Tokki2398

Spørgsmål til køb og salg ved privathandel og sociale medier

Recommended Posts

Tokki2398

Hej

Jeg har solgt et ur og en notes bog til en køber over de sociale medier. Har efter nogle dages venten modtaget et billede af køber som siger at der er sket noget med uret, da køber prøvede uret på. Samt har køber sendt et billede af, uret med vedhænget faldet af (altså at varen er defekt og vil have refunderet på begge dele). Jeg spørger om bogen har fejlet noget, hvor køber bekræfter at bogen er fin, men køber havde forventet en notesbog med billeder i. Jeg forklarer køber at siden bogen ikke fejler noget og beskrivelsen af bogen var korrekt angivet, kan køber ikke kræve returnering af den. Køber forstår efter nogle flere beskeder frem og tilbage, men vil have refundering af uret. 

Spørgsmålet er om jeg skal refundere fragten for uret, når nu tingene ikke var defekte da de blev afsendt og ankommet. Har køber ret til både refundering af fragt og vare, eller blot varen. Synes ikke jeg kan finde svaret angående fragt refundering. 

Håber at nogle vil hjælpe 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

https://familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dorthelindes
Skrevet (redigeret)

Dorthe her køber ikke noget over sociale medier. Hun enten bygger dem selv, eller handler i lokale butikker.

Hvordan tror i ellers jeg ville være i stand til det her?:

dirt-bikers-riding-fast-through-the-turn

Redigeret af Dorthelindes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Den er jo lidt svær, fordi du mener ikke den har fejlet noget da du sendte den og køber mener den har fejlet noget.

Men hvis man feks køber noget på nettet der skal retur pga defekt, plejer man at få tilsendt en pakkelabel, men tror ikke der er noget i loven der fortæller noget om fragt, tror jeg ville foreslå køber at i deler fragten, det kan ikke være mange kr. det drejer sig om for at sende et ur, alternativt hvis uret er ubrugeligt, bed køber smide det væk og send pengene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.