dewey

Hvem skal bryde den sociale arv, og hvis ansvar er det?

Recommended Posts

MP66
Skrevet (redigeret)

Vores tidligere regerings politik var, at taget fra de svage, og give det til de rige.

Kommuner er fyldt med mennesker, der både fysisk og mentalt ikke er i stand til at varetage et arbejde, men alligevel står vi alle sammen og ser på det, som om 'lorte liv' er noget der rammer kun andre end os selv.

Men så længe kommuner ”har ret” at spekulerer, og mange efterfølger ikke engang Ankestyrelsens afgørelser - vil det ikke være muligt at tale om nedbrydning af social arv.

Og det ikke kun de syge, der er i fokus her. Hvad med alle de skoler, vi har lukket de sidste par år. Hvad med sundhedsvæsenet, vi har forværret så meget at lande som Ungarn er langt foran os. Det også en del af det sociale arv.

Vi bruger ca. 9% af vores BNP på uddannelse. Finland, Kanada, Holland, Tyskland, Estland og Slovenien bruger væsentligt mindre, og alligevel er de bedre end os på det punkt.

Mere end 20 lande har bedre kvalitet af sundhedsvæsenet end vores. Ud af dem har over 50% på samme vis som vi har, gratis adgang til sundhedsvæsenet.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 9.10.2019 at 10:33, MP66 skrev:

Vores tidligere regerings politik var, at taget fra de svage, og give det til de rige.

Kommuner er fyldt med mennesker, der både fysisk og mentalt ikke er i stand til at varetage et arbejde, men alligevel står vi alle sammen og ser på det, som om 'lorte liv' er noget der rammer kun andre end os selv.

Men så længe kommuner ”har ret” at spekulerer, og mange efterfølger ikke engang Ankestyrelsens afgørelser - vil det ikke være muligt at tale om nedbrydning af social arv.

Og det ikke kun de syge, der er i fokus her. Hvad med alle de skoler, vi har lukket de sidste par år. Hvad med sundhedsvæsenet, vi har forværret så meget at lande som Ungarn er langt foran os. Det også en del af det sociale arv.

Vi bruger ca. 9% af vores BNP på uddannelse. Finland, Kanada, Holland, Tyskland, Estland og Slovenien bruger væsentligt mindre, og alligevel er de bedre end os på det punkt.

Mere end 20 lande har bedre kvalitet af sundhedsvæsenet end vores. Ud af dem har over 50% på samme vis som vi har, gratis adgang til sundhedsvæsenet.

Hvem betegner du som svage og hvorfor?

Jeg mener ikke man nødvendigvis er svag fordi man er på overførselsindkomst, og synes det er helt rigtigt at sætte kh ned for den gruppe kh modtagere der ikke er syge, faktisk er det efter min mening helt ude af propportion det man kan få af tilskud og kh som det er i dag. Har selv været i detailhandlen i hele mit liv, og når man gang på gang får folk til samtale fra jobcentret, vel at bemærke personer der går på kh, og de så siger nej til jobbet med berundelser som, jeg gider ikke arbejde lørdag og søndag, jeg gider ikke arbejde efter kl 16, det kan slet ikke betale sig for mig at tage jobbet, osv.osv. så er der noget rivende galt i Danmark, det må ALDRIG kunne betale sig ikke at forsørge sig selv.

Så den med at tage fra de svage og give til de rige er jeg lodret uenig i. Hvorfor er det dem der knokler hver eneste dag, der hver eneste gang regeringen opfinder noget nyt der skal hjælpe dem der ikke selv arbejder, der skal betale?

Tag nu bare det at det aflyser det at man fra nytåret ikke længere skal beskattes af fri telefon. Jeg har fri telefon fordi mit job kræver det, jeg bliver beskattet af 225kr pr md, så netto koster det mig ca 110kr pr md, jeg bruger stort set ikke min telefon privat, konen har et abonnement til 49 kr pr. md. hvilket jeg også sagtens kunne nøjes med, er det rimeligt? Og nej jeg hører bestemt ikke til de rige, det er der nok ikke mange i detailhandlen der gør.

Ifht. til det at lægge skoler og sygehuse sammen, så er det det eneste rigtige hvis du spørger mig, faktisk burde de sammenlægge endnu flere skoler på landet, min datter går selv i en meget lille skole, hvor de har været nødt til at lægge 2 årgange sammen for at der er elever nok, og sidste år var der ingen 6. klasse, hvorfor bruge penge på at holde den åben, når der ligger en fin skole 7 km væk, hvor de få elever kunne puttes ind uden de store problemer, det ville spare rigtigt mange penge, også selv om man regner transporten ind.

Hvem siger for øvrigt at vi i Danmark skal være førende på alle områder, så længe tingene fungerer og man kan blive behandlet på sygehuset osv.

Ifht. til de mennesker der ikke fysisk og psykisk kan varetage et job, de skal selvfølgelig have en form for sygeløn, og burde tages ud af systemet så længe de er syge, og det skal være lægerne der afgør om de er syge eller ej, ikke en sagbehandler på jobcentret eller dem selv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Jeg udelukker ikke, at der var nogle skoler der skulle lukkes på grund af udvandring af mennesker fra området.  Men størstedelen blev lukket, ikke fordi der ikke var nok børn i klasserne, men udelukkende af politiske grunde, altså ude i kommunerne. I dag er der ca. 24 procent færre folkeskoler end da kommunalreformen trådte i kraft I 2007. Er vi derude, hvor nogen vil påstå, at ca. 1 / 4 af landet er mennesketomt, især for børn? Blandt de nedlagte skoler, har vi haft eksempler på folkeskoler med over 300 elever, der blev lukket ned. Altså 300 elever fordelt på ni overgange er ca. 33 børn pr. klasse. Vi har nu utallige eksempler, hvor børn bor mere end 20 kilometer væk fra den nærmeste folkeskole. Flot, siger jeg bare.

Mht. praktiker for de ikke syge på kontanthjælp – er det sådan, at langt de fleste jobkonsulter i kommunerne ikke har til opgave at finde praktikker der giver adgang til job, men, at arbejdsgiverne for gratis arbejdskraft. Det blev dokumenteret utallige gange af fagforeninger og upartiske organisationer, at jeg magter ikke mere at debattere det med folk der ikke tror på det.

Jeg er helt enig med dig i, at det helbredstilstanden og diagnosen der skal bestemme mht. førtidspension, og ikke kommunalansatte eller om man er 40 eller ej, som praksissen i langt de fleste kommuner er i dag.

Kommunereformen fra 2007 har slået fejl gevaldigt. Den har påvirket sundhedsvæsen i noget af en negativt retning. Og jeg kan komme med x antal eksempler på dårligt, endda elendigt betjening når nu man skal noget på hospitalet. Jeg er omringet af flere hospitaler i en radius af ca. 50 kilometer. Alle hospitaler i området kan udfør flere af de forskellige undersøgelser, men alligevel blive man henvist 100 kilometer væk fra adressen. Hvis man så vælger at ringe til dem for at lave en ny aftale, en anden hospital osv., så siger de bare at ventetiden på xyz hospitalet er 47 uger eller 60 uger. Det bare løgn.

Alt det her hjælper ikke når vi taler om ’bekæmpelse’ af social arv.

Og jeg har det fint med at betale mere i skat, hvis det kommer til gode for de allersvageste i samfundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind