dewey

”Jeg vil ikke påduttes en bestemt påklædning”

Recommended Posts

dewey

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hf-elev-naegtede-moskebesoeg-paa-grund-af-krav-til-paaklaedning

Det er et indgreb i den personlige frihed at notere elever som fraværende, der nægter at deltage i moskébesøg med påklædningskrav, siger HF-studerende. Kendere af frihedsrettigheder er uenige om, hvad skole burde have gjort

En skole bør ikke kunne tvinge elever til at underlægge sig religiøse krav om påklædning. Det mener i hvert Vibeke Christensen fra Holbæk, som i begyndelsen af skoleåret valgte at blive væk fra en udflugt til den lokale moské med sin HF-klasse. Årsagen til hendes fravær var, at en lærer fra skolen på forhånd havde sendt en mail ud til eleverne med en instruks om ikke at have shorts, nederdel eller trøjer uden ærmer på.

Det ville 24-årige Vibeke Christensen ikke være med til på dagen for udflugten, hvor temperaturen nærmede sig 30 grader.

”Jeg vil ikke påduttes en bestemt påklædning eller ligge under for mærkelige krav om tøj, som ikke passer ind i vores samfund. Vi har ret til at gå klædt, som vi lyster i Danmark, og derfor mener jeg ikke, at en skole skal gøre sådan en tur obligatorisk,” siger hun og tilføjer, at hun har et kritisk blik på islam og religion generelt, men at det ikke er årsagen til protesten.

Ifølge eleven er det et indgreb i hendes personlige frihed, men Menneskerettighedsdomstolen ville formentlig ikke mene, at der er tale om et usagligt indgreb, vurderer Eva Maria Lassen, der er seniorforsker på Institut for Menneskerettigheder med særligt fokus på tros- og religionsfrihed.

Hvad mener du, er det et indgreb i personlig frihed, at bede en elev om ikke at møde op i en moske i shorts, nederdel eller trøjer uden ærmer på.

Helt sådan ser jeg det ikke, uafhængig af om besøget nu er i en moske, kirke eller synagoge, ville jeg personlig finde det respektløst at troppe op i shorts eller en lårkort nederdel, men ellers nederdel eller trøje uden ærmer burde ikke være et et problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Man vil ikke bestemme hvad hun skal klæde sig i til daglig. 

En forudsætning for besøget, er en vis form for tildækning. Jendes "oprør" eller "modstand" finder jeg upassende - og mere et udslag af lydighed og naiv ungdimssind, end en kamp for vores alles rettigheder. 

Det var en varm dag.. fint. Men hun behøvede kun at dække sig til under besøget. Jeg finder hun unødigt og aktivt modarbejdede et undervisningsforløb, og hendes fraværd i protokollen er helt på din plads.    

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg vælger at se besøget som var de på vej til en swinger klub, og der skulle kravet været intet tøj på i gildesalen :)

Ville skolen så også tage afsted til sådan en klub, når der var de modsatte krav om tøj på sådan et sted?

Det er altid et spørgsmål om accept og fortolkning, og skolen repræsenterer ikke de individuelle elever, eller deres trosretninger, der kunne være religiøse som ikke ville gå i en moske eller andre med anden overbevisning, så at vælge det fra, er ens eget valg, og det skal man ikke kritiseres for bagefter.

Det er en klub, og intet andet. Klubber er forskellige og nogle stiller krav, andre ikke. 

Skulle man vælge at gå i swinger klub og smide tøjet i 5 minutter mens man gik igennem gildesalen så har man jo fulgt klubbens krav, og så er den ikke længere men igen, nogle ville føle sig krænket, og så må man acceptere det. Eller bliver ens syn jo ikke neutralt og så har man valgt side, og skal dømmes på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

At blive bedt om at "smide tøjet" eller få et tatovering - mener jeg absolut ikke at kunne sidestille med kravet om at man som besøgende, skal gå tildækket. Der er en himmel til forskel - og jow.. det netop denne forskel som gør at vi er inde for et "acceptabelt" krav. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tormentor
1 time siden, dewey skrev:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hf-elev-naegtede-moskebesoeg-paa-grund-af-krav-til-paaklaedning

Det er et indgreb i den personlige frihed at notere elever som fraværende, der nægter at deltage i moskébesøg med påklædningskrav, siger HF-studerende. Kendere af frihedsrettigheder er uenige om, hvad skole burde have gjort

En skole bør ikke kunne tvinge elever til at underlægge sig religiøse krav om påklædning. Det mener i hvert Vibeke Christensen fra Holbæk, som i begyndelsen af skoleåret valgte at blive væk fra en udflugt til den lokale moské med sin HF-klasse. Årsagen til hendes fravær var, at en lærer fra skolen på forhånd havde sendt en mail ud til eleverne med en instruks om ikke at have shorts, nederdel eller trøjer uden ærmer på.

Det ville 24-årige Vibeke Christensen ikke være med til på dagen for udflugten, hvor temperaturen nærmede sig 30 grader.

”Jeg vil ikke påduttes en bestemt påklædning eller ligge under for mærkelige krav om tøj, som ikke passer ind i vores samfund. Vi har ret til at gå klædt, som vi lyster i Danmark, og derfor mener jeg ikke, at en skole skal gøre sådan en tur obligatorisk,” siger hun og tilføjer, at hun har et kritisk blik på islam og religion generelt, men at det ikke er årsagen til protesten.

Ifølge eleven er det et indgreb i hendes personlige frihed, men Menneskerettighedsdomstolen ville formentlig ikke mene, at der er tale om et usagligt indgreb, vurderer Eva Maria Lassen, der er seniorforsker på Institut for Menneskerettigheder med særligt fokus på tros- og religionsfrihed.

Hvad mener du, er det et indgreb i personlig frihed, at bede en elev om ikke at møde op i en moske i shorts, nederdel eller trøjer uden ærmer på.

Helt sådan ser jeg det ikke, uafhængig af om besøget nu er i en moske, kirke eller synagoge, ville jeg personlig finde det respektløst at troppe op i shorts eller en lårkort nederdel, men ellers nederdel eller trøje uden ærmer burde ikke være et et problem.

Besøg i en moske hører overhoved ikke til i undervisningssammenhæng.

Den underviser skal fyres.

Hun skulle være gået ind med sko på, istedet for at blive hjemme og få fravær.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Det eneste problem er at det var et krav fra starten af. Det er en privat samvittighedssag om man vil besøge religiøse institutioner som man personligt er modstander af og ser på med afsky. Det samme ville gælde hvis en muslim ikke vil besøge en kirke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 33 minutter siden, ThomasSneum skrev:

At blive bedt om at "smide tøjet" eller få et tatovering - mener jeg absolut ikke at kunne sidestille med kravet om at man som besøgende, skal gå tildækket. Der er en himmel til forskel - og jow.. det netop denne forskel som gør at vi er inde for et "acceptabelt" krav. 

Der er jo kun forskel fordi din holdning er det.  

Skam, tabu og så meget andet afspejles i dit budskab, så lad os bare blive enige om at fordi du ser sådan på det, er der forskel.

Så nu er amazonas folket til skamme for os, fordi de bor i klæder du finder upassende? Altså...

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Der er jo kun forskel fordi din holdning er det.  

Skam, tabu og så meget andet afspejles i dit budskab, så lad os bare blive enige om at fordi du ser sådan på det, er der forskel.

Så nu er amazonas folket til skamme for os, fordi de bor i klæder du finder upassende? Altså...

Nej.. 

Der er forskel, fordi der er forskel. Så simpelt er det. 

Hvis du så mener at fordi nogen er nøgne i en swingerklub, så skal besøgende i en moske ikke kunne bede om at man går tildækket - er da en holdning du har ret til. Men en krav om besøg i swingerklubber, vil jeg ikke sidestille med religiøse besøgssteder, som jeg ikke vil mene at man kan kræve nøgenhed for elever.. uanset, Men fint kan se det acceptable i at man som besøgende i en moske, bliver bedt om at gå tildækket. Jeg vil mene at et moske besøg kan falde inden for de acceptable rammer for studerene - hvor swnigerklubber nok vil falde ud for. 

De to steder er absolut så forskellige.. at en 1:1 sammenligning, vel nærmest er en joke. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Begge dele har det til fælles at man ikke kan kræve at en elev vælger at deltage og derfor kan man ikke give fravær for samme.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 5 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Nej.. 

Der er forskel, fordi der er forskel. Så simpelt er det. 

Hvis du så mener at fordi nogen er nøgne i en swingerklub, så skal besøgende i en moske ikke kunne bede om at man går tildækket - er da en holdning du har ret til

Gul og blå er meget forskellige men gør ikke reelt nogen forskel , så simpelt er det.

Synsvinkel er det som gør din forklaring er polariseret af et syn på religion og sidestilling med klub og en kult som også kræver noget af folk.

Hvis den moske ikke stillede krav og var åben for alle som kirken for kristne, så ville kvinder nok også kunne gå som de lyster men det er jo ikke tilfældet, så klart at det er en klub med sær regler, og at kvinder skal dække sig til, er intet overraskende. 
Og jo, det er præcis som en swingerklub med særregler for kvinder, og andre regler for mænd, forskellen er swingerklubben har en anden religion de ser på, når man møder op der.

Det hele er religiøst, hvis du vil gøre dem til dette, så at trække på religionen er kun endnu en dårlig indikator for hvad du mener om moske, og så swingerklubber. Jeg synes de begge har tilfælles at nedgøre kvinder, så hvorfor er de ikke ens , når det er klub regler hos begge, for nogle en bog hos andre som siger kvinder tæmmes og manden er den som styrer det.

De er på ingen måde forskellige som klub i Danmark, udover at islam er anerkendt som en trosretning men der er andre klubber for katolikker og jøder, de stiller andre krav. Der er fodbold klubber som FCK men nok ikke ønske Brøndby fans i klubben, så er der murere som kræver samme fagforening også selvom loven siger noget andet.

Vi har mange klubber med mange krav :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind