dewey

Vi lever i kulturkonflikternes tid

Recommended Posts

dewey

https://www.berlingske.dk/kommentatorer/vi-lever-i-kulturkonflikternes-tid

Hvis man tror, at konflikterne, der er affødt af den ikke-vestlige indvandring til Danmark, vil aftage over tid, tager man fejl. Flere ting tyder på, at det vil udvikle sig lige modsat.

Outlandish-sangeren Isam Bs ramadan-bidrag til Højskolesangbogen var et af sensommerens mest omdiskuterede emner. Jeg er ikke nogen udpræget fan af højskolesangbogen og i betragtning af, hvor mange fjollede sange, den i forvejen rummer, generer det mig ikke, at der kommer en til heri, som jeg næppe kommer til at synge eller høre.

På den anden side forstår jeg godt, at inklusionen af en muslimsk sang – og det er en ramadansang naturligvis – i en sangbog, som tematisk også er organiseret efter kristne højtider, og som stammer fra en højskolebevægelse med tætte bånd til kirken, fører til kontroverser.

En anden nyligt omdiskuteret sag er bekendtgørelsen om, at man skal give hånd ved statsborgerskabsceremonier. Her er fløjene skarpt optegnet mellem dem, som mener, at det er urimelig og smålig symbollovgivning og dem, som argumenterer for, at vil man ikke give hånd til medlemmer af det modsatte køn, har man søgt statsborgerskab i det forkerte land. Andre emner, der har fyldt den seneste tid, er kønsopdelt pigesvømning i områder med mange indvandrere, undervisning på muslimske privatskoler, bederum på videregående uddannelser, fællesbøn på Rådhuspladsen og naturligvis burkaforbuddet.

Hvad tror du, vil konflikterne aftage eller udvikle sig endnu mere i negativ retning?

Jeg må melde blank, jeg ved det simpelthen ikke, jeg formoder end ikke, hvordan konflikterne vil udvikle sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Le Misanthrope

Efter mine formodninger, stopper det ikke med krav om optagelse i Højskolesangbogen, men kravene vil blive større på alle områder, efterhånden som flere ikke-vestlige kommer til, da religionen har stor betydning for dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 time siden, dewey skrev:

https://www.berlingske.dk/kommentatorer/vi-lever-i-kulturkonflikternes-tid

Hvis man tror, at konflikterne, der er affødt af den ikke-vestlige indvandring til Danmark, vil aftage over tid, tager man fejl. Flere ting tyder på, at det vil udvikle sig lige modsat.

Outlandish-sangeren Isam Bs ramadan-bidrag til Højskolesangbogen var et af sensommerens mest omdiskuterede emner. Jeg er ikke nogen udpræget fan af højskolesangbogen og i betragtning af, hvor mange fjollede sange, den i forvejen rummer, generer det mig ikke, at der kommer en til heri, som jeg næppe kommer til at synge eller høre.

På den anden side forstår jeg godt, at inklusionen af en muslimsk sang – og det er en ramadansang naturligvis – i en sangbog, som tematisk også er organiseret efter kristne højtider, og som stammer fra en højskolebevægelse med tætte bånd til kirken, fører til kontroverser.

En anden nyligt omdiskuteret sag er bekendtgørelsen om, at man skal give hånd ved statsborgerskabsceremonier. Her er fløjene skarpt optegnet mellem dem, som mener, at det er urimelig og smålig symbollovgivning og dem, som argumenterer for, at vil man ikke give hånd til medlemmer af det modsatte køn, har man søgt statsborgerskab i det forkerte land. Andre emner, der har fyldt den seneste tid, er kønsopdelt pigesvømning i områder med mange indvandrere, undervisning på muslimske privatskoler, bederum på videregående uddannelser, fællesbøn på Rådhuspladsen og naturligvis burkaforbuddet.

Hvad tror du, vil konflikterne aftage eller udvikle sig endnu mere i negativ retning?

Jeg må melde blank, jeg ved det simpelthen ikke, jeg formoder end ikke, hvordan konflikterne vil udvikle sig.

Jeg tror religionens dage er talte som magtfaktor, kultur derimod er en anden sag. Hvis man stoppede indvanding af muslimer i morgen, så ville Danmark stadig være mere sekulært om 50 år end i dag. De unge 3 generation og yngre bliver i stigende grand ikke troende ligesom de etniske Dansker i stigende grad bliver det.

Men det forhindre ikke folk i at holde på nogle traditioner som en del af en kulturarv - eks. sprog, højtider (som har religiøs oprindelse) osv.

Så nej konflikterne vil blive minder, hvis man stopper indvandringen, men det ser det ikke ud til man gør og så kommer det et oprør på tidspunkt. Når tilstrækkelig mange ser deres land og folk truet af udefra kommende indvandrere så opstår det etniske spændinger som i nogle tilfælde føre til borgkrig og etniske udrensning. I andre tilfælde forbliver det dog fredelig sameksistens og andre steder igen, ser vi assimilering over tid.

Der er meget der spiler ind, men jeg tro at fortsat indvandring vil skabe store problemer som kan eksploderer.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg mener det er lidt forkert at se på det som ikke-vestlig indvandring. Som jeg ser det er der ikke specielt mange problemer med ikke-vestlig indvandring fra f.eks. Asien og Sydamerika.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 8 minutter siden, dna skrev:

Jeg mener det er lidt forkert at se på det som ikke-vestlig indvandring. Som jeg ser det er der ikke specielt mange problemer med ikke-vestlig indvandring fra f.eks. Asien og Sydamerika.

dna - jeg tror du har misforstået teksten i oplægget? for du har ret der er ikke mange problemer med vestlige indvandrere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
XESLARO

Jeg tænker lidt at netop at de har taget højskolen til sig er et godt tegn på at de er ved at tage dansk kultur til sig 

Resten er buler i vandet som vil rette sig ud og finde et naturligt leje 

Jeg tror vi er godt på vej i den rigtige retning og de få på begge sider bliver mere og mere desperate i både debat og handling 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 timer siden, dna skrev:

Det ville der være hvis det have være i sammen omfang som muslimerne, men antal har noget at sige.

Det er ikke kun islam som religion som er et problem, vi ville have sammen problem hvis vi have haft 500.000+ fra Asien og Sydamerika.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 timer siden, dewey skrev:

dna - jeg tror du har misforstået teksten i oplægget? for du har ret der er ikke mange problemer med vestlige indvandrere.

Asien og Sydamerika er ikke vestlige. Men det er rigtigt at vi ikke oplever problem med indvandrere fra vestlige lande eller folk fra Asien og Sydamerika, i samme omfang som fra Afrika og Mellemøsten.

Men jeg vil påstår at indvandring i det omfang vi servil være et problem uanset fra de kommer fra, at det så er nogle vi også har konflikter med gør det kun værre. Eks. vil en ateistisk dansk kultur kolliderer med en meget religiøs kulture uanset religion. Det er uvæsentligt at muslimer ikke spiser gris, who cares, men det at folk er troende virker som en rød klud på mange danskere, især fordi religion har andre værdirer eks. til mænd og kvinders roller, sex i almindelighed og homoseksualitet i særdeleshed.

Man skal bare huske at Islams holdninger sådan set også er Biblens, så have vi været et kristent land, så have muslimers værdier været de samme som vores, vi er bare ikke et kristen land mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 9 timer siden, modpol skrev:

Det ville der være hvis det have være i sammen omfang som muslimerne, men antal har noget at sige.

Det er ikke kun islam som religion som er et problem, vi ville have sammen problem hvis vi have haft 500.000+ fra Asien og Sydamerika.

Det tror jeg ikke. Der havde formentlig været nogle problemer, men ikke de samme og formentlig ikke i samme omfang, men det er alt sammen spekulationer, både fra din og min side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 13 timer siden, dna skrev:

Det tror jeg ikke. Der havde formentlig været nogle problemer, men ikke de samme og formentlig ikke i samme omfang, men det er alt sammen spekulationer, både fra din og min side.

Helt sikkert ikke de samme problemer og omfanget er vanskeligt at sige noget om, men modstanden i befolkningen ville være den sammen uanset hvilken etnisk gruppe som kommer i stort antal og dermed true med at ændre fædrelandet for altid ved at ændre den etniske sammensætning.

Mennesker er grundlæggende tilhængere af at andre skal minde om dem selv så meget som muligt, så ændringer som går i modsat retning vil altid møde modstand i enhver nation til enhver tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind