DenBruneMunk

Kartoffelmos pulver, er det en trendy ting eller?

Recommended Posts

DenBruneMunk

Nu synes jeg også emnet skulle op og dreje lidt rundt her, da jeg genfandt pulver kartoffelmos for nogle dage siden.

Jeg synes at hvis man leder længe nok, og finder de rigtige og måske hvordan de skal tilbedes , og kan tilsættes smør, så kan man nok være heldig at finde noget som er ok.

Her på lolland er det jo populært at have kartofler på markerne, og jo der går meget til stivelse men også en god del til kartoffel pulver, så måske er det endda dansk når det er bedst, som de friske danske når man bor hernede. Så kan pulver altså godt gå an, og ja, måske bedre hvis de kunne skrive dansk kartoffelmos pulver :)

Jeg synes da, at det kan bruges til forskellige retter, og ja, det er ikke som en ægte kartoffel men det er altså populært, og man kommuner bruger det til ældre som en lettere ting at fordøje og måske fordi det fylder godt op. Jeg tvivler på de kommunale leverandører bruger ægte kartofler? Måske nogen som ved noget der.

Hvad synes andre, bruger i det, laver i helst den ægte vare selv, er kartoflen vigtig i dette sammenhæng? Er der en bedre kartoffelmos end andre, eller er der pulver løsninger som vi helst vil købe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 21 minutter siden, modpol skrev:

PS: Knorr lavede engang en kartoffelmos med flager som hvis man bruge smør og mælk så ret tæt på den ægte vare, men har ikke set den i årevis. Har derfor købt en elektrisk kartoffelskræller og den kan smide i opvaskeren, så er kartoffelmos nemt at lave, men det er på ingen måde lige så hurtigt.

Måske er dette en løsning, så er det jo bare at finde de produkter som kræver mælk og smør som krav?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 59 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Nu synes jeg også emnet skulle op og dreje lidt rundt her, da jeg genfandt pulver kartoffelmos for nogle dage siden.

Jeg synes at hvis man leder længe nok, og finder de rigtige og måske hvordan de skal tilbedes , og kan tilsættes smør, så kan man nok være heldig at finde noget som er ok.

Her på lolland er det jo populært at have kartofler på markerne, og jo der går meget til stivelse men også en god del til kartoffel pulver, så måske er det endda dansk når det er bedst, som de friske danske når man bor hernede. Så kan pulver altså godt gå an, og ja, måske bedre hvis de kunne skrive dansk kartoffelmos pulver :)

Jeg synes da, at det kan bruges til forskellige retter, og ja, det er ikke som en ægte kartoffel men det er altså populært, og man kommuner bruger det til ældre som en lettere ting at fordøje og måske fordi det fylder godt op. Jeg tvivler på de kommunale leverandører bruger ægte kartofler? Måske nogen som ved noget der.

Hvad synes andre, bruger i det, laver i helst den ægte vare selv, er kartoflen vigtig i dette sammenhæng? Er der en bedre kartoffelmos end andre, eller er der pulver løsninger som vi helst vil købe?

Jeg mener at kartoffel pulver er nok blevet populært hos de  personer som skal spise glutenfri, og dem er der efterhånden en hel del af.

Så er karmos nemt at bruge som tykener in sauce og direkte in mad og det har ingen smag og er in modsætning til maizena ikke langtrådig. Kan også bedre tåle varme.

Vel bekom

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 2 minutter siden, Jojojo skrev:

Jeg mener at kartoffel pulver er nok blevet populært hos de  personer som skal spise glutenfri, og dem er der efterhånden en hel del af.

Tak, det var sådan set rigtig god info som jeg ikke havde tænkt over :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Måske er dette en løsning, så er det jo bare at finde de produkter som kræver mælk og smør som krav?

Ingen tvivl om at smør og mælk gør en forskel i forhold til kun at bruge vand, men der er også forskel på måde det er lavet på eller hvilke kartofler som bruges.

Jeg har dog ikke prøvet den frostne fra Ikea som de andre snakkede om, men jeg har selv frosset kartoffelmos ned og det holder altså. Jeg laver ofte en gryderet og store portion kartoffelmos og fryser så det ned jeg ikke kan spise på et par dage.

Men i en almindelig fryser (-18) skal man ikke holder mad længer en maks 6 måneder, uanset om det er kartoffelmos, kød eller grønsager. Skal maden holdes længere så skal man have en dybfryser med -20 til -30 grader og det koster så meget i strøm, at det er billiger at smide manden ud og købe noget frisk.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Jeg bruger altid kartoffelmos-pulver, når jeg laver kartoffelmos, jeg smager ingen forskel mellem pulver og ægte kartoffelmos.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Et af disse produkter findes hos Aldi det kræver mælk men ikke nødvendigvis smør - kun på frivillig basis.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 14 minutter siden, dewey skrev:

Jeg bruger altid kartoffelmos-pulver, når jeg laver kartoffelmos, jeg smager ingen forskel mellem pulver og ægte kartoffelmos.

Det er nok også mest konsistensen til forskel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Når jeg laver kartoffelmos så bruger jeg elpisker så det bliver lækkert og luftigt det har mere konsistens af pulver end hvis man bruge en kartoffelmoser.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 19 minutter siden, modpol skrev:

at det er billiger at smide manden ud og købe noget frisk

:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind