Recommended Posts

snoozz

Siden der ikke er noget kategori der hedder "økonomi" smider jeg den i åbent.

Nu har jeg snart i mange år set "Luksusfælden" på TV3, og der kommer nye afsnit i næste uge.

Jeg bøvler slet med lidt gæld, men slet ikke i den størrelses orden som dem der er med i der trods alt ;)

Men det der undrer mig er at de altid kommer tilbage og siger "nu har vi forhandlet med jeres kreditorer", og så har de enten fået nedslags i gælden eller 0-renter på.

Lige den del hvordan de gør det ser man ikke ? Så hvordan gør de det ?

Jeg har selv prikket lidt til min bank, fordi de tar 17,75% i renter på en kassekredit på 50.000 kr. (den er dog nedbetalt til ca 20.000 kr nu), men det virker ikke som om de er til at hugge eller stikke i ?

Så hvordan ER det at de i luksusfælden næsten altid (med udtagelse af SKATTEgæld), kan få private kreditorer ned på 0 % i renter, eller endda afslag på noget af af gælden ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Kender banken din økonomi, kender de også din stabilitet og indtægt, så er der jo ikke meget at forhandle med, også selvom alder eller sygdom kunne fortælle dem noget andet, så skal du skifte bank og de skal erfare en masse negativt, før du nok kan presse dem helt ned i 0%. Og så står du jo også ret dårligt i det, hvis du ikke afbetaler og gælden vokser pga. renter lige pt.

Man skal altså have tilsidesat, og illustreret man ikke betaler, før de føler sig en smule presset, og de skal vide budgettet ikke klarer den afbetaling.

Og nok også en masse andet negativt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det handler om at kunne lave en aftale med en kreditor, som tilgodeser begge parter. Man skal overbevise kreditor om, at de får en fordel ud af det.  Alt afhængig af din alder og indtægt kan jeg godt forstå, at banken ikke vil gå med til at lave aftaler, for gælden er ikke belastende. Det er småting.
En anden ting er, at dem, der arbejder med gæld, ofte kender kreditorerne fra andre steder, og derfor ved, hvilke taster, de kan trykke på for at få dem til at gå med til en aftale. De kan også lægge budget og derfor har nemmere ved at "sælge" en god aftale. Der er en grund til, at folk stifter gæld og det er at folk ikke har overblik og er økonomisk uansvarlige. Det ved kreditorerne, så hvis en privat person kommer med et godt tilbud, ville de bede dig om at rende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 23.8.2019 at 17:36, snoozz skrev:

Nu har jeg snart i mange år set "Luksusfælden" på TV3, og der kommer nye afsnit i næste uge.

Jeg bøvler slet med lidt gæld, men slet ikke i den størrelses orden som dem der er med i der trods alt ;)

Men det der undrer mig er at de altid kommer tilbage og siger "nu har vi forhandlet med jeres kreditorer", og så har de enten fået nedslags i gælden eller 0-renter på.

Lige den del hvordan de gør det ser man ikke ? Så hvordan gør de det ?

Jeg har selv prikket lidt til min bank, fordi de tar 17,75% i renter på en kassekredit på 50.000 kr. (den er dog nedbetalt til ca 20.000 kr nu), men det virker ikke som om de er til at hugge eller stikke i ?

Så hvordan ER det at de i luksusfælden næsten altid (med udtagelse af SKATTEgæld), kan få private kreditorer ned på 0 % i renter, eller endda afslag på noget af af gælden ?

Har selv gjort det med min egen bank.

Havde et byggelån med små 12% i rente, kontaktede min bank for at snakke rente og det var de heller ikke specielt interesseret i, skal siges uanset hvor presset vi har været er alt gæld altid blevet betalt til tiden hver gang.

Så er jeg den type der bliver stædig og tænker så kan de rende mig så finder jeg en anden bank, og gik i gang med at lede og fandt Coop bank der låner ud til meget lav rente uden sikkerhed, dog kunne jeg ikke helt låne nok det til hele lånet nog kun ca 80%, så ringede til min egen bank og spurgte hvad jeg skulle betale pr. md hvis jeg indfriede de 80% af lånet. Min bankmand spurgte hvor jeg havde pengene fra til det, og fortalte ham som det var at dem kunne jeg låne til den gang 5,95 åop og på det tidspunkt var der ingen oprettelsesgebyrer eller lign i Coop bank, så bad han om han lige måtte ringe tilbage dagen efter. Da han så ringede havde han været ved chefen og havde fået lov til at sænke renten på hele lånet til åop på 5,95, og siden den gang har coop bank sænket renten 2 gange først til 4,95 og nu 3,95% åop og hver gang har jeg bare sendt bankmanden en mail med info om at de havde sænket renten og sidste gang valgte han så at gå endnu længere ned så min rente nu hedder 3,7% åop på vores byggelån, skal lige hilse at sige det går noget hurtigere med at få lånet betalt når man er gået fra en rente på små 12% til åop på 3,7%.

Så det handler langt hen ad vejen om at være forberedt når man ringer til dem, hvis de godt ved du ikke kan få det billigere andre steder, hvorfor så sætte renten ned, derimod hvis de får at vide at det kan gøres billigere, er det bedre at tjene mindre end slet ingenting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 8 minutter siden, basle72 skrev:

fortalte ham som det var at dem kunne jeg låne til den gang 5,95 åop og på det tidspunkt var der ingen oprettelsesgebyrer eller lign i Coop bank, så bad han om han lige måtte ringe tilbage dagen efter. Da han så ringede havde han været ved chefen og havde fået lov til at sænke renten på hele lånet til åop på 5,95, og siden den gang har coop bank sænket renten 2 gange først til 4,95 og nu 3,95% åop og hver gang har jeg bare sendt bankmanden en mail med info om at de havde sænket

Det virker, og jo, jeg har prøvet lidt af det samme, bare at sætte banken op imod en anden låne mulighed, så får man det ofte billigere.

Nu har jeg ikke bygge/forbrugslån, så ikke rigtig noget at hente der, og bilen bliver ikke meget billigere.  Og med negativ rente på realkreditten, så kan jeg kun vinde på at korte perioden af der.

Det skal måske lige sige, at der stadig er lang vej ned til 0% :) Så at det virker er ikke det samme som 0 rente.

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ole  Jensen

Den måde jeg gør det på er at jeg ringer til min bank 1 gang pr. kvartal og siger at hvis de ikke sætter renten ned så tager jeg et kviklån eller et sms-lån og indfrier noget af beløbet selvom det bliver lidt dyrere. Det har jeg gjort i 4 år nu og jeg er gået fra at betale 22% til at ligge på 38% åop nu fordi jeg har fordelt risikoen over forskellige kviklånsudbydere via internettet. Det er et tip jeg gerne vil give videre: konverter alle lån til en masse kviklån til forskellig rente SÅ er du gældfri indenfor 7 år! Fx. 500mkr. hos NEM-lån, 1.200 hos SMS-quick, 700 hos Flash-finance og 2.000 hos IKANO... osv.

Venlig hilsen Poul Jørgensen.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SyngeLærken

On 23.8.2019 at 17:36, snoozz skrev:

Emne flyttet til Privatøkonomi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, Ole Jensen skrev:

Den måde jeg gør det på er at jeg ringer til min bank 1 gang pr. kvartal og siger at hvis de ikke sætter renten ned så tager jeg et kviklån eller et sms-lån og indfrier noget af beløbet selvom det bliver lidt dyrere. Det har jeg gjort i 4 år nu og jeg er gået fra at betale 22% til at ligge på 38% åop nu fordi jeg har fordelt risikoen over forskellige kviklånsudbydere via internettet. Det er et tip jeg gerne vil give videre: konverter alle lån til en masse kviklån til forskellig rente SÅ er du gældfri indenfor 7 år! Fx. 500mkr. hos NEM-lån, 1.200 hos SMS-quick, 700 hos Flash-finance og 2.000 hos IKANO... osv.

Venlig hilsen Poul Jørgensen.

Meld dig til luksusfælden, du får brug for det LoooL 😉

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Tillykke Snooz, du er ikke ´håbeløst,*. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
On 23.8.2019 at 20:10, DenBruneMunk skrev:

Kender banken din økonomi, kender de også din stabilitet og indtægt, så er der jo ikke meget at forhandle med, også selvom alder eller sygdom kunne fortælle dem noget andet, så skal du skifte bank og de skal erfare en masse negativt, før du nok kan presse dem helt ned i 0%. Og så står du jo også ret dårligt i det, hvis du ikke afbetaler og gælden vokser pga. renter lige pt.

Man skal altså have tilsidesat, og illustreret man ikke betaler, før de føler sig en smule presset, og de skal vide budgettet ikke klarer den afbetaling.

Og nok også en masse andet negativt.

Men den del forstår jeg ikke!

Hvis man faktisk afdrager, mere end renterne kun, så viser man jo at man faktisk KAN betale, så vil banken da ikke gå med til mindre ? Og omvendt hvis man ikke betaler mere så blir de bare sure og fastholder kravet. Resultatet er det samme - altså i sidste ende - det er mig som kunde som betaler.

JEg er heldigvis færdig med de sidste 20.000 kr inden nytår, men så skal jeg vel til at betale dem for at have plus på kontoen gg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind