fishans

Skatteregler for privat overførsel/tilbagebetaling af lån til ven

Recommended Posts

fishans

Kære godtfolk,

Min situationen er denne:
Jeg skylder min kammerat ca. 60.000kr for manglende betaling husleje over de seneste 3 år.
Beløbet er altså summen af de måneder, hvor jeg ikke har kunne betale husleje, eller hvor jeg har betalt for lidt.

Nu får jeg udbetalt erstatning snarligt, og vil derfor kunne betale ham tilbage til fulde.

Mit spørgsmål går da på, om han kan ende med at skulle betale skat af beløbet, hvis jeg overfører alle pengene på én gang?
Hvis det er tilfældet, ville det så måske være bedre at overføre det i bider?
Og igen, hvor meget bør man så overføre af gangen?

Jeg har søgt gentagne gange på emnet, men kan ikke finde noget svar der passer min situation.
De artikler jeg finder handler om familielån, beskatning af indtægt og pengegaver, men det er ingen af delene.

I dette tilfælde er det jo fordi han har lagt ud for mig, da jeg har været i nød.

Det kunne bestemt være rart, hvis der var en af jer, der havde et definitivt svar.

På forhånd tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron
Skrevet (redigeret)

Han skal ikke betale skat af beløbet. Om du overfører det på én gang eller i små bidder har ingen indflydelse på dette.

I det (meget usandsynlige) tilfælde at Skat interesserer sig for overførslen, så kan han dog være nødt til at godtgøre at der er tale om tilbagebetaling af et lån. Det kunne f.eks. være ved kontoudskrifter af at at I viser at han har lagt ud for din husleje - eller du har betalt ham mindre hvis han er din udlejer.

I praksis ville jeg dog ikke bekymre mig. Så længe der er tale om en bankoverførsel mellem Jer to er beløbet ikke stort nok til at Skat falder over det - medmindre de i forvejen er i gang med at gennemgå Jeres økonomi i anden sammenhæng.

Til en anden gang er det en fordel at skrive den slags aftaler ned. Det behøver ikke være nogen indviklet kontrakt, bare skriv hvad I har aftalt, sæt dato på og underskriv begge to. Jeg tænker dog ikke det er relevant her, for aftalen er jo lavet for længe siden.

Redigeret af Xyron
Slåfejl
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind