Gæst Gospel

Hvad synes i om elbiler?

Recommended Posts

modpol
For 2 timer siden, tapdance skrev:

Om det kan betale sig for dig at købe en elbil eller hybrid på nuværende tidspunkt, kommer nok i høj grad an på hvordan dit kørselsbehov er.  Min kone har købt en hybrid her i foråret, og i praksis kan hun typisk køre frem og tilbage til sit arbejde i Ballerup via motorvejen på ren el.  Hun har lavet et fastpris aftale med Clever på den el bilen bruger til at lade, så for indeværende kan det faktisk godt betale sig for hende at have den her hybrid.  Den kører udmærket, og givet at den også kan køre et fint antal km på benzin, så er har der faktisk ikke været nogen videre downsides ved den på nuværende tidspunkt.

Personligt skal jeg være ærlig og sige at jeg ikke er overbevist om at de rene elbiler er sagen endnu.  Opladningstiden er til stadighed for lang, og rækkeviden er for de fleste modellers vedkommende for lille i praksis.  Men igen kommer det an på ens kørselsbehov.  Hvis du ikke kører langt, og du ikke kører hyppigt, så er en elbil potentielt en udmærket løsning for dig.  Men hvis du, ligesom jeg, jævnligt kører afstande, som overskrider den typiske rækkevidde af en elbil idag, så er det mindre praktisk.  Specielt hvis du ikke har tid i programmet til at skulle vente længere tid ved en ladestander, og endnu mindre, hvis du ikke har mulighed for at finde en hurtiglader.

Det er så en opladnings hybrid og hvis der er en varepumpe I så opvarmning om vinteren er på ren el så er det formentlig Toyota Pius plug in I har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 27.9.2019 at 11:54, modpol skrev:

Sådan som talende blev opgjort før så vil ingen bil køre som gennemsnittet siger, heller ikke din bil. Om du har fået opgivet et forkert tal, om bilen måler forkert km/l grundet forkert hjulstørrelser eller andet ved jeg ikke, men jeg ved at INGEN køre det opgivet i praksis fordi sådan var talende lavet. Alene det faktum at talende er uden aircondition eller varme tændt vil gøre en forskel det meste af året.

Så din 2,0tdi overperformer ikke, der er bare noget andet galt, eks. at de opgivet tal er for lavt i forhold til det som det er målet til, eller at dine beregning er forkert, at du har en usædvanlig økonomiske kørestil eller det er de nye tal fra den nye metode du tale om.

Men det er rigtigt at der har været stor forskel, efter de gammel måle metoder, på hvor stor en afvigelser man ser. Eks. har Ford 1.0 ecoboost været meget udskældt for at være så langt fra de opgivede normer som det var.

Men efter de nye tal, så køre jeg også længere i min hybrid end de opgivende 22 km/l i gennemsnit, jeg har kørt godt 23,5 km/l i gennemsnit over de sidste 25.000 km. Så vi skal være skarpe på hvilket tal vi taler om, de nye eller gamle?

Efter den gamle metode var den opgivet til 28 km/l hvilket jeg jo så ikke er i nærheden af, så hvilket tal taler vi om, de nye eller gamle!

Det er de nye tal, bilen er opgivet til 21,3 km pr ltr efter wltp, bilen er leasingbil og kører derfor med de samme størrelser dæk som da den forlod fabrikken, og tallene er taget fra bilens egen computer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 27.9.2019 at 13:40, Gospel skrev:

Ja jeg har lige kigget på Toyota, og kan godt se du har ret... De starter faktisk meget lavere, end jeg umiddelbart havde set dem til, og de har så også en plug-in der kan trille mere end 80 km'l, men det er jo så plus strøm, og om det er billigt i længden, skal jeg ikke kunne sige... Tak for gennemgangen, så får vi se om jeg tør købe bil :) 

Husk bare lige at til plug in hybrid er der også udgifter til el, hvis jeg har læst rigtigt kører man ca 5 km på en kwh, og kan du ikke lade på jobbet så har du kun glæde at den medbragte strøm de første ca 50km derefter er det benzin.

Dit kørselsmønster ligner rigtigt meget min kones og pt kigger vi på ny pendlerbil til hende og tror valget falder på en peugeot 308 1,6 blue hdi, 600 kr i halvårlig grøn ejerafgift står til godt 31 kml efter de gamle tal, hvis man googler ligger den reelt omkring 24-25 kml, oveni det kan jeg få den forsikret incl 40.000km årligt, med vejhjælp for små 5000kr om året, så tror det bliver sådan en valget falder på her. De er noget billigere i anskaffelse end hybrid i samme størrelse alder og km, og tror ikke der spares noget af betydning på brændstof, grøn afgift og forsikring ved at købe hybrid i stedet

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 timer siden, basle72 skrev:

Det er de nye tal, bilen er opgivet til 21,3 km pr ltr efter wltp, bilen er leasingbil og kører derfor med de samme størrelser dæk som da den forlod fabrikken, og tallene er taget fra bilens egen computer

De nye tal passer også godt og selv jeg køre længer pr. liter end de nye tal viser for en hybrid, så det er ikke så underligt. I modsætning til det gamle tal som være nærmest umuligt at rammer undtager i helt særlige situationer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 timer siden, basle72 skrev:

Husk bare lige at til plug in hybrid er der også udgifter til el, hvis jeg har læst rigtigt kører man ca 5 km på en kwh, og kan du ikke lade på jobbet så har du kun glæde at den medbragte strøm de første ca 50km derefter er det benzin.

Dit kørselsmønster ligner rigtigt meget min kones og pt kigger vi på ny pendlerbil til hende og tror valget falder på en peugeot 308 1,6 blue hdi, 600 kr i halvårlig grøn ejerafgift står til godt 31 kml efter de gamle tal, hvis man googler ligger den reelt omkring 24-25 kml, oveni det kan jeg få den forsikret incl 40.000km årligt, med vejhjælp for små 5000kr om året, så tror det bliver sådan en valget falder på her. De er noget billigere i anskaffelse end hybrid i samme størrelse alder og km, og tror ikke der spares noget af betydning på brændstof, grøn afgift og forsikring ved at købe hybrid i stedet

Korrekt hybrid er bedre til by kørsel, der giver den den største gevinst. Plug in hybrid kan også godt give lidt på motorvejskørsel, men det er ikke noget i forhold til Diesel - så længe vi kun taler økonomi, taler vi co2 udledning er det en anden snak.

Diesel er mere energitæt og derfor er udledning af co2 også højere pr. liter end benzin og da hybrid og Diesel køre omtrent lige langt pr. liter så udleder hybrid minder co2 end Diesel. Men da Diesel er billiger pr. liter og bilen er billiger i køb, så vinder Diesel rent økonomisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel

Man må jo gå udfra, at de fortsat vil udvikle på rene elbiler, og de om få år er en reel mulighed... Der er trods alt 10 år til 2030 og kigger vi tilbage på de sidste 10 år, så er det ikke småting der kommer ud af 10 års udvikling... Men vi må så køre diesel et par år endnu :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 52 minutter siden, modpol skrev:

Korrekt hybrid er bedre til by kørsel, der giver den den største gevinst. Plug in hybrid kan også godt give lidt på motorvejskørsel, men det er ikke noget i forhold til Diesel - så længe vi kun taler økonomi, taler vi co2 udledning er det en anden snak.

Diesel er mere energitæt og derfor er udledning af co2 også højere pr. liter end benzin og da hybrid og Diesel køre omtrent lige langt pr. liter så udleder hybrid minder co2 end Diesel. Men da Diesel er billiger pr. liter og bilen er billiger i køb, så vinder Diesel rent økonomisk.

Der er måske lidt at spare på plug in hybrid ifht. co2, MÅSKE?

et eksempel:

peugeot 308 blue hdi 1,6 udleder 80g co2 

en golf gte plug in hybrid 73,8g co2, hvis man udnytter el delen fuldt ud

Så det store spørgsmål er om det i daglig brug er mere co2 venligt med plug in hybrid, tænker det afhænger meget at kørselsmønster 🙂

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
1 time siden, basle72 skrev:

Der er måske lidt at spare på plug in hybrid ifht. co2, MÅSKE?

et eksempel:

peugeot 308 blue hdi 1,6 udleder 80g co2 

en golf gte plug in hybrid 73,8g co2, hvis man udnytter el delen fuldt ud

Så det store spørgsmål er om det i daglig brug er mere co2 venligt med plug in hybrid, tænker det afhænger meget at kørselsmønster 🙂

Det gør det helt sikkert, jo mere inden for batteri rækkeviden man køre jo bedre for hybriden og så omvendt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind