dewey

Arfan venter på statsborgerskab: Vil gerne give hånd til ceremoni

Recommended Posts

dewey

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/arfan-venter-paa-statsborgerskab-vil-gerne-give-haand-til-ceremoni-men

En række socialdemokratiske borgmestre vil have regeringen til at droppe loven om, at man kun kan få godkendt sin ansøgning til dansk statsborgerskab, hvis man giver hånd til en repræsentant fra kommunen.

En af dem, som er ved at få behandlet sin ansøgning, er Arfan Habibi fra Aarhus. Han er 22 år gammel, pædagogstuderende og fodboldspiller.

Hvis hans ansøgning går igennem, skal han til en grundlovsceremoni og give hånd.

- Altså, jeg har jo ikke andre muligheder, hvis jeg skal være dansk statsborger, siger han.

Men generelt mener han, at det er en privatsag, om man vil give hånd.

- Alle mennesker har ret til selv at bestemme, om man vil give hånd eller ej, men loven går imod individets ret til selv at bestemme, synes han.

Arfan Habibi kender flere religiøse mennesker, som ikke ville kunne give hånd til det modsatte køn.

- For mit vedkommende er det bare et håndtryk, og så er det dét. Men man er tvunget til at gøre det, hvis man vil være dansk statsborger, og det vil jeg gerne, for jeg har været i landet i så mange år, og det har gjort meget for mig.

Borgmester i Syddjurs Kommune Ole Bollesen er en af de socialdemokratiske borgmestre, som vil have, at udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) straks skrotter den tidligere regerings lov om håndtryk.

- Helt principielt synes jeg ikke, at det er dansk kultur at lovgive om hilseformer, siger Ole Bollesen.

Jeg giver Arfan Habibi og borgmester Ole Bollesen ret i deres udtalelser, men jeg må altså også indrømme, at jeg aldrig har set det fra deres sider, men selv stædigt holdt fast ved, at vil man leve i Danmark og endda tillige være dansk statsborger, så har man bare at give hånd, min tidligere stædige mening tager jeg hermed afstand fra.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gospel
Skrevet (redigeret)

Jeg er meget enig med dig... Jeg ser jo hvordan samfundet stille og rolig, fjerner min ret til at udøve min tro. Kristne der er udøver, risikere allerede nu, at få fjernet deres børn, med blik i det sidste nye stykke lov, hvor det bekendtgøres, at det er psykisk vold overfor børn, hvis man udøver de ting, kristne i følge Bibelen skal. Den første dansker har søgt asyl i USA, og flere vil komme, det er for mig helt uacceptabelt.

Redigeret af Gospel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv

Muslimer giver da håndtryk. 

Giver hånd og så 3 kindkys. Meeeeeeeeeeeeeeeeeen det er kun mænd til mænd.

Kvinderne står så bare i baggrunden og kikker på, der bliver endog ikke kikket eller med nik hilst på.

Dobbeltmoral.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Fint at få den regel fjernet. Det er symbol politik når det er grimmest.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 40 minutter siden, passiv skrev:

Muslimer giver da håndtryk. 

Giver hånd og så 3 kindkys. Meeeeeeeeeeeeeeeeeen det er kun mænd til mænd.

Kvinderne står så bare i baggrunden og kikker på, der bliver endog ikke kikket eller med nik hilst på.

Dobbeltmoral.

Det ser jeg ikke som dobblmoral - 'vi' bryster os da ellers altid med vores egne skikke, så hvorfor ikke bare acceptere andres skikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble
For 41 minutter siden, dewey skrev:

Det ser jeg ikke som dobblmoral - 'vi' bryster os da ellers altid med vores egne skikke, så hvorfor ikke bare acceptere andres skikke?

Fordi nogen skikke skråstreg personlige præferencer er uforenelige med at være dansker i Danmark. 

Og man skal lige huske, at folks personlige valg, som man så gerne vil tillade, har man ikke noget problem med at forbyde i andre sammenhænge. 

F.eks. Ansigts tildækning ved demonstrationer. 

F.eks. Løst hår eller at pille bussemænd i restaurant køkkenet. 

F.eks. Ikke at have noget med det andet køn, homoseksuelle (eller hetereoseksuelle) eller folk med den forkerte hudfarve at gøre i sin butik /erhvervs sammenhæng. 

Så vi har da ihvertfald sat mange grænser for udfoldelsen af "skikke" / præferencer... Og gjort os til dommere over hvad der er rigtigt og forkert. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 9 timer siden, dewey skrev:

Man skal ikke bare acceptere andres skikke. Det kommer helt an på skikkene og hvordan de passer ind i det nuværende samfund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv

Kommer man på besøg i Mellemøsten, er de da ligeglade med hvad man gør i Danmark.

Der går kvinderne ikke ud alene og de skal være helt tildækket.

Jeg græmmes ofte, når jeg møder muslimske kvinder, der sjosker rundt i mandens aflagt sko der er alt for store.

Deres regler gælder både i hjemlandet og i Danmark.

Ønsker man dansk statsborgerskab er det vel rimmeligt at følge dansk demokrati

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, passiv skrev:

Ønsker man dansk statsborgerskab er det vel rimmeligt at følge dansk demokrati

Nu har det med at give hånd helt sikkert ikke det mindste at gøre med demokrati.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble
For 4 timer siden, dewey skrev:

Nu har det med at give hånd helt sikkert ikke det mindste at gøre med demokrati.

Har det ikke? 

Hvor langt er der fra:

"Du er ligeværdig til mig." -> "Du er ikke en stemmeret værd."

Versus...

"Du er ikke værd at give hånd til." -> "Du er ikke en stemmeret værd." 

Jeg vil påstå, at der er længere imellem I det første tilfælde end der er I det andet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind