dewey

På et år er Thunbergs skolestrejke blevet en klimabevægelse

Recommended Posts

dewey

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-08-20-pa-et-ar-er-thunbergs-skolestrejke-blevet-en-klimabevaegelse

I dag er det et år siden, at Greta Thunberg første gang blev væk fra skole for at strejke for klimaet.

På blot et år er svenske Greta Thunberg gået fra at være en enlig demonstrant til at være en ledende figur i kampen mod klimaforandringer.

Mandag 20. august 2018 stillede den dengang 15-årige Thunberg sig for første gang op foran Riksdagen i den svenske hovedstad, Stockholm, med et skilt med påskriften: "Skolestrejke for klimaet".

I september sidste år iværksatte den svenske teenager en ugentlig skolestrejke hver fredag under navnet "Fridays for Future" for at få politikerne til at tage klimaudfordringerne seriøst.

Det blev et koncept, der hurtigt bredte sig til andre lande. I marts 2019 nåede antallet af skoleelever, der deltager i den verdensomspændende skolestrejke, flere end to millioner i 135 forskellige lande.

Således er Greta Thunberg blevet symbolet på den unge generations kamp mod klimaforandringerne. Hun kritiserer de voksne for at "skide" på sin generations fremtid ved ikke at handle.

Den nu 16-årige svensker har holdt taler for politikere og topchefer fra hele verden. Hun er blevet nomineret til en nobelpris og er blevet udnævnt til en af verdens mest indflydelsesrige personer af det amerikanske magasin Time.

Men mens nogle nærmest ser hende som en frelser, så er hun blevet et hadeobjekt for andre. Franske politikere har blandt andet kaldt hende for en potentiel modtager af "nobelprisen i at sprede frygt".

Nu bliver du spurgt om, hvor meget tror du Greta Thunbergs klimaaktiviter har indflydelse på at løse klimaforandringernes problemer?

For mig absolut ingen indflydelse, hun får en masse omtale i medierne og har opnået, at mio. af elever pjækker fra skolen, hendes aktiviter vil ikke forandre det mindste, jeg ser hende ikke som frelser for noget som helst og allermindst som frelser for klimaforandringerne, og hendes påstand om, at de voksne vil 'skide' på problemerne er ikke korrekt, verden over kæmper voksne for forbedringer af klimaets indflydelse på miljøet. 

OT: Jeg må ærligt indrømme, at jeg selv ikke har tage klimaforandringerne så alvorlige, som de virkelig er, indtil vi selv nu er blevet ramt af klimaforandringen, vi har for lidt vand og har i to år haft alt for lidt regn (i Bundeslandet Brandenburg/Tyskland) , så vores grundvand er nu på et katastrofalt niveau, det har medført til, at vi siden sidste uge og foreløbig til og med 30. september har forbud mod selv at tage vand fra vores brønde, bryder vi forbuddet koster det en bøde på 50.000 €.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Der er ingen tvivl om at hun har sat fokus på udfordringen. Og endnu bedre, har hun fået ungdommen med, hvilket er en gruppe som ofte er svær at få til at tage stilling. 

Godt gået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Hun burde passe sin skole.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Hun er et fint talerør for unge.

Vigtigst af alt, hun er den døgnflue, som brænder ud på et tidspunkt, eller alderen vinder ind, og hun har ikke samme PR værdi for de yngre mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 16 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hun er et fint talerør for unge.

Det er hun faktisk ikke, hun har været årsagen til at millioner af elever har pjækket fra skolen for at demonstrere, desværre for de elever, der har pjækket i Tyskland, det får følger såvel for forældrene som også for eleverne.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, dewey skrev:

Det er hun faktisk ikke, hun har været årsagen til at millioner af elever har pjækket fra skolen for at demonstrere, desværre for de elever, der har pjækket i Tyskland, det får følger såvel for forældrene som også for eleverne.

Civil ulydighed, det kan ikke starte tidlig nok.

Hvis man ikke kan protestere, så ville verden være styret at diktatorer i hele verden, så jeg mener stadig hun er et fint talerør. Dog nok mere styret af forældre, pr folk og økonomi, end det er klima som hendes lille skoleprojekt handlede om.
Hun er jo stadig ikke myndig, så at argumentere imod styring af andre, ville være direkte ulovligt, da hun ikke kan træffe de beslutninger alene.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 5 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Dog nok mere styret af forældre, pr folk og økonomi, end det er klima som hendes lille skoleprojekt handlede om.

Ja ser du sådan noget tør jeg sleeet ikkkke skrive, så vanker der advarselspunkt igen.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
1 time siden, dewey skrev:

Ja ser du sådan noget tør jeg sleeet ikkkke skrive, så vanker der advarselspunkt igen.

:D nu skal vi heller ikke overdrive

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, dewey skrev:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-08-20-pa-et-ar-er-thunbergs-skolestrejke-blevet-en-klimabevaegelse

I dag er det et år siden, at Greta Thunberg første gang blev væk fra skole for at strejke for klimaet.

På blot et år er svenske Greta Thunberg gået fra at være en enlig demonstrant til at være en ledende figur i kampen mod klimaforandringer.

Mandag 20. august 2018 stillede den dengang 15-årige Thunberg sig for første gang op foran Riksdagen i den svenske hovedstad, Stockholm, med et skilt med påskriften: "Skolestrejke for klimaet".

I september sidste år iværksatte den svenske teenager en ugentlig skolestrejke hver fredag under navnet "Fridays for Future" for at få politikerne til at tage klimaudfordringerne seriøst.

Det blev et koncept, der hurtigt bredte sig til andre lande. I marts 2019 nåede antallet af skoleelever, der deltager i den verdensomspændende skolestrejke, flere end to millioner i 135 forskellige lande.

Således er Greta Thunberg blevet symbolet på den unge generations kamp mod klimaforandringerne. Hun kritiserer de voksne for at "skide" på sin generations fremtid ved ikke at handle.

Den nu 16-årige svensker har holdt taler for politikere og topchefer fra hele verden. Hun er blevet nomineret til en nobelpris og er blevet udnævnt til en af verdens mest indflydelsesrige personer af det amerikanske magasin Time.

Men mens nogle nærmest ser hende som en frelser, så er hun blevet et hadeobjekt for andre. Franske politikere har blandt andet kaldt hende for en potentiel modtager af "nobelprisen i at sprede frygt".

Nu bliver du spurgt om, hvor meget tror du Greta Thunbergs klimaaktiviter har indflydelse på at løse klimaforandringernes problemer?

For mig absolut ingen indflydelse, hun får en masse omtale i medierne og har opnået, at mio. af elever pjækker fra skolen, hendes aktiviter vil ikke forandre det mindste, jeg ser hende ikke som frelser for noget som helst og allermindst som frelser for klimaforandringerne, og hendes påstand om, at de voksne vil 'skide' på problemerne er ikke korrekt, verden over kæmper voksne for forbedringer af klimaets indflydelse på miljøet. 

OT: Jeg må ærligt indrømme, at jeg selv ikke har tage klimaforandringerne så alvorlige, som de virkelig er, indtil vi selv nu er blevet ramt af klimaforandringen, vi har for lidt vand og har i to år haft alt for lidt regn (i Bundeslandet Brandenburg/Tyskland) , så vores grundvand er nu på et katastrofalt niveau, det har medført til, at vi siden sidste uge og foreløbig til og med 30. september har forbud mod selv at tage vand fra vores brønde, bryder vi forbuddet koster det en bøde på 50.000 €.

jeg har stort beundring for hvad hun gør, og alt hjælper i kampen imod den klima katastrofe vi løber ind i med store skridt.

Vi kørte sidste uge selv Brandenburg område tynd igennem alle parker og skover og det er et sørgeligt syn, hvis man antager at træer er verdens lunge har Brandenburg og hele øst Tyskland tabt i nærheden af 20% lunge kapacitet, samme gælder store områder in  vores land, Holland og Belgien er endnu hårdere ramt, og in selveste Italien in den verdens berømte Puglia allerede 40% af alle de Oliver træer død, meget sørgeligt dersom mange af de træer er over 1000 ¨år gammelt.

Man kan diskutere om hvor meget Greta T betyder, men det er sigende at politikere herhjemme men også in USA er meget ivrigt at blive set sammen med hende.

Det er endnu mere sigende at Pia K har kald hende en klimatøs.

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind