dewey

Hvem skal bryde den sociale arv, og hvis ansvar er det?

Recommended Posts

dewey

Skrevet af KIM VOIGT JUHLIN

Hvem har ansvaret for, at den enkelte bliver uddannet? Jeg skriver med vilje ikke, at den enkelte ”får” en uddannelse, idet denne sprogbrug, som har bredt sig, giver det indtryk, at en uddannelse bare er noget, man bare får.

Men uddannelse får man ikke – uddannelse tager man! Netop man tager – altså man arbejder for at blive uddannet. Og netop her ligger måske problemets rod – måske er der flere unge, der ikke gider/kan/vil tage en uddannelse?

Eller måske skyldes den statistiske ændring en ændring i sammensætningen af vores befolkning. Måske er der flere med udenlandsk baggrund, der ikke får taget en uddannelse?

Uanset hvem og hvad ens forældre er – så har man som individ et ansvar for sin egen læring og udvikling. Måske skylder vi også at gøre det klart, at man uden vilje og en uddannelse af en eller andet art ikke kan forvente, at samfundet (vi andre) bare spytter i bøssen.

Når det er sagt, så er der rigtig mange forældre, der skal tage sig voldsoms sammen og lære deres børn helt basale regler for samvær med andre.

Dette udtrykkes faktisk meget klart på DR´s hjemmeside, hvor Anders Holm, der er professor på SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og forsker i social arv, citeres for følgende i forbindelse med skoler og daginstitutioners rolle:

”Jo tidligere, vi får fat i dem, des bedre. Allerede i vuggestuen og børnehaven er det en god ide at påvirke børnene, så de lærer at sidde stille, vente på det bliver deres tur, opføre sig ordentligt, høre efter. Så bliver de mere modtagelige for læring, og det er vigtigt for dem senere i livet”.

Det er rigtig godt sagt, bortset fra at forældre ikke er nævnt i denne sammenhæng. Vi er som forældre nødt til at lære vores børn, at uanset vi anser dem som fuldstændig fantastiske, så er der helt grundlæggende regler for social adfærd, som beskrevet ovenfor, ganske som det er en demokratisk pligt at forsørge sig selv, såfremt man overhovedet på nogen måde kan.

Hvem skal bryde den sociale arv, og hvis ansvar er det?

Ihvertfald ikke staten eller samfundets ansvar men først og fremmest forældrenes, mener jeg.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
Skrevet (redigeret)

Jeg ved ikke hvem denne, Kim er, ej heller om jeg burde vide det, men det jeg kan se er, at det er endnu en "se mig" type, som skal promenere sig selv, og gerne ved samtidig, at træde på andre.

Børn bliver det, børn ser... Hvis du som pige vokser op med en enlig mor, som har fem børn med otte forskellige fædre, og hun fik dig som 16 årige, så er det meget sandsynlig, at du selv er gravid netop som 16 årige. Hvorfor det virker på den måde, er jeg ikke begavet nok til at se, men det er helt uden nogen som helst tvivl, fakta, at det netop er sådan det fungere. Så kan tosser som Kim, der har deres på det tørre, sige aldrig så mange gange, at disse børn har et ansvar selv, det hjælper blot ikke, hvis ingen nogensinde har vist dem hvordan.

Hvis vi som samfund kunne blive enige om, at det ikke handler om, at nogen skal have mere end andre, men at vi får alle med, så ville det her ubetydelige problem være løst inden aften, og jeg vil undlade at skrive grunden til, at det ikke sker, det burde efterhånden være indlysende.

Hvis folk vil leve som rene jubelidioter, som denne, Kim, så er der ikke noget jeg kan stille op i mod det, men mine penge er på de børn han træder på.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Le Misanthrope

Først og fremmest er det forældrenes ansvar.

Og magter de ikke opgaven, så må de sociale instanser/samfundet træde til.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Skal det være nogens ansvar? Er det ikke et spørgsmål om hvorvidt folk kan nøjes. Vi kan jo ikke alle fødes til at blive konge af Danmark. Det er der kun en familie som står for, ligesom at der ingensteder står hvad der skal til af selvdisciplin til for at folk kan studere på et universitet. Det skal forældrene have erfaret på egen krop for at kunne give det videre til deres børn.

Det er jo det som Folketinget har opdaget og som har gjort at Danmark er vel nok det første land i verdenen udover fast-låste kommunistiske diktaturer prøver at styre det fattige uden forudsætningerne hen imod erhvervsuddannelserne istedet for de akademiske uddannelser, som så kan forbeholdes magtens elite. Selv dem som politisk taler for Folkeskole og ok til erhvervsuddannelser sender deres børn på privatskole til en start.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Som jeg ser det. Så er det et større samarbejde.

Folk skal have mulighederne og forudsætningerne for at bryde ned den sociale arv.

Det kommer ikke til at ske uden individets vilje, men det kommer heller ikke til at ske, hvis omstændighederne ikke er der til det. 

Styrken hos individet er en nødvendighed, og midlerne for individet, er en forudsætning.

--

I et større billede, hvor det ikke alene er den sociale arv der er i spil, der ser jeg gerne et større fokus på uddannelse og dannelse, i folkeskolen.

Uanset hvad vi taler om omkring trivsel, så er forældre en hjørnesten i ligningen.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Rent personligt vil jeg sige alle involveredes ansvar. 

Der er et individuelt ansvar fra børnene og de unges side. 
Der er forældre ansvar. 
Der er omgangskredsens ansvar. 
Der er uddannelses institutionernes ansvar. 
Der er politikernes ansvar. 

Det er immervæk ikke sååå mange år siden, at man kunne gå I skole og få at vide, at man aldrigt ville blive til noget, fordi ens forældre var f.eks. viceværter… 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

At bryde den sociale arv er først og fremmest den enkeltes ansvar, men derfor kan og bør der også være hjælp at hente, f.eks. i form af rådgivning. Er den enkelte ikke klar til at tage ansvar for sit eget liv vil man alligevel ikke bryde den sociale arv uanset hvor meget arbejde man lægger i fra samfundets side.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Social arv er alles ansvar, men først og fremmest regeringen. 

Jeg ser det lidt som marslows behovspyramide

Dem der ikke kender den, handler den om at behov hos et menneske skal dækkes efter trin. Man kan ikke bevæge sig i pyramiden, hvis de foregående trin ikke etableres. 

Sådan her ser jeg trinene:

1. Regering / lovgivning

2. Familiens fælles behov for tryghed. Ala mad, oplevelser, hjælp m.m. 

Heri ligger også økonomisk hjælp til at børnene er lige stillet med andre børn.

3. Skolen / børnehave. 

3.1. Skole børnehave skal varetage og udvikle børn, så de får støtte til at udvikle en selvstændighed ift. Deres eget liv. 

3.2. Barnet skal føle sig tryg, set og hørt i bh/skole. Særlig trygheden er vigtig, og her svigtes mange børn. 

3.3 Ekstra tiltag til børn af mindre bemidlet forældre i de større klasser. Ekstra undervisning og økonomisk hjælp til at studere på lige vilkår med børn fra mer bemidlet forældre. Denne hjælp skal både være fagligt og lavpraktisk. Pc, tøj, mobil, oplevelser hører ind under. 

Osv.... 

Børn med social arv, har i realiteten næsten ikke en chance for at klarer sig på de højere uddannelser. Der er desuden kommet meget større ulighed i Danmark, så i fremtiden vil færre børn/unge bryde den sociale arv. 

Regeringen burde skamme sig, idet al forskning peger en vej ift. Social arv, og alligevel lovgiver de den modsatte vej. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

F789E629-6EBA-4E96-BAD8-0BFEE9E13D1C.jpeg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind