Jojojo

Carlsberg Hagekors flasker

Recommended Posts

Zorglup
1 time siden, Erpe skrev:

De stoppede før ifølge Wikipedia, hvor der står:

"The Danish brewery company Carlsberg Group used the swastika as a logo[126] from the 19th century until the middle of the 1930s when it was discontinued because of association with the Nazi Party in neighbouring Germany. The swastika carved on elephants at the entrance gates of the company's headquarters in Copenhagen in 1901 can still be seen today.[127]"

I mit link står :
''Indtil ca.1945 anvendte bryggeriet Carlsberg svastikaet som udsmykning på etiketter på bryggeriets øl[1]. Svastikaet fremgår også af to de elefanter, der bærer Elefantporten på Carlsberg.''

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 43 minutter siden, Zorglup skrev:

I mit link står :
''Indtil ca.1945 anvendte bryggeriet Carlsberg svastikaet som udsmykning på etiketter på bryggeriets øl[1]. Svastikaet fremgår også af to de elefanter, der bærer Elefantporten på Carlsberg.''

Ja, sådan står der jo åbenbart i den danske version af wikipedia, mens der i den engelske version jo står, at Carlsberg kun brugte svastikaet som sit symbol fra engang i 1800-tallet og indtil midt i 1930’erne og derefter fjernede det, fordi de tyske nazister også var begyndt at bruge det, så det var kommet til at symbolisere noget, der var for politisk for Carlsberg.

Jeg anser den engelske forklaring for at være langt den mest sandsynlige, hvilket også bekræftes af http://alleroed.lokalavisen.dk/nyheder/2011-03-23/-Carlsberg-flaske-med-hagekors-1858949.html hvor Bjørli Lehrmann slår fast, at Carlsberg holdt op med at bruge svastikaet før 2. verdenskrig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 16 minutter siden, Erpe skrev:

Jeg anser den engelske forklaring for at være langt den mest sandsynlige, hvilket også bekræftes af http://alleroed.lokalavisen.dk/nyheder/2011-03-23/-Carlsberg-flaske-med-hagekors-1858949.html hvor Bjørli Lehrmann slår fast, at Carlsberg holdt op med at bruge svastikaet før 2. verdenskrig.

Vedkommende slår intet fast. Læs dine links ;)
Der henvises uden link  til et FB opslag.
Og nu er det navlepilleri. Jeg henviste i et svar, til den danske wiki.

For 32 minutter siden, Erpe skrev:

indtil midt i 1930’erne

Det er i hvert fald forkert, da jeg i min søgning om dette, faldt over en salgsannonce fra gul og gratis, hvor en gut vil sælge 3 Carlsberg med svastika fra 33 og 38. Selve annoncen var ikke aktiv, så jeg kan ikke linke til den. Men jeg er da selv i tvivl om, hvornår de egentligt stoppede. Efter krigen er det jo klart et forhadt symbol her i vesten, men havde tyskerne vundet, havde det jo været et scoop. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 51 minutter siden, Zorglup skrev:

Vedkommende slår intet fast. Læs dine links ;)
Der henvises uden link  til et FB opslag.
Og nu er det navlepilleri. Jeg henviste i et svar, til den danske wiki.

Det er i hvert fald forkert, da jeg i min søgning om dette, faldt over en salgsannonce fra gul og gratis, hvor en gut vil sælge 3 Carlsberg med svastika fra 33 og 38. Selve annoncen var ikke aktiv, så jeg kan ikke linke til den. Men jeg er da selv i tvivl om, hvornår de egentligt stoppede. Efter krigen er det jo klart et forhadt symbol her i vesten, men havde tyskerne vundet, havde det jo været et scoop. ;)

I mit link står der “hvor hun slår fast, at Carlsberg pillede hagekorset af deres flasker før 2. verdenskrig.” Så jo, hun slår det fast!🙂

Men jeg indrømmer da, at vi ikke kan vide med sikkerhed, hvor hun har sin viden fra og, om det virkelig er fra en pålidelig kilde. Også på http://www.jod-bog.dk/product_info.php?products_id=747 står der, at Carlsberg holdt op med at bruge symbolet, da nazisterne begyndte at bruge det. Men ideen om, at Carlsberg først skulle være holdt op med at bruge det i 1945, står også flere steder.

Der var vel ikke et billede af en Carlsberg flaske, hvor der både var et svastika og årstallet 1938? For ellers kan det jo bare have været en misforståelse eller en trykfejl (måske stod der f. eks. 1928 i stedet for 1938). Det kan dog også være i 1938, at Carlsberg holdt op med at bruge symbolet, selvom det ville være lidt sent, hvis min teori er korrekt. For den går jo ud på, at Carlsberg bare holdt op med at bruge symbolet, fordi Carlsberg ikke ønskede at blive opfattet som tilhænger af et kontroversielt politisk parti og ikke for at tage afstand fra nazismen. Heller ikke idag ville et bryggeri som Carlsberg jo kunne finde på at anbringe f. eks. den socialdemokratiske rose (ses på https://www.socialdemokratiet.dk/da/presserum/logo-og-grafik/ ) på sine flasker. For Carlsberg ønsker jo at sælge flaskerne og deres indhold til alle og ikke kun til sympatisørerne af et bestemt politisk parti. Derfor ses politiske symboler jo normalt heller aldrig på store firmaers varer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind