Recommended Posts

Erpe

Jeg er ateist, da jeg ikke tror på nogen religion. Men jeg har kendt adskillige religiøse mennesker. Der er især en af dem som jeg aldrig har glemt. For han udtalte, at han godt kunne forstå, at folk meldte sig ud af folkekirken eller et andet sted. Men at han ikke fattede dem, der så undlod at få en ny religion, når de forlod den gamle. Den slags mennesker fattede han simpelthen ikke!

Som ateist er min opfattelse naturligvis den stik modsatte. For jeg forstår jo også udmærket dem, der melder sig ud af religiøse samfund, - men bare ikke, hvorfor de så omgående skal melde sig ind et andet sted? Hvorfor er det så svært for dem at leve i virkelighedens verden uden absolut at skulle flygte ind i en eller anden religiøs fantasi for enhver pris?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

I 14 års-alderen sagde jeg nej tak til konfirmation. Jeg brød mig ikke om den fordømmelse af andre mennesker, som Kristendommen står for. Alle er bare SÅ syndige hele tiden. Ifølge Kristendommen må man knapt trække vejret, så er man en synder. Jeg syntes, at det livsbillede var for negativt.

Bevares, jeg er også synder. Ingen af os er nemlig fejlfrie. Men jeg synes bare, at de der kristne fantatikere glemmer at leve livet, mens de har det, fordi de går mere op i at følge bibelske formaninger og læresætninger. Jeg har det lidt svært med, at mennesker lever efter en ældgammel bog, som slet ikke er up to date.

Men det betyder ikke, at jeg fornægter det spirituelle! Jeg tror bestemt, at der er mere mellem himmel og jord. Jeg tror på andre dimensioner, aliens, ånder, spøgelser, reinkarnation o.s.v. Jeg tror bare ikke helt på de store verdensreligioners fortolkning af tingene, da jeg mener, at de er for firkantede og dømmende. Alt det med tand for tand og øje for øje er for middelalderligt i min optik, selvom der ER lidt i snakken  i form af karmaloven. Men det er ikke op til mennesker at dømme hinanden, hvilket er årsagen til at sådan noget som fængsel og straf er primitivt. Selvom Martinus dog indrømmer, at der er mennesker, der bliver nødt til at afskærmes fra andre, hvis de udgør en direkte fare for andre. Men det er ikke som sådan op til dommere og lignende at dømme mennesker. Forsynet/"Gud" sørger for, at retfærdighed sker fyldest helt af sig selv (karmaloven).

Et andet problem ved de store religioner er dobbeltmoralen og intolerancen. For hvis vi skal elske ALLE, hvorfor har religioner så egentlig så store problemer med homoseksualitet? Det giver heller ikke nogen mening for mig. Her har Martinus igen en mere sympatisk og meningsfuld udlægning af tingene. Han mener, at folk, der er f.eks. homoseksuelle blot er i gang med noget, der kaldes den seksuelle polforvandling. Det er en naturlig proces, som alle åndelige væsener kommer til at gennemgå på et tidspunkt. Derfor vil alle have inkarnationer, hvor de er homoseksuelle...

Jeg ved ikke, om jeg som sådan tror på nogen bestemt åndsretning. Men det nærmeste, jeg kommer noget, jeg tror på, er Martinus´Kosmologi. Den kan I google, hvis I vil høre eller lære mere om den. Martinus´mener, at der findes karma og reinkarnation. At vi alle er åndelige væsener, der blot inkarnerer i en krop her på jorden - og det gør vi så gang på gang. Martinus er heller ikke dømmende som sådan. Han siger, at der ikke er noget absolut ondt og absolut godt. Men at når man begår onde eller ikke hensigtsmæssige ting, så er det fordi, det er et led i ens spirituelle vækst. Og man skal lære af sin fejl. Det giver mere mening end bare at være dømmende og sende folk i Helvede, som de store verdensreligioner gør.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

@Lucianone Jeg kan sagtens genkende det, som du skriver. For når man har forældre, der tog en med i kirke, og blev undervist i religion og bibelkundskab i skolen, så kunne man naturligvis ikke bare afvise kristendommen og protestantismen. Det tog derfor en hel del år, hvor jeg var i tvivl. Men gradvis blev jeg mere og mere skeptisk, og til sidst kunne jeg kun komme til den konklusion, at Bibelens selvmodsigelser og fejl måtte betyde, at den var skrevet af mennesker og, at dens beskrivelse af hele skabelsesberetningen og Gud bare var en fantasi, der var opfundet af mennesker. Siden da har jeg i stedet holdt mig til videnskaben.

Hvad jeg som nævnt ovenfor ikke forstår er, at andre, der når frem til en lignende erkendelse, så i stedet skifter til buddhisme, hinduisme eller lignende, fordi de åbenbart ikke kan undvære noget overnaturligt at tro på. Hvorfor ikke bare tro på videnskaben?

Joh, der er mere mellem himmel og jord, end vi endnu forstår. Jeg tror bare ikke på, at der findes en eller anden overnaturlig Gud som et væsen, der styrer det hele. Ting har naturlige forklaringer, selvom vi ikke altid forstår dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 12 timer siden, Erpe skrev:

@Lucianone Jeg kan sagtens genkende det, som du skriver. For når man har forældre, der tog en med i kirke, og blev undervist i religion og bibelkundskab i skolen, så kunne man naturligvis ikke bare afvise kristendommen og protestantismen. Det tog derfor en hel del år, hvor jeg var i tvivl. Men gradvis blev jeg mere og mere skeptisk, og til sidst kunne jeg kun komme til den konklusion, at Bibelens selvmodsigelser og fejl måtte betyde, at den var skrevet af mennesker og, at dens beskrivelse af hele skabelsesberetningen og Gud bare var en fantasi, der var opfundet af mennesker. Siden da har jeg i stedet holdt mig til videnskaben.

Hvad jeg som nævnt ovenfor ikke forstår er, at andre, der når frem til en lignende erkendelse, så i stedet skifter til buddhisme, hinduisme eller lignende, fordi de åbenbart ikke kan undvære noget overnaturligt at tro på. Hvorfor ikke bare tro på videnskaben?

Joh, der er mere mellem himmel og jord, end vi endnu forstår. Jeg tror bare ikke på, at der findes en eller anden overnaturlig Gud som et væsen, der styrer det hele. Ting har naturlige forklaringer, selvom vi ikke altid forstår dem.

På min mors side var der en del indremissionske og ret religiøse typer fra Vestjylland (min mormor stammede fra Vestjylland). Mens på min fars side var de knapt så religiøse, bortset fra min farmors forældre, som jeg aldrig har mødt. Men de var efter sigende ret så gudsfrygtige. Men jeg er til dags dato stadig den eneste i min familie, der ikke er blevet konfirmeret. Alle andre fætre og kusiner, onkler, tanter o.s.v. blev konfirmerede. Så på det punkt var jeg lidt en mønsterbryder.

Jeg ved ikke, om jeg tror på en intelligent skaber. Et eller andet sted tror jeg nok, modsat dig, at det hele ikke bare er tilfældigt - men at der må være en intelligent skjult hånd bag det hele. Fordi verden og universet er næsten lidt for fantastisk til, at det bare kan være opstået fuldstændigt tilfældigt.

Hvad denne intelligente skjulte hånd er, ved jeg ikke. Jeg har gjort mig mine tanker. Martinus kalder det for "forsynet", men man kan også kalde det "Gud". I trilogiserien The Matrix kaldes det for arkitekten. Nogle argumenterer for, at vi i virkeligheden lever i en simuleret verden, som én eller anden intelligent hånd sidder og styrer. Ligesom når en knægt sidder og styrer hele verden i et computerspil og spiller Simcity, Sims, WOW o.s.v. Bare meget mere avanceret naturligvis. 

Jeg har selv undersøgt disse ting og er naturligvis ikke nået frem til nogen endegyldig sandhed. Det er jo svært! Men min opfattelse af tingene er noget á la:

- Vi mennesker inkarnerer gang på gang her på planten Jorden. Jorden er en slags træningsplanet eller træningsbane, hvor vi kan lege i liv efter liv og forsøge at udvikle os åndeligt. Når vi så er blevet fuldkomne væsener - og det kan tage tusindevis af år! - , så frigører vi os fra "fængselsplaneten Jorden" og finder vores endelige plads i den åndelige verden, som er en verden uden den fysiske verdens mange begrænsninger. De væsener, som reelt har overherredømmet her på Jorden, er nogle interdimensionelle væsener kaldet REPTILIANS. De er menneskelignende oprejste dinosaurtyper. Ca. 2-3 meter høje, ret muskuløse og med skællet reptilagtig hud. Men ellers minder de en del om mennesker. Det er disse reptilvæsener, som holder mennesket fanget i en næsten evig, men i hvert fald kontinuerlig reinkarnationscyklus, hvor de viser os vejen eller på sin vis manipulerer os til at acceptere den ene inkarnation efter den anden. Disse reptilians er på sin vis bindeledet mellem mennesker og arkitekten/den styrende hånd. I The Matrix-trilogien er det vel "Mr. Smith", der agerer reptilian, som jeg opfatter det. Han er systemets mand, der fastholder menneskeheden i den kontinuerlige cyklus på fængselsplaneten Jorden. Disse reptilians er interdimensionelle væsener/ånder, som ønsker at fastholde menneskeheden som slaver på fængselsplaneten Jorden. Bundet til den fysiske materie og begrænset deraf. Men der er naturligvis også væsener derude, som ønsker, at menneskeheden frigører sig fra den fysiske materie. I legenderne fra Sumer i Irak er der noget med en fortælling om to gudelignende brødre. Enki og Enli. Den ene ønsker at holde mennesket fanget på fængselsplanten jorden. Mens den anden ønsker at mennesket opnår sin fulde frihed og frigører sig fra det fysiske univers´ begrænsninger. Der er muligvis en slags "krig" i den åndelige verden, hvor der er kræfter, der ønsker at gøre os til slaver her på jorden. Og andre kræfter, der ønsker at hjælpe os til at frigøre os. Så vi igen bliver fuldkomne ubegrænsede væsener, ligesom menneskeheden efter sigende skulle have været i sin tid under Atlantis. 

Ovenstående er som, det KUNNE fungere. Men det behøver slet ikke være sådan eller det kan være, at noget af det er sandt og at jeg har misforstået noget andet. Men ovenover har jeg beskrevet, hvordan jeg i store træk opfatter universet.

Tilføjelse: De store verdensreligioner er, som jeg opfatter det, af det onde! De er opfundet af de kræfter, der ønsker at holde os mennesker begrænsede og fængslede her på jorden. Det er derfor, der er så mange dogmer og forbud i de store verdensreligioner. Disse religioner handler reelt om at gøre mennesker til slaver. Hvilket lykkes fint, når mennesker selv i dag lever efter 2000 år gamle skrifter, som begrænser deres liv her på jorden i uhørt grad. Derfor kan jeg ikke selv tilslutte mig de store verdensreligioner.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 17 minutter siden, Lucianone skrev:

På min mors side var der en del indremissionske og ret religiøse typer fra Vestjylland (min mormor stammede fra Vestjylland). Mens på min fars side var de knapt så religiøse, bortset fra min farmors forældre, som jeg aldrig har mødt. Men de var efter sigende ret så gudsfrygtige. Men jeg er til dags dato stadig den eneste i min familie, der ikke er blevet konfirmeret. Alle andre fætre og kusiner, onkler, tanter o.s.v. blev konfirmerede. Så på det punkt var jeg lidt en mønsterbryder.

Jeg ved ikke, om jeg tror på en intelligent skaber. Et eller andet sted tror jeg nok, modsat dig, at det hele ikke bare er tilfældigt - men at der må være en intelligent skjult hånd bag det hele. Fordi verden og universet er næsten lidt for fantastisk til, at det bare kan være opstået fuldstændigt tilfældigt.

Hvad denne intelligente skjulte hånd er, ved jeg ikke. Jeg har gjort mig mine tanker. Martinus kalder det for "forsynet", men man kan også kalde det "Gud". I trilogiserien The Matrix kaldes det for arkitekten. Nogle argumenterer for, at vi i virkeligheden lever i en simuleret verden, som én eller anden intelligent hånd sidder og styrer. Ligesom når en knægt sidder og styrer hele verden i et computerspil og spiller Simcity, Sims, WOW o.s.v. Bare meget mere avanceret naturligvis. 

Jeg har selv undersøgt disse ting og er naturligvis ikke nået frem til nogen endegyldig sandhed. Det er jo svært! Men min opfattelse af tingene er noget á la:

- Vi mennesker inkarnerer gang på gang her på planten Jorden. Jorden er en slags træningsplanet eller træningsbane, hvor vi kan lege i liv efter liv og forsøge at udvikle os åndeligt. Når vi så er blevet fuldkomne væsener - og det kan tage tusindevis af år! - , så frigører vi os fra "fængselsplaneten Jorden" og finder vores endelige plads i den åndelige verden, som er en verden uden den fysiske verdens mange begrænsninger. De væsener, som reelt har overherredømmet her på Jorden, er nogle interdimensionelle væsener kaldet REPTILIANS. De er menneskelignende oprejste dinosaurtyper. Ca. 2-3 meter høje, ret muskuløse og med skællet reptilagtig hud. Men ellers minder de en del om mennesker. Det er disse reptilvæsener, som holder mennesket fanget i en næsten evig, men i hvert fald kontinuerlig reinkarnationscyklus, hvor de viser os vejen eller på sin vis manipulerer os til at acceptere den ene inkarnation efter den anden. Disse reptilians er på sin vis bindeledet mellem mennesker og arkitekten/den styrende hånd. I The Matrix-trilogien er det vel "Mr. Smith", der agerer reptilian, som jeg opfatter det. Han er systemets mand, der fastholder menneskeheden i den kontinuerlige cyklus på fængselsplaneten Jorden. Disse reptilians er interdimensionelle væsener/ånder, som ønsker at fastholde menneskeheden som slaver på fængselsplaneten Jorden. Bundet til den fysiske materie og begrænset deraf. Men der er naturligvis også væsener derude, som ønsker, at menneskeheden frigører sig fra den fysiske materie. I legenderne fra Sumer i Irak er der noget med en fortælling om to gudelignende brødre. Enki og Enli. Den ene ønsker at holde mennesket fanget på fængselsplanten jorden. Mens den anden ønsker at mennesket opnår sin fulde frihed og frigører sig fra det fysiske univers´ begrænsninger. Der er muligvis en slags "krig" i den åndelige verden, hvor der er kræfter, der ønsker at gøre os til slaver her på jorden. Og andre kræfter, der ønsker at hjælpe os til at frigøre os. Så vi igen bliver fuldkomne ubegrænsede væsener, ligesom menneskeheden efter sigende skulle have været i sin tid under Atlantis. 

Ovenstående er som, det KUNNE fungere. Men det behøver slet ikke være sådan eller det kan være, at noget af det er sandt og at jeg har misforstået noget andet. Men ovenover har jeg beskrevet, hvordan jeg i store træk opfatter universet.

For mig er den skjulte kraft naturens og fysikkens love, som vi endnu kun delvist forstår.

Din opfattelse af, at vi er på vej mod fuldkommenhed deler jeg heller ikke. For vi er jo bare en enkelt dyreart ud af de mange, der har levet på jorden. De fleste andre dyrearter og menneskearter er uddøde, selvom vi stadig kan finde spor af dem, og vi uddør sikkert også på en tidspunkt i en forhåbentlig fjern fremtid. Om ikke før, så når solen vil vokse til mange gange dens nuværende størrelse og derefter eksplodere eller slukkes. Jorden vil formentlig forsvinde sammen med solen på samme måde, som vi ved, at det er sket i andre af universets solsystemer. Vi kan endog forudse, hvornår det også vil ske for jorden og hele solsystemet. Men det varer vist omkring et par milliarder år endnu.

Liv findes nok også på nogle få af de andre fjerne planeter i fjerntliggende solsystemer. Det er bare tvivlsomt, om vi kan nå ud til dem, fordi vi måske skulle rejse med lysets hastighed i milliarder af år for at nå derud. Mest sandsynligt er der på de fleste sådanne planeter tale om mere primitive livsformer end på jorden. Men muligvis findes der også på få planeter livsformer, der er endnu mere avancerede end os. Forhåbentlig når de så heller aldrig frem til os. For hvis de gjorde, ville de mest sandsynligt vælge at udslette os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Tilføjelse: Solen og planeterne blev dannet for 4,6 mia år siden via tyngdekraftmæssig kollaps af en interstellar gassky. Solen vil fungere cirka 12 mia år endnu. Men derefter er det slut for både solen og jorden. Se eventuelt mere på https://da.m.wikipedia.org/wiki/Solens_dannelse_og_udvikling

Menneskeheden vil mest sandsynligt være forsvundet langt før dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 8 timer siden, Erpe skrev:

Tilføjelse: Solen og planeterne blev dannet for 4,6 mia år siden via tyngdekraftmæssig kollaps af en interstellar gassky. Solen vil fungere cirka 12 mia år endnu. Men derefter er det slut for både solen og jorden. Se eventuelt mere på https://da.m.wikipedia.org/wiki/Solens_dannelse_og_udvikling

Menneskeheden vil mest sandsynligt være forsvundet langt før dette.

Det er da skam sikkert rigtigt nok, når eksperterne har regnet det ud. Jeg har ligesom ikke forudsætningerne for at tjekke dem efter he he

Men Martinus, som jeg var inde på i starten af tråden, mener ikke, at der behøver være et misforhold mellem de fysiske love og åndelighed. Faktisk argumenter han i sin kosmologi for, at de regler, der binder og styrer den åndelige/spirituelle verden er præcist lige så faste og reelle som de fysiske love. Her handler det meget om f.eks. kvantefysik. D.v.s. at to partikler eller enheder godt kan være forbundne, selvom der er en uendeligt stor afstand imellem dem. Det er bl.a. dette, som skulle muliggøre remote viewing, clairvoyance o.s.v.

Det er også derfor, at en mor f.eks. af og til kan føle, hvis der er sket hendes barn noget - også selvom der er en fysisk afstand. Fordi de er åndeligt forbundne. 

Martinus mener, at karmaloven og reinkarnation er 100% virkelige fænomener, lige så meget som alle mulige fysiske love. Men vi mennesker er bare endnu ikke i stand til at forstå dem. Men det kommer måske med tiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 5 minutter siden, Lucianone skrev:

Det er da skam sikkert rigtigt nok, når eksperterne har regnet det ud. Jeg har ligesom ikke forudsætningerne for at tjekke dem efter he he

Men Martinus, som jeg var inde på i starten af tråden, mener ikke, at der behøver være et misforhold mellem de fysiske love og åndelighed. Faktisk argumenter han i sin kosmologi for, at de regler, der binder og styrer den åndelige/spirituelle verden er præcist lige så faste og reelle som de fysiske love. Her handler det meget om f.eks. kvantefysik. D.v.s. at to partikler eller enheder godt kan være forbundne, selvom der er en uendeligt stor afstand imellem dem. Det er bl.a. dette, som skulle muliggøre remote viewing, clairvoyance o.s.v.

Det er også derfor, at en mor f.eks. af og til kan føle, hvis der er sket hendes barn noget - også selvom der er en fysisk afstand. Fordi de er åndeligt forbundne. 

Martinus mener, at karmaloven og reinkarnation er 100% virkelige fænomener, lige så meget som alle mulige fysiske love. Men vi mennesker er bare endnu ikke i stand til at forstå dem. Men det kommer måske med tiden.

Jordens og solens alder blev man i stand til at udregne efter opdagelsen af radioaktivitet. Princippet er, at når et radioaktivt stof opstod, da solsystemet blev dannet, så startede dette stof med at henfalde med en bestemt halveringstid. Stoffer som for eksempel uran har en lang halveringstid, og når man måler, hvor stor en procentdel af stoffet, der er henfaldet,  så kan man beregne, hvor lang tid der er gået, siden det radioaktive stof blev dannet. Desuden kan man kontrollere resultatet ved at lave samme beregning for andre radioaktive stoffer.

Læs mere om dette på https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/store-opdagelser-jordens-alder 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
On 17.8.2019 at 21:25, Erpe skrev:

Jeg er ateist, da jeg ikke tror på nogen religion. Men jeg har kendt adskillige religiøse mennesker. Der er især en af dem som jeg aldrig har glemt. For han udtalte, at han godt kunne forstå, at folk meldte sig ud af folkekirken eller et andet sted. Men at han ikke fattede dem, der så undlod at få en ny religion, når de forlod den gamle. Den slags mennesker fattede han simpelthen ikke!

Som ateist er min opfattelse naturligvis den stik modsatte. For jeg forstår jo også udmærket dem, der melder sig ud af religiøse samfund, - men bare ikke, hvorfor de så omgående skal melde sig ind et andet sted? Hvorfor er det så svært for dem at leve i virkelighedens verden uden absolut at skulle flygte ind i en eller anden religiøs fantasi for enhver pris?

Jeg er ateist men opvoksede i et religiøst kristen hjem, og brugte min tidligere teenage år som aktiv overbevist kristen. Heldigvis sker der jo det at man går i skole og får sig en uddannelser og det er jo lidt af en øjenåbner.

For mig handler det ene og alene om hvorvidt Biblen er sand eller ej. Bevares jeg synes at organiseret religion for det meste er af det onde, men det vil Gud trods alt ikke kunne være ansvarlig for hvis det var.

Intelligent design peger mere i retning af Biblen end noget andet. Så set med mine øjne er det enten eller.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.