Lucianone

Har man ikke ret til at kende sine virkelige forældre?

Recommended Posts

Lucianone

I min egen familie kender jeg til to tilfælde, hvor det i årevis er blevet holdt hemmeligt, at en persons far slet ikke var vedkommendes rigtige far.

Min mors kusine fandt først i 60 års-alderen ud af at hendes far slet ikke var hendes rigtige far, fordi hendes mor havde haft en affære med en anden mand kort før hun mødte ham, som hun senere giftede sig med. Hun var noget chokeret, da hun efter mere end 60 år fandt ud af sandheden - som hun fik fortalt efter, at hendes (uægte) far døde.

Så har jeg også to fætre, som begge er i 30´erne. De lever begge i lykkelig uvidenhed om, at deres "far" slet ikke er deres biologiske far. Han havde kræft som ung og derfor kunne han ikke avle børn og moren (min moster) blev kunstigt befrugtet af en anden mand. Imidlertid er drengenes far gået bort sidste år - og så ville man jo mene, at det nok var på tide, at sønnerne fik sandheden at vide.

Men nej, min moster vil ikke fortælle dem noget.

Hvad synes I? Er det bedst at gå linen ud og håbe på, at de aldrig opdager løgnen? Eller er det ikke på tide at mine fætre får sandheden at vide? Jeg har fået forbud imod at fortælle dem noget og det overholder jeg (jeg skriver jo anonymt her). Men min personlige mening er nok, at hvis jeg var deres mor, ville jeg fortælle sandheden.

Nu har jeg slægtsforsket en del og sådan nogle historier som de ovennævnte gør en bevidst om, at man i virkeligheden skal tage slægtsforskning med et gran salt. Fordi når børn selv i dag ikke altid kender til sandheden, hvor mange gange før i tiden løj man ikke for børnene og skjulte sandheden for dem? Især i gamle dage, hvor folk ikke havde så mange ting at tage sig til, brugte de nok mere tid på lagengymnastik og hvis faren var udegående arbejdsmand hele ugen, så var det nok ikke så sjældent endda, at konen havde et lille sidespring derhjemme....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lampefeber

Jeg synes helt klart man skal fortælle sådan noget. men man kan jo ikke tvinge folk til det. dog har sådanne ting med at komme frem i lyset før eller siden, på den ene eller den anden måde. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

I forbindelse med slægtsforskning behøver man næppe at være særlig nervøs. For går man tilbage i tiden til før 1960, så var kvinderne jo hjemmegående og skulle forsørges af deres mænd. Derfor var det en katastrofe for kvinderne at blive gravide med en, som de ikke var gift med. Så utroskab var langt sjældnere end idag, fordi kvinderne jo simpelthen ikke turde og især da ikke, før der kom sikker prævention!

Undtagelsen kvinder, der var sterile og derfor ikke kunne få børn. Sterilitet hos kvinder var engang skilsmissegrund, og den slags kvinder valgte derfor ofte et liv som prostituerede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Jeg mener ethvert barn har ret til at kende sit ophav, men for donorbørn kan det blive svært at få den fulde sandhed at vide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur
On 11/9/2019 at 14:40, dewey skrev:

Jeg mener ethvert barn har ret til at kende sit ophav, men for donorbørn kan det blive svært at få den fulde sandhed at vide.

Jeg er helt enig, det betyder meget for et menneske at kende sit ophav, uanset hvor meget man elsker dem der er ens "mor og far".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur
On 11/9/2019 at 11:55, Erpe skrev:

I forbindelse med slægtsforskning behøver man næppe at være særlig nervøs. For går man tilbage i tiden til før 1960, så var kvinderne jo hjemmegående og skulle forsørges af deres mænd. Derfor var det en katastrofe for kvinderne at blive gravide med en, som de ikke var gift med. Så utroskab var langt sjældnere end idag, fordi kvinderne jo simpelthen ikke turde og især da ikke, før der kom sikker prævention!

Undtagelsen kvinder, der var sterile og derfor ikke kunne få børn. Sterilitet hos kvinder var engang skilsmissegrund, og den slags kvinder valgte derfor ofte et liv som prostituerede.

Jeg tror ikke på at utroskab var langt sjældnere dengang end i dag. Der findes et væld af historier om kvinder der føder i dølgsmål. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind