Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stud.psyk

Den gode død?

Recommended Posts

stud.psyk

Kære jer

Jeg studerer psykologi, og arbejde frivilligt hos Røde Kors' vågetjeneste. Det vil sige, at jeg tager ud til døende mennesker (oftest uden pårørende), og sidder hos dem i deres sidste timer. Jeg elsker dette job, og det har gjort mig meget nysgerrig på, hvad det vil sige at dø på en "god måde". Jeg er desuden især interesseret i, hvad der fylder af følelser, tanker og behov hos den døende selv i den sidste tid, da denne vinkel synes at være en smule underbelyst. Jeg kan fx finde en masse litteratur om sorg, og hvordan dødsfald i øvrigt påvirker de efterladte. Men de døende/alvorligt syge selv hører man desværre ikke meget om eller fra.

Emnet er så småt ved at nå medierne, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt fra helt almindelige danskere. Har i nogle erfaringer, eller har i gjort jer nogle tanker om emnet, som i har lyst til at dele?

Tusind tak for at læse dette indlæg, og jeg håber i får en dejlig dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lovedrive

Hej stud. Psyk. 

Jeg er sygeplejerske og har haft mange samtaler med ældre og døende mennesker gennem de 26 år jeg har været sygeplejerske. Det er meget individuelt hvad de giver udtryk for men det jeg oftest har hørt er at de frygter smerter og at være alene i den sidste tid, mere end selve døden. Nogle har uopklarede ting f eks konflikter i familien eller tanker om egen adfærd gennem livet der fylder meget. Hvis man kan støtte op om at få løst dette eller støtte til "syndsforladelse" giver det en ro som gør det nemmere at give slip. Nogle vil gerne tale med en præst, også selv om de ikke er religiøse i den forstand. Mange bekymrer sig om hvordan familien skal klare sig, andre er kede af at ikke se børnbørn og oldebørn vokse op. Ægtefæller uanset alder fylder altid meget. Den døende sørger i den grad over tabet af det liv der nu ikke bliver. Det er vigtigt at tale åbent om det de oplever. 

I de sidste timer hvor bevidstheden ofte er sænket, er sanserne stadig påvirkbare, lyd, lys, duft og berøring er med til at skabe ro. Nogle gange skal den døende "gives lov" til at give slip. 

Jeg kan i øvrigt anbefale dig at læse hospicesygeplejerske Rita Nielsens bøger om emnet. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Døden er hård for de efterlatte , personen som er død er sgu ligeglad for han/hun er død ,og man kommer sgu ikke i himlen eller helvede , når man dør er det sgu slut ligesom når man slukker lyset , den gode død er om man mener man har haft et godt liv ,og er parat til at dø , der har selvfølgelig været op ture og ned ture , men hvis man mener at i det store hele har haft et godt liv , så er det en god død , så er der dem som dør af sygdom , det kan være en dødlig sygdom , den er sgu hård , jeg mener at det er forkert at man ikke må hjælpe dødligt syge til at komme her fra på en ordentlig måde , altså aktiv dødshjælp , hvis jeg en dag får en dødlig sygdom og bliver holdt kunstigt i live , så mener at det er mere humant at få aktiv dødshjælp 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VoidWalker

Jeg tænker det er individuelt hvad man har brug for, for at kunne dø med fred i sindet (hvad jeg vil kalde den gode død)

jeg er i en situation hvor jeg har haft en dødsdom hængende over mit hoved i længere tid..og det der er vigtigt for MIG, inden jeg skal herfra er...at mine børn ved at jeg elsker dem og at jeg har gjort det så godt jeg kunne og at de er et sted i deres liv der lover en positiv udvikling på rejsen igennem deres liv. det jeg frygter mest er at de vil mindes mig for de fejl jeg har lavet og ikke kan se hvor højt jeg elsker dem...Derfor er det blevet vigtigt for mig at vise og fortælle mine børn så tit jeg kan at jeg elsker dem!

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg har aldrig haft kontakt til døende. Men efter min overbevisning, findes døden ikke. Den er en illusion.

Det er kun den fysiske krop, der dør. Sjælen og bevidstheden lever videre og vi mennesker reinkarnerer gang på gang i nye kroppe. Selvom døden nok kan være ubehagelig, er det vel et eller andet sted en fin nok handel, at når man er gammel og træt, at man så kan overgå til en ny babykrop og starte forfra og igen føle sig ung og frisk.

Desværre er det således, at ens minder slettes, når man bliver genfødt, så derfor er de færreste mennesker bevidste om, at de lever gang på gang. Gennem regressionsterapi kan disse minder dog i mange tilfælde genskabes, så man får viden om sit forrige liv. Det sker også af og til, at små børn giver udtryk for at erindre deres forrige liv, men disse oplevelser ignoreres typisk af voksne og slås hen som børns livlige fantasier...

Da min mormor døde i en relativt tidlig alder (hun blev kun 62), så min onkel og hans kone (min tante) et lysglimt på himlen og da de kom hjem, var samtlige ure i deres hjem gået i stå på præcist det klokkeslæt, hvor min mormor døde. Det overbeviser mig om, at der ER mere mellem himmel og jord. Og ja, jeg tror på, at sjælen lever videre...

Et eller andet sted VIL jeg også gerne tro på det. Fordi livet er mega uretfærdigt, hvis man kun har ét liv her på jorden. Jeg er selv født som tvilling. Men min tvillingebror døde 3 dage efter fødslen. Så jeg har altid syntes, at det virkede uretfærdigt, at han kun fik tre dage på jorden. Derfor vil jeg også gerne tro på reinkarnation, fordi ellers er livet dybt uretfærdigt og meningsløst. Måske er det på grund af min tvillingebrors skæbne, at jeg altid har interesseret mig meget for det overnaturlige og det okkulte. Og jo mere jeg sætter mig ind i det okkulte, jo mere finder jeg ud af, at det okkulte og såkaldt "overnaturlige" er en lige så stor del af universet og livet som den fysiske og materielle virkelighed her på jorden...

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)
For 23 timer siden, Lucianone skrev:

Det er kun den fysiske krop, der dør.

Ergo findes døden.;)

Redigeret af Entrelac
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
On ‎01‎-‎01‎-‎2020 at 21:45, Entrelac skrev:

Ergo findes døden.;)

Den fysiske krop dør, fordi den bliver for gammel og slidt til at den kan bruges.

Så dør kroppen og sjælen stiger til himmels og efter nogen tid i åndeverdenen, søger den mod en ny krop og "flyver" ind i fosterets krop, hvilket sker efter 49 dage (sjælen sidder i THE PINEAL GLAND). Et fosters krop. Og så bliver man født på ny og starter i en ny inkarnation.

Det er meget praktisk, at man som f.eks. 97 årig kan forlade den forfaldne fysiske krop og få en ny spæd babykrop, så man kan føle sig ung og frisk på ny. I et nyt liv. Det normale er i øvrigt, at man genfødes med samme køn, som man havde i sit forrige liv. Så har man været dreng/mand, bliver man sikket også dreng/mand igen. Ofte vil man også blive født i samme del af verdenen, dog ikke altid. Men er man f.eks. skandinaver, vil man med en vis sandsynlighed også genfødes i Nordeuropa. Medmindre at sjælen har brug for miljøforandring og nye stimuli. Selv har jeg en fornemmelse af, at jeg tidligere har levet i enten Sydeuropa eller i Latinamerika. Det kan jeg ikke bevise nej. Men det er en intuitiv følelse, jeg altid har haft. Fordi jeg lige fra jeg var dreng altid har været tiltrukket af Italien, Spanien, Sydamerika...

At man ikke har erindringer om den forrige inkarnation, er meget praktisk. Fordi det ville tynge og distrahere folk for meget, hvis de kendte til deres mange forrige liv. Derfor er det mest praktisk, at ens hukommelse slettes, så man starter op på en frisk uden at kende til sine tidligere liv. Men gennem regressionsterapi kan man i visse tilfælde genkalde erindringerne om tidligere liv.

Dette er ikke noget, jeg kan bevise. Men jeg har blot givet udtryk for mine opfattelser af tingene.

Martinus´kosmologi er også inde på emnet om reinkarnation. Google Martinus og reinkarnation samt karma på Youtube, hvis emnet har interesse.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...