dewey

Regeringens asyl-afvisning: Det er 'en strudsepolitik'

Recommended Posts

dewey

https://www.dr.dk/nyheder/udland/radikale-og-sf-revser-regeringens-asyl-afvisning-det-er-en-strudsepolitik

Det er både problematisk og yderst usolidarisk, at den danske regering blankt har afvist at deltage i den midlertidige omfordelingsordning af asylansøgere, der bliver reddet på Middelhavet, som fire EU-lande er blevet enige om.

Det mener den radikale EU-ordfører, Jens Rohde, der nu opfordrer udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) til at ændre kurs.

- Man skyder sig selv i foden, hvis man på forhånd afviser at deltage i solidariske omfordelingsløsninger. Konsekvenserne forsvinder ikke af den grund, og derfor er der tale om ’en strudsepolitik’ fra regeringens side, siger Jens Rohde og fortsætter:

- Det er slet ikke et spørgsmål om, hvorvidt vi skal have en solidarisk fordeling, men hvordan vi gør det. Den diskussion skal vi gå aktivt ind i.

Hos SF er man også kritisk over for regeringens beslutning.

- SF arbejder for en gennemgribende reform af asylsystemet. Men indtil det er på plads, synes jeg, at Danmark bør byde løsninger som denne velkommen, siger partiets udlændingeordfører, Carl Valentin.

- Jeg er som sådan enig med udlændingeministeren i, at aftalen ikke er en løsning på lang sigt. Men jeg synes, det er ærgerligt, at Danmark ikke udviser mere initiativ ved at presse på for en løsning, eksempelvis ved at deltage i dette samarbejde og søge indflydelse på fremtidens asylsystem af den vej.

Ja så ser man det, nu forholder Danmark sig jo ikke anderledes end de udskældte østeuropæiske EU-medlemslande (særligt Victor Orban er blevet nedgjort), der afviser at deltage i et fordelings-system af flygtninge, ak ja sådan kan det gå.

Hvad nu - burde Danmark smides ud af EU? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 46 minutter siden, dewey skrev:

Ihhhh ja, lad os endelig få en DKexit :) Dog måske ikke på det grundlag.

• Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Danmark gør absolut ikke det samme som Ungarn og Polen osv. - på ingen måder. 

Danmark ønsker ikke denne form for håndtering/aflastning af grænselandende. De ønsker en sagsbehandling ved grænsen, eller i flygtningelejre. Og så skal medlemslandende tage imod kvoteflygtninge. 

Danmark spiller ikke imod, men ønsker en anden løsning. Danmark tager nu også kvoteflygtninge igen, så at påstå at danmark ikke spiller bold, er i den grad misvisende. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Jeg synes at det er et fornuftigt udspil fra regeringen, specielt nu hvor Tyrkiet kommer med mange flere asylsøgere

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Böef
For 1 time siden, dewey skrev:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/radikale-og-sf-revser-regeringens-asyl-afvisning-det-er-en-strudsepolitik

Det er både problematisk og yderst usolidarisk, at den danske regering blankt har afvist at deltage i den midlertidige omfordelingsordning af asylansøgere, der bliver reddet på Middelhavet, som fire EU-lande er blevet enige om.

Det mener den radikale EU-ordfører, Jens Rohde, der nu opfordrer udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) til at ændre kurs.

- Man skyder sig selv i foden, hvis man på forhånd afviser at deltage i solidariske omfordelingsløsninger. Konsekvenserne forsvinder ikke af den grund, og derfor er der tale om ’en strudsepolitik’ fra regeringens side, siger Jens Rohde og fortsætter:

- Det er slet ikke et spørgsmål om, hvorvidt vi skal have en solidarisk fordeling, men hvordan vi gør det. Den diskussion skal vi gå aktivt ind i.

Hos SF er man også kritisk over for regeringens beslutning.

- SF arbejder for en gennemgribende reform af asylsystemet. Men indtil det er på plads, synes jeg, at Danmark bør byde løsninger som denne velkommen, siger partiets udlændingeordfører, Carl Valentin.

- Jeg er som sådan enig med udlændingeministeren i, at aftalen ikke er en løsning på lang sigt. Men jeg synes, det er ærgerligt, at Danmark ikke udviser mere initiativ ved at presse på for en løsning, eksempelvis ved at deltage i dette samarbejde og søge indflydelse på fremtidens asylsystem af den vej.

Ja så ser man det, nu forholder Danmark sig jo ikke anderledes end de udskældte østeuropæiske EU-medlemslande (særligt Victor Orban er blevet nedgjort), der afviser at deltage i et fordelings-system af flygtninge, ak ja sådan kan det gå.

Lad dem bare.

Når en nar som Jens Rohde taler om solidarisk, kan man være sikker på han mener Danmark skal tage flere.

Der er allerede for mange, og man mangler stadig at se det berigende, for andre end dem.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
1 time siden, ThomasSneum skrev:

Danmark tager nu også kvoteflygtninge igen, så at påstå at danmark ikke spiller bold, er i den grad misvisende. 

Jeg tror bare , der er nogen som mener vi skyder bolden udenfor banen lidt for ofte her. Så man kan spille bold men det kan også gøres forkert.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 34 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg tror bare , der er nogen som mener vi skyder bolden udenfor banen lidt for ofte her. Så man kan spille bold men det kan også gøres forkert.

Det kan man da altid debatterer, men fakta er at vi tager imod flygtninge. Det er der andre som ikke gør. Med det som udgangspunkt, så vil jeg mene vi er med til at løse problemerne, ikke bare ignorerer dem. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, ThomasSneum skrev:

Danmark spiller ikke imod, men ønsker en anden løsning

Og hvad består den danske løsning i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 minutter siden, dewey skrev:

Og hvad består den danske løsning i?

- Alle EU lande skal tage del i en kvotepolitik. 
- Sagsbehandling sker i modtagerlandende. (og efter den model som vi har med Tyrkiet/udveksling)
- EU støtter grænselandende, både økonomisk og med nødvendigt knowhow og hænder. 

FN skal være større boldspiller i den globale flygtningepolitik. 

• Wow 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 time siden, ThomasSneum skrev:

- Alle EU lande skal tage del i en kvotepolitik. 
- Sagsbehandling sker i modtagerlandende. (og efter den model som vi har med Tyrkiet/udveksling)
- EU støtter grænselandende, både økonomisk og med nødvendigt knowhow og hænder. 

FN skal være større boldspiller i den globale flygtningepolitik. 

Det er ikke regeringen politik har socialdemokrat.

- De er imod kvotepolitik
- Sagsbehandling skal IKKE sker i modtagerlandende men uden for EU

Men det korrekt at de ønsker at støtter EU støtter grænselandene med både økonomisk og med nødvendigt knowhow og hænder for at holde EU ydre grænse og undgå flygtninges afgang til EU.

Jeg er positivt overrasker over S nye politik på området, den brude de blå også have haft.

Jeg mener at FN skal være større boldspiller i den globale flygtningepolitik, så det er også et kærkomment fremskridt, det ender jo med at jeg bliver socialdemokrat :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind