MorP

Bedste Mellemstr. børnevenlig hund - som ikke fælder for meget.

Recommended Posts

gumle
Skrevet (redigeret)
For 5 timer siden, MorP skrev:

Det er også hvad vi har sagt til børnene - ar hvis vi skal have hund skal det være op til uge 42 hvor vi har efterårsferie og vil være hjemme i 9 dg. 

9 dage er ikke nok, hvis det er en hundehvalp i vil have. Hunde kan være alene imens man er på arbejde, men med den rigtige træning og indkøringsperiode. 3 uger er absolut minimum. https://www.minhundogkat.dk/da/artikler/den-forste-tid-med-den-nye-hvalp/

Jeg kender en del som før har haft katte, anskaffer sig en hund, og seriøs forventer, at den kan være alene som hvalp efter en uge. I ALLE tilfælde har de måtte skille sig af med hunden igen. Enten fordi den bed alt i stykker, blev aggressiv, syg eller lignede. 

En hund er en STOR mundfuld ift. En kat.... Den skal luftes, trænes, stimuleres uanset on det har været en mega hård dag på arbejdet, man er syg osv. Som hvalp skal den lærer at være renlig, ud om natten, ja faktisk hver gang den har leget.... ift. Børn skal den lærer at omgås dem, og de skal lærer at omgås den. 

Jeg arbejdede selv fuld tid, da jeg fik hund ( var hjemme i 5 uger), hvorefter jeg fik hjælp udefra de første 3 måneder. En god hund kræver tid, træning, osv. Det er næsten som at få en baby på ny, man er på 24/7 specielt når der er børn i familien. Jeg er opvokset med store hunde, men alligevel fik jeg et chock over hvor meget arbejde, der ligger i at træne en hundehvalp.

Jeg siger det ikke for at være sur og tvær, men så du måske afsætter lidt mere tid til hvalpen.... eller køber en voksen hund. Man kan købe voksne hunde ret billigt, specielt på facebook i de forskellige grupper. 

Feks er der den her https://www.dba.dk/papillon-pomeranian/id-1058553330/

Redigeret af gumle
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP
For 20 timer siden, gumle skrev:

9 dage er ikke nok, hvis det er en hundehvalp i vil have. Hunde kan være alene imens man er på arbejde, men med den rigtige træning og indkøringsperiode. 3 uger er absolut minimum. https://www.minhundogkat.dk/da/artikler/den-forste-tid-med-den-nye-hvalp/

Jeg kender en del som før har haft katte, anskaffer sig en hund, og seriøs forventer, at den kan være alene som hvalp efter en uge. I ALLE tilfælde har de måtte skille sig af med hunden igen. Enten fordi den bed alt i stykker, blev aggressiv, syg eller lignede. 

En hund er en STOR mundfuld ift. En kat.... Den skal luftes, trænes, stimuleres uanset on det har været en mega hård dag på arbejdet, man er syg osv. Som hvalp skal den lærer at være renlig, ud om natten, ja faktisk hver gang den har leget.... ift. Børn skal den lærer at omgås dem, og de skal lærer at omgås den. 

Jeg arbejdede selv fuld tid, da jeg fik hund ( var hjemme i 5 uger), hvorefter jeg fik hjælp udefra de første 3 måneder. En god hund kræver tid, træning, osv. Det er næsten som at få en baby på ny, man er på 24/7 specielt når der er børn i familien. Jeg er opvokset med store hunde, men alligevel fik jeg et chock over hvor meget arbejde, der ligger i at træne en hundehvalp.

Jeg siger det ikke for at være sur og tvær, men så du måske afsætter lidt mere tid til hvalpen.... eller køber en voksen hund. Man kan købe voksne hunde ret billigt, specielt på facebook i de forskellige grupper. 

Feks er der den her https://www.dba.dk/papillon-pomeranian/id-1058553330/

Åh det ved jeg godt jeg har selv haft hund 2 gange i mit voksne liv, samt da jeg boede hjemme. Jeg fik min Rottweiler som hvalp, mens jeg var ledig og fik “pludselig” fuldtidsjob - heldigvis boede jeg dengang tæt på min nu afdøde mor - men hun hentede hvalpen over til sig nogle timer hver dag. Og den mulighed har vi ikke nu.

Tro mig, dette er ikke en beslutning vi tager let og vil nok primært gå efter hunde i 8-10 mdr alderen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 18 minutter siden, MorP skrev:

Tro mig, dette er ikke en beslutning vi tager let og vil nok primært gå efter hunde i 8-10 mdr alderen. 

Det lyder lidt som du håber at træning springes over.  Det er jo et gamble at håbe at den er trænet sådan som du vil træne en hund, og så er det jo surt, hvis du ikke beholder den og skifter igen. Så jo det er en stor beslutning og omkring de 8 uger, så er træningen allerede igang og den knytter sig til ejere.

Så at få en som er blevet så gammel, kan både være svært men også problematisk.

Du må i hvert håbe du finde den rette hund, og at i ikke fortryder fordi den er for gammel, og i må efterlade den forvirret og på rundtur til endnu en familie. Stamtavle er godt at få med, så kan i altid komme tilbage til den oprindelige opdrætter, da de i sådanne kenneler oftest tager hunde tilbage, hvis man fortryder eller ikke kan have den. Problemet her, er så man mister penge i nogle tilfælde da de så forbeholder sig retten til at nedsætte værdien af din nye hund/hvalp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP
For 15 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Det lyder lidt som du håber at træning springes over.  Det er jo et gamble at håbe at den er trænet sådan som du vil træne en hund, og så er det jo surt, hvis du ikke beholder den og skifter igen. Så jo det er en stor beslutning og omkring de 8 uger, så er træningen allerede igang og den knytter sig til ejere.

Så at få en som er blevet så gammel, kan både være svært men også problematisk.

Du må i hvert håbe du finde den rette hund, og at i ikke fortryder fordi den er for gammel, og i må efterlade den forvirret og på rundtur til endnu en familie. Stamtavle er godt at få med, så kan i altid komme tilbage til den oprindelige opdrætter, da de i sådanne kenneler oftest tager hunde tilbage, hvis man fortryder eller ikke kan have den. Problemet her, er så man mister penge i nogle tilfælde da de så forbeholder sig retten til at nedsætte værdien af din nye hund/hvalp.

I mine 'helt unge dage' - da jeg boede med min ex - overtog vi en blandingshund på et år som vi fik af vide var labrador/schæfer - det kom sig så af omveje at det var en halv dobermann og halvt labrador/schæfer 🤷‍♀️ - den splittede alt ad, som i ALT inkl. en foldedør - og jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg tog den i at stå på køkkenbordet når jeg kiggede ind af vinduet, men den endte med at blive en fantastisk hund -  så jeg ved godt at der ikke er noget der hedder at springe over hvor gærdet er lavest når det kommet til hund.

Men du har ret, det er også derfor det ikke er en beslutning vi tager let, min mand og jeg 🙂 - gjorde vi det havde vi nok allerede anskaffet os en hund. Som det er lige nu, er vi ikke endelig afklaret med om det bliver kat eller hund. Vi vender og drejer situationen hver dag, også for at få børnene til at forstå at der er nogle ting man må sige nej til hvis man har en hund i forhold til kat osv. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
Skrevet (redigeret)

Jeg er vokset op med dyr (MANGE forskellige slags gennem tiden) og vi (mine forældre) har de sidste ca. 25 år haft schæfer (andre racer inden da). Det er en fantastisk race som er forholdsvis nem at afrette og lære hvad den må og ikke må. Mine forældre bor lige ved en stor trafikeret hovedvej og de har endda køkkenhave og får på den anden side af vejen, hvor de ofte går over. Hunden har lært at den ikke må nærme sig vejen og det holder den. Vi har aldrig gået med vores hunde, men de har altid været ude med os når vi har været ude og lave noget og vi lukker hunden ud flere gange dagligt, hvor den selv tisser, render rundt og snuser og hygger sig (de bor på en husmandsgård så der er forholdsvis god plads til at den kan rende rundt).

De kan desuden sagtens være alene hjemme om dagen. Det har vores ofte været (ikke så meget nu da mine forældre er pensionerede) og de er alene hjemme op til 3-4 dage når mine forældre er på familiebesøg et par gange eller tre om året. Der kommer så en hver dag i en halv til en hel times tid og sikrer sig at der er mad og vand, lukker hende ud så hun kan løbe lidt rundt osv.

Det er en race som sagtens kan anbefales.

Redigeret af dna
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 24.8.2019 at 16:40, MorP skrev:

Tak for svar.

Jeg er vokset op med en Sankt Bernhardshund - det er nok lige i overkanten 😂 Sidst min mand og jeg havde hund var en Rottweiler - hun blev desværre aflivet pga sygdom da dyrlægen efter et år med smertestillende måtte sige at der ikke var andet at gøre end smertedække hende resten af hendes liv og det synes vi var synd.

Dengang var børnene for små til vi havde overskuddet til en ny og vores katte har været tilløbere som vi har fået neutraliseret gennem kattens værn.

Generelt er jeg selv mest til større hunde men som du skriver kræver de ofte mere tid/opdragelse. Og jeg er meget lidt til små hunde som papillon og chihuahua 

Så derfor kigger vi lidt i andre rækker 😏 

Lyder nu stadigvæk som en stor hund er det bedste valg, en labrador/golden retriever ville være det jeg gik efter som en familie hund.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP

Jeg er meget lidt 'online' i disse dage da min helt nye tlf. er sendt til rep (den led af black out) 🙄 - og den tlf. jeg har lånt magter ikke meget andet end sms og opkald - så er kun på nettet ved en pc - hvilket er på arb, men jeg kan jo ikke bruge hele dagen på nettet her 😂

Ang hunde, har vi intet besluttet endnu - som min mand sagde kender han faktisk nogen der havde købt hund ved en kennel (altså racehund) hvor de så fik passet hunden næsten gratis når de var på ferie? Nogen der har hørt om sådan noget?

For feriepasnings spørgsmålet er også blevet diskuteret hjemme, jeg kender nogen der giver 3000kr hver år når de tager på sommerferie i 3 uger og det er privat pasning. 

Både Schæfer og labrador/retriever har været oppe at vende fordi det er hunde jeg kender fra tidligere, har selv haft schæferblanding og min mor har haft labrador/retriever - men jeg synes det er en forholdsvis stor hund - desuden har vores piger et søskende venindepar på samme alder som har en labrador og der kan jeg da høre nærmere - og jeg har en facebook ven med schæfere, hvor jeg også kan forhøre mig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
biine79
On 29.8.2019 at 07:39, MorP skrev:

Ang hunde, har vi intet besluttet endnu - som min mand sagde kender han faktisk nogen der havde købt hund ved en kennel (altså racehund) hvor de så fik passet hunden næsten gratis når de var på ferie? Nogen der har hørt om sådan noget?

For feriepasnings spørgsmålet er også blevet diskuteret hjemme, jeg kender nogen der giver 3000kr hver år når de tager på sommerferie i 3 uger og det er privat pasning. 

Nogle kenneler tilbyder at passe de hunde de har sat i verden , men der er stor forskel på om det er gratis , meget billigt eller alm pensions pris.

3000 for 3 ugers pasning er en billig pris  det er kun omkring 140 kr /døgn. det synes jeg bestemt er billigt, når det er privat pasning for man er bundet af at skulle passe andres hunde , og selv om de normaltvis kan være alene hjemme, ikke gør , eller andet kan det se helt anderledes ud når de bliver passet ude.

Her passer jeg gerne "hvalpene" fra det kuld jeg var med til at opdrætte for 6½ år siden , eller det vil sige de fem ud af seks gør jeg den sidste kun hvis der er for et enkelt døgn,den kan nemlig ikke være alene hjemme andre steder end hjemme ved dem selv. bare man går på badeværelset og lukker døren så begynder den at gø og hyle , det kan jeg ikke byde hverken hunden eller mine naboer.

Skal jeg passe hund skal den passe ind i mit liv og mit hundehold, jeg har ting jeg skal godt nok kun et par timer her og der i løbet af ugen , men der skal den kunne falde til ro, og slappe af alene for her får hundende ikke lov til at være alene sammen, da jeg nu har fået en buller basse hund der ikke altid fatter hvornår de andre ikke gider mere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind