dewey

Hollandsk museum indfører forbud mod ordet guldalder

Recommended Posts

dewey

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-15-hollandsk-museum-indfoerer-forbud-mod-ordet-guldalder

Betegnelsen guldalder yder ikke retfærdighed til dem, der blev udnyttet og gjort til slaver.

Det mener det prestigefulde, hollandske museum Mauritshuis, der nu har besluttet ikke at bruge ordet fremover. Det skriver The Guardian.

Ifølge museet er det et forsøg på at være mere inkluderende omkring en periode, hvor Holland også havde sin kolonitid.

- De positive associationer, der følger med betegnelsen, som velstand, fred og uskyld dækker ikke over den historiske virkelighed i perioden. Den ignorerer de mange negative sider af det 17. århundrede, såsom fattigdom, krig, tvangsarbejde og menneskehandel, siger Tom van der Molen, der står for perioden på museet.

Fremover vil kulturinstitutionens permanente guldalderafdeling lyde navnet 'Et samlet portræt af det 17. århundrede' fremfor det tidligere, 'Holland i guldalderen'.

Betegnelsen vil heller ikke blive brugt i fremtidige udstillinger, lyder det.

Den hollandske kolonitid har før givet anledning til heftig debat. I de senere år er gadenavne blevet ændret, og der er sat spørgsmålstegn ved relevansen af flere statuer, der hylder fortidens militære helte.

Og det er heller ikke første gang, museet har handlet på det. Sidste år blev der fjernet en statue fra Mauritshuis' foyer af museets grundlægger, grev Johan Maurits van Nassau-Siegen, fordi han havde finansieret byggeriet med midler, der stammede fra slaveri.

Det fik i den forbindelse landets premierminister, Mark Rutte, til at advare mod at "dømme en fjern fortid gennem nutidens øjne".

Museets seneste beslutning har da også fået politisk opmærksomhed. Blandt andre politikere mener medlem af repræsentanternes hus Zohair el Yassini, at kulturinstitutionen har mistet fokus.

- Først skulle vi ændre vejskiltene, så skulle statuen væk, og nu er hele guldalderen lige til lossepladsen? Det er lidt kujonagtigt, at man vil omskrive historien på den måde, har han ifølge The Guardian udtalt.

Jeg giver såvel Mark Rutte og Zohair el Yassini ret i deres udtalelser, historien og det skete kan nu engang ikke skrives om eller gøres ugjort. 

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
Skrevet (redigeret)

Jamen, du milde.
Alt skal efterhånden være så pokkers korrekt. Det virker lidt ynkeligt.

Redigeret af Zorglup
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Uden at have sat mig ind i det. 
Jeg forstår ikke argumenterne. 

Men der er vel ikke et forbud imod ordet "guldalder".. de ønsker at betegne perioden på en anden måde. Det er vel ikke helt det samme. Ikke at jeg alligevel er enig.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Det muligt guldalder ikke er passende i forhold til slaver og fattige bønner, men det guldalder betegner hvordan det gik staten og den havde det godt i den periode, bla. takke være slaver og fattige bønner.

Men hvis man definere ud fra at alle skal have det godt, så mangler vi stadig at se verdenshistoriens første guldalder.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, dewey skrev:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-15-hollandsk-museum-indfoerer-forbud-mod-ordet-guldalder

Betegnelsen guldalder yder ikke retfærdighed til dem, der blev udnyttet og gjort til slaver.

Det mener det prestigefulde, hollandske museum Mauritshuis, der nu har besluttet ikke at bruge ordet fremover. Det skriver The Guardian.

Ifølge museet er det et forsøg på at være mere inkluderende omkring en periode, hvor Holland også havde sin kolonitid.

- De positive associationer, der følger med betegnelsen, som velstand, fred og uskyld dækker ikke over den historiske virkelighed i perioden. Den ignorerer de mange negative sider af det 17. århundrede, såsom fattigdom, krig, tvangsarbejde og menneskehandel, siger Tom van der Molen, der står for perioden på museet.

Fremover vil kulturinstitutionens permanente guldalderafdeling lyde navnet 'Et samlet portræt af det 17. århundrede' fremfor det tidligere, 'Holland i guldalderen'.

Betegnelsen vil heller ikke blive brugt i fremtidige udstillinger, lyder det.

Den hollandske kolonitid har før givet anledning til heftig debat. I de senere år er gadenavne blevet ændret, og der er sat spørgsmålstegn ved relevansen af flere statuer, der hylder fortidens militære helte.

Og det er heller ikke første gang, museet har handlet på det. Sidste år blev der fjernet en statue fra Mauritshuis' foyer af museets grundlægger, grev Johan Maurits van Nassau-Siegen, fordi han havde finansieret byggeriet med midler, der stammede fra slaveri.

Det fik i den forbindelse landets premierminister, Mark Rutte, til at advare mod at "dømme en fjern fortid gennem nutidens øjne".

Museets seneste beslutning har da også fået politisk opmærksomhed. Blandt andre politikere mener medlem af repræsentanternes hus Zohair el Yassini, at kulturinstitutionen har mistet fokus.

- Først skulle vi ændre vejskiltene, så skulle statuen væk, og nu er hele guldalderen lige til lossepladsen? Det er lidt kujonagtigt, at man vil omskrive historien på den måde, har han ifølge The Guardian udtalt.

Jeg giver såvel Mark Rutte og Zohair el Yassini ret i deres udtalelser, historien og det skete kan nu engang ikke skrives om eller gøres ugjort. 

Din mening?

Det er sku mærkeligt at museet på deres opdaterede hjemmeside stadigvæk bruger ordet guld alder - Golden age 

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwi668XkoNXkAhWC0bIKHXu1D2YYABAAGgJscg&ohost=www.google.com&cid=CAESEeD26ZI-snjIDAuxjbQM2-nb&sig=AOD64_0JtoEUgJQYzCbwNxl7Z9af9EEuSg&q=&ved=2ahUKEwitnrzkoNXkAhUMEJoKHUAAArgQ0Qx6BAgLEAE&adurl=

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 timer siden, ThomasSneum skrev:

Uden at have sat mig ind i det. 
Jeg forstår ikke argumenterne. 

Men der er vel ikke et forbud imod ordet "guldalder".. de ønsker at betegne perioden på en anden måde. Det er vel ikke helt det samme. Ikke at jeg alligevel er enig.  

Efter gennemlæsning er jeg også mere til sidste, men prøver at være mere korrekt for den periode hvor Hollændere tjente rigtigt mange penge på o.a.. slave transport.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 timer siden, dewey skrev:

Danskerme er heller ikke bedre end hollænderne, hvad angår at ændre navne på kunstværker: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-06-14-kunstvaerker-faar-nyt-navn-dansk-museum-siger-nej-til-neger-og-hottentot

Det er så plat at vi er nået dertil, den danske sang er en ung blond pige....come on, det er ikke ment som at ikke blonde piger ikke er danske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind