Ungdreng

Udeboende su

Recommended Posts

Ungdreng

Hej jeg er ny her inde 😌 vil høre om hvor mange under 20 år har fået udeboende sats  eller hvis der bare nogen der generelt hr været igennem det jeg er blevet 18 år og starter på en ungdomsuddannelse men får for lidt i SU men har høret at man kan være berettet til udeboende su mine forældre har lige smidt mig hjemme fra 😥 udover det har min far  diskusprolaps  og min mor døjer med migræne og det gøre næsten at jeg har hele ansvaret der hjemme og det kan forhindre mig i at lave lektier osv. Udover det ryge de begge der hjemme og jeg har   Vejrindtræknigs problemer. Jeg har næsten psykiske problemer af at bo hjemme. Jeg boede der hjemme med min mor og far og lille søster som altid har venner med hjemme og ellers forstyrre hun mig meget der hjemme lige pt. Bor jeg hos min ven i et lille værelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Sikke en omgang. 
Det er jo hårdt nok at være ung - og en sådan familiesituation gør bestemt ikke tingene lettere. 

Du finder SU satserne her: http://www.su.dk/satser/

Ikke at jeg ved meget om den slags, men mon ikke det er en god idé at tale med din studievejleder om dine muligheder. 

Desuden har jeg akset dette: 

Hvis du står i en akut situation med boligmangel og er enlig forsørger eller en familie med børn, kan du kontakte kommunen. Hvis du er enlig forsørger kan du desuden kontakte Forælderfonden.

Kommunen kan i nødstilfælde hjælpe med at anvise en almen bolig til enlige eller par, som har et akut boligbehov, og kommunen vurderer, at du eller I ikke selv er i stand til at løse problemet på en rimelig måde.

På sundhed.dk kan du læse mere om retten til midlertidig bolig. På borger.dk kan du læse mere om at flytte og om forskellige måder at bo på, og du kan melde flytning digitalt.

På siden kan du finde informationer om din ret til (midlertidig)bolig mm. 
https://www.borger.dk/familie-og-boern/Brug-for-raad-og-hjaelp/Familieraadgivning-og-akut-hjaelp

Jeg håber du finder hvad du har brug for - så held og lykke med det. 
Jeg kan oplyse dig at hvis du er stærk nu, så skal det nok blive bedre med tiden. :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Undersøg om du kan få en ungdomsbolig eller kollegiebolig. Du skal nok skynde dig, for der er jo snart studiestart.

Min datter fik su som udeboende da hun flyttede hjemmefra som 19-årig, men hun flyttede så også fra Midtsjælland til Fyn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ungdreng
For 8 minutter siden, Entrelac skrev:

Undersøg om du kan få en ungdomsbolig eller kollegiebolig. Du skal nok skynde dig, for der er jo snart studiestart.

Min datter fik su som udeboende da hun flyttede hjemmefra som 19-årig, men hun flyttede så også fra Midtsjælland til Fyn.

Su kontoret åbner først den 26 juli jeg bor hos en famille bekendt der har jeg tænkt mig at blive boende i et stykke tid da det er tæt på min studie. Men har regninger,husleje og buskort osv. Håber de giver mig lov til at få den udeboende sats især fordi det påvirker min studie 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 minutter siden, Ungdreng skrev:

Su kontoret åbner først den 26 juli jeg bor hos en famille bekendt der har jeg tænkt mig at blive boende i et stykke tid da det er tæt på min studie. Men har regninger,husleje og buskort osv. Håber de giver mig lov til at få den udeboende sats især fordi det påvirker min studie 

Det er nogle år siden jeg så på det, men som jeg husker det, så var det noget med, at man skal bo et vist antal km væk fra forældrene. Men, at der også kan være forhold i hjemmet der kan gøre, at man kan være berettiget til su som udeboende, og det er den jeg tænker der kan være relevant for dig.

Iflg. dette, så bør du være berettiget, bare du ikke har folkeregisteradresse hos dine forældre. http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ungdreng
For 3 minutter siden, Entrelac skrev:

Det er nogle år siden jeg så på det, men som jeg husker det, så var det noget med, at man skal bo et vist antal km væk fra forældrene. Men, at der også kan være forhold i hjemmet der kan gøre, at man kan være berettiget til su som udeboende, og det er den jeg tænker der kan være relevant for dig.

Iflg. dette, så bør du være berettiget, bare du ikke har folkeregisteradresse hos dine forældre. http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/

Præcis! Jeg fyldte 18 år den 28 juni og flyttede adresse hjemme fra den 1 juli så jeg tror ikke at jeg er Folkeregisteradresset hos mine forældre. Men føler også jeg har gode grunde til at få en udboende sats efter hvordan jeg har det der hjemme men  selvfølgelig  er det noget de afgøre 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ungdreng
For 9 minutter siden, Entrelac skrev:

Hvis nu su kontoret skulle være i tvivl om noget så har jeg altid min  dokumentationer klar om at jeg ikke bor hjemme 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 24 minutter siden, Ungdreng skrev:

Præcis! Jeg fyldte 18 år den 28 juni og flyttede adresse hjemme fra den 1 juli så jeg tror ikke at jeg er Folkeregisteradresset hos mine forældre. Men føler også jeg har gode grunde til at få en udboende sats efter hvordan jeg har det der hjemme men  selvfølgelig  er det noget de afgøre 

Når man flytter skal man altid flytte sin folkeregisteradresse også, jeg vil tro man gør det på borgerservice nu, eller på nettet. Så det har du sikkert gjort.

Hvis du modtager din post der hvor du bor nu, så har du flyttet din folkeregisteradresse.😀

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ungdreng
For 3 minutter siden, Entrelac skrev:

Når man flytter skal man altid flytte sin folkeregisteradresse også, jeg vil tro man gør det på borgerservice nu, eller på nettet. Så det har du sikkert gjort.

Hvis du modtager din post der hvor du bor nu, så har du flyttet din folkeregisteradresse.😀

Så har jeg det 100% fik min nye cpr der hvor jeg bor nu  håber virklige det lykkedes med mig 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, Ungdreng skrev:

Så har jeg det 100% fik min nye cpr der hvor jeg bor nu  håber virklige det lykkedes med mig 

Så skal det nok gå.

Du kan supplere su med et fritidsjob.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.