Jojojo

Carlsberg Hagekors flasker

Recommended Posts

Jojojo

Imens jeg var i gang med at rydde op, fandt jeg en kasse gamle Carlsberg flasker med et hagekors indstemplet i bunden, de er gamle tror jeg, måske fra 1930 har jeg fået at vide.

Er der en som kender historien om hvordan det hænger sammen, ps. 1930 er et tal jeg ikke kunne bekræfte. Kassen kunne ikke reddes så der bare en stack flasker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kvinta
For 18 minutter siden, Jojojo skrev:

Imens jeg var i gang med at rydde op, fandt jeg en kasse gamle Carlsberg flasker med et hagekors indstemplet i bunden, de er gamle tror jeg, måske fra 1930 har jeg fået at vide.

Hagekorset/svastika var et meget anvendt symbol før 2. verdenskrig. Nazisterne tog det til sig og brugte det, så nu ser mange det som et symbol for alt det onde der skete...  

Carslberg brugte det også, men før Nazisterne og derfor ser du det på de gamle glasflasker og fx også på elefanterne ved elefantporten på det gamle Carlsbergbryggeri..

Flaskerne sælges til ca 10kr stykket. 

🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 1 time siden, kvinta skrev:

Hagekorset/svastika var et meget anvendt symbol før 2. verdenskrig. Nazisterne tog det til sig og brugte det, så nu ser mange det som et symbol for alt det onde der skete...  

Carslberg brugte det også, men før Nazisterne og derfor ser du det på de gamle glasflasker og fx også på elefanterne ved elefantporten på det gamle Carlsbergbryggeri..

Godt at vide at der er lidt pant på de flasker efter så mange år 😉

Tak for info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
me.
For 1 time siden, kvinta skrev:

🙂

Carlsberg har aldrig brugt hagekorset på deres flasker, det er soltegnet de har brugt.

Hagekorset er soltegnet som de har drejet i 45 grades vinkel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 32 minutter siden, me. skrev:

Carlsberg har aldrig brugt hagekorset på deres flasker, det er soltegnet de har brugt.

Hagekorset er soltegnet som de har drejet i 45 grades vinkel.

Selv jeg kan dreje solens tegn 45 grader på et rundt flaske bund, uden problemer 😋

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 29 minutter siden, Jojojo skrev:

Mange tak, Er Carlsberg helt stoppede med at bruge solens tegn, så vid jeg kan se er det ikke forbud in DK.

De stoppede med at bruge det i 45'. Men det er stadig brugt andre steder i verdenen.
https://da.wikipedia.org/wiki/Svastika

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 minutter siden, Jojojo skrev:

Selv jeg kan dreje solens tegn 45 grader på et rundt flaske bund, uden problemer 😋

Udover bund, så havde de en procelæn kapsel og etikette med samme symbol, så tanken faldt slet ikke folk ind under krigen men klart nok, nogle kunne fortolke og sige ting, men!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind