dewey

Studerende følte skam over Dannebrog - drukner nu i vrede og såre

Recommended Posts

dewey

https://www.berlingske.dk/nyheder/studerende-foelte-skam-over-dannebrog-drukner-nu-i-vrede-og-saarede

Han skammer sig over Dannebrog for tiden. Og reaktionerne på hans holdning er ikke udeblevet.

Jens Philip Yazdani har vakt stor opsigt med en blog på Jyllands-Postens hjemmeside om krigens rædsler: https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/jensphilipyazdani/ECE11598231/i-dag-skammer-jeg-mig-over-dannebrog/

Mens andre markerede flagdagen for Danmarks udsendte i torsdags, gik den 21-årige studerende i modsat retning.

»For hvad er det egentlig, vi fejrer?« spurgte han i Jyllands Posten. »At vi har deltaget i ulovlige krige i fjerne egne. Og at vi har bidraget til at ødelægge både lande og mennesker.«

Jens Philip Yazdani opregnede diverse krigszoner, som Danmark er blandet ind i, og peger på krigene som årsag til flere ulykker – i stedet for færre.

Det irakiske folk har for eksempel måttet se deres land gå i opløsning og »en islamisk stat opstå og tage form i de ruiner, vores bomber efterlod sig,« skrev han.

Afghanerne har på samme måde måttet se terrorbevægelsen Taleban stå stærkere siden invasionen – og det meget store antal døde civile her i 2019 »har vi i øvrigt ansvaret for«.

Hvad mener du om Jens Philip Yazdani udtalelser?

Nu mener jeg ikke, at den unge mand har grund til at skamme sig over at der bliver flagret med Dannebrog for at markere Danmarks udsendte, men ellers giver jeg ham ret i det, han skriver - 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Jeg synes ikke at der er noget at skamme sig over. Vi rydder op og det er ikke gratis når vi taler menneskeliv eller penge.

Ja. Irak havde ikke masseødelæggelsesvåben imodsætning til os, som kan få slået mennesker ihjel i andre lande blot ved at finde en blyant frem og tegne løs. Men de eneste som som vidste at der ingen våben var, var embedsfolk på gulvet i Irak, som løj for deres chefer. Ledelsen i Irak troede at de havde dem.

Hvilke andre krige har vi deltaget i som man kan sætte spørgsmåltegn ved? Formentlig en masse, men da man dannede FN, så lavede man den fejl at man ville afvikle kolonier for hurtigt. Hvis vi ser på den typiske leder i Afrika, så døde en markant en af slagsen i går. Robert Mugabe repræsenterede alt hvad en leder i Afrika skal have. Selv om han blev hyldet af hans efterfølger på jobbet (som vel at mærke har flere lig i lasten end Mugabe har), så er hans eftermælde ikke god. Men uanset hvad vi måtte mene om Mugabe så havde hans land brug for ham hvis forudsætningen skulle være at der skulle være et land på sigt. Ellers havde vi forlængst set en opløsning af landet. Det ville landet slet ikke kunne tåle. Det gode sted som blev skabt med hårdt ærligt arbejde af Cecil Rhodes kunne ikke  overgå til selvstændighed uden en Robert Mugabe medmindre at man gav det 100 år og det gav man det ikke.

Vores soldater har været vidt omkring og de vil komme flere steder, da alternativet til at rejse ned i Afrika og rydde op er at betale ISIS og andre terrororganisationer for at køre endnu flere ud i ørkenen til en langsom død af sult og tørst som det sker i dag. Ja. EU betaler for det, så man ikke får de slemme billeder med mennesker der dør på Middelhavet. Man betaler for at folk dør et andet sted hvor der ikke er kameraer. En nødvendighed på en klode med for mange mennesker som følge af at man ikke beholdte magten og sørgede for at smide noget medicin ind i kosten så der blev færre børn på en mere human måde.

Jeg er stolt af at vi sender soldater ud. Jeg håber blot at vi er villige til at betale nok til at soldaterne har det rette værktøj med ud på de opgaver de sendes ud til. Det kan knibe en gang imellem, når vi læser om soldater som dør ved vejbombeangreb soldater i andre lande overlever når de bruger de samme køretøjer blot fordi de lande har brugt penge på at sikre køretøjerne bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Ligesom dig mener jeg ikke at Dannebrog er noget man skal skamme sig over. Krigene har generelt været forsøg på at hjælpe lokalbefolkningerne. At det så ikke altid er gået så godt skal man tage til efterretning. Jeg mener Danmark og Vesten skal stoppe med at nedkæmpe stærke diktatorer i Mellemøsten og Nordafrika. De lande har tilsyneladende brug for stærke diktatorer til at holde fanatikere i skak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tormentor
On 7.9.2019 at 07:04, dewey skrev:

https://www.berlingske.dk/nyheder/studerende-foelte-skam-over-dannebrog-drukner-nu-i-vrede-og-saarede

Han skammer sig over Dannebrog for tiden. Og reaktionerne på hans holdning er ikke udeblevet.

Jens Philip Yazdani har vakt stor opsigt med en blog på Jyllands-Postens hjemmeside om krigens rædsler: https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/jensphilipyazdani/ECE11598231/i-dag-skammer-jeg-mig-over-dannebrog/

Mens andre markerede flagdagen for Danmarks udsendte i torsdags, gik den 21-årige studerende i modsat retning.

»For hvad er det egentlig, vi fejrer?« spurgte han i Jyllands Posten. »At vi har deltaget i ulovlige krige i fjerne egne. Og at vi har bidraget til at ødelægge både lande og mennesker.«

Jens Philip Yazdani opregnede diverse krigszoner, som Danmark er blandet ind i, og peger på krigene som årsag til flere ulykker – i stedet for færre.

Det irakiske folk har for eksempel måttet se deres land gå i opløsning og »en islamisk stat opstå og tage form i de ruiner, vores bomber efterlod sig,« skrev han.

Afghanerne har på samme måde måttet se terrorbevægelsen Taleban stå stærkere siden invasionen – og det meget store antal døde civile her i 2019 »har vi i øvrigt ansvaret for«.

Hvad mener du om Jens Philip Yazdani udtalelser?

Nu mener jeg ikke, at den unge mand har grund til at skamme sig over at der bliver flagret med Dannebrog for at markere Danmarks udsendte, men ellers giver jeg ham ret i det, han skriver - 

Selvfølgelig har han mest sympati med hans landsmænd, andet vil være mærkeligt.

Man kan så undre sig over han dasker rundt heroppe, i stedet for at være hjemme og hjælpe dem på fode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 8 timer siden, Tormentor skrev:

Selvfølgelig har han mest sympati med hans landsmænd, andet vil være mærkeligt.

Man kan så undre sig over han dasker rundt heroppe, i stedet for at være hjemme og hjælpe dem på fode.

Han er født her i landet af en etnisk dansk mor, selvom han har en far, der er indvandrer fra Iran! Desuden er hans fornavne (Jens Philip) pæredanske! Så din kommentar er helt utilstedelig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tormentor
For 12 timer siden, Erpe skrev:

Han er født her i landet af en etnisk dansk mor, selvom han har en far, der er indvandrer fra Iran! Desuden er hans fornavne (Jens Philip) pæredanske! Så din kommentar er helt utilstedelig!

Det gør ham ikke dansk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, Tormentor skrev:

Det gør ham ikke dansk.

Ikke, hvis man går ind for Hitlers raceteorier. Men det gør jeg ikke!

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind