MorP

Reservebedste når farmor ikke rigtig viser interesse.

Recommended Posts

MorP

For at gøre en lang historie knap så lang, har mine børn en farmor der ikke viser den store interesse. Altså hun er god nok ved dem og virker glad for dem når hun er sammen med dem, men hun gør bare ingen tiltag til at have alene tid med dem. Vi har 2 børn på 4 og 7 - min svigermor har passet vores store datter nogle timer 2 gange ved sygdom, passet dem begge sammen 1½ time en aften hvor vi var til møde på skolen, hun har gået rundt med den mindste i klapvogn inde i byen i ½ time engang jeg var til møde på jobcenter og datteren var syg, hentet den yngste én gang i børnehaven og fulgt hende hjem og deltaget i bedsteforældredag for begge børn samlet set 4 gange - altså i alt  9 gange. En anden gang hvor vi spurgte med sygt barn kunne hun ikke da hun skulle passe sit bonus barnebarn og det er fair nok når hun havde den aftale først. Min mand synes det er rigeligt, og mener ikke at der er noget galt - og min umiddelbare indstilling er også at selvfølgelig skal svigermor have lov at leve sit eget liv.

Men der hvor skoen også klemmer er at jeg ved at hun har hentet det her bonus barnebarn i skolen én gang i ugen det sidste år, han er ikke et biologisk barnebarn men et bonusbarn af et bonusbarn. Og da jeg så fortæller hende op til sommeren (hvor hele familien er samlet) at vores børn er i børnehave og SFO i uge 27, 31 og 32 og hvis hun har lyst og tid må hun da gerne hente dem en dag - der siger hun ja foran hele familien, og jeg siger at så må hun sige hvornår det passer hende - men så har hun ikke vist yderligere interesse siden. Og jeg har jo 2 børn der spørger hvornår farmor henter dem fordi de ser deres venner blive hentet af bedsteforældre men jeg kan jo ikke tvinge lysten ind i hende.

Jeg ved også at min mand overhovedet ikke går ind for en reservebedste, for vi kan jo bare bede hans mor om det, men jeg synes jo bare at det 'lugter' langt væk af pligt og ikke lyst 😕

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det kan du ikke gøre ret meget ved. Min egen mor var vildt begejstret, da jeg selv fik en pige - vi var ret unge så pengene var små. Så mine forældre gav både barnevogn og bilsæde, og købte selv legetøj til når hun kom på besøg.

Men interessen blev hurtigt til næsten ingenting. Jeg tror min forældre har passet hende sammen lagt i 2 timer - alt alene og uden at jeg eller moren også var der. Fx til jul et par gange.

Heldigvis var min kærestes mor en del anderledes. Hun kunne næsten altid passe ungen, undtagen hvis hende og min kæreste skulle noget sammen (bankospil) så var det min opgave ;)

Sådan er det bare. Nogle ældre er tossede med at passe børn, mens andre mener at de har "gjort deres" på det område med børn.

Dog synes jeg også det lyder lidt mærkeligt når hun godt kan med et bonus-barnebarn... ;/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP

Jeg ved også godt jeg ikke kan gøre noget ved det 😕 - og til min svigermors forsvar fremadrettet har hun heller ikke bil mere og hun bor 15 km væk, hvor imod bonus barnebarnet bor måske 2 km væk, men hun havde bil indtil for 2 mdr. siden og den holdte min mand kørende for hende, selv da den skulle skrottes forventede hun at han ordnede det for hende 🤷‍♀️

Det er nok også derfor min mand han siger vi bare kan bede hans mor om hjælp, men jeg synes jo det var lidt rare hele vejen rundt hvis hun gjorde det af lyst og ikke af pligt. Da jeg mistede min egen mor for et par år siden, gik jeg til sorg terapi ved en psykolog, der kom emnet også op og hun sagde til mig at jeg skal huske at min svigermor ingen forpligtelser har overfor hverken mig eller børnene og at hun er i sin fulde ret til at vælge et favoritbarnebarn selvom det 'bare' er et bonus barnebarn. Den var sgu hård at sluge men det er jo rigtig.Og at det er min mand der skal tage snakken med hende hvis noget skal ændres. En gang imellem synes jeg jo bare det kunne være rart hvis jeg ikke skulle ræse hjem efter børn men måske lige nå til kosmetolog eller frisør før man skal hente (min mand afleverer og jeg henter), så derfor har tanken om en reserve bedste strejfet mig. Men sådan er mit lod i livet så ikke 😅

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hvad skal du også til kosmetolog og frisør for?

Når man først er gift og har børn ordner man den slags derhjemme. Så sparer du også en masse penge ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)

Korrekt, du kan ikke tvinge nogen til noget. Det eneste du kan ændre på, er din tilgang til det.

Og så er det altså med børn som med alle andre mennesker, nogen er man på bølgelænge med og nogen er man ikke. For mig lyder det som om, at din svigermor har et nært forhold til sit pap-barnebarn, hvilken hun tilsyneladende ikke har til dine børn, endnu;).

Ofte er der nogle spændinger mellem svigerdatter og svigermor, som kan besværliggøre kommunikationen. Svigermor kan være bange for, at træde svigerdatter over tæerne, være bange for ikke at kunne gøre det godt nok o.s.v., og det kan så føre til, at svigerdatter synes at svigermor ikke virker interesseret.

Jeg tror det ofte handler om berøringsangst, på en eller anden måde.

Uden at kende alle detaljer, så tror jeg du skal overveje hvad du, og din lille familie, kan gøre for at knytte stærkere bånd til svigermor/farmor.

Måske kunne du (selvfølgelig efter aftale med din mand) ringe og spørge svigermor, om ikke hun har lyst til at komme og spise sammen med jer på fredag (eller en anden dag), og sige, at Yyyyy (din mand/hendes søn) kommer og henter hende og kører hende hjem igen.

Hvis hun bor i lejlighed og i bor i hus, så vil hun sikkert finde det hyggeligt hvis i inviterer på grill i haven.

Og maden behøver ikke være "fest-mad", bare almindelig vel-tillavet hverdagsmad.

Prøv i det hele taget at overveje, om der er noget i kan inddrage svigermor i, hvor hun bliver en del af jeres familie og kommer tættere på både børnene, dig og din mand, så det altså ikke kommer til at lugte af, at i "bare" har brug for en barnepige.

Overvej også, om du gør noget, som kan gøre, at svigermor kan føle sig usikker overfor dig.

Du kan også overveje, om der er noget du kan gøre for at du og svigermor får et tættere forhold, så vil hendes forhold til børnene også automatisk blive tættere.  Som kvinde er det mest nærliggende, at spørge sin egne mor til råds om ting og sager, men overvej, om der er noget du kan spørge svigermor til råds om, for hun kan godt risikere at føle, at du ikke har brug for hende. Hvis der er noget hun er god til, så benyt dig af det. Hvis hun f.eks. bager nogle lækre boller (eller whatever), så bed om opskriften, spørg hvordan hun får dem til at blive så lækre.

Redigeret af Entrelac
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP
1 time siden, snoozz skrev:

Hvad skal du også til kosmetolog og frisør for?

Når man først er gift og har børn ordner man den slags derhjemme. Så sparer du også en masse penge ;)

Nu er det jo hverken en gang i ugen eller en gang i måneden - bare lige lidt alene tid efter arbejde en gang hver halve år eller hvad ved jeg. Jeg elsker at være sammen med min børn og min mand har svært ved at gå tidligt fra sit arb. og en gang imellem skal der jo købes julegaver eller fødselsdagsgaver eller hvad ved jeg som mine børn ikke lige skal være med til 😁

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP
For 12 minutter siden, Entrelac skrev:

Korrekt, du kan ikke tvinge nogen til noget. Det eneste du kan ændre på, er din tilgang til det.

Og så er det altså med børn som med alle andre mennesker, nogen er man på bølgelænge med og nogen er man ikke. For mig lyder det som om, at din svigermor har et nært forhold til sit pap-barnebarn, hvilken hun tilsyneladende ikke har til dine børn, endnu;).

Ofte er der nogle spændinger mellem svigerdatter og svigermor, som kan besværliggøre kommunikationen. Svigermor kan være bange for, at træde svigerdatter over tæerne, være bange for ikke at kunne gøre det godt nok o.s.v., og det kan så føre til, at svigerdatter synes at svigermor ikke virker interesseret.

Jeg tror det ofte handler om berøringsangst, på en eller anden måde.

Uden at kende alle detaljer, så tror jeg du skal overveje hvad du, og din lille familie, kan gøre for at knytte stærkere bånd til svigermor/farmor.

Måske kunne du (selvfølgelig efter aftale med din mand) ringe og spørge svigermor, om ikke hun har lyst til at komme og spise sammen med jer på fredag (eller en anden dag), og sige, at Yyyyy (din mand/hendes søn) kommer og henter hende og kører hende hjem igen.

Hvis hun bor i lejlighed og i bor i hus, så vil hun sikkert finde det hyggeligt hvis i inviterer på grill i haven.

Og maden behøver ikke være "fest-mad", bare almindelig vel-tillavet hverdagsmad.

Prøv i det hele taget at overveje, om der er noget i kan inddrage svigermor i, hvor hun bliver en del af jeres familie og kommer tættere på både børnene, dig og din mand, så det altså ikke kommer til at lugte af, at i "bare" har brug for en barnepige.

Overvej også, om du gør noget, som kan gøre, at svigermor kan føle sig usikker overfor dig.

Du kan også overveje, om der er noget du kan gøre for at du og svigermor får et tættere forhold, så vil hendes forhold til børnene også automatisk blive tættere.  Som kvinde er det mest nærliggende, at spørge sin egne mor til råds om ting og sager, men overvej, om der er noget du kan spørge svigermor til råds om, for hun kan godt risikere at føle, at du ikke har brug for hende. Hvis der er noget hun er god til, så benyt dig af det. Hvis hun f.eks. bager nogle lækre boller (eller whatever), så bed om opskriften, spørg hvordan hun får dem til at blive så lækre.

Jeg synes faktisk vi har prøvet 🙈 - hun har bare sit eget liv - og det skal hun have lov til det er slet ikke det. Men selvfølgelig rammer det når man spørger hende om hun har lyst til at hente børnene en dag i en af de her uger fra SFO eller børnehave (som stadig er det de kalder ferieuger og der er få børn og hun siger ja (før sommerferien) og man siger hun kan vende tilbage med dage der passer hende, og man hører ikke mere andet end hun så sender en sms, mens vi stadig var på ferie at nu var hun på Sjælland de næste par ugers tid 🤷‍♀️ og så fortæller min mand at nårh ja, der var vist noget med hun havde fået en ven derover - og det skal jeg da ikke tage fra hende.

De sidste 4 år har jeg haft inviteret hende til Jul - de første 3 år var jeg for sent ude (okt-nov) der havde hun andre planer - sidste år inviterede jeg hende i september også lykkedes det og der sad hun så til jul og lovede børnene at hun jo også gerne ville hente dem engang imellem - de spurgte - og alligevel så vi hende kun til fødselsdage og bedsteforældredag selvom vi inviterede på andre tidspunkter også. Hun går sågar i klub med bedsteforældre til en af vores store datters veninder og de har minimum 2 gange det sidste halve år spurgt om hun ville med på tur med dem og børnebørn - det har hun heller fået til at lade sig gøre, så den ene gang var de afsted med vores den store og deres eget barnebarn. Så jeg tror ikke der er så meget at komme efter, tror bare hun har nok i det hun har, så at sige 🙄

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ved godt det ikke løser problemet, men:

Mht til at købe fødselsdagsgaver og julegaver, så bestiller du dem jo bare på nettet. Der er tingene ofte også billigere selvom du skal betale porto ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorP

Ha - i bund og grund er det jo heller ikke der skoen trykker - ens egne behov bliver sekundære når man får børn. Så de 6-8 gange man enten skal til frisør eller købe gaver på et år, det skal jeg nok får til at hænge sammen, det er mere hele situationen, når man ser hvor meget glæde andre har af bedsteforældre og det med at farmoren siger til børnene at det vil hun gerne, jeg prøver at sætte det i værk og hun har tilsyneladende ingen interesse i det, og jeg står tilbage med 2 børn der spørger men hvornår henter farmor os og jeg står der 🙄🤷‍♀️ øøøh vi kan da prøve at spørge hende igen 🙃.

Trængte bare til luft. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 25 minutter siden, MorP skrev:

Ha - i bund og grund er det jo heller ikke der skoen trykker - ens egne behov bliver sekundære når man får børn. Så de 6-8 gange man enten skal til frisør eller købe gaver på et år, det skal jeg nok får til at hænge sammen, det er mere hele situationen, når man ser hvor meget glæde andre har af bedsteforældre og det med at farmoren siger til børnene at det vil hun gerne, jeg prøver at sætte det i værk og hun har tilsyneladende ingen interesse i det, og jeg står tilbage med 2 børn der spørger men hvornår henter farmor os og jeg står der 🙄🤷‍♀️ øøøh vi kan da prøve at spørge hende igen 🙃.

Trængte bare til luft.

Har du overvejet at dele de ting du siger til os med din mand og høre hans syn på sagen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind