Patrioten

Undskyld for vores nye tåbelige statsminister !

Recommended Posts

Patrioten
Skrevet (redigeret)

Krænkelseskulturen har nået nye højder med dagens undskyldning til “Godhavndrengene” for omsorgssvigt der skete for 50 år siden !

Nu kan vores tåbelige statsminister se frem til en tsunami af undskyldningskrav fra alverdens mennesker der synes de er blevet svigtet på en statslig institution i en tid der var markant anderledes end vi kender idag !

Samtidig åbner det med garanti op for at slægtninge vil kræve undskyldning på forældres vegne osv osv !

Som en sideeffekt på statsministerens tåbelige beslutning kan staten nu se frem til et hav af erstatningskrav fra samme mennesker !

Nu melder spørgsmålet sig om hvor statsministeren vil sætte grænsen !

Skal nuværende statsministre undskylde for episoder foregået i en helt anden periode hvor helt andre normer og regler var gældende og hvor jeg og mange andre jævnaldrende fik lussinger og røvfuld med både lineal og pegepind i skolen ?

Jeg får sku lyst til at forlange en undskyldning fordi hun undskylder på statens vegne - hvilket inkluderer mig og det er vi sku nok mange der vil have os frabedt !

Hvad mener du om nutidens krænkelseskultur som statsministeren nu drager os alle ind i ?

Redigeret af Patrioten

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg kender en af drengene - og den undskyldning var helt på sin plads.

Juraen ændrer sig ikke. Sagen blev forældet i '85.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Ja, hun fortsætter jo dermed traditionen, der i 2005 fik daværende statsminister Anders Fogh til at fremsætte en undskyldning til de tyske flygtninge, som Danmark havde afvist under besættelsen. Men den undskyldning blev jo også fremsat af den tåbe, der inviterede DF ind i varmen for første gang som støtteparti.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
Lige nu, ThomasSneum skrev:

Jeg kender en af drengene - og den undskyldning var helt på sin plads.

Juraen ændrer sig ikke. Sagen blev forældet i '85.

Men ville ikke være blevet det, hvis vi allerede dengang havde haft den regelændring, der blev vedtaget i 2018 og, som bevirker, at sådanne sager nu ikke mere kan forældes!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg er ambivalent. På den ene side synes jeg det er fint at tage afstand fra, hvad der foregik dengang. Fordi jeg synes da ikke, at det er i orden, når de voksne på en institution medvirker til f.eks. at mobbe og udstøde børn, der har tisset i sengen. Og jeg synes heller ikke, at det var i orden, at du og andre blev udsat for vold i jeres barndom.

På den anden side, så bliver det en glidebane, hvis nogle få skal have en officiel undskyldning. Så kan vi fortsætte i det uendelige. Nu jeg tænker over det, er jeg også blevet krænket i skolen et par gange. Men det er ikke noget, jeg gider lave en sag ud af. Jeg er kommet videre og lidt modgang kan også nogle gange gøre en mere robust. F.eks. blev jeg engang smidt op til rektor for noget, jeg ikke havde gjort. Fordi jeg blev forvekslet med en anden. Jeg fandt det da krænkende at skulle stå og modtage en skideballe og en eftersidning for noget, en anden dreng havde gjort. Jeg kræver en undskyldning fra Staten Danmark!!!! (Sarkasme). Engang blev jeg hevet hårdt i øret af en lærer, fordi jeg ikke gad synge med i sangtimen. VOLD!! Jeg kræver en undskyldning!! En anden gang var der et par urolige drenge i klassen, der lavede ballade. Og så fik vi alle sammen kollektiv straf, så vi ikke måtte være inde i frikvarteret i 14 dage - midt om vinteren. Jeg følte mig KRÆNKET! Hvorfor skulle jeg finde mig i at bøde for andre børns uvornheder? Jeg kræver en undskyldning!! Ok, de ting, jeg nævner her, var i småtingsafdelingen. Indrømmet. Men problemet er, hvor vi skal sætte grænsen...de fleste voksne danskere har vel oplevet en eller anden form for krænkelser i deres barndom. 

Hvis undskyldningen skulle have en effekt, skulle den være givet af de, der udførte de formastelige handlinger i sin tid. Jeg synes det er lidt lunkent og ligegyldigt, når en statsminister, ikke engang var født dengang, skal undskylde på andres vegne. Jeg kan og vil da heller ikke undskylde for ting, folk har været udsatte for ti år før, jeg selv blev født. Ok, jeg ved godt, hun undskylder på Staten Danmarks vegne. Men KAN hun det? Hun er jo siddende statsminister, men havde jo ingen magt DENGANG. 

Jeg kan godt forstå, at Godhavnsdrengene er sure over, hvad de blev udsatte for. Men et konstruktivt forslag herfra er at arbejde for at nutidens og fremtidens børn kan få det bedre. Det er vel den konstruktive og fremadrettede måde at håndtere det på. Man kan f.eks. samle ind til udsatte børn eller melde sig som frivillig vedrørende børneomsorg o.s.v….

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Der er os som stadig venter på en undskyldning fra Tyskland og 2. verdenskrig's rædsler.  Så jo, krænkelslisten er lang, og den går helt sikkert over grænserne.

Det er vel bare en erkendelse af et faktum, som ingen har vedkendes, det er helt på sin plads. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 54 minutter siden, Erpe skrev:

Ja, hun fortsætter jo dermed traditionen, der i 2005 fik daværende statsminister Anders Fogh til at fremsætte en undskyldning til de tyske flygtninge, som Danmark havde afvist under besættelsen. Men den undskyldning blev jo også fremsat af den tåbe, der inviterede DF ind i varmen for første gang som støtteparti.

Selv om jeg synes der er væsentlig forskel på at undskylde at Danmark sendte jøder til udryddelseslejre, og til at undskylde at nogle børn har fået røvfuld på en statslig institution, mener jeg stadig at det er en uskik uden lige at undskylde for noget andre har været skyldige i og helt ude i hampen når man er statens repræsentant !

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, Patrioten skrev:

Selv om jeg synes der er væsentlig forskel på at undskylde at Danmark sendte jøder til udryddelseslejre, og til at undskylde at nogle børn har fået røvfuld på en statslig institution, mener jeg stadig at det er en uskik uden lige at undskylde for noget andre har været skyldige i og helt ude i hampen når man er statens repræsentant !

Godhavndrengene blev ikke bare udsat for prygl. De blev fjernet fra Grønland og sendt til Danmark for enten at blive bortadopteret eller anbragt på børnehjem, hvor de blev slået og udsat for seksuelle overgreb. At dette skete skyldtes indstillingen til grønlænderne, som Danmark bare betragtede som en slags undermennesker i kolonien Grønland. Danmark var dog naturligvis desværre langt fra det eneste land, der havde denne indstilling i kolonitiden.

Der har også været diskussion om, hvorvidt Danmark burde undskylde slaveriet på de vestindiske øer, som Danmark jo solgte til USA i 1917. Dette ville da også have været helt på sin plads, hvis bare ikke det havde været noget, der skete for så lang tid siden, at alle ofrene forlængst er døde. Men det giver jo ikke rigtigt mening at undskylde til nogle ofre, der slet ikke lever mere. Skulle vi gøre det, så skulle vi jo også til at undskylde for vore forfædres handlinger i vikingetiden osv.

Men nogle af Godhavndrengene lever stadigvæk og får jo derfor i det mindste stadig en smule glæde af den meget sene undskyldning. Derfor finder jeg undskyldningen i orden.

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 minutter siden, Erpe skrev:

Godhavndrengene blev ikke bare udsat for prygl. De blev fjernet fra Grønland og sendt til Danmark for enten at blive bortadopteret eller anbragt på børnehjem, hvor de blev slået og udsat for seksuelle overgreb. At dette skete skyldtes indstillingen til grønlænderne, som Danmark bare betragtede som en slags undermennesker i kolonien Grønland. Danmark var dog naturligvis desværre langt fra det eneste land, der havde denne indstilling i kolonitiden.

Jeg tror du blander 2 forskellige ting sammen.:gruble:

Godhavn, og Godhavnsdrengene, har ikke noget med Grønland at gøre.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 21 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg tror du blander 2 forskellige ting sammen.:gruble:

Godhavn, og Godhavnsdrengene, har ikke noget med Grønland at gøre.

Kan oplyse at min bekendte er svensk af afstamning. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind