ElskerFolieBalloner

Er Jeg virkelig den eneste her i land der hader gamle huse?

Recommended Posts

ElskerFolieBalloner

Jeg er opvokset i et hus fra 1920erne og min mormors hus er endnu ældre og det jeg bor i er fra 1800 talet og jeg HADER det... Jeg er træt af byen og de gamle huse som jeg syns er grimme. Jeg er ret ligeglad med historie og charme Jeg vil hellere have noget som er tæt om vinteren så det ikke trækker ind og er stort nok og virker og Lige Linjer. Jeg har i nogle år søgt lejlighed væk fra byen og har undgået alt som er bygget før 1950 nu er det lykkes mig at finde en lejlighed bygget i 1980erne som jeg snart skal flytte ind i som ikke er i byen og der hvor den ligger er der mest kun 70er og nyere huse og det passer mig bedre. Jeg kan ikke lide 1500-1800 huse syns de er grimme og kedelige og har for mange underlige former og det med at de er fredet og man ikke må forbedre dem kan jeg heller ikke lide... det eneste jeg føler nostalgi overfor er 00erne da jeg var teenager og ting fra dengang. men 1500-1800 er jeg ret ligeglad med... Jeg er ikke den mest antik eller vintage typeog når jeg går på loppemarked er det kun 00er ting jeg køber. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Både og. Som lejer eller køber af et gammelt hus, kan jeg godt følge dig. Det er trælst med disse fredede perler, som man ikke kan forbedre. Min ene oldemors hus er fredet selv i dag - årtier efter, at hun gik bort. Jeg husker, at jeg kom der som dreng. Allerede i 12 års-alderen var jeg ved at slå hovedet imod loftet! SÅ er der altså for lavt! Min oldemor var dog 150 cm. høj, så hun var vel ligeglad. Det var et pænt og hyggeligt hus, men man fik også lidt klaustrofobi af at føle sig indespærret derinde, fordi der var så lavt til loftet. 

Men det er vel en afvejning mellem hensynet til historien og hensynet til beboeligheden/anvendeligheden. Man kan godt argumentere for, at i nogle tilfælde tages der måske for meget hensyn til historien på bekostning af anvendeligheden. Ikke alt, der er gammelt, er nødvendigvis charmerende. Men noget af det, synes jeg det er fint, at vi lader stå. Fordi så kan nutidens mennesker få sig et historisk indblik i gamle tider. Det kan også være interessant. 

Man kan dog gøre ligesom i Den Gamle By i Aarhus: man tog de gamle bygninger, flyttede dem og lavede det til et museum! Det er smart, fordi så slipper almindelige mennesker for at bebo husene, samtidig med at historien bevares.

Nogle perler er dog så unikke, at det er helt fair at bevare dem. Colosseum i Rom f.eks. eller Pyramiderne i Ægypten. Men vi kan altid diskutere om et hvilket som helst dansk hus fra 1700-og-hvidkål partout behøver bevares...

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
For 13 minutter siden, Lucianone skrev:

Både og. Som lejer eller køber af et gammelt hus, kan jeg godt følge dig. Det er trælst med disse fredede perler, som man ikke kan forbedre.

Men det er vel en afvejning mellem hensynet til historien og hensynet til beboeligheden/anvendeligheden. Man kan godt argumentere for, at i nogle tilfælde tages der måske for meget hensyn til historien på bekostning af anvendeligheden. Ikke alt, der er gammelt, er nødvendigvis charmerende. Men noget af det, synes jeg det er fint, at vi lader stå. Fordi så kan nutidens mennesker få sit et historisk indblik i gamle tider. Det kan også være interessant. 

Man kan dog gøre ligesom i Den Gamle By i Aarhus: man tog de gamle bygninger, flyttede dem og lavede det til et museum! Det er smart, fordi så slipper almindelige mennesker for at bebo husene, samtidig med at historien bevares.

Ja det man gør i Aahus er meget smart. så kan dem der vil se og opleve historie tage til den gamle by uden at man behøver at bo i gamle huse. den by jeg bor i går ALT for meget op i historie og der er alt for mange fredet gamle huse... denne by ligner et museum fuldt af unge fulde mennesker og larm... ikke min kop te... Jeg flytter ud i et mere normalt villakvater med typiske 70er huse i en lejlighed fra 80erne så slipper jeg for at se gamle huse og høre på de fulde unger og by liv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst otteogfirs

Er der "billige" lejligheder i den Gamle By i Århus, så flytter jeg gerne...  Men det er måske små huse osse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Det er ikke gamle huse som er problemet. Det er de fuldstændig idiotiske priser for dansk håndværk. Det er ikke håndværkernes skyld, de skal jo bare leve. Men hvis man forestiller sig at det koster op mod et års nettoløn at have nogle folk lægge ens tag i to uger, så får man en idé om, hvor opblæst værdikæden er i noget så banalt som et fornyet tag, og hvor mange gange der skal trækkes penge ud af dén proces. Derfor er danske ældre huse ofte i en meget forældet og ringe stand. 

Et gammelt hus kan sagtens både have charme og stil og samtidig være åbnet op i grundplanen og have rene linjer og være moderniseret på energi-siden. Der er bare ingen almindelige mennesker som har råd til det herhjemme. 

Jeg kan sagtens forstå at Du er træt af den slags realiteter som bare hænger på vores danske huse som et tyggegummi på en skosål. Få Dig bare noget nyt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.