerancen over-for muslimer i USA og forsøgt at finde svar på amerikanernes og vesteuropæernes
tilgang til selve trosretningen islam.

For selvom undersøgelsen viser, at 91 procent af de danske respondenter svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt man ville acceptere at have en muslimsk nabo, og 81 procent svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt man ville acceptere at have et muslimsk familiemedlem, er det ikke det samme som, at respondenterne mener, at »islam er foreneligt med samfundets værdier«.

Det forklarer viceforskningsdirektør hos Pew Research Center Neha Sahgal, der er en af dem, der står bag undersøgelsen.

»Vi kan ikke give et præcist svar på, hvorfor det forholder sig sådan, at folk godt kan acceptere den enkelte muslim, men være mere kritisk over for islam. Men vi ser generelt den trend, at folk godt kan skelne mellem enkelte mennesker, som de sagtens kan acceptere, men stadig være skeptiske over for trosretninger«, siger hun.

Mon det passer, at Danmark er blandt de mest muslim-venlige lande i Vesteuropa, hvad mener du?

Jeg tror, det passer, her i Danmark har de lov til at opføre sig og leve som de vil i religionens navn uden at tage hensyn til danske værdier og normer.

Det kommer ikke bag på mig. Det billede som venstrefløjen forsøger at tegne af højrefløjen om at vi alle vil smide muslimerne ud stemmer simpelthen ikke. Det er ikke andet end venstrefløjspropaganda. I bund og grund vil vi have muslimerne og alle andre for den sags skyld til at opføre sig ordentligt og kan de ikke det og samtidig ikke er danske statsborgere ser vi ingen grund til at beholde dem her i landet. Til gengæld har majoriteten på højrefløjen ingen problemer med de indvandrere/udlændinge som rent faktisk opfører sig ordentligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)

Jeg kan godt genkende dette billede, her hvor jeg bor vrimler det med Muslimer, og jeg synes de er rar og venligt.  de kommer med den ekstra fordel at de er godt til at rydde op rund omkring uden at nogen spørge dem.

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Man skal nok altid tage sådanne undersøgelser med et gran salt. Folk er ikke altid ærlige, når de stilles kontroversielle spørgsmål, medmindre at de kan svare HELT 100% anonymt. Hvis du spørger folk, om de er homoseksuelle, er der også mange, der vil svare, at "nej, jeg er skam hetero", selvom de måske er gift og dyrker sex med andre mænd ved siden af. Derfor vil f.eks. undersøgelser om, hvor mange der er homoseksuelle, efter min opfattelse også altid give falske lave tal, hvor færre, end der reelt er det, vil angive, at de er til deres eget køn.  Og hvis man lavede en undersøgelse om, hvor mange der har f.eks. pædofile tendenser eller tænder på dyresex, ville man givetvist få 0%. Fordi der vil ingen jo indrømme noget som helst på grund af den ekstreme grad af fordømmelse, man oplever, hvis man indrømmer, at man er til den slags.

Folk bryder sig ikke om at blive kaldt racister, fordi de er Islamkritiske og så er der nok også nogle, der ikke svarer helt ærligt. Fordi man risikerer at blive udsat for hetz og en høj grad af moraliseren, hvis man erkender offentligt, at man faktisk ikke er vild med muslimer eller Islam.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Overordnet set er vi nok meget venligt indstillet, men jeg køber dog ikke dit præmis: 

[...]

...

Derimod stiller vi langt højere krav til mennesker fra andre kulturer - tja.. vi har tilmed forbudt dem at gå kulturelt-tildækket. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 1 time siden, Jojojo skrev:

Jeg kan godt genkende dette billede, her hvor jeg bor vrimler det med Muslimer, og jeg synes de er rar og venligt.  de kommer med den ekstra fordel at de er godt til at rydde op rund omkring uden at nogen spørge dem.

Rydde op rundt omkring? Mener du samle affald op fra gaden osv? For det kan jeg ikke nikke genkendende til. Ikke at jeg har set at de er dårligere end nogen andre til det. Jeg ser bare generelt ikke nogen rydde op på offentlige områder (udover dem som er ansat til det).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 minutter siden, dna skrev:

Rydde op rundt omkring? Mener du samle affald op fra gaden osv? For det kan jeg ikke nikke genkendende til. Ikke at jeg har set at de er dårligere end nogen andre til det. Jeg ser bare generelt ikke nogen rydde op på offentlige områder (udover dem som er ansat til det).

Det er ellers en, efterhånden, gammel tradition. 

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/muslimer-rydder-op-efter-nytaarsdruk/7457639

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Da jeg var i fængsel var det lige som opdelt i 2 "fløje" en hvor muslimerne var, og 1 hvor alle andre var (danskere, grønlændere, polakker osv).

Jeg kom naturligvis først i sidstnævnte. Ganske ubehageligt. Fx fordi jeg nægtede at betale til "køkkenkassen" idet jeg ikke brugte køkkenet til noget som helst (spiste blot rugbrødsmadder i cellen). Sommetider snorker jeg, så fik jeg kastet en sko i hovedet. Misbrugt min telefon, stjålet mine smøger mens jeg osv, og andre ubehagelige ting.

Så bad jeg om at blive flyttet hen til muslimerne, og det blev jeg så. De var enormt gode til at give mig ro (er syg), så min makker var næsten aldrig i cellen, undtagen når han SKULLE (om natten).

Der var endda en gang hvor vagterne stjal alle mine smøger, og man kan kun handle ind 2 gange om ugen, og der var 2 dage til næste gang. Så var de endda så flinke at give mig smøger. Og da butikken så endelig åbnede ville de ikke engang havde dem tilbage igen !

MEGET behageligere oplevelse, og ingen vold, hærværk, og andre ubehageligheder.

Nu bor jeg i en typisk boligblok (dog ikke en Ghetto), men er da også masser af "udenlandsk klingende" navne på dørskiltene, men jeg har nu aldrig oplevet problemer med nogen af dem overhovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Den kender jeg også til, men der er forskel på at gøre det en gang om året (i noget som onde tunger bare vil kalde et mediestunt) og så generelt bare være god til at rydde op. I det sidste ser jeg ikke muslimerne som værende hverken bedre eller dårligere end alle andre borgere i dette land.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind