Patrioten

Undskyld for vores nye tåbelige statsminister !

Recommended Posts

Patrioten
For 34 minutter siden, Erpe skrev:

Haha, det må du da selv se at komme over din pivskid! Vi er da ligeglade! Haha!”

Hvem har dog sagt det ? Har du et link ?

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 10 timer siden, DenBruneMunk skrev:

hmmmm... Historie lære? Jeg gir 03

Jeg er nu heller aldrig blevet undervist i historie på et kloster, og ved derfor heller ikke engang, hvornår munkene og katolicismen kom til Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 13 timer siden, Lucianone skrev:

Hvis undskyldningen skulle have en effekt, skulle den være givet af de, der udførte de formastelige handlinger i sin tid. Jeg synes det er lidt lunkent og ligegyldigt, når en statsminister, ikke engang var født dengang, skal undskylde på andres vegne. Jeg kan og vil da heller ikke undskylde for ting, folk har været udsatte for ti år før, jeg selv blev født. Ok, jeg ved godt, hun undskylder på Staten Danmarks vegne. Men KAN hun det? Hun er jo siddende statsminister, men havde jo ingen magt DENGANG.

Det er faktisk lige det hun kan, fordi hun undskylder på statens vegne officielt som regeringsleder og staten fandtes dengang og fejlede med tilsynspligten som også var der dengang.

Det er aldrig for sent at erkender fortiden synder som stat og land, dermed ikke sagt at vi skal undskylde i et væk for ting som eks. slaveriet hvor alle som ver del af det er døde. Men at undskylde til de levnede for uretfærdigheder er både godt og rimeligt. Og signalere en ny og ændret holdning fra statsmagtens side af.

Jeg har bestemt ikke støttet den nye regering, men på dette punkt er jeg enig og hun har min fulde støtte. Den støtte får hun ikke med det hav af nye afgifter som jeg tror hun kommer til at prakke os på, men det er en anden snak.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 56 minutter siden, dewey skrev:

Nej det skal hun ikke, de sidste 20 år har det jo med mellemrum også flere gange været debatteret, om Danmark skal give skal undskylde for sin rolle i slavehandlen og slaveri i Dansk Vestindien, og selvfølgelig skal Danmark da ikke det, slaveriet blev ophævet for 170 år siden.

Forskellen ligger i om ofrende stadig lever eller ej.

Du har ret i en undskyldning til nogen som er døde og derfor ikke kan bruge den til noget, fra en som aldrig har gjort noget er meningsløs.

Men at staten påtager sig ansvaret som stat, for den vanrøgt af tilsynspligten også var der efter datidens love, til nulevende ofre er både ret og rimeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, dewey skrev:

Hun kan undskylde så meget, hun vil, det kan ikke hidse mig op, jeg er ikke fan af at undskylde, jeg selv giver aldrig en undskyldning for noget jeg har sagt, skrevet eller gjort, da jeg ikke kan gøre det ugjort - for mig er en undskyldning ikke andet end en floskel, og jeg tvivler tit på, hvor ærligt en undskyldning virkelig er ment, for mig gælder heller slet ingen undskyldning end en uærlig ment undskyldning.

Waauuuw.:o

Hvis man bliver opmærksom på, at man har sagt eller gjort noget forkert, gjort nogen uret ell.l., så synes jeg absolut det er på sin plads med en undskyldning.

Har man først én gang oplevet den effekt det kan have, at man undskylder og "lægger sig fladt ned", så ved man også, at det kan gøre, at en konflikt bliver nedtrappet, i stedet for det modsatte.

Hvis bare nogle få af Godhavnsdrengene får det bedre af den undskyldning, som statsministeren nu har givet, så synes jeg det er fint. For ja, det er jo netop i kraft af sin position som statsminister Mette Frederiksen giver undskyldningen, på vegne af staten, ikke som privatperson.

Personligt undrer jeg mig over behovet for undskyldningen, for de mennesker der stod bag mishandlingen af drengene, og dem der stiltiende accepterede den, de er vel allesammen døde nu, og kan ikke stilles til regnskab.

I går blev der snakket en del om undskyldningen i radioen, bl.a. var der klip fra et interview med en ældre dame, der havde boet på et børnehjem, der vist ikke var meget bedre end Godhavn, og hun kunne ikke bruge undskyldningen til noget, og samme holdning havde Flemming Leth.

Og så har jeg da et fromt håb om, at de mennesker der udførte, eller accepterede, disse grimme handlinger bliver stillet til regnskab på et andet plan.:fløjt:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 21 minutter siden, Entrelac skrev:

Og så har jeg da et fromt håb om, at de mennesker der udførte, eller accepterede, disse grimme handlinger bliver stillet til regnskab på et andet plan.:fløjt:

Tror de fleste mennesker ikke skal ønske sig en Gud i bibelsk forstand som stiller folk til ansvar. Jo det er fint for en som Hitler og andre som ham, at han stilles til ansvar, men hvad med homoseksuelle, folk som ikke tjener Gud, folk som har sex før ægteskaber osv.

Hvis der er et sådan regnskab, så vil de fleste af os fortryde vores valg her i livet for ingen og jeg gentager ingen er uden skyld. Det er kun et spørgsmål om graden af skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
1 time siden, Erpe skrev:

Jeg er nu heller aldrig blevet undervist i historie på et kloster, og ved derfor heller ikke engang, hvornår munkene og katolicismen kom til Danmark?

Det er et minus i din dannelse Erpe:), det burde du nu virkelig vide, men ihvertfald var det før Hitler kom til magten:sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Der er ikke noget spørgsmål om at det ikke var i orden, hvad Godhavnsdrengende blev udsat for.  Men når det så er sagt, så må jeg også ærligt indrømme at jeg helt ærligt ikke mener at man så mange år efter, skal udstede nogen form for offentlig og officiel undskyldning.  Uanset hvad sagen handler om.  Anderkend det.  Sørg for at det ikke kan ske igen.  Men lad være med det gøjl med at undskylde for årtier gamle handlinger, der blev foretaget i tider med helt andre normer for hvad der var normalt i samfundet, og som i vidt omfang involverer involverer sager hvor "gerningsmændende" er døde for længst.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 8 minutter siden, tapdance skrev:

Der er ikke noget spørgsmål om at det ikke var i orden, hvad Godhavnsdrengende blev udsat for.  Men når det så er sagt, så må jeg også ærligt indrømme at jeg helt ærligt ikke mener at man så mange år efter, skal udstede nogen form for offentlig og officiel undskyldning.  Uanset hvad sagen handler om.  Anderkend det.  Sørg for at det ikke kan ske igen.  Men lad være med det gøjl med at undskylde for årtier gamle handlinger, der blev foretaget i tider med helt andre normer for hvad der var normalt i samfundet, og som i vidt omfang involverer involverer sager hvor "gerningsmændende" er døde for længst.

Seksuelle overgreb mod børn var nu heller ikke normen eller accepterede dengang!

Ja, nogle mennesker nægter pure at sige undskyld uanset, hvad det drejer sig om. Desværre findes den slags mennesker stadigvæk. 

Undskyldninger er jo heller aldrig nok. Men alligevel føles de som plastre på såret, hvorimod det modsatte - bare at nægte, at der overhovedet skete noget forkert eller, at man (i dette tilfælde staten) havde et ansvar  - naturligvis skaber endnu mere vrede og skuffelse hos de forurettede.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 14 minutter siden, Erpe skrev:

Ja, nogle mennesker nægter pure at sige undskyld uanset, hvad det drejer sig om. Desværre findes den slags mennesker stadigvæk. 

Fuldstændig rigtigt, jeg er et af de mennesker, der nægter at sige undskyld for noget jeg har gjort forkert, jeg eg kan ikke gøre det ugjort, men jeg kan skamme mig gevaldigt over min ukorrekthed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind