Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst Gospel

Hvad synes i om elbiler?

Recommended Posts

Gæst Gospel
1 time siden, modpol skrev:

Pt. er det kun Prius som er en plug in hybrid udgave i DK. Men jeg kan forstår at Corolla måske også kommer i en plug in udgaver i 2020.

Prius er special ved at i den optimere til at køre langt på litteren også selvom det gør bilen uforholdsmæssige dyr at købe, det er en vis hvad vi kan bil til økofreaks (og økofreaks køber i dag EL-biler især Tesla så Toyotas salgstal rasler ned).

Men i modsætning til eks Kia så har Prius en varmepumpe som er både energieffektivt og køre på strøm. En Kia plug in hybrid vil stadig starte motoren op om vinteren for at varme bilen op, det gør Toytaen ikke.

De 80 km/l vil du ikke kommer til at køre. Fordi de 50 km for en opladning er bykørsel, det er ca. 20-25 km på motorvej herefter går den over i hybrid og køre formentlig i omegen af 25 km/l.

Så 100 km, det 75 km på hybrid af 25 km/l pr. dag, plus strøm til de første 25 km.

En plug in hybrid har samme issues som el biler, du skal helst kunne oplade hjemme, kan du det så er det fint. Bor du byen uden egen ladestander så er det strøem lige så dyr som benzin og plu in hybrid bliver derfor dyrere en hybrid biler samlet set. El biler bliver også dyrere end benzin, men har så fordelen af hurtigt optræk, lav forurening og minder vedholdendes. De fordele har hybrid og plug in ikke (med undtagelse at lidt laver forurening).

Så for mig som bor i byen så vil den plug in være ønskeligt men en dyr fornøjelse som ikke kan betaler sig. Derfor så kan jeg lige så godt købe en elbil, de kan bare ikke leveres pt. fordi det er kun E-niro og søstermodellen  som er relevante og de har 12-16 måneder leveringstid.

Så jeg venter og ser hvordan det kommer til at se ud med ID 3. Og for alle som har brug for en el bil med lang rækkevide og ikke har råd til Tesla, så vil jeg anbefale at vente mindst et år endnu inden man skifter bil.

Vi er vel også stadig kun i opstarten? Alle mærker udvikler jo lige nu, selv lastbiler kommer som hybrid og plug-in, så inden for de næste ti år vil udviklingen jo eksplodere. Der er så tale om meget andet end el, så hvem ved hvad vi ender med at køre på? Jeg har ikke mulighed for ladestander pt. men får det på lidt længere sigt, men der skal jo netop være noget med en rækkevidde der giver mening og gerne lidt under Teslas priser. Hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg miljømæssig være ligeglad med om jeg valgte en el eller diesel bil, det handler for mig udelukkende om, hvad jeg skal betale... Jeg kan se prisen på en el bil, men jeg ved også at et batteri ikke holder evigt, så der skal jo være en eller anden form for serviceaftale på den del også, mener netop Tesla har den med i prisen (som jo så er meget høj). 

Et sidespring... Ved en hushandel anbefalede energirapporten, at der blev sat en luft til luft varmepumpe op i stuen, til en vurderet pris på 23.000kr. Det ville betyde en besparelse på varmeregnskabt på ca. 1500 kroner om året. Kiggede man hos producentens side, så kunne man se pumpen havde en forventet levetid på 15 år... Nu er jeg ikke et geni, men det giver minus mening i min bog, fordi for mig er det min pris der tæller og ikke udslip af den ene eller anden art (Tallene er et par dage gamle, men de stor i energirapporten i forbindelse med en hushandel)....

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel

I følge FDM er el billigst, alt i alt, omend det ikke er den store forskel og det kommer jo igen an på hvad der sker med afgifterne. Jeg tror modpol har ret i, at det vil blive dyre at køre benzin og diesel, men det vil jo også ramme hybrid, så el bliver jo nok det de vil skubbe os over i.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-09-klar-med-billige-elbiler 

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-billigst-kore-pa-el-dyrest-kore-en-benzinbil

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 27.9.2019 at 15:11, Gospel skrev:

Jeg har ikke mulighed for ladestander pt. men får det på lidt længere sigt, men der skal jo netop være noget med en rækkevidde der giver mening og gerne lidt under Teslas priser. Hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg miljømæssig være ligeglad med om jeg valgte en el eller diesel bil, det handler for mig udelukkende om, hvad jeg skal betale... Jeg kan se prisen på en el bil, men jeg ved også at et batteri ikke holder evigt, så der skal jo være en eller anden form for serviceaftale på den del også, mener netop Tesla har den med i prisen (som jo så er meget høj).

Så skal du ikke have el eller plug i hybrid, det er kun billigerer hvis du har egen ladestander, når du skal bruge offentlig ladestander er strømme så dyr at det koster det samme som en økonomisk Diesel/Benzin bil. En almindelig hybrid er faktisk billigere i drivmidler end en plug in hybrid er, hvis du skal bruge offentlig ladestander.

Så hvis du kun tænker økonomi skal du købe Diesel til dit forbrug med meget motorvejskørsel og uden adgang til egen ladestander.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
On 24.9.2019 at 17:38, Gospel skrev:

Hvad mener i om fremtidens biler? Kan det betale sig af købe en diesel nu og vente til næste gang man skifter eller skal man allerede nu hoppe på en hybrid?

Jeg tror det vil tage mindst de næste 10 år før vi ved hvor tendensen ang. biler fører hen. Diesel-biler  har aldrig været noget for os, og fort kort tid siden, har vi har bestilt en ny benzin-bil, den får vi i november.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 minut siden, dewey skrev:

Jeg tror det vil tage mindst de næste 10 år før vi ved hvor tendensen ang. biler fører hen. Diesel-biler  har aldrig været noget for os, og fort kort tid siden, har vi har bestilt en ny benzin-bil, den får vi i november.

Men kan godt argumenter imod Diesel når vi taler miljø, men det er prismæssige en basker som er svært at slå hvis man køre meget motorvej, kun ren elbil med egen ladestander kan køres billigere end Diesel på motorvej og el biler er som bekendt dyrere i indkøb - så selv samlet set vil Diesel nok være billigere hvis kan kun ser på økonomi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
For 1 minut siden, dewey skrev:

Som jeg har forstået det, så stopper salget for benzin og diesel netop om ti år (2030), så ja jeg tror også vi må rode rundt i det uvisse lidt endnu, før der kommer et virkeligt alternativ, som ikke kun er for økofreaks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 minutter siden, Gospel skrev:

Som jeg har forstået det, så stopper salget for benzin og diesel netop om ti år (2030), så ja jeg tror også vi må rode rundt i det uvisse lidt endnu, før der kommer et virkeligt alternativ, som ikke kun er for økofreaks.

Salget at nye biler stopper i 2030, ikke brugte og en bil købet i 2030 kan måske holde til 2050.

Tror mig politikkerne bliver nød til at gribe mere dramatisk ind inden 2030, så de nuværende planer vil blive ændret til ugunst for Benzin og Diesel, mit gæt vil være afgifter på selve Benzinen og Dieselen som drivmidler vil stige for at få el til at synes billigere og mere attraktivt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 minutter siden, modpol skrev:

Salget at nye biler stopper i 2030, ikke brugte og en bil købet i 2030 kan måske holde til 2050.

Tror mig politikkerne bliver nød til at gribe mere dramatisk ind inden 2030, så de nuværende planer vil blive ændret til ugunst for Benzin og Diesel, mit gæt vil være afgifter på selve Benzinen og Dieselen som drivmidler vil stige for at få el til at synes billigere og mere attraktivt.

Skulle det ske, så kommer der sikkert et sort marked for den type brændstof, som med alt andet, er der høje afgifter er der et marked for sort handel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 9 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Skulle det ske, så kommer der sikkert et sort marked for den type brændstof, som med alt andet, er der høje afgifter er der et marked for sort handel.

Det sorte markede er vanskelig fordi brændstoffer er dyrt i forvejen svært at skaffe og transportere, og usikkert at have liggende og vanskeligt at håndterer.

Så det er er ikke ligesom stoffer og cigaretter, så vil det også have en meget lille profit margin.

Det som der kan snydes med, snydes der allerede med, nemlig landbrugs afgiftsfrie Diesel brændstof og fyringsolie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
On 24.9.2019 at 17:38, Gospel skrev:

Hvad mener i om fremtidens biler? Kan det betale sig af købe en diesel nu og vente til næste gang man skifter eller skal man allerede nu hoppe på en hybrid?

Om det kan betale sig for dig at købe en elbil eller hybrid på nuværende tidspunkt, kommer nok i høj grad an på hvordan dit kørselsbehov er.  Min kone har købt en hybrid her i foråret, og i praksis kan hun typisk køre frem og tilbage til sit arbejde i Ballerup via motorvejen på ren el.  Hun har lavet et fastpris aftale med Clever på den el bilen bruger til at lade, så for indeværende kan det faktisk godt betale sig for hende at have den her hybrid.  Den kører udmærket, og givet at den også kan køre et fint antal km på benzin, så er har der faktisk ikke været nogen videre downsides ved den på nuværende tidspunkt.

Personligt skal jeg være ærlig og sige at jeg ikke er overbevist om at de rene elbiler er sagen endnu.  Opladningstiden er til stadighed for lang, og rækkeviden er for de fleste modellers vedkommende for lille i praksis.  Men igen kommer det an på ens kørselsbehov.  Hvis du ikke kører langt, og du ikke kører hyppigt, så er en elbil potentielt en udmærket løsning for dig.  Men hvis du, ligesom jeg, jævnligt kører afstande, som overskrider den typiske rækkevidde af en elbil idag, så er det mindre praktisk.  Specielt hvis du ikke har tid i programmet til at skulle vente længere tid ved en ladestander, og endnu mindre, hvis du ikke har mulighed for at finde en hurtiglader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...