Forsvarsadvokat

Er skattetrykket for højt i Danmark?

Recommended Posts

Erpe
For 7 timer siden, Glentevej30 skrev:

Undskyld men jeg gider ikke snakke sportsstjerner, de få gør stort set intet i det samlede.

Meget værre er det med politikere som får store pensioner resten af deres levetid, og de afgåede politikere både i kommuner, regioner og fra folketinget.

Og så er der alle de andre offentlige ansatte, som får pensioner oven i lønnen så det batter.

Det lyder så flot, når offentlige arbejdere brokker sig over for højt skattetryk.

Pengene skal jo alle sammen komme fra det private arbejdsmarked.  

At politikerne hytter sig selv, er der jo intet nyt i. For det gør de i alle lande. Desuden betyder deres egne lønninger og frynsegoder kun lidt i det samlede billede.

Lønniveauet i det offentlige er lavere end i det private, og pensionerne kommer jo af, at man betaler til en pensionskasse, indtil man bliver pensioneret. Jo længere tid man har betalt, jo mere får man i pension. Man kan få pension så længe, man lever. Men dette skyldes jo blot de penge, som pensionskassen også har fået fra medlemmer, der dør inden eller meget kort tid efter, at de er gået på pension.

I det private tjener man mere. Men pensionsordningerne sker jo oftest via forsikringer, hvor tingene fungerer anderledes.

Jeg mener ikke, at skattetrykket er for højt, selvom man kan kritisere noget af det, som politikerne bruger penge på. For det ville alligevel ikke være der, politikerne ville spare, hvis skatten blev sat ned. Politikerne ville i stedet lukke daginstitutioner, hospitaler med mere og erstatte nogle af dem med privathospitaler, hvor man kun kunne få de ekstra dyre behandlinger, hvis man selv kunne betale. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Ja det er for højt, se bare på alle de ufaglærte jobs der drøner ud af landet, eksempler kunne være textilindustrien, chauffør jobs osv. det er logik for burhøns at når skatten er så høj, er lønningerne nødt til at følge med. Når lønningerne er høje, ser de virksomheder hvor en stor del af udgifterne er lønninger, og hvor jobbet akkurat lige så godt kan udføres af en østeuropæer til 1/5 af den danske løn, en fordel i at flytte deres virksomhed til udlandet, men det resultat at vi her i landet mister en masse arbejdspladser til dem der har de dårligste uddannelser. Når de så ikke kan få jobs længere, havner de på kontanthjælp og skal forsørges af den høje skat, så en ond spiral.

Tænker et spændende projekt kunne være at sænke skatten, og så samtidig sænke lønnen tilsvarende, så købekraften var den samme.

Det er jo ligemeget om man tjener 100kr i timen og en ltr. mælk koster 10kr eller man tjener 50kr og en ltr mælk koster 5kr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg kunne godt leve med det høje skattetryk, hvis vi så bare lå i top på de fleste væsentlige parametre. Men det gør vi jo ikke. Vores sygehusvæsen er næppe i Top 20  på verdensplan. Ventelisterne er alenlange og jeg kender 3-4 i min omgangskreds, der er blevet fejlopereret. Fordi der er for meget sjusk og for megen inkompetence i det danske sygehusvæsen. For at være ærlig, tror jeg ikke engang vort sygehusvæsen er i Top 50 på verdensplan. Det stinker totalt meget. Jeg hører næsten ikke andet end dårlig omtale af sygehusvæsenet fra dem, jeg kender, som har været indlagt. Er vi overhovedet bedre end Ecuador og Cuba? Jeg tvivler...

Og det er ikke bare sygehusvæsenet. Politiet halter også efter. Man hører hele tiden om folk, der er udsatte for det ene og det andet, hvor politiet ikke har tid og ressourcer til at hjælpe dem.

Nej, vi får ikke nok for vort ekstremt høje skattetryk.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 19 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg kunne godt leve med det høje skattetryk, hvis vi så bare lå i top på de fleste væsentlige parametre. Men det gør vi jo ikke. Vores sygehusvæsen er næppe i Top 20  på verdensplan. Ventelisterne er alenlange og jeg kender 3-4 i min omgangskreds, der er blevet fejlopereret. Fordi der er for meget sjusk og for megen inkompetence i det danske sygehusvæsen. For at være ærlig, tror jeg ikke engang vort sygehusvæsen er i Top 50 på verdensplan. Det stinker totalt meget. Jeg hører næsten ikke andet end dårlig omtale af sygehusvæsenet fra dem, jeg kender, som har været indlagt. Er vi overhovedet bedre end Ecuador og Cuba? Jeg tvivler...

Og det er ikke bare sygehusvæsenet. Politiet halter også efter. Man hører hele tiden om folk, der er udsatte for det ene og det andet, hvor politiet ikke har tid og ressourcer til at hjælpe dem.

Nej, vi får ikke nok for vort ekstremt høje skattetryk.

Det kan ingen vel være uenige i. Men de problemer, som du nævner, skyldes ikke bare skattetrykket.

Politiet kan ikke gøre mere af to grunde:

1. Man har sat dem til at spilde tiden med at lave en hel masse overflødig grænsekontrol af tusindevis af biler, der kører over grænsen hver eneste dag. Dette bevirker, at politiet nu mangler resourcer mange andre steder.

2. Lovene bevirker, at politiet spilder en masse tid med at efterforske sager og arrestere folk, der så kun får en advarsel eller en ultrakort straf, hvorefter politiet næsten omgående får problemer med de samme personer igen.

Ser vi på narkohandelen, så kunne vi måske lære noget af Singapore. For der er det ikke kun handel med narko, der er ulovlig (og kan give op til dødstraf). Det er også særdeles strafbart at bruge narko. Man kan derfor få lang fængselsstraf bare, fordi man stadig har lidt narko i blodet, når man ankommer til Singapore. Også tobak er forbudt. Derfor har Singapore heller ikke de problemet med rygning og narko, som man finder alle andre steder.

Vores sygehuse halter bagefter på grund af personalemangel. Samt fordi politikerne bruget pengene til at bygge gigantsygehuse til mange milliarder i stedet for at bruge dem til at uddanne flere læger og indføre nye halvdyre behandlingsformer. Derfor får vi ventelister, og nye behandlinger, der allerede findes i udlandet, er stadig ikke taget i brug i Danmark.

Skattetrykket er ganske rigtigt så højt, at disse problemer ikke burde være der. Men det er problemerne alligevel, fordi politikerne bruger pengene til dyre prestigebyggerier og tilskud til de store firmaer. Samt som nævnt til overflødige ting som f. eks. øget kontrol med de mange tusinde tyskere, der hver dag kører til Danmark for at arbejde, og med de lastbiler, der hver dag passerer grænsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind