Dorthelindes

Ild i strygejern

Recommended Posts

Dorthelindes
Skrevet (redigeret)

Hej alle 

Jeg ville lige høre, om et strygebræt smitter af på tøjet efter at  ære blevet svitset lidt. 

Jeg har bygget mit eget strygejern, og det har som sådan virket fint. Men en dag antændte det grundet for meget spænding, antager jeg, og futtede nær mit strygebræt af. 

Jeg fik dog med succes slukket brænden ved hjælp af noget økologisk hvedemel, jeg havde stående fremme

På forhånd tak:) 

Redigeret af Dorthelindes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Terence
For 19 minutter siden, Dorthelindes skrev:

Hej alle 

Jeg ville lige høre, om et strygebræt smitter af på tøjet efter at  ære blevet svitset lidt. 

Jeg har bygget mit eget strygejern, og det har som sådan virket fint. Men en dag antændte det grundet for meget spænding, antager jeg, og futtede nær mit strygebræt af. 

Jeg fik dog med succes slukket brænden ved hjælp af noget økologisk hvedemel, jeg havde stående fremme

Ikke det fjerneste. Næste fang der går ild i skidtet, så brug dog vand, mel sviner af helved til.

Det andet tørre hurtigt igen på et varmt strygejern .

Bare forstøver på, og flammerne er hurtigt væk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dorthelindes
Lige nu, Terence skrev:

Ikke det fjerneste. Næste fang der går ild i skidtet, så brug dog vand, mel sviner af helved til.

Tusind tak for dit svar:) det har lige sparet mig for at købe et nyt strygebræt! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ole  Jensen

Man skal altid se om strygejernet er for varmt inden strygningen påbegyndes.

søster.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, Ole Jensen skrev:

Man skal altid se om strygejernet er for varmt inden strygningen påbegyndes.

søster.jpg

Ha ha, jeg groede hun var ved at glatte rynker ud.:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Esbjergvandtårn
On ‎15‎-‎08‎-‎2019 at 17:04, Dorthelindes skrev:

Hej alle 

Den var god 🙂 Slukkede branden med mel !!!!  Ligesom og hælde vand i friture!!!  Det gør man bare ikke...………...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
On ‎15‎-‎08‎-‎2019 at 17:27, Terence skrev:

Fantastisk kombination Terrence, vand og et hjemmebyggede strygejern, 🖐️✝️

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ole  Jensen
For 6 timer siden, Esbjergvandtårn skrev:

Den var god 🙂 Slukkede branden med mel !!!!  Ligesom og hælde vand i friture!!!  Det gør man bare ikke...………...

Hvis der er gået hul i stoffet så er det jo rigtig nok man kan drysse mel på for at finde hullet. Især hvis det er store stoffer. Så igen: er du i tvivl om hvor hullet er så drys med mel !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ole  Jensen
On 15/8/2019 at 17:04, Dorthelindes skrev:

Hej alle 

Siden du selv har bygget dit strygejern og ledt 220V ind i det så ved du jo også hvor stor ampere belastning din transducer belaster med og hvor meget modstand i har i fornosningen. Typisk omkr. I = 4A og dermed afsættes der P = VI = 220V*4A = 880W i din lingeriafdeling under strygning. Så kan du finde sålmodstanden via P = V^2 / R, hvor R isoleres. Varmen kommer fra opbremsningen af ladninger nede i sålen og bliver til varme. Igen - det er *helt* ufarligt at lave sit eget strygejern og man kan altid finde ud af om det er for varmt ved at holde sålen op mod kinden og så sætte stikket i stikkontakten. Virker det ikke efter hensigten i første omgang tilsættes økologisk hvedemel indtil en passende sålmodstand opnås. Der kán efterførlgende opleves drys fra muffedissen under strygning pga. melet. Har du drys i muffedissen?

Venlig hilsen Poul Jørgensen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.