Patrioten

Undskyld for vores nye tåbelige statsminister !

Recommended Posts

DenBruneMunk
For 45 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg tror du blander 2 forskellige ting sammen.:gruble:

Godhavn, og Godhavnsdrengene, har ikke noget med Grønland at gøre.

hmmmm... Historie lære? Jeg gir 03

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 39 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg tror du blander 2 forskellige ting sammen.:gruble:

Godhavn, og Godhavnsdrengene, har ikke noget med Grønland at gøre.

Korrekt. Statsministeren har dog udtalt, at de grønlændere, der blev tvangsforflyttet i 1953 for at give plads til Thulebasen, er de næste, der vil få en undskyldning.

Men Godhavndrengene blev stadig bortadopteret eller fik deres liv ødelagt af vold og seksuelle overgreb på børnehjemmet Godhavn i Tisvildeleje så sent som i 1960erne. Deres forbrydelse var normalt kun, at de havde mistet deres forældre eller ikke kunne passe deres skole. Forholdene på Godhavn var ikke menneskeværdige.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 minutter siden, Erpe skrev:

Korrekt. Statsministeren har dog udtalt, at de grønlændere, der blev tvangsforflyttet i 1953 for at give plads til Thulebasen, er de næste, der vil få en undskyldning.

Men Godhavndrengene blev stadig bortadopteret eller fik deres liv ødelagt af vold og seksuelle overgreb på børnehjemmet Godhavn i Tisvildeleje så sent som i 1960erne. Deres forbrydelse var normalt kun, at de havde mistet deres forældre eller ikke kunne passe deres skole. Forholdene på Godhavn var ikke menneskeværdige.

M.h.t. grønlænderbørnene, så var det vist ikke kun for at få plads til Thulebasen.

Jeg husker ikke detaljerne, og orker ikke lige at lede efter det nu, men så vidt jeg husker fjernede man nogle grønlænderbørn fra deres familier og flyttede dem til DK, for at gøre dem danske/"civiliserede", med en forventning om, at de så skulle tilbage til Grønland og "omvende" deres oprindelige folk. Jeg gætter på, at det har været i 50'erne. Og det mislykkedes totalt. Børnene voksede op og var splittede, og det var vist kun de færreste der vendte tilbage til Grønland.

Ja, Godhavndrengene var jo, som udgangspunkt, helt almindelige børnehjemsbørn, der var uheldige, at ende på et af de mange børnehjem, som ikke behandlede børnene ordentligt.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 11 timer siden, Patrioten skrev:

Krænkelseskulturen har nået nye højder med dagens undskyldning til “Godhavndrengene” for omsorgssvigt der skete for 50 år siden !

Nu kan vores tåbelige statsminister se frem til en tsunami af undskyldningskrav fra alverdens mennesker der synes de er blevet svigtet på en statslig institution i en tid der var markant anderledes end vi kender idag !

Samtidig åbner det med garanti op for at slægtninge vil kræve undskyldning på forældres vegne osv osv !

Som en sideeffekt på statsministerens tåbelige beslutning kan staten nu se frem til et hav af erstatningskrav fra samme mennesker !

Nu melder spørgsmålet sig om hvor statsministeren vil sætte grænsen !

Skal nuværende statsministre undskylde for episoder foregået i en helt anden periode hvor helt andre normer og regler var gældende og hvor jeg og mange andre jævnaldrende fik lussinger og røvfuld med både lineal og pegepind i skolen ?

Jeg får sku lyst til at forlange en undskyldning fordi hun undskylder på statens vegne - hvilket inkluderer mig og det er vi sku nok mange der vil have os frabedt !

Hvad mener du om nutidens krænkelseskultur som statsministeren nu drager os alle ind i ?

Helt enig.

Ja det var forfærdentligt hvad der skete med de drenge den gang, og de har med sikkerhed ikke haft et problemfrit liv derefter, men det er 50 år siden, og sorry men tror ikke på at en undskyldning fra en regering der intet har haft med det at gøre, gør nogen som helst forskel i de drenges liv. Det eneste der kommer ud af det er som du skriver, et bjerg af nye krav om undskyldninger/indrømmelser som heller ikke ændrer noget som helst, men som bare vil tage tiden fra det det drejer sig om, at drive landet i nutiden.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Godhavn er blot et komma i Danmarks sorte historie indenfor forsorgen. Vi kan også nævne pige-fængslet på Sprogø, hvor piger med løs moral blev indtil de enten flygtede eller blev tvangsbehandlet med medicin - nogle fik det hvide snit. Man kan nævne Skorpeskolen hvor elever måtte slå en misbruger ihjel ved at pille med bremserne på hans bil, en uskyldig kvinde mistede også livet, man kan nævne Gøgereden i Nykøbing Mors, hvor piger blev misbrugt.

Der har været indtil flere sager fra efterskoler hvor børn går frivilligt hvor voksne har haft sexuelle forhold til børn som ikke kunne sige fra og hvor børn uden opsyn har mishandlet andre børn.

Sprogø er fortid - lukket tidligt i 1960'erne. Skorpeskolen - her foregik ting op til 1980'erne. Gøgereden er en sag fra 2011. De sexuelle forhold og mishandlinger på efterskoler har fundet sted indenfor de sidste 10 år.

Jeg kunne sikkert finde mange flere sager, hvis jeg satte Google i sving. 

Faktum er at undskyldningen er et skridt. Retsforfølgelse som det er sket mange steder i f.eks. England af pensionister for hvad de havde gjort for 10, 20 eller 30 år siden kunne være næste skridt. Men uden undskyldningen i går var der intet fundament for at man i fremtiden kunne gøre mere. Derfor var undskyldningen på sin plads.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 13 timer siden, Patrioten skrev:

Jeg får sku lyst til at forlange en undskyldning fordi hun undskylder på statens vegne - hvilket inkluderer mig og det er vi sku nok mange der vil have os frabedt !

Hvad mener du om nutidens krænkelseskultur som statsministeren nu drager os alle ind i ?

Hun kan undskylde så meget, hun vil, det kan ikke hidse mig op, jeg er ikke fan af at undskylde, jeg selv giver aldrig en undskyldning for noget jeg har sagt, skrevet eller gjort, da jeg ikke kan gøre det ugjort - for mig er en undskyldning ikke andet end en floskel, og jeg tvivler tit på, hvor ærligt en undskyldning virkelig er ment, for mig gælder heller slet ingen undskyldning end en uærlig ment undskyldning.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
Skrevet (redigeret)
For 13 timer siden, Patrioten skrev:

Skal nuværende statsministre undskylde for episoder foregået i en helt anden periode hvor helt andre normer og regler var gældende og hvor jeg og mange andre jævnaldrende fik lussinger og røvfuld med både lineal og pegepind i skolen ?

Nej det skal hun ikke, de sidste 20 år har det jo med mellemrum også flere gange været debatteret, om Danmark skal give skal undskylde for sin rolle i slavehandlen og slaveri i Dansk Vestindien, og selvfølgelig skal Danmark da ikke det, slaveriet blev ophævet for 170 år siden.

Redigeret af dewey
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, basle72 skrev:

Helt enig.

Ja det var forfærdentligt hvad der skete med de drenge den gang, og de har med sikkerhed ikke haft et problemfrit liv derefter, men det er 50 år siden, og sorry men tror ikke på at en undskyldning fra en regering der intet har haft med det at gøre, gør nogen som helst forskel i de drenges liv. Det eneste der kommer ud af det er som du skriver, et bjerg af nye krav om undskyldninger/indrømmelser som heller ikke ændrer noget som helst, men som bare vil tage tiden fra det det drejer sig om, at drive landet i nutiden.

Hvis man for 50 år siden oplevede dette som barn, så er man måske 60 år nu, og mistede sine forældre, da man var 10. Derefter kom man på Godhavn, hvor man blev slået og udnyttet seksuelt af personalet. Ens liv blev ødelagt og man er garanteret aldrig kommet over det.

Så jo, det gør da en forskel nu at få en undskyldning i stedet for et “Haha, det må du da selv se at komme over din pivskid! Vi er da ligeglade! Haha!”

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Vi kan jo mene om det hvad vi vil. Men jeg ved at for mange af drengene, har det betydet en hel del. Det alene gør det det hele værd. 

image.png

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 14 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Vi kan jo mene om det hvad vi vil. Men jeg ved at for mange af drengene, har det betydet en hel del. Det alene gør det det hele værd. 

image.png

Det er derfor, jeg er lidt ambivalent. Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man kan undskylde på andres vegne, for Mette F. var jo ikke født dengang, overgrebene fandt sted. Undskyldningen burde derfor have været givet på Anker Jørgensens tid, som Patrioten vist også var inde på. 

På den anden side, hvis de mænd, der dengang var drenge på Godhavn, får det bedre af den undskyldning, så har jeg ikke det store imod den. Jeg er bare bange for, at vi får en lavine af folk, der nu kræver undskyldninger for dit og dat. Men så er det vel op til regeringen at vurdere fra sag til sag, hvem de mener, det er umagen værd at undskylde til...

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind