Lkebatman@gmail.com

Handicapbil

Recommended Posts

Lkebatman@gmail.com

Jeg har fået en anmærkning i mit kørekort da jeg ikke kan bruge min højre fod til og køre bil 

Har været til møde med Kommunen de vil gerne hjælpe mig med en bil til og køre på arbejde 

men vil ikke tage hensyn til at jeg har 3 børn 

de kan tage toget.  Må de godt det eller skal de tage hensyn til at man har børn ?

mvh Lars

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, Lkebatman@gmail.com skrev:

Jeg har fået en anmærkning i mit kørekort da jeg ikke kan bruge min højre fod til og køre bil 

Har været til møde med Kommunen de vil gerne hjælpe mig med en bil til og køre på arbejde 

de kan tage toget.  Må de godt det eller skal de tage hensyn til at man har børn ?

mvh Lars

Hej Lars

Det ved jeg reelt ikke. Det er jo en konkret vurdering. 

...

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet(DUKH) kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude eller du føler dig uretfærdigt behandlet.

https://www.borger.dk/handicap/Hjælpemidler/stoette-til-handicapbil

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Böef
On 11.10.2019 at 10:06, Lkebatman@gmail.com skrev:

mvh Lars

Din handicapbil er at betragte som familiebil, nu fremgår du ikke hvad kommunen ikke vil tage hensyn til.

Kan du ikke præcisere det?

Der vurderes efter servicelovens paragraf 114

https://danskelove.dk/serviceloven/114

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lkebatman@gmail.com
For 2 timer siden, Böef skrev:

Din handicapbil er at betragte som familiebil, nu fremgår du ikke hvad kommunen ikke vil tage hensyn til.

Hej

Tak for svar

De vil hjælpe mig med en bil hvor der kun kan være 2 børn på bagsædet

Så jeg kan enten efterlade min kone eller et barn. 

Mvh Lars

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 timer siden, Böef skrev:

Det er ikke korrekt.

Bilen bliver betragtede som en persons bil til/med særligt anvendelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Böef
For 8 timer siden, Jojojo skrev:

Det er ikke korrekt.

Bilen bliver betragtede som en persons bil til/med særligt anvendelse.

I forhold til spørgsmålet om udlån af bil, står der følgende i vejledningen: Efter bilbekendtgørelsens § 15, stk.1, nr. 7, er det et krav, at støttemodtageren ved bevilling af bil ikke må overdrage, udleje eller udlåne bil i længere tid. I § 15, stk. 1, nr. 7 ligger, at bilen ikke må stilles til rådighed for andre på en sådan måde, at modtageren ikke længere har gavn og kan disponere over den til enhver tid. I praksis fortolkes det som, at bilen stort set kan fungere som en ”familiebil”.

Dvs. at ægtefælle, voksne børn, anden familie, venner og hjælpere gerne må køre i bilen uden den handicappede er med fx til indkøb eller på besøg hos andre, når ejeren har vurderet, at denne ikke selv skal bruge bilen i de timer. Men bilen kan fx ikke lånes af andre til en længerevarende ferie. Ovenstående regel har været gældende i mindst 16 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Böef
For 8 timer siden, Lkebatman@gmail.com skrev:

Hej

Tak for svar

De vil hjælpe mig med en bil hvor der kun kan være 2 børn på bagsædet

Så jeg kan enten efterlade min kone eller et barn. 

Mvh Lars

Hvor gamle er dine børn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lkebatman@gmail.com
1 time siden, Böef skrev:

Hvor gamle er dine børn?

De er 

8

10

13

Mvh Las

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
On 11.10.2019 at 10:06, Lkebatman@gmail.com skrev:

mvh Lars

Der står i den juridiske vejledning, Vejledning om støtte til køb af bil og individuel befordring pkt. 49:

Der skal ved vurderingen af den billigst egnede bil tages højde for, at det for familien kan være af stor betydning, at familien kan transporteres samlet i forbindelse med f.eks. udflugter, ferier, familiebesøg m.v. Hvis den billigst egnede bil ikke kan rumme hele familien, fordi familien er for stor, er der mulighed for, at familien selv kan finansiere prisdifferencen mellem den bevilgede bil og en model, som efter familiens vurdering vil kunne dække hele familiens behov for befordring. Det forudsætter dog, at den model, familien finder frem til, er lige så velegnet for barnet med funktionsnedsættelse.

Som det fremgår af sidste led, handler det citerede konkret om den situation hvor det er et barn der har en funktionsnedsættelse, men jeg vil mene det samme gør sig gældende når det er en voksen. Der står jo: ”at det for familien kan være af stor betydning”, dvs. det er betydningen for familien, og ikke bare for personen med en funktionsnedsættelse, der er afgørende.

Jeg synes du skal gøre kommunen opmærksom på dette, hvis i gerne selv vil betale differencen. Og afslår de skal du klage, jf. ThomasSneums tidligere citat. Man skal aldrig bare acceptere et afslag fra kommunen! Der er en ikke ubetydelig del af kommunernes afgørelser der bliver omstødt af Ankestyrelsen.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

Hold nu op med al den tilskudsrytteri....

Enten har man selv råd til en bil, eller har man ikke og må undvære.....

Satans krævementalitet.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind