dewey

Flyt dog, Fatima, hvis du gerne vil gå med niqab

Recommended Posts

modpol
Lige nu, dewey skrev:

Stakkels dig - jeg håber du kommer ud af din vildrede med at tro, at politikere sidder og brygger love sammen for at genere en 'bestemt religiøs gruppe'.

Lovgivningen er målrettet en bestemt gruppe, om motivet er at genere son et led i kampen imod islam eller motiveret af noget andet imod islam er for mig et fedt.

Det er en god måde at bekæmpe islam på og en dårlig måde, og denne er klart en dårlig måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

''Burka og niqab hører ikke hjemme i Nord- og Vestafrika.

Det er den besked, som lyder fra stadig flere muslimske lande i Afrika, som inden for de seneste år har forbudt eller indført restriktioner for islamiske klædedragter med fuld ansigtsdækning af kvinder.

Senest er det Tunesiens regeringsleder, Youssef Chahed, som har bebudet et forbud mod niqab i offentlige bygninger, skriver Kristeligt Dagblad mandag.''
https://jyllands-posten.dk/international/Afrika/ECE11500808/Flere-muslimske-lande-forbyder-kvinder-at-skjule-ansigtet/

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 3 minutter siden, Zorglup skrev:

''Burka og niqab hører ikke hjemme i Nord- og Vestafrika.

Det er den besked, som lyder fra stadig flere muslimske lande i Afrika, som inden for de seneste år har forbudt eller indført restriktioner for islamiske klædedragter med fuld ansigtsdækning af kvinder.

Senest er det Tunesiens regeringsleder, Youssef Chahed, som har bebudet et forbud mod niqab i offentlige bygninger, skriver Kristeligt Dagblad mandag.''
https://jyllands-posten.dk/international/Afrika/ECE11500808/Flere-muslimske-lande-forbyder-kvinder-at-skjule-ansigtet/

Det ændre ikke på at staten ikke bør begrænser borgen frihed til at gå klædt som de vil, med minder det udgøre en trussels imod samfundet eller andre.

Burka og niqab udgøre ikke noget konkret fare for nogen, det er kun provokerede at se på og ikke andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 1 minut siden, modpol skrev:

Burka og niqab udgøre ikke noget konkret fare for nogen, det er kun provokerede at se på og ikke andet

''Det sker, efter at landet er blevet ramt af det tredje selvmordsangreb på to uger, da en mand blev skudt af politiet under et forsøg på at sprænge sig selv i luften i udkanten af hovedstaden, Tunis.

Tunesien er dermed det tredje muslimske land i Nordafrika, som beslutter at indføre restriktioner for at begrænse udbredelsen af de mellemøstlige klædedragter, der ikke er en lokal muslimsk tradition.

Sidste år indskærpede den algeriske regering et lignende forbud mod at bære fuld ansigtsdækning i offentlige administrationer.''
Fra mit link ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 minut siden, Zorglup skrev:

''Det sker, efter at landet er blevet ramt af det tredje selvmordsangreb på to uger, da en mand blev skudt af politiet under et forsøg på at sprænge sig selv i luften i udkanten af hovedstaden, Tunis.

Tunesien er dermed det tredje muslimske land i Nordafrika, som beslutter at indføre restriktioner for at begrænse udbredelsen af de mellemøstlige klædedragter, der ikke er en lokal muslimsk tradition.

Sidste år indskærpede den algeriske regering et lignende forbud mod at bære fuld ansigtsdækning i offentlige administrationer.''
Fra mit link ;)

Vi har ikke har nogle sikkerheds problemer med fuld ansigtsdækning i Danmark så det er et dårligt argument. Det er i orden at man nogle steder, eks. på en arbejdsplads ikke kan acceptere det. Derfor er det også i orden at man ikke regnes som værende til rådighed for arbejdsmarkedet og derfor ikke er berettiget til offentlig forsørgelse.

Men derfra og så til at forbyde det, der er et skridt og det er et for meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

''Syd for Sahara har flere lande forbudt niqab. Det sker som en reaktion på de jihadistiske terrorgrupper, der opererer i regionen. Tchad forbød således niqab efter et selvmordsangreb på et marked i 2015, hvor en mand sprængte en bombe, som han havde gemt under en burka.''
https://ditoverblik.dk/muslimske-lande-i-nord-og-vestafrika-forbyder-burka/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 13 minutter siden, Zorglup skrev:

Flere og flere lande bliver mere og mere fornuftige:slem:

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

''En ekspert siger til Kristeligt Dagblad, at det ikke kun er terrorfrygt, der får landene til at forbyde de heldækkende dragter.  Forklaringen er også, at niqaben ses som udtryk for Saudi-Arabiens voksende indflydelse i Vest- og Nordafrika. Den knyttes til den ultrakonservative salafisme og wahabisme, som Saudi-Arabien arbejder på at udbrede.

”Selv om salafismen ikke automatisk fører til jihad, er der er en doktrinær forbindelse mellem salafisme og for eksempel islamisk stats radikale sunniislam. I det perspektiv kan det give god mening at inddæmme salafismen,” siger Michael Ayrai fra tænketanken International Crisis Group til Kristeligt Dagblad.''

Og når selv lande som Algeriet med 99% muslimer indfører et forbud, er det vel egentligt ikke så mærkeligt, at vi også har det.

''Som den britisk-amerikanske læge og forfatter Qanta A. Ahmed, der selv er muslim, skrev i et indlæg i Politiken i forbindelse med indførelse af det

“Jeg støtter et forbud mod at bære niqab – et slør, der dækker hele ansigtet undtagen øjnene – uanset om det er i Frankrig eller i hvilket som helst andet land, for der er intet grundlag i islam for at bære niqab. Hvis man påstår det, er det et gennemført bedrag over for vores værtslande og en forvanskning af den muslimske tro.

Naturligt nok regulerer og forbyder muslimske lande selv brugen af niqab og burka – for eksempel betragtes den form for tildækning i Marokko og Tyrkiet som en invasion af salafistiske strømninger og en trussel mod den nationale sikkerhed og den sociale integritet”.''
https://ditoverblik.dk/muslimske-lande-forbyder-burka-og-niqab/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 2 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg synes ikke, du helt kan sammenligne de ting.

Man tager en cykelhjelm eller motorcykelhjelm på, fordi de tjener det fornuftige formål at beskytte sit hovede i tilfælde af en ulykke. Julemandskostume og fastelavns- samt karnevalskostumer er bare sjov og spas og er noget, man tager på én-to gange om året højest. 

Mens folk, som går med burka eller niqab gør det efter min opfattelse ikke af nød eller nødvendighed. De gør det, fordi de er undertrykte. Og fordi Islam mener, at alle mænd er nogle potentielle voldtægtsforbrydere, der ikke kan holde nallerne for dem selv, hvis de se en letpåklædt kvinde eller pige. Det er jo i virkeligheden ret undertrykkende og diskriminerende. 

Dog vil jeg gerne være med til at diskutere, hvor meget staten skal lege storebror og blande sig i folks påklædning. Vi kan sagtens diskutere, om det er statens opgave at blande sig i, at kvinder går med burka og niqab. Ligesom vi også kan diskutere, om staten overhovedet skal blande sig i folks påklædning eller mangel på samme. Hvad med nudister? Er det ikke også diskriminerende for dem, at de ikke må gå splitternøgne rundt midt på Strøget, hvis de har lyst til det? Selv mener jeg, at hvis du argumenterer for, at staten ikke skal blande sig i, hvor meget tøj folk tager på (i form af diverse hoved- og helkropsbklædninger), så vil jeg også argumentere for, at staten heller ikke bør blande sig i, hvor lidt tøj folk har på. Så kræver du ret til at gå med burka og niqab, vil jeg omvendt også tale for folks ret til at gå rundt helt uden tøj på. Ellers er det ikke fuldstændig frihed...(jeg husker måske forkert, men er der ikke noget med, at i San Francisco har folk faktisk ret til at gå rundt uden tøj på overalt? Der var på et tidspunkt en artikel i medierne om en moden mand, der altid gik helt nøgen rundt i byen. Og det havde han lov til, så vidt jeg forstår det....).

Hvor folk skal have lov til at gå nøgne er ikke noget, som jeg vil blande mig i. Nogle lande forbyder det totalt alle steder, hvor det er offentlig adgang. Mens andre ikke gør det. Her handler det jo om blufærdighed og det generer normalt ikke mig, hvis andre er nøgne. På den anden side har jeg intet behov for selv at være nøgen på offentlige steder. Så derfor er jeg ligeglad.

Maskeringsforbudet giver derimod kun mening, hvor der har været problemer med maskerede bøller. Altså f. eks. blandt tilskuerne til Brøndbys kampe, hvor bøller tidligere maskerede sig for, at politiet ikke kunne finde dem, når de havde overfaldet andre. Men burka og niqab bæres jo kun af piger. Desuden har jeg ikke set problemer med f. eks. bankrøvere, der brugte dem til at maskere sig. Derfor giver det ingen mening for mig at forbyde dem, medmindre det udelukkende sker af racistiske grunde og for at genere muslimske piger. Jeg tror derfor heller ikke på, at det er nogen tilfældighed, at tilhængerne af forbudet altid er de samme som dem, der af racistiske grunde ønsker alle indvandrere smidt ud af Danmark. (Dette kan kun ske med vold, hvilket de dog normalt ikke siger direkte af frygt for racismeparagraffen.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, Zorglup skrev:

''Syd for Sahara har flere lande forbudt niqab. Det sker som en reaktion på de jihadistiske terrorgrupper, der opererer i regionen. Tchad forbød således niqab efter et selvmordsangreb på et marked i 2015, hvor en mand sprængte en bombe, som han havde gemt under en burka.''
https://ditoverblik.dk/muslimske-lande-i-nord-og-vestafrika-forbyder-burka/

De afrikanske lande syd for Sahara er hovedsageligt kristne. Desuden er burka en hovedbeklædning, der normalt kun bruges i Asien og især i Afghanistan. Niqab er derimod kun udbredt på den saudiarabiske halvø i landene Saudiarabien, Yemen, Oman og De Forenede Emirater. Det er salafisterne, der går ind for, at hele ansigtet skal være dækket i modsætning til, hvad resten af Islam går ind for. Så det er jo ikke så mærkeligt, at andre kristne og muslimske lande i Afrika forbyder disse hovedbeklædninger af sekteriske grunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind