dewey

Afrika skal løftes. Men det kræver, at vi fjerner barriererne for

Recommended Posts

dewey

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/vi-har-brug-loefte-afrika-men-det-kraever-vi-fjerner-barriererne-unge-kan-faa-job  LANG ARTIKEL

Skal Afrika løftes ud af sin nuværende bundposition på verdensmålene, er både de afrikanske regeringsledere såvel som internationale udviklingsaktører nødt til at ”gøre mere og hurtigere, mener FN-rådgiver

DEN ÅRLIGE SDG-statusrapport udkom i løbet af sommeren og viser, at udviklingen i Afrika går fremad, og der er forbedringer at spore i form af adgang til uddannelse, vand og elektricitet, bedre sundhed og fortsat fald i fattigdom. Men det er desværre også nok så bemærkelsesværdigt, hvor langt bagud Afrika fortsat er i forhold til resten af verden.

Tallene viser blandt andet, at 38 procent af afrikanere syd for Sahara lever i ekstrem fattigdom. Omend dette er en forbedring siden 1990, hvor andelen af ekstremt fattige var 57 procent, så ligger niveauet fortsat væsentligt over det globale gennemsnit på 8,6 procent.

Den fornyede opmærksomhed rettet mod Afrika er meget positiv og helt nødvendig. Udfordringen bliver naturligvis at indfri løftet. Og i den sammenhæng kan det vække bekymring, at den seneste SDG-statusrapport viser, at udviklingsbistanden er faldet, og at faldet er størst i den region, der har mest brug for det – nemlig Afrika. Samlet set er udviklingsbistanden faldet med 2,7 procent, men Afrika er hårdest ramt med et fald på hele 4 procent.

Efter jeg har læste hele artiklen, kan jeg ikke sige andet end at Afrika må løfte sig selv, Afrikas overbefolkning kan ikke og skal ikke blive ved med at være et internationalt problem, som det har været i årtier og i generationer.

Din mening?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Du ønsker altså i stedet en fortsat og stigende strøm af flygtninge mod Europa?

Afrika kan løfte sig selv eller blive hjulpet, ligesom f. eks. Europa blev det af Marshall hjælpen efter at have ødelagt sig selv med verdenskrig. Marshall hjælpen gjorde, at det gik meget hurtigt. Ellers ville vi måske stadig døje med eftervirkningerne. På samme måde kan Afrika udvikle sig langt hurtige, hvis det bliver hjulpet.

Om det så er en fordel for os at hjælpe er sværere at vurdere. Uden hjælp vil flygtningestrømmene mod Europa formentlig fortsætte. Men hvad sker der, hvis Afrika også hurtigt udvikles til et moderne industrikontinent, ligesom det skete i Kina og er på vej til at ske i Indien? Når de tidligere kolonier bliver til militært og økonomisk stærke nationer, så mister vi jo kontrollen over dem. Men den eksplosive vækst i deres befolkninger stopper jo så til gengæld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bjarne H
On 24.8.2019 at 06:34, dewey skrev:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/vi-har-brug-loefte-afrika-men-det-kraever-vi-fjerner-barriererne-unge-kan-faa-job  LANG ARTIKEL

Skal Afrika løftes ud af sin nuværende bundposition på verdensmålene, er både de afrikanske regeringsledere såvel som internationale udviklingsaktører nødt til at ”gøre mere og hurtigere, mener FN-rådgiver

DEN ÅRLIGE SDG-statusrapport udkom i løbet af sommeren og viser, at udviklingen i Afrika går fremad, og der er forbedringer at spore i form af adgang til uddannelse, vand og elektricitet, bedre sundhed og fortsat fald i fattigdom. Men det er desværre også nok så bemærkelsesværdigt, hvor langt bagud Afrika fortsat er i forhold til resten af verden.

Tallene viser blandt andet, at 38 procent af afrikanere syd for Sahara lever i ekstrem fattigdom. Omend dette er en forbedring siden 1990, hvor andelen af ekstremt fattige var 57 procent, så ligger niveauet fortsat væsentligt over det globale gennemsnit på 8,6 procent.

Den fornyede opmærksomhed rettet mod Afrika er meget positiv og helt nødvendig. Udfordringen bliver naturligvis at indfri løftet. Og i den sammenhæng kan det vække bekymring, at den seneste SDG-statusrapport viser, at udviklingsbistanden er faldet, og at faldet er størst i den region, der har mest brug for det – nemlig Afrika. Samlet set er udviklingsbistanden faldet med 2,7 procent, men Afrika er hårdest ramt med et fald på hele 4 procent.

Efter jeg har læste hele artiklen, kan jeg ikke sige andet end at Afrika må løfte sig selv, Afrikas overbefolkning kan ikke og skal ikke blive ved med at være et internationalt problem, som det har været i årtier og i generationer.

Din mening?

Udelukkende deres eget ansvar at få deres lande til at fungere, den hjælp de har fået i snart 60 år, har kun betydet der nu er 5 gange så mange der lever i elendighed.

Lad naturen gå sin gang, uden vestlige lande til at hjælpe svage individer til at overleve længe nok til de kan reproducere sig.

Enhver flugt derfra skal standses ved at sende dem tilbage så snart de prøver at komme ind i EU.

Tak til Italien.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Jeg mener at udviklingsbistand kun kan ske til lande som:

1. Er demokratiske i vestlig forstand, hvilket udelukker 2/3 af Afrika
2. Modtager egne borger når vi udviser dem

Så på den måde er jeg i princippet for, men som det ser ud nu er jeg i praksis imod.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg har efterhånden mistet troen på at det bliver bedre i Afrika indenfor de næste mange år/årtier. Der er simpelthen for meget stammementalitet til at de kan fungere i en moderne verden. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 7 timer siden, dna skrev:

Jeg har efterhånden mistet troen på at det bliver bedre i Afrika indenfor de næste mange år/årtier. Der er simpelthen for meget stammementalitet til at de kan fungere i en moderne verden. 

Jeg vil nu snarere sige, at de stadig lider for meget af konsekvenserne fra kolonitiden. Det går bedre i Asien. Men Asien har jo også et langt højere befolkningstal på omkring 4,5 mia mennesker, mens der stadig kun bor en ubetydelighed flere mennesker i Afrika end i Europa. Afrikas befolkningstal stiger dog voldsomt, mens Europas falder. Men dette betyder jo nok også, at der går nogle få årtier endnu, før det virkelig begynder at blive bedre i Afrika, medmindre Afrika får hjælp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 7 timer siden, dna skrev:

Den europæiske nationalisme og isolationisme er også stammementalitet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 22 minutter siden, Erpe skrev:

Jeg vil nu snarere sige, at de stadig lider for meget af konsekvenserne fra kolonitiden

Det er jeg slet ikke enig med dig i, året1960 bliver omtalt som det Afrikanske år, , hvor 18 kolonier i (14 franske, to britiske, en belgiske og en italiensk) opnåede uafhængighed fra deres kolonimagter:

1. Januar Kamerun fra Frankreich

27. April Togo fra Frankreich

26. Juni Madagaskar fra Frankreich

26. Juni Britisk-Somaliland fra GB

30. Juni Demokratiske Republik Kongo fra Belgien

1. Juli Italiensk-Somaliland fra Italien

1. August Republik Dahomey fra Frankreich (i dag Benin)

3. August Niger fra Frankreich

5. August Obervolta fra Frankreich (i dag Burkina Faso)

7. August die Elfenbeinkysten fra Frankreich (i dag Côte d'Ivoire)

11. August Tschad fra Frankreich

13. August Centralafrikaniske Republik fra Frankreich

15. August Republik Kongo fra Frankreich

17. August Gabun fra Frankreich 

20. August Senegal fra Frankreich

22. September Mali von Frankreich

1. Oktober Nigeria fra GB

28. November Mauretanien fra Frankreich

Og hvad har disse stater på 59 år gjort ud af deres uafhængighed  og løftet sig selv fra kolonialmagterne? ikke en s... med undtagelse af en enorm befolkningseksplosion.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 minutter siden, dewey skrev:

Det er jeg slet ikke enig med dig i, året1960 bliver omtalt som det Afrikanske år, , hvor 18 kolonier i (14 franske, to britiske, en belgiske og en italiensk) opnåede uafhængighed fra deres kolonimagter:

1. Januar Kamerun fra Frankreich

27. April Togo fra Frankreich

26. Juni Madagaskar fra Frankreich

26. Juni Britisk-Somaliland fra GB

30. Juni Demokratiske Republik Kongo fra Belgien

1. Juli Italiensk-Somaliland fra Italien

1. August Republik Dahomey fra Frankreich (i dag Benin)

3. August Niger fra Frankreich

5. August Obervolta fra Frankreich (i dag Burkina Faso)

7. August die Elfenbeinkysten fra Frankreich (i dag Côte d'Ivoire)

11. August Tschad fra Frankreich

13. August Centralafrikaniske Republik fra Frankreich

15. August Republik Kongo fra Frankreich

17. August Gabun fra Frankreich 

20. August Senegal fra Frankreich

22. September Mali von Frankreich

1. Oktober Nigeria fra GB

28. November Mauretanien fra Frankreich

Og hvad har disse stater på 59 år gjort ud af deres uafhængighed  og løftet sig selv fra kolonialmagterne? ikke en s... med undtagelse af en enorm befolkningseksplosion.

De mangler både kultur og uddannelse til at være moderne stater, men det er ikke grundet race men kulturerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 minut siden, modpol skrev:

De mangler både kultur og uddannelse til at være moderne stater, men det er ikke grundet race men kulturerne.

Ja men for pokker da på 59 år - 2 generationer - havde landene jo kunne uddanne millioner af deres borgere, så landene blev uafhængige af u-lands-bistand, men selvfølgelig u-lands-bistand er den lettere vej at gå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind