snoozz

Hvad skal smøger koste?

Recommended Posts

snoozz

Regeringen siger nu at en pakke smøger skal stige gradvist til 50 kr over 2 år. Måske endda 60 kr.

Fanatikerne vil gerne op på 80-90 kr.

Hovedformålet skulle angiveligt være at undgå at unge overhovedet begynder at ryge.

Typisk regeringen at lave pengemaskiner, under påskud af at det har et eller andet godt formål.

Nøjagtigt som med fotofælder på steder som overhovedet ikke er farlige, men snedigt placeret så man ikke opdager dem før det er for sent.

Jeg ved ikke hvilket årti regeringen befinder sig i, måske 70´erne? For det har vist ikke været specielt sejt for unge at ryge siden dengang, selv da jeg gik i skole (i 90erne) var der overhovedet ikke noget specielt sejt ved at ryge, tværtimod kan man let blive mobbet for det. Fx blev jeg kaldt "skoddet" i næsten hele min folkeskoletid, også selvom et par andre også begyndte at ryge.

Men i stedet skal ALLE rygere straffes, også folkepensionisten og kontanthjælpsmodtageren.

Man må kunne finde andre måder som er særligt målrettet unge.

Det kunne gøres ret let egenligt:

Butikkerne skal have gigantiske bøder hvis de sælger tobak til unge under 18, og man kunne passende lave en "fødevarestyrrelse" bare for tobak, som består af 15-17 årige til teste hvilke kiosker, tankstationer, supermarkeder osv der sælger det alligevel,  uden at spørge om ID.

Man kunne også forestille sig at de unge som en "udflugt" tog forbi en lungemedicinsk afdeling på et hospital, så det kan se med egne øjne hvordan KOL- og lungekræftpatienter har det.

Og der er sikkert mere man kunne finde på.

Nej men hellere endnu en pengemaskine ;(

HVad synes du?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Forbyd dem...

Eller sæt prisen gevaldigt op.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja så skal vi da nok få alvor få gang i grænsehandlen. Og ikke kun for dem der bor i nogenlunde afstand til grænsen.

Og så fylder man naturligvis bilen med øl og sodavand og spiritus nu man er dernede - og madvarer for den sags skyld også.

Det tror jeg blir alt for dyrt for statskassen. Og ikke mindst for detailhandelen nu kunderne pludseligt kun kommer efter småting de mangler "akut" som en liter mælk eller lign.

Ville koste mange arbejdspladser.

Det gør det sådan set allerede for div barer, diskoteker og restauranter, hvor man før hen måtte ryge. Så køber folk takeaway og holder private fester i stedet for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Cigaretter skal gøres til skamme.

Rig som fattig, ses man med cigaretten, skal man føle sig ydmyget, man skal helst føle man behøver at gemme sig langt væk, og at det ikke længere er normalt præcis som det nu er på så mange stedet som det kan være.

Cigaretter dræber, og fordi man skal tage ansvar for ens selv, så er konsekvenserne ikke ens egne når det sker. Du dør alene men mange efterlader familie og andre, på den beslutning når det rammer.

Så lige meget om man er social taber eller rig og millionær, så er vi alle ens når vi dør. Og derfor skal prisen også være ens for alle om vi rammes som sociale tabere eller vi slet ikke rammes på økonomi men på familie liv og værdier.

Så prisen skal da op, og den kan ikke vente længe nok på dette, som andre lande allerede har gjort.

Så grænsehandel? Man vil bruge de ekstra penge i kassen på at give dyrebare bøder til smuglere, og dem som mener vi bare henter de dyre smøger i polen eller andre lande som stadig holder lavere takster end dem som tilslutter sig høje afgifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
For 14 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Cigaretter skal gøres til skamme.

Rig som fattig, ses man med cigaretten, skal man føle sig ydmyget, man skal helst føle man behøver at gemme sig langt væk, og at det ikke længere er normalt præcis som det nu er på så mange stedet som det kan være.

Cigaretter dræber, og fordi man skal tage ansvar for ens selv, så er konsekvenserne ikke ens egne når det sker. Du dør alene men mange efterlader familie og andre, på den beslutning når det rammer.

Så lige meget om man er social taber eller rig og millionær, så er vi alle ens når vi dør. Og derfor skal prisen også være ens for alle om vi rammes som sociale tabere eller vi slet ikke rammes på økonomi men på familie liv og værdier.

Så prisen skal da op, og den kan ikke vente længe nok på dette, som andre lande allerede har gjort.

Så grænsehandel? Man vil bruge de ekstra penge i kassen på at give dyrebare bøder til smuglere, og dem som mener vi bare henter de dyre smøger i polen eller andre lande som stadig holder lavere takster end dem som tilslutter sig høje afgifter.

De er allerede gjort til skamme... Jeg er normalt meget tjenestevillig, men jeg siger nej hvis en spørger om jeg vil købe cigaretter til vedkommende, det er simpelthen for pinligt :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
Skrevet (redigeret)

Jeg er ligeglad med om der er nogle få der vil køre over grænsen, tror det er dem der allerede gør det... 90 kr. for en pakke smøger, vil afholde unge fra at begynde og det er det hele værd... Alle eksperter siger de skal koste kassen, det er kun politikkerne, der er bange for deres taburetter, der ikke tør gå linen ud. De skal koste minimum 90 kroner, og der må kun være en cigaret i hver pakke.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Jeg er normalt ikke forbudstypen. Men jeg synes, at det er lidt absurd, at det stadig er tilladt at sælge smøger her i Danmark, i betragtning af, hvor ekstremt sundhedsskadeligt rygning er. Det svarer til, at man tillod at køre 200 km. i timen inde i byen - eller tillod fabrikkerne at arbejde med asbest eller lignende. 

Når man finder ud af, at noget er så utroligt farligt som rygning, bør man vel egentlig prøve at forhindre borgerne i at begå selvmord i tobak. Fordi (stor-)rygning ER sådan set et slags langsomt selvmord....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 12 timer siden, snoozz skrev:

Regeringen siger nu at en pakke smøger skal stige gradvist til 50 kr over 2 år. Måske endda 60 kr.

Fanatikerne vil gerne op på 80-90 kr.

Hovedformålet skulle angiveligt være at undgå at unge overhovedet begynder at ryge.

Typisk regeringen at lave pengemaskiner, under påskud af at det har et eller andet godt formål.

Nøjagtigt som med fotofælder på steder som overhovedet ikke er farlige, men snedigt placeret så man ikke opdager dem før det er for sent.

Jeg ved ikke hvilket årti regeringen befinder sig i, måske 70´erne? For det har vist ikke været specielt sejt for unge at ryge siden dengang, selv da jeg gik i skole (i 90erne) var der overhovedet ikke noget specielt sejt ved at ryge, tværtimod kan man let blive mobbet for det. Fx blev jeg kaldt "skoddet" i næsten hele min folkeskoletid, også selvom et par andre også begyndte at ryge.

Men i stedet skal ALLE rygere straffes, også folkepensionisten og kontanthjælpsmodtageren.

Man må kunne finde andre måder som er særligt målrettet unge.

Det kunne gøres ret let egenligt:

Butikkerne skal have gigantiske bøder hvis de sælger tobak til unge under 18, og man kunne passende lave en "fødevarestyrrelse" bare for tobak, som består af 15-17 årige til teste hvilke kiosker, tankstationer, supermarkeder osv der sælger det alligevel,  uden at spørge om ID.

Man kunne også forestille sig at de unge som en "udflugt" tog forbi en lungemedicinsk afdeling på et hospital, så det kan se med egne øjne hvordan KOL- og lungekræftpatienter har det.

Og der er sikkert mere man kunne finde på.

Nej men hellere endnu en pengemaskine ;(

HVad synes du?

Jeg synes det er fint. Faktisk er jeg fanatiker på området efter din definition. Jeg ser nemlig gerne at prisen på en pakke cigaretter er 80-90 kr. Og prisen på E-cigaretter (væsken til det) bør følge med. Det eneste man skal passe på er at man ikke får skabt et undergrundsmarked for cigaretter.

Og der bliver IKKE lavet en pengemaskine ud af det. Der er tale om at staten får dækket lidt flere af udgifterne. En af mine venner blev undervist for ca. 10 år siden af en af Danmarks førende forskere indenfor rygning og KOL. Han fik at vide at for at udgifterne grundet rygning skal dækkes så skal cigaretter koste et godt stykke over 200 kr pr pakke. Der er i bund og grund tale om at ALLE rygere straffer alle danskere i deres manglende skattebetalinger.

Uanset om det er sejt eller ej så finder jeg det faktisk temmelig alarmerende at antallet af rygere er begyndt at stige igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
For 12 timer siden, snoozz skrev:

Ja så skal vi da nok få alvor få gang i grænsehandlen. Og ikke kun for dem der bor i nogenlunde afstand til grænsen.

Og så fylder man naturligvis bilen med øl og sodavand og spiritus nu man er dernede - og madvarer for den sags skyld også.

Det tror jeg blir alt for dyrt for statskassen. Og ikke mindst for detailhandelen nu kunderne pludseligt kun kommer efter småting de mangler "akut" som en liter mælk eller lign.

Ville koste mange arbejdspladser.

Det gør det sådan set allerede for div barer, diskoteker og restauranter, hvor man før hen måtte ryge. Så køber folk takeaway og holder private fester i stedet for.

Dyre for staten med stigning.

Du er selv et godt eksempel for at være dyr for staten. Hvad tror du ikke din cancer behandling har kostet.

Og så er du fortaler for frit rygning.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 13 timer siden, ThomasSneum skrev:

Forbyd dem...

Præcist det er den eneste vej at gå, erkend at det var en fejl at de var lovlige og tag konsekvenser og forbyd rygetobak.

Folk må selvom det vil indtage tobaks produkter på andre måder, men at udsætte andre for passive rygning eller dampning, bør forbydes både privat, offentligt, indenfor og udenfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind