Lucianone

Største danske sportspræstation gennem tiderne?

Største danske sportspræstation gennem tiderne?  

6 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Lucianone

Hvilken danske sportspræstation synes DU er den største gennem tiderne? Jeg har udvalgt ni store sejre, som jeg selv mener må være de største i dansk idræt gennem tiderne. Jeg har primært prioriteret de mere præstigefyldte idrætsgrene. Så nogen vil med nogen ret mene, at f.eks. de mange danske sejr i speedway eller andre mindre sportsgrene bør være med. Nogen vil også mene, at jeg har glemt WIlson Kipketer. Men jeg synes, at det er lidt synd, at man bare nationaliserer en nigerianer og VUPTI, så vinder han guld for Danmark. En Sarah Slot-Nielsen kunne måske også have været med for sit EM-guld og sit OL-sølv i atletik, da Danmark sjældent vinder noget i atletik. Og man kunne også have taget danske VM- og OL-guld i badminton, sejlsport, boksning o.s.v. med....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Selv stemte jeg på Wozniacki´s sejr i Australien Open, der jo som bekendt er én af de fire store Grand Slam´s. 

Fordi tennis er en meget præstigefyldt sportsgren, hvor det er mange millioner involveret. Og det er en sportsgren, som trækker utrolige mængder af seere til. Nogen vil indvende, at hun er polak. Men hun er immervæk født i Danmark (i modsætning til f.eks. løberen Kipketer). Derfor synes jeg, at vi må regne hende som dansker, uagtet hendes polske forældre. Vi har vel alle udenlandske aner et eller andet sted...

Nr. 2 må stadig være EM-guldet i fodbold i 1992, selvom vi kom med på afbud. 

Nr. 3 mener jeg er herrernes guld i OL i håndbold i 2016. Det er nemlig sværere at vinde ved OL end ved VM, da det er utroligt svært bare at kvalificere sig. 

Nr. 4 er vel stadig Riis´Tour-sejr. Den burde have været nr. 1, men dopingskyggen gør, at han taber nogle placeringer. Jeg vælger dog at tage ham med på listen, fordi han var trods alt næppe mere dopet end sine konkurrenter. Så stadig flot!

Nr. 5 mener jeg er håndboldkvindernes tre OL-guld i træk. Det er ikke helt så svært at vinde i damehåndbold som i herrehåndbold, men det er DOG enestående at vinde OL tre gange på stribe.

Nr. 6 er så VM-guldet i håndbold for herrer.

NR. 7, JA, der har jeg så Mads Pedersens VM-guld i cykling. Det er unikt, at en dansker vinder VM i landevejscykling for professionelle, da det aldrig er sket før. Dog mener jeg, at det trækker lidt ned, at der også var lidt tilfældigheder med i spillet, da der var uvejr gennem hele løbet, så mange udgik efter styrt, punkteringer o.s.v. Nå ja, for få år siden vandt også en dansk kvinde VM i landevejscykling for kvinder. Men kvindecykling har bare ikke særligt meget præstige, så hende tager jeg IKKE med på listen. Jeg kan f.eks. ikke engang huske på stående fod, hvad hun hedder. Det siger lidt om, at kvindecykling er lidt en nichesport.

Nr. 8 er Guldfireren. Roning er ikke en kæmpesportsgren. Men det er dog ret fantastisk så mange medaljer Guldfireren har roet hjem til Danmark gennem årene.

Nr. 9 er Danmarks VM-guld i badminton for hold sidste år. Én ting er at danske spillere kan vinde OL eller VM individuelt. Men som hold er det mange gange sværere, da Kina f.eks. har 4-5 verdensklassespillere både for herrer, damer og doubler. Så alt skal flaske sig, hvis man skal slå et land som Kina i badminton. 

Nr. 10? Der er mange præstationer, jeg vel har glemt eller overset. Umiddelbart tænker jeg på f.eks. Ole Olsen´s tre VM-guld i speedway i 70´erne. Andre danskere har siden vundet 3-4 gange. Men Olsen var størst, fordi han var den første dansker, der slog igennem i speedway....

Måske kunne jeg også have fundet plads til f.eks. sejleren Povl Elvstrøm, der vist vand OL og VM flere gange i gamle dage. Men jeg har bare ikke rigtigt noget forhold til det, fordi jeg ikke var født dengang.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 7 timer siden, Lucianone skrev:

Nr. 2 må stadig være EM-guldet i fodbold i 1992, selvom vi kom med på afbud. 

Nr. 2, hverken min mand eller jeg er forbold interesserede, men den kamp så vi, og den var super.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 5 minutter siden, dewey skrev:

Nr. 2, hverken min mand eller jeg er forbold interesserede, men den kamp så vi, og den var super.

+2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)

EM  Guld det klarede de uden doping 🤓

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

EM

og ørnen... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vandpytten

Det må selvfølgelig være 'Sophus 'Krølben' Nielsen'. 👍

i285134164429857372._szw480h1280_.jpg

Han blev verdensberømt i OL i London 1908, hvor han scorede 10 mål i rekordsejren over Frankrigs A-hold.

Minuttallene var 3., 4., 6., 39., 46., 48., 52., 64., 66. og 76.

I målfesten blev han samtidig noteret for 2 hattrick.

http://www.bkfrem.dk/default.asp?id=19&spillerid=450&todo=arkiv

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
On 30.9.2019 at 15:26, Vandpytten skrev:

Det må selvfølgelig være 'Sophus 'Krølben' Nielsen'. 👍

i285134164429857372._szw480h1280_.jpg

Han blev verdensberømt i OL i London 1908, hvor han scorede 10 mål i rekordsejren over Frankrigs A-hold.

Minuttallene var 3., 4., 6., 39., 46., 48., 52., 64., 66. og 76.

I målfesten blev han samtidig noteret for 2 hattrick.

http://www.bkfrem.dk/default.asp?id=19&spillerid=450&todo=arkiv

Du må være godt oppe i årene, siden du kan huske DEN kamp.😜

Nå okay, jeg har nu også hørt om kampen, men i sagens natur aldrig set den. Men jeg ved ikke, om jeg synes, at individuelle præstationer bør tælle med i en holdsport som fodbold, når vi taler om tidernes største sportspræstationer. Men det er jo en smagssag. Så kunne vi også tage med, når Mikkel Hansen scorer 20 mål i en afgørende håndboldlandskamp o.s.v.

Stærkt af Krølben, ja bestemt. Men det hører vel med til historien, at dengang i 1908 var niveauforskellen enormt stor, fordi nogle lande var 20-30 år foran andre lande. Frankrig må have været nogle år efter Danmark. Så vidt jeg husker, var Danmark vist det land på kontinentet (altså udenfor England), hvor man først begyndte at spille fodbold. Så Danmark havde en fordel der i starten af 1900-tallet. Danmarks ældste klub KB er f.eks. fra 1876. AaB er fra 1885. Italiens ældste klub Genoa er fra 1893 (Juventus er næstældst i Italien og er fra 1897). Så der havde Danmark lige et forspring på 17 år til f.eks. Italien.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vandpytten
For 9 timer siden, Lucianone skrev:

Du må være godt oppe i årene, siden du kan huske DEN kamp.😜

Ha-ha, det var nu lidt for spøj at jeg nævnede ham, ikke engang min far var født dengang i 1908. 🤣

Skal jeg nævne nogen store præstationer, så kunne det være Tom Kristensens mange sejre i Le Mans, eller måske håndbold landsholdene, m/k.

1992 står selvføglig helt for sig selv!

På stående fod er det faktisk svært at nævne nogen enkelte, Danmark HAR (og har haft) utroligt mange store sportsnavne - vores indbyggertal taget i betragtning!

Jeg er selv 'sportsmand' på det ganske jævne, jeg spiller golf på absolut begynderplan, der ud over cykler jeg i terræn sammen med et par gode venner når tiden, lysten og vejret er til det.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rudi W
Skrevet (redigeret)

Jeg krydsede 'ANDET' fordi:

Jørgen Hansen (1943-2018), kaldet 'Gamle Hansen' var så sej, da han vandt EM i weltervægtsboksning for tredie gang; det skete i juni 1979 i Randers-Hallen. Alle bokseinteresserede kender tv-klippet, hvor en engelsk reporter råber 'I warned you .." og en masse mere. Modstanderen var Dave 'Boy' Green, som var 10-12 år yngre end den 36-årige dansker med dynamit-højrehånden.

Jeg var så heldig at være til stede (kampen blev ikke vist på DR, som aldrig kunne komme overens med Mogens Palle om en tv-aftale.) Det, jeg synes var særlig flot var, at Hansen havde haft så meget modgang - og så alligevel slog til bogstaveligt, da han fik chancen. To gange var hans EM-titel blevet frastjålet ham på groteske svindel-diskvalifikationer i hhv. Tyskland og Østrig. Dertil kom, at han få måneder før Green-kampen var blevet ramt af meningitis og havde kæmpet for sit liv på et hospital i Aalborg. Formentlig gjorde hans gode træningstilstand, at han hurtigt kom sig.

Måske gør det sit, at jeg selv sad i hallen, men det var nu flot gjort af 'den gamle', som vandt mange sejre allerede som amatør for Lindholm BK.

Redigeret af Rudi W
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind