Jojojo

Er de hvide globale svagpissere når det drejes

Recommended Posts

Jojojo

sig om sport.

Jeg ser lige Diamond League atletik fra Norge, og specielt 3000 meter hækkeløb fik tanken i gang. De allerførste 6 deltagere var fra de varme lande, og et minut afstand kom de første hvide person i mål, og det er ellers rigtigt meget.

I styrke kommer de hvide dog med når det gælder sig om højden, men generelt er de svage in sport.

Hvad skyldes det tror du. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det korte svar er vel ja. 🙈

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Nede i Afrika er der mange steder langt mellem landsbyerne. Nogle gange skal folk gå eller løbe 10 km. bare for at få mad eller vand. Dette gør, at folk dernede fra barns ben går og løber enormt meget mere end vi vesterlændinge gør. Jeg tror, det er forklaringen på, at de især gør sig bemærket i løbedisciplinerne. Til gengæld ser man stort set ingen sorte topcykelryttere, fordi dernede har de færreste jo råd til en racercykel....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, Lucianone skrev:

Nede i Afrika er der mange steder langt mellem landsbyerne. Nogle gange skal folk gå eller løbe 10 km. bare for at få mad eller vand. Dette gør, at folk dernede fra barns ben går og løber enormt meget mere end vi vesterlændinge gør. Jeg tror, det er forklaringen på, at de især gør sig bemærket i løbedisciplinerne. Til gengæld ser man stort set ingen sorte topcykelryttere, fordi dernede har de færreste jo råd til en racercykel....

Der er en helt anden forklaring på https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-er-der-ingen-sorte-cykelryttere-i-tour-de-france

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 1 time siden, Lucianone skrev:

Et plausibelt svar, men så burde de hvide jog løbe fra de farvede på de sprint afstande fordi vi løber stærk til hverdag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 39 minutter siden, Erpe skrev:

M.ht. linket så tror jeg at det er et spørgsmål om tid, at løbe og cykle er igennem brug af stort set de samme muskler ', men det kniber vel nok med asfalterede veje in Afrika, altså de samme lande hvor de satser massivt på at løbe fra os andre.

Jeg tror at svaret måske ligger in vores gener M.ht. fysisk arbejde og mad, muligt kombinerede med et højere smertegrænse. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Torsten Bonfils

Under istiden var europæere og asiater nødt til at udvikle kroppe der var bedre til at holde på varmen. Det har betydet at vi blandt andet har fået lidt kortere og kraftigere arme og ben sammenlignet med afrikanere. Det har kostet lidt på vores evne til at løbe. Det er små forskelle men nok til at have betydning på eliteplan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 57 minutter siden, Erpe skrev:

Ja, det er måske et sammenspil mellem flere forskellige ting. Det er nok sandt, at i gennemsnit, er afrikanere mere muskuløse end hvide. Hvilket er en fordel i meget eksplosive discipliner som sprint. Der er jo også mange sorte mænd, der er gode i boksning, hvor der kræves en vis fysisk styrke.

På den anden side ser vi jo også de der små kenyanske langdistanceløbere. De er jo ikke muskuløse, men tværtimod meget magre og spinkle. De har sådan set den ideelle bygning til at blive bjergryttere i cykelsport (Michael Rasmussen-kropsbygning). Så jeg tror, at det genetiske kan have noget at sige, ja. Men det er næppe hele forklaringen. Jeg tror også, som jeg skrev før, at adgangen til smarte cykler jo er ringe i Afrika og så er det logisk at der ikke rigtigt kommer topcyklister dernede fra. Så er det sandt, at der burde være nogle sorte, der er født og opvokset i Vesten, der skulle kunne være med. Men der tror jeg, at traditioner spiller en vis rolle. Der er bare ikke tradition blandt sorte for at dyrke cykelsport. 

Men ja, det genetiske kan da også være en medvirkende faktor.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 9 minutter siden, Jojojo skrev:

M.ht. linket så tror jeg at det er et spørgsmål om tid, at løbe og cykle er igennem brug af stort set de samme muskler ', men det kniber vel nok med asfalterede veje in Afrika, altså de samme lande hvor de satser massivt på at løbe fra os andre.

Jeg tror at svaret måske ligger in vores gener M.ht. fysisk arbejde og mad, muligt kombinerede med et højere smertegrænse. 

Jeg mener klart, at det må ligge i generne. For det gælder jo tilsyneladende også for de sorte amerikanere, der er vokset op i USA og, hvor det kun var deres forfædre, der var fra Afrika.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 minutter siden, Torsten Bonfils skrev:

Under istiden var europæere og asiater nødt til at udvikle kroppe der var bedre til at holde på varmen. Det har betydet at vi blandt andet har fået lidt kortere og kraftigere arme og ben sammenlignet med afrikanere. Det har kostet lidt på vores evne til at løbe. Det er små forskelle men nok til at have betydning på eliteplan.

Godt pointe, men har Jamaica ikke altid været varme, og yet, de har enorme overkroppe, Det er sammenarbejde imellem arme og kroppen som gør en effektivt i længden.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.