dewey

Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver, skole

Recommended Posts

dewey

https://politiken.dk/indland/art7389513/Alternativet-vil-afskaffe-rødt-kød-i-Københavns-børnehaver-skoler-og-kantiner

København er på vej med en ambitiøs strategi, som skal reducere klimaaftrykket af kommunens mad. Men borgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet vil gå endnu længere.

Hakkebøffer, kødsovs og lammegryde skal ikke stå på menuen i københavnske børnehaver, i skolemaden eller i kommunens kantiner. Det forslår Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet.

»Rødt kød har en massiv klimabelastning. Hvad man spiser derhjemme, står en frit for, men som kommune har vi et ansvar for at være ambitiøse i vores klimahandlinger. Derfor foreslår jeg, at vi tager det røde kød ud af måltiderne i kommunens institutioner«.

Helt konkret er det okse- og lammekød, som skal droppes. Forslaget omfatter ikke institutioner, hvor borgerne får alt deres mad – eksempelvis plejehjem, botilbud eller mad til ældre i eget hjem, men kun institutioner, hvor borgerne får 1-2 af dagens måltider.

Overborgmester Frank Jensen(S) er mere skeptisk. I et skriftligt svar fremhæver han, at køkkenarbejderne gik foran i omlægningen til økologi, og han tror på, at de – med den efteruddannelse madstrategien lægger op til – vil blive drivende i den grønne omstilling. For overborgmesteren er klar over, at rødt kød er den største »klimasynder«.

»Jeg er dog ikke tilhænger af forbud, fordi jeg synes, at det grænser til det formynderiske at forbyde okse- og lammekød«, skriver Frank Jensen, som mener, at den klimavenlige kost skal tilpasse den enkelte.

»Hvis vi har en småt spisende borger, der synes, at kød er det bedste i verden, og som har brug for den tætte næring, der er i kød, så skal borgeren selvfølgelig have kød«.

Hvad mener du om Alternativets forslag?

For mig er der gået hysteri i klimadebatten med alt det, der efterhånden skal forbydes pga klimaet.

Bliver Alternativets forslag vedtaget, rammer det ikke mig - og det er for mig fint nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 33 minutter siden, dewey skrev:

https://politiken.dk/indland/art7389513/Alternativet-vil-afskaffe-rødt-kød-i-Københavns-børnehaver-skoler-og-kantiner

København er på vej med en ambitiøs strategi, som skal reducere klimaaftrykket af kommunens mad. Men borgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet vil gå endnu længere.

Hakkebøffer, kødsovs og lammegryde skal ikke stå på menuen i københavnske børnehaver, i skolemaden eller i kommunens kantiner. Det forslår Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet.

»Rødt kød har en massiv klimabelastning. Hvad man spiser derhjemme, står en frit for, men som kommune har vi et ansvar for at være ambitiøse i vores klimahandlinger. Derfor foreslår jeg, at vi tager det røde kød ud af måltiderne i kommunens institutioner«.

Helt konkret er det okse- og lammekød, som skal droppes. Forslaget omfatter ikke institutioner, hvor borgerne får alt deres mad – eksempelvis plejehjem, botilbud eller mad til ældre i eget hjem, men kun institutioner, hvor borgerne får 1-2 af dagens måltider.

Overborgmester Frank Jensen(S) er mere skeptisk. I et skriftligt svar fremhæver han, at køkkenarbejderne gik foran i omlægningen til økologi, og han tror på, at de – med den efteruddannelse madstrategien lægger op til – vil blive drivende i den grønne omstilling. For overborgmesteren er klar over, at rødt kød er den største »klimasynder«.

»Jeg er dog ikke tilhænger af forbud, fordi jeg synes, at det grænser til det formynderiske at forbyde okse- og lammekød«, skriver Frank Jensen, som mener, at den klimavenlige kost skal tilpasse den enkelte.

»Hvis vi har en småt spisende borger, der synes, at kød er det bedste i verden, og som har brug for den tætte næring, der er i kød, så skal borgeren selvfølgelig have kød«.

Hvad mener du om Alternativets forslag?

For mig er der gået hysteri i klimadebatten med alt det, der efterhånden skal forbydes pga klimaet.

Bliver Alternativets forslag vedtaget, rammer det ikke mig - og det er for mig fint nok.

Det rammer heller ikke mig. Jeg er for længst kommet ud af børnehaven 😃

Jeg mener egentlig at de forskellige institutioner selv skal bestemme maden ud fra nogle guidelines om det skal være nærende.

Men jeg synes da at hvis det skal gennemføres så bør de gøre det samtidig på ALLE kommunens institutioner (kommunekontorer, skoler osv). Det har de selvfølgelig ikke nosser til da de ved der vil være meget modstand. Derfor gør de det mod nogle som ikke har en stemme.

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Wauw der må være sket meget i børnehaver og skoler siden dengang jeg fik de steder.

Den gang havde man en madpakke med hjemmefra, som kunne indeholde hvad man så end lyster, og var pålægschokolade vist forbudt så vidt jeg husker det ;)

Vil fik da kun varm mad i skolen når vi havde "husgerning". Og det lavede vi i sagens natur i øvrigt selv.

I øvrigt har jeg prøvet den mad som typisk ældre hjemmeboende får leveret. For det første er det dyrt - koster stort set det samme som en pizza. Og så smager det af ingenting. Faktisk lige meget hvad retten kaldes smager det af ingenting! Så hellere en frossen lasange til ti kr fra Rema1000 !

Og jo jeg har prøvet det selv i en periode hvor jeg lige var kommet hjem fra hospitalet, og ikke magtede at købe ind/lave mad selv.

Så hellere bare en æggemad, eller leverpostejsmad ;)

Iøvrigt tror jeg udemærket godt at personalet i børnehaver og skolekantiner ved hvad der er sundt og ikke er sundt. Børn skal ikke have chips cola og pommes frites i skoletiden. Børnehavebørn skal ikke have vingummibamser og kagemand og boller med nutella på. Men det tror jeg godt de allerede ved.

Sjovt nok vil de ikke forbyde gris, så vores børn kan stadig få frikadeller i det mindste ;) - mon DF har en finger med i  spillet der ? gg

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
Skrevet (redigeret)

Nogenlunde lige så tåbelig, som at DF vil tvinge frikadeller ned i halsen på de små. Rent undtagelsesvis vil jeg lige nævne Bibelen, og i den står det klart. at Gud har tænkt sig at bryde denne verden ned alligevel, så en bøf fra eller til, gør nok ingen forskel. Jeg er fortaler for, at vi skal behandle naturen ordenlig og gerne opkøbe landbrugsjord og omdanne det til natur igen, så vi kan sikre dyreliv og rent drikkevand, men alt det andet klimaævl, kan jeg ikke tage alvorligt.

Hvilke børnehaver servere i øvrigt rødt kød?

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv

Alternativet har nok glemt at muslimerne er storforbruger af okse og lammekød.

De får da pip af alt det kyllingekød de så kun kan spise. 😖

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Et forbud er for radikalt. Hvorfor ikke bare indskrive et mål om reduktion, og så ellers lade det nærdemokratiske køkkenpersonale råde?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jeg så, at en komiker forlod Alternativet forleden dag. Nu er det ikke sjovt mere !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Jeg kom bare til at tænke på om det forbud inkluderer alternativets politikere? 

Altså… det er jo kød og det er rødt… såe...

Sorry... Derp...

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 15 timer siden, Gospel skrev:

Nogenlunde lige så tåbelig, som at DF vil tvinge frikadeller ned i halsen på de små. Rent undtagelsesvis vil jeg lige nævne Bibelen, og i den står det klart. at Gud har tænkt sig at bryde denne verden ned alligevel, så en bøf fra eller til, gør nok ingen forskel. Jeg er fortaler for, at vi skal behandle naturen ordenlig og gerne opkøbe landbrugsjord og omdanne det til natur igen, så vi kan sikre dyreliv og rent drikkevand, men alt det andet klimaævl, kan jeg ikke tage alvorligt.

Hvilke børnehaver servere i øvrigt rødt kød?

Med minder at det klimaævl er årsagen til det Biblen omtaler, har du overvejet det:

Matthæus 24:3-14 Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Jesus advarer om krige, katastrofer og forfølgelser

3 Da de var nået over på Olivenbjerget, satte Jesus sig ned. Han var alene sammen med disciplene, som sluttede kreds om ham og spurgte: „Hvornår vil det med templet ske? Hvad er tegnet på, at du kommer, og det bliver verdens ende?”

4 Jesus svarede: „Lad ikke nogen vildlede jer. 5 Mange vil komme og påstå, at de er Messias, og de vil føre mange mennesker på vildspor. 6 I vil høre om uro og krigshandlinger rundt omkring, men lad det ikke skræmme jer. Den slags er uundgåeligt, men det er endnu ikke afslutningen. 7 Folk og nationer vil bekrige hinanden, og mange steder bliver der hungersnød og jordskælv. 8 Men det er kun som de første veer inden en fødsel.

9 I vil blive forfulgt, og mange vil blive dræbt. I vil blive hadet af alle folkeslag, fordi I hører mig til. 10 Mange vil derfor opgive troen og endda forråde og hade hinanden. 11 Mange falske profeter vil dukke op, og de vil føre mange vild. 12 Efterhånden som ondskaben breder sig, vil kærligheden blive kold hos mange. 13 Men de, der holder ud indtil det sidste, skal blive frelst. 14 Og glædesbudskabet om Guds rige skal forkyndes i hele verden, så alle folkeslag kommer til at høre det—og så vil afslutningen komme.

Lukas 21:8-11 Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

8 Jesus svarede: „Pas på, at I ikke bliver vildledt, for mange vil komme og påstå, at de er Messias, og andre vil sige, at nu er tiden inde. Lyt ikke til dem! 9 Og når I hører om krig og oprør, så lad jer ikke skræmme. Den slags er uundgåeligt, men afslutningen kommer ikke lige med det samme. 10 Folk og nationer vil bekrige hinanden, 11 og der vil komme store jordskælv og epidemier og hungersnød det ene sted efter det andet. Der vil ske forfærdelige ting og store tegn på himlen.

Matthæus 24:29-33 Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Tegnene på, at Jesus snart kommer igen

29 Efter den tids frygtelige trængsler vil solen pludselig blive formørket og månen holde op med at skinne. Stjernerne vil falde ned fra deres positioner og himlens kræfter komme ud af balance.[a] 30 Tegnet på Menneskesønnens komme vil derefter vise sig på himlen, og alle jordens folkeslag vil jamre højlydt, når de ser Menneskesønnen komme på himlens skyer med kraft og megen herlighed. 31 Da vil jeg sende mine engle ud under gjaldende trompetfanfarer for at samle mine udvalgte fra alle fire verdenshjørner, fra jordens og himlens yderste grænser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Fucking hippier! 😂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind