Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Hvad skete der omkring 2015 på dindebat?

Recommended Posts

Lucianone
For 29 minutter siden, Zorglup skrev:

Keller stoppede og DH tog over. Det er sagen kort fortalt.
Værd at bemærke, at der stadig er liv i deres 300+ sider lange 'debat' om denne side. ;)

Ok, Keller har jeg aldrig hørt om.

DH virker meget diskret herinde, så umiddelbart genkender jeg ikke det diktatorbillede, som nogle vist har talt om. Men det er vel nicket  "høvding", der er nok til at provokere nogle, selvom det sikkert er valgt med et glimt i øjet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 11 timer siden, Lucianone skrev:

Ok, Keller har jeg aldrig hørt om.

DH virker meget diskret herinde, så umiddelbart genkender jeg ikke det diktatorbillede, som nogle vist har talt om. Men det er vel nicket  "høvding", der er nok til at provokere nogle, selvom det sikkert er valgt med et glimt i øjet. 

Det er også noget mere komplekst. 

Igennem en langt periode blev debattens software opdateret og udskiftet, med en lang række problemer for brugeren. Og det virkede som at der ikke blev reageret på brugernes henveldelser - fejl og mangler blev ikke udbrederet.

Bag kulissen skete også mange ændringer. Det resulterede i at en meget populær moderator/admin., Keller, blev fyret - og også en række maderotorer blev opsagt (alle sammen)  en ny admin. (DH) blev sat ind. 

Mange folk var godt trætte af de mange ændringer, og den nye/manglende moderation, faldt også mange for brystet. Nogle var uenige i at grove indlæg ikke blev modereret, nogen mente fyringen af Keller og moderator-teamet, var dråben - andre bare at det nye debatsoftware var elendigt. 

En gruppe erfarne debattører tog initiativet til at starte deres egen debat - en debat som skulle ligne den gamle Jubii - bare fra den "gode tid". Og det havde de held med. Rigtig mange af de gamle erfarne debattører hænger ud og hygger sig på den anden debat. 

Herover ser vi resterne af nogle gamle, og ellers kun nye debattører.     

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
On 23.8.2019 at 22:01, Lucianone skrev:

Jeg takker for det fine eksempel ovenover: For herover brugte du lige et skældsord om folk, der interesserer sig for konspirationsteorier. Det er ufint at kalde folk tosser, fordi de synes sådanne emner er spændende.

Altså,

Jeg synes det er helt iorden, når folk kun har et formål på dette forum, som en "Convex" havde engang, som var at primært lave indlæg om at jorden var rimelig flad og en masse indlæg om dette, som primært havde 1 eller 2 andre om støttede en smule op.

Tag eksemplet Netflix, de har da lige præcis bragt emnet op men de taler da ikke om det konstant, så derfor er jeg enig, når tosser kommer forbi og KUN vil prædike et bestemt emne og lege troll hvad det angår, så er det altså ikke en fornuftig debat.
Lad mig lige tilføje at det kan også være religiøst, hvor nogle synes deres budskab skal spredes over dette forum, både den ene og anden form for snak.  Der er mange emner men man bliver sgu tosse, når man ikke kan debattere eller kun har til formål at linke til andre indlæg om emnet på andre forum, og slet ikke kan tale eller tænke selv.

Var det nu toge eller frimærker, så var det fint nok, for der er altså en mere almen forståelse og støtte der. og vi kan næsten altså forså hvad frimærker er, eller Märklin toge :)

Redigeret af DenBruneMunk
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 34 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Bag kulissen skete også mange ændringer. Det resulterede i at en meget populær moderator/admin., Keller, blev fyret - og også en række maderotorer blev opsagt (alle sammen)  en ny admin. (DH) blev sat ind. 

Mon ikke flere af disse hænger ud herovre i et af mange nye navne de kan give sig selv. Det er jo slet ikke unormalt, at kært barn har mange navne, og aliaser er der mange af.

Jeg vil personligt godt erkende at jeg kan bruge 3-4 profiler på forums, især med meget forskellig / spaltet personligheder, især fordi der er forskellige områder, som jeg klarer bedre i forskellige roller, som en form for skuespil. Og man kan ikke altid stå ved ens politiske,  kærlighed eller hobbies på et og samme tidspunkt, især fordi en som jeg selv, altså også slår historik op, og forsøger at læse lidt om personer/alias engang imellem, og ikke bare kalder en person for X hvis der er en baggrund eller en årsag til opførsel eller bare en troll, som altid er på tværs osv....

Det er svært men det er altså bare et navn, og debatten er de ord man skriver. Ikke den person man er i virkeligheden for mange. ses vi så privat, så er det noget helt andet, og jeg tror ikke jeg ser eller kender nogen privat som er på forums jeg kender.

Ikke for at nævne det men selvfølgelig kan forskellige alias'r også misbruges, og det er i hvert fald ikke derfor jeg sætter en profil i verden :)

For at komme tilbage til kernen så var jeg ikke på dette forum dengang, hvor det var mest populært. og hvem og hvad som var årsager til splittelse har jo efter flere år vist et behov for at det skulle til. Nu er DOT net jo en helt anden verden, der er overflod af kvinder, og debat formen er sjældent (det sker) for direkte, der er dog dem som let fornærmes i deres faglige roller men udover det, så kan moderators godt gribe ind og så bliver folk sgu endnu mere sure over at holdes ude for en periode. Det er jeg personligt tilfreds med, og har brugt et par gange og vistnok også mærket selv :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 4 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Altså,

Jeg synes det er helt iorden, når folk kun har et formål på dette forum, som en "Convex" havde engang, som var at primært lave indlæg om at jorden var rimelig flad og en masse indlæg om dette, som primært havde 1 eller 2 andre om støttede en smule op.

Tag eksemplet Netflix, de har da lige præcis bragt emnet op men de taler da ikke om det konstant, så derfor er jeg enig, når tosser kommer forbi og KUN vil prædike et bestemt emne og lege troll hvad det angår, så er det altså ikke en fornuftig debat.
Lad mig lige tilføje at det kan også være religiøst, hvor nogle synes deres budskab skal spredes over dette forum, både den ene og anden form for snak.  Der er mange emner men man bliver sgu tosse, når man ikke kan debattere eller kun har til formål at linke til andre indlæg om emnet på andre forum, og slet ikke kan tale eller tænke selv.

Var det nu toge eller frimærker, så var det fint nok, for der er altså en mere almen forståelse og støtte der. og vi kan næsten altså forså hvad frimærker er, eller Märklin toge :)

Nu er der vel også forskel på at poste det ene næsten identiske oplæg efter det andet og så poste 1-2 oplæg om et emne, man synes er interessant. Problemet med omtalte bruger var, at han kunne finde på at poste 10 fladjordsoplæg i løbet af få dage. Så fyldte det for meget. Men det er vel lige meget om emnet var flad jord eller strikning af skovmandstrøjer. Pointen er, at man ikke behøver 8-10 tråde om samme emne, især ikke, hvis der er en begrænset tilslutning til emnet. Selve fladjordsdebatten var skam interessant nok, fordi det er spændende at høre, hvorfor nogle mener, at jorden er flad...

Jeg har også af og til postet oplæg, hvor emnet var ret alternativt. Aliens har jeg lavet én eller to tråde med herinde. Men jeg sidder ikke og poster ti alien-tråde på få dage.

Jeg synes der bør være plads til alternative emner, fordi ikke alle gider diskutere muslimer hele tiden (tråde der også fylder enormt meget, synes jeg). Jeg kan godt lide mystiske emner, som f.eks. aliens, reinkarnation, ancient civilisations o.s.v. Det er ikke just mainstreamemner, men det behøver alt vel heller ikke være. Fordi jeg mener, at det netop er interessant, hvis der er plads til lidt forskellighed på en debat.

Problemet med f.eks. bindestregsdebatten, er, at der er en gruppe på 3-4 derinde, som vil bestemme, hvad andre må skrive om, "Brovtebanden"). Så laver man en tråd om rumvæsener, reinkarnation, det okkulte o.s.v., bliver man kaldt skør, idiot og tosse o.s.v. De kan da bare lade være med at svare i tråden, hvis emnet ikke interesserer dem - i stedet for at agere smagsdommere og ville bestemme, hvilke emner, de mener man må skrive om eller ej. Dog kan jeg jo godt forstå, hvis man bliver irriteret over f.eks. 7-8 fladjordstråde lige efter hinanden.

Det er her, jeg mener, at der mangler lidt rummelighed på diverse debatter. Der synes at være en holdning á la "det, flertallet bestemmer er interessant, er interessant - hvorimod det flertallet, ikke synes er interessant, ja, det er uinteressant". Altså observerer jeg en eller anden form for mangel på rummelighed, da det store flertal ikke er så gode til at give plads til dem med nogle anderledes interesser...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Jeg var ikke på nogen af de tre omtalte debatter i 2015. Så konflikten dengang kender jeg ikke. Men jeg undrer mig stadig over, at de tre debatter er blevet så ekstremt forskellige, hvis de opstod fra samme udgangspunkt.

Bindestregsdebatten er på mange måder den mest interessante, selvom den er lille og umodereret. Men den manglende moderation over for selv deciderede forsøg på totalt at afspore diskussionerne gør den alligevel ret ubrugelig for de fleste. Derimod finder jeg det kun interessant, at selv meget skarpe diskussioner tillades. Så dette forum ville være mit foretrukne, hvis bare der var et minimum af moderering, så sabotage af diskussionerne trods alt ikke blev tilladt.

Dotnet forummet har jeg ofte læst, men aldrig rigtigt fundet interesant. Folk er alt for enige, og trådene er derfor kedelige. De manglende uenigheder tiltrækker nok mange piger. Men man kan jo også få for meget harmoni.

Forummet her var derfor mit valg. Men modereringen er slap, og højreekstremister har udnyttet denne slaphed til bare at komme med personlige angreb og provokationer hele tiden. Dette har så givet dem hundredevis af henstillinger, som de bare ignorerer, fordi dette jo ingen konsekvenser har. Derfor fortsætte de med deres racisme og personlige angreb i det uendelige, hvilket jeg finder både irriterende og dødkedeligt. For de indvandrerfjendske tråde er jo bare evindelige gentagelser af det samme og det samme. Jeg håbede at kunne få moderatorerne til at være mindre slappe. Men resultatet blev desværre kun, at de begyndte at moderere mig selv ekstremt hårdt og i stedet lade de personlige og racistiske angreb fra højreekstremisterne fortsætte.

Jeg kiggede også på det politiske forum på bold.dk for et par år siden. Men det er desværre også bare et racistisk hadeforum, der bevæger sig på kanten af straffelovens racismeparagraf. Så jeg tror ikke mere meget på, at det er muligt at finde et godt dansk forum til at diskutere politik uden at løbe ind i den samme snæversynede idé om, at Danmark bare kan bestemme alt i verden ved at isolere sig og så bare gå ud fra, at USA altid vil rage kastanjerne ud af ilden for os, hvis det går galt.

Heldigvis er det lige så nemt for mig at skrive på engelsk som på dansk, fordi de fleste af vores noter og lærebøger på universitet var på engelsk og, fordi jeg gennem mange år deltog i engelsksprogede forummer for især computerspil og efterhånden fik skrevet mange tusinde indlæg. Computerspillene interesserer mig ikke rigtigt mere. Men det gør især politik, og der må klart være bedre forummer på engelsk for politik end, hvad jeg indtil nu har været i stand til at finde i Danmark. Så jeg er gået igang med at lede 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

@Erpe: hvis du finder modereringen for slap her, så er bindestregsdebatten næppe noget for dig. Der er der stort set ingen moderering. Og selv når folk smides ud, er moderator meget overbærende og de er hurtigt tilbage igen. Og som du er inde på, et det største problem derinde trådsabotørerne. Der er en 3-4 brugere derinde, der sidder og saboterer den ene tråd efter den anden. Det er ret trættende for den gode debat. 

Debatten dot net har jeg kun kortvarigt kendskab til. Umiddelbart er der rimeligt gang i den derinde. Men jeg savner noget kant på debatten derinde. Det er meget banaliteter og hverdagsting, der snakkes om. Og det er som om, at folk er så gode venner derinde, at de ikke rigtigt kan lide at sige hinanden imod. Så bliver det sådan en gang ligegyldigt konsensus det hele. Det er som om, at folk går mere op i at blive populære og få likes end at få en interessant debat med kød på. Dog er der da enkelte interessante debatter derinde. 

Den her debat er så mellemtingen mellem de to og derfor mener jeg, at den har den bedste balance. Den har mere kant end debatten dot net, men tonen er dog ikke så ubehagelig som på bindestregsdebatten. Dog er der til tider for stille herinde. Men f.eks. de sidste par dage har der været god aktivitet. 

Jeg var også på Nationen for et par år siden, men droppede den, da niveauet er for lavt derinde - selv til mig. ;) Der er ikke meget andet end trollerier og platheder på Nationen. Og dukker der et enkelt interessant indlæg op, drunker det ligesom lidt i mængden. På Nationen handler alt om muslimer. Uanset hvad emnet er, bliver det drejet over på muslimer. Selv en tråd om julemadsopskrifter bliver fordrejet til at handle om muslimer (så er der én der skriver. "ja, nu kan vi snart ikke få lov at holde jul for os selv mere, for muslimerne vil vel forbyde julen?")….

Bold.dk frekventerede jeg for en del år siden. Men dengang havde siden en irriterende narcissistisk diktator af en moderator derinde, som talte til alle som om de var en flok 11 årig uvorne drenge. Jeg påtalte flere gange hans arrogante facon, med det resultat at han begyndte at forfølge mig (narcissistisk karakterafviger som han var). Og så gad jeg ikke det mere og slettede min profil. Om den pågældende moderator stadig er aktiv derinde, aner jeg ikke... 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 2 timer siden, Lucianone skrev:

@Erpe: hvis du finder modereringen for slap her, så er bindestregsdebatten næppe noget for dig. Der er der stort set ingen moderering. Og selv når folk smides ud, er moderator meget overbærende og de er hurtigt tilbage igen. Og som du er inde på, et det største problem derinde trådsabotørerne. Der er en 3-4 brugere derinde, der sidder og saboterer den ene tråd efter den anden. Det er ret trættende for den gode debat. 

Debatten dot net har jeg kun kortvarigt kendskab til. Umiddelbart er der rimeligt gang i den derinde. Men jeg savner noget kant på debatten derinde. Det er meget banaliteter og hverdagsting, der snakkes om. Og det er som om, at folk er så gode venner derinde, at de ikke rigtigt kan lide at sige hinanden imod. Så bliver det sådan en gang ligegyldigt konsensus det hele. Det er som om, at folk går mere op i at blive populære og få likes end at få en interessant debat med kød på. Dog er der da enkelte interessante debatter derinde. 

Den her debat er så mellemtingen mellem de to og derfor mener jeg, at den har den bedste balance. Den har mere kant end debatten dot net, men tonen er dog ikke så ubehagelig som på bindestregsdebatten. Dog er der til tider for stille herinde. Men f.eks. de sidste par dage har der været god aktivitet. 

Jeg var også på Nationen for et par år siden, men droppede den, da niveauet er for lavt derinde - selv til mig. ;) Der er ikke meget andet end trollerier og platheder på Nationen. Og dukker der et enkelt interessant indlæg op, drunker det ligesom lidt i mængden. På Nationen handler alt om muslimer. Uanset hvad emnet er, bliver det drejet over på muslimer. Selv en tråd om julemadsopskrifter bliver fordrejet til at handle om muslimer (så er der én der skriver. "ja, nu kan vi snart ikke få lov at holde jul for os selv mere, for muslimerne vil vel forbyde julen?")….

Bold.dk frekventerede jeg for en del år siden. Men dengang havde siden en irriterende narcissistisk diktator af en moderator derinde, som talte til alle som om de var en flok 11 årig uvorne drenge. Jeg påtalte flere gange hans arrogante facon, med det resultat at han begyndte at forfølge mig (narcissistisk karakterafviger som han var). Og så gad jeg ikke det mere og slettede min profil. Om den pågældende moderator stadig er aktiv derinde, aner jeg ikke... 

Jeg er enig med stort set alt, hvad du skriver her. For debatten dot net finder jeg kedelig af samme årsager som dig.

Bindestregsdebatten har nogle gode diskussioner og også gode debattører. Så jeg kigger jævnligt derind. Men den manglende moderation gør den uegnet til kontroversielle diskussioner, der jo altid drukner i spam.

Denne debat skulle så være den bedste, hvilket jeg desværre kun delvis er enig med dig i. For problemet er den svage og ikke konsistente moderation. Moderatorerne skifter måde at moderere på ustandseligt og ofte midt i en tråd, så de første indlæg i tråden næsten ikke modereres, men pludselig begynder moderatorerne så at slette indlæg og efter nye regler, der endog ikke er ens for alle brugere. Dette ødelægger alt for mange tråde, selvom modereringen er så slap, at alle næsten altid kan blive ved med at lave de samme overtrædelser af reglerne uden, at det får andre konsekvenser end slettede indlæg og henstillinger. Endnu værre er det, at moderatorerne nægter at forklare deres modereringer. For det kan de jo ikke, når de bare skifter måde at moderere på ustandseligt.

Så selvom dette forum ville have haft meget store muligheder med en lidt mere konsekvent måde at modere på, så er det ret ubrugeligt for mig. Det er simpelthen for utilfredsstillende bare at få slettet indlæg og lukket tråde uden, at man på nogen måde kan forudse, hvornår og hvordan det vil ske. En slap moderatorstil, der hele tiden ændres på uforudseelig vis, er for mig næsten værre end den manglende moderation på bindestregsdebatten.

Men du har ret i, at det er svært at finde et bedre forum om især politik på dansk. Derfor er jeg jo så også begyndt at undersøge forummer på engelsk, som jeg desuden har gode erfaringer med om andre emner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 21 minutter siden, Erpe skrev:

Jeg er enig med stort set alt, hvad du skriver her. For debatten dot net finder jeg kedelig af samme årsager som dig.

Bindestregsdebatten har nogle gode diskussioner og også gode debattører. Så jeg kigger jævnligt derind. Men den manglende moderation gør den uegnet til kontroversielle diskussioner, der jo altid drukner i spam.

Denne debat skulle så være den bedste, hvilket jeg desværre kun delvis er enig med dig i. For problemet er den svage og ikke konsistente moderation. Moderatorerne skifter måde at moderere på ustandseligt og ofte midt i en tråd, så de første indlæg i tråden næsten ikke modereres, men pludselig begynder moderatorerne så at slette indlæg og efter nye regler, der endog ikke er ens for alle brugere. Dette ødelægger alt for mange tråde, selvom modereringen er så slap, at alle næsten altid kan blive ved med at lave de samme overtrædelser af reglerne uden, at det får andre konsekvenser end slettede indlæg og henstillinger. Endnu værre er det, at moderatorerne nægter at forklare deres modereringer. For det kan de jo ikke, når de bare skifter måde at moderere på ustandseligt.

Så selvom dette forum ville have haft meget store muligheder med en lidt mere konsekvent måde at modere på, så er det ret ubrugeligt for mig. Det er simpelthen for utilfredsstillende bare at få slettet indlæg og lukket tråde uden, at man på nogen måde kan forudse, hvornår og hvordan det vil ske. En slap moderatorstil, der hele tiden ændres på uforudseelig vis, er for mig næsten værre end den manglende moderation på bindestregsdebatten.

Men du har ret i, at det er svært at finde et bedre forum om især politik på dansk. Derfor er jeg jo så også begyndt at undersøge forummer på engelsk, som jeg desuden har gode erfaringer med om andre emner.

Lige en lille kommentar. D-d har altid været et forum, hvor der ikke har været brug for moderering, fordi til at starte med var det ikke et politisk debatforum. Der var en langt større brugerflade med mange emner. Der var langt flere kvinder, og vi kendte hinanden. Af samme grund kan man ikke sammenligne den side med andre steder, der har haft politik som det primære emne. Der er godt nok kommet en ny ejer, men stilen er lidt den samme.

Jeg synes ikke, det er det store problem. Folk kan jo sagtens deltage på alle de debatsider som de vil, hvis der er fordele og ulemper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, homofaber skrev:

Lige en lille kommentar. D-d har altid været et forum, hvor der ikke har været brug for moderering, fordi til at starte med var det ikke et politisk debatforum. Der var en langt større brugerflade med mange emner. Der var langt flere kvinder, og vi kendte hinanden. Af samme grund kan man ikke sammenligne den side med andre steder, der har haft politik som det primære emne. Der er godt nok kommet en ny ejer, men stilen er lidt den samme.

Jeg synes ikke, det er det store problem. Folk kan jo sagtens deltage på alle de debatsider som de vil, hvis der er fordele og ulemper.

OK. Jeg kender ikke d-d så langt tilbage, men har selvfølgelig set de mange meget lidt seriøse diskussioner. De morer sikkert mange, og brugerne derovre har vel vænnet sig til dem. Men det er de seriøse politiske diskussioner, der med især indlæggene fra Anklageren gør forummet interessant for mig at følge med i. Det politiske forum derovre er bare meget dødt i forhold til her, og den manglende moderering gør det umuligt at diskutere ret meget seriøst, fordi trådene så bare ville drukne i spam, hvis nogen forsøgte. Det er vel også derfor, at der sker så lidt i forummet og, at der er så få brugere.

Jeg vil fortsat læse med derovre. Bare ikke hver dag. For det sker der for lidt til. Derfor har jeg brug for et andet forum som mit hovedforum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...