snoozz

SU til unge på 15-18 år ?

Recommended Posts

snoozz

Hvorfor er det egenligt at man skal være 18 år for at kunne modtage SU?

Regeringen er så ville med at man skal uddannes hurtigt, så man kan komme ind på arbejdsmarkedet og alt deres pladder, men hvorfor så den kæp i hjulet?

Jeg var kun 15 da jeg startede på handelsskolen,

Men et krav fra mig til mine forældre var at de betalte mit tog kort + 30 kr pr dag til en cola eller lidt mad i kantinen.

Jeg stoppede efter første år. Og fjollede egenligt bare rundt indtil jeg blev 18 år. Så kunne jeg nemlig få SU!

I det år var jeg ved at komme ud i noget ganske alvorligt skidt. I ved kende de forkerte typer, narkohandel, indbrud, chackfalskeneri , alt mulig lort.

Fik dog aldrig mit navn på så blev aldrig taget for noget.

Dog havde jeg hjerne nok tilbage til at tage tilbage i skolen igen da jeg blev 18 år, nu kunne jeg jo så få SU og dermed betale  mit togkort, en beskeden husleje og en frokost. - blev dog på arbejdet på grillbaren samtidig indtil den måtte lukke, fordi fødevarestyrelsen mente den var i for dårlig stand, at der skulle laves en del vedligeholdelse for at håndtere fødevarer, og det ville ingen betale for blev gjort, ergo den lukkede.

Men pointen er:

Jeg forstår ikke hullet mellem folkeskolen og 18 år ?

Burde være lidt SU til alle der studerer, og ekstra til enlige mødre ja. Men det bør ikke gives udfra om man er blevet 18 år eller ej.

I princippet giver man de unge 2-3 år til virkeligt at fucke sit liv op - hvilket kan være sjovt nok (fest og ballade) , men for nogen ender det let fatalt, som i druk, stoffer, prostitution, kriminalitet, og en tur i fængsel... eller med døden til følge...

Alene fordi man ikke har SU til alle studerende, mener dog at enlige mødre under 18 godt kan få kontanthjælp, men det var jeg i sagens natur ikke ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Fordi dine forældre har ansvaret over dig til du bliver 18 år. De modtager også tilskud osv. til dit underhold.

Det er heller ikke meningen at du skal leve af S.U. det er alene en støtte.

Der findes dog undtagelser til unge under 18, som bor væk fra mor og far.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja i princippet har forældrene stadig ansvaret. Men jeg var jo flyttet hjemmefra som 16-årig. Så ikke i praksis...

Og de fleste flytter ikke hjemmefra før de er 18 eller 20 nej, men selv i det tilfælde, hvis begge ens forældre arbejder.

Skal deres sønner på 15-17 år så bare sidde og spille CS-GO i de 2 år, til de kan få SU og dermed selv betale?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 2 minutter siden, snoozz skrev:

Ja i princippet har forældrene stadig ansvaret. Men jeg var jo flyttet hjemmefra som 16-årig. Så ikke i praksis...

Og de fleste flytter ikke hjemmefra før de er 18 eller 20 nej, men selv i det tilfælde, hvis begge ens forældre arbejder.

Skal deres sønner på 15-17 år så bare sidde og spille CS-GO i de 2 år, til de kan få SU og dermed selv betale?

Det går vel i skole.

De kan også komme ud i ungdomsarbejde. 

Er de egnede, kan de begynde uddannelse. Og bor man ude, så har kommunen tilbud til kørsel og underhold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Hvorfor er det egenligt at man skal være 18 år for at kunne modtage SU?

Regeringen er så ville med at man skal uddannes hurtigt, så man kan komme ind på arbejdsmarkedet og alt deres pladder, men hvorfor så den kæp i hjulet?

Jeg var kun 15 da jeg startede på handelsskolen,

Men et krav fra mig til mine forældre var at de betalte mit tog kort + 30 kr pr dag til en cola eller lidt mad i kantinen.

Jeg stoppede efter første år. Og fjollede egenligt bare rundt indtil jeg blev 18 år. Så kunne jeg nemlig få SU!

I det år var jeg ved at komme ud i noget ganske alvorligt skidt. I ved kende de forkerte typer, narkohandel, indbrud, chackfalskeneri , alt mulig lort.

Fik dog aldrig mit navn på så blev aldrig taget for noget.

Dog havde jeg hjerne nok tilbage til at tage tilbage i skolen igen da jeg blev 18 år, nu kunne jeg jo så få SU og dermed betale  mit togkort, en beskeden husleje og en frokost. - blev dog på arbejdet på grillbaren samtidig indtil den måtte lukke, fordi fødevarestyrelsen mente den var i for dårlig stand, at der skulle laves en del vedligeholdelse for at håndtere fødevarer, og det ville ingen betale for blev gjort, ergo den lukkede.

Men pointen er:

Jeg forstår ikke hullet mellem folkeskolen og 18 år ?

Burde være lidt SU til alle der studerer, og ekstra til enlige mødre ja. Men det bør ikke gives udfra om man er blevet 18 år eller ej.

I princippet giver man de unge 2-3 år til virkeligt at fucke sit liv op - hvilket kan være sjovt nok (fest og ballade) , men for nogen ender det let fatalt, som i druk, stoffer, prostitution, kriminalitet, og en tur i fængsel... eller med døden til følge...

Alene fordi man ikke har SU til alle studerende, mener dog at enlige mødre under 18 godt kan få kontanthjælp, men det var jeg i sagens natur ikke ;)

Din forældre modtog børnepenge til du blev 18 år.

Derefter su

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 12 timer siden, ThomasSneum skrev:

Det går vel i skole.

De kan også komme ud i ungdomsarbejde. 

Er de egnede, kan de begynde uddannelse. Og bor man ude, så har kommunen tilbud til kørsel og underhold.

Nu er gymnasiet ikke for alle. Det kan også være man har ret langt til et gymnasie, hvilket i så fald kræver penge til tog eller bus. Penge man typisk ikke har når man er 15 år. Og hvis forældrene heller ikke har, er der jo kun 1 valg - blive hjemme.

SU burde følge om man rent faktisk studerer, og ikke en aldersgrænse.

Jovist jeg tog selv alt det arbejde jeg kunne indtil jeg blev 18 år. På en Grillbar, og som avisbud, nærmest fuld tid tilsammen. Men selv da, kunne jeg kun lige akkurat betale leje på mit værelse, og min mobiltlf. Jeg havde ikke engang TV.

Faktisk var de faste udgifter næsten lig med min indtægt, da ens løn er elendig som ufaglært under 18 år.

Så indtil jeg flyttede hjem til min kærestes forældre, var mine madpenge stort set kun hvad folk efterlod af div pantflasker efter weekendens fester. Og så måtte jeg heldigvis spise gratis på grill baren når jeg var på job - men det var kun 4 af ugens dage.

Jeg husker en enkelt gang at jeg tog mig råd til at købe ind til at lave lasagne. Men det var vist også den eneste gang jeg fik varm mad derhjemme - altså indtil jeg flyttede hjem til min kærestes forældre.

Så blev det med mad helt anderledes. Men det er så bare heller ikke så fedt i længden at knalde mens svigermor sidder lige inde i stuen ved siden af, men det er en anden side af sagen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 13 timer siden, ThomasSneum skrev:

Fordi dine forældre har ansvaret over dig til du bliver 18 år. De modtager også tilskud osv. til dit underhold.

Det er heller ikke meningen at du skal leve af S.U. det er alene en støtte.

Der findes dog undtagelser til unge under 18, som bor væk fra mor og far.

Jo men så er det at det bliver rigtigt indviklet. Noget med hvor langt fra ens forældre man i så fald bor. OG det var bare i den anden ende af en lille pisby gg.

Så det eneste jeg "fik" var "min" børnecheck, hvilket var ca 1000 kr pr måned, idet de jo ikke havde udgifter til mig mere - mad osv.

Ellers kom alt alene ud af det jeg nu kunne nå at arbejde ved siden af skolen.

Og det er sgu surt at have en hverdag, hvor man skal op kl 6, og ens dag slutter kl 21.30, og man så har netto 3000-3500 pr måned til alting (husleje, mad, transport, telefon osv). Havde ikke engang internet eller TV der, det var der ikke råd til. Så jeg måtte se TV hos en ven, og tjekke email osv på skolen !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
Skrevet (redigeret)

Hade du undersøgt hvordan din økonomi ville se ud når du ville flytte hjemmefra??

Det havde nok været billiger for dig at du var blevet boende hjemme.

Så kunne du have tjent og gemt, dine optjente penge, til du blev 18 år og kunne flytte hjemmefra.

Det viser et godt billede af dig, at du ofte lader stå til.

Redigeret af passiv
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

SU systemet er uretfærdigt.

Selv hvis dit barn har været anbragt siden barnet var 12 år gammel og bor i den anden del af landet uden at forældrene har haft muligt for at besøge det eller på anden måde bidrage med noget som helst, er barnets SU afhængig af forældrenes indtægt fra den nu voksne fylder 18 til 20 år. Bemærk at dette valg ofte ikke er forældrenes og slet ikke barnets. Alligevel rammes barnet af at være fanget i en tilstand hvor nogle systemer regner det for at være voksen og andre som barn.

Først når barnet er 21 år gammel, regnes barnet for at være helt voksen. Hvorfor denne skævvridning?

Hvis et sådan barn består sin studentereksamen og bliver optaget på universitetet, er der ingen SU i Juli og August måned. I den situation skal barnet søge arbejde, men vi har ingen arbejdspladser til denne gruppe medmindre at de går rundt til 100 arbejdspladser hver dag, da arbejdsgivere i dag ikke må opbevare de unges personlige oplysninger medmindre at de har meget dyre programmer til formålet, hvor de kan dokumentere hvem som tilgår oplysningerne og at oplysningerne er låst inde hele tiden.

Så hedder det hjemløshed eller dyre quicklån. Enkelt ydelse kan ikke søges da barnet har bestået en uddannelse.

SU systemer er reelt ødelagt og alt sammen på grund af unge fra andre lande som slæber i millioner ud af landet så vores unges muligheder for uddannelse forringes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind