snoozz

Regler for kølevarer?

Recommended Posts

snoozz

Findes der nogle regler for hvor længe kølevarer (som pålæg, mælk osv) må være uden køl før de bør kasseres ?

Årsagen til spørgsmålet, er at jeg generelt får leveret varer 2 steder fra, Osuma, og Coop.dk. Osuma er så i virkeligheden Kvickly, så det er sådan set samme firma overordnet set. Men de transporterer kølevarer vidt forskelligt.

Coop.dk leverer kølevarer i en kølekasse med køleelementer, mens Osuma, leverer både køle og frostvarer "løst" i en plastikpose, og er ikke i kølebil undervejs. Og jeg ved reelt ikke hvor længe det har ligget i "stuetemperatur" inden jeg modtager det, fra det er pakket af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 24 minutter siden, snoozz skrev:

Findes der nogle regler for hvor længe kølevarer (som pålæg, mælk osv) må være uden køl før de bør kasseres ?

Årsagen til spørgsmålet, er at jeg generelt får leveret varer 2 steder fra, Osuma, og Coop.dk. Osuma er så i virkeligheden Kvickly, så det er sådan set samme firma overordnet set. Men de transporterer kølevarer vidt forskelligt.

Coop.dk leverer kølevarer i en kølekasse med køleelementer, mens Osuma, leverer både køle og frostvarer "løst" i en plastikpose, og er ikke i kølebil undervejs. Og jeg ved reelt ikke hvor længe det har ligget i "stuetemperatur" inden jeg modtager det, fra det er pakket af?

Jeg tror ikke man kan sætte fast tid på. Hvis varerne fragtes i en alm. bil, så kan temperaturen jo svinge meget.

Jeg synes da, at du skal skrive til Osuma og spørge hvordan de sikrer, at kølekæden ikke bliver brudt når de leverer varer til deres kunder.

Du kan også lave din egen "test". Hvis du køber mælk, så start med at tjekke dit køleskab med et termometer, så du er sikker på, at temperaturen er korrekt. Og har du ikke et termometer, så er min erfaring, at mælken er det første hvorpå man hurtigt kan mærke om temperaturen er for høj eller lav. Mælk skal ikke være lunken, men den skal heller ikke være så kold, at det er ubehageligt, at  drikke et halvt glas hurtigt.

Så køber du en liter mælk, åbner den og drikker lidt hver dag, og tjekker om den kan holde sig lige så længe som den bør kunne iflg. mærkningen på kartonen.

Hvis du kan bestille 1 l flødeis, så er det den nemmeste måde, at teste frysevarer på. F.eks. anbefaler man ofte, at sætte en skål med en skive flødeis i sin fryser før man taget på ferie, så kan man se, om fryseren har været slukket p.g.a. strømsvigt, for flødeisen er det første der smelter, og så misten den faconen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 2 timer siden, Entrelac skrev:

Jeg tror ikke man kan sætte fast tid på. Hvis varerne fragtes i en alm. bil, så kan temperaturen jo svinge meget.

Jeg synes da, at du skal skrive til Osuma og spørge hvordan de sikrer, at kølekæden ikke bliver brudt når de leverer varer til deres kunder.

Du kan også lave din egen "test". Hvis du køber mælk, så start med at tjekke dit køleskab med et termometer, så du er sikker på, at temperaturen er korrekt. Og har du ikke et termometer, så er min erfaring, at mælken er det første hvorpå man hurtigt kan mærke om temperaturen er for høj eller lav. Mælk skal ikke være lunken, men den skal heller ikke være så kold, at det er ubehageligt, at  drikke et halvt glas hurtigt.

Så køber du en liter mælk, åbner den og drikker lidt hver dag, og tjekker om den kan holde sig lige så længe som den bør kunne iflg. mærkningen på kartonen.

Hvis du kan bestille 1 l flødeis, så er det den nemmeste måde, at teste frysevarer på. F.eks. anbefaler man ofte, at sætte en skål med en skive flødeis i sin fryser før man taget på ferie, så kan man se, om fryseren har været slukket p.g.a. strømsvigt, for flødeisen er det første der smelter, og så misten den faconen.

Ok jeg jeg prøver at skrive til coop. Især da det jo er samme firma, så skulle man jo tro det blev transporteret ens. Måske er det fordi Coop.dk er mere "landsdækkende", mens Osuma, kører mere ud fra "lokale Kvicklyer" så man antager at det er ok transporttid også til kølevarer.

Men min nærmeste Kvickly er ca 30 km væk. Og man får en SMS med at "nu er din varer pakket"! Og så er det typisk 3-4 timer efter at man faktisk får dem. Er det ok ikke-køle tid til ellers kølevarer?`, eller bør jeg købe kølevarer via Coop.dk så, og kun "tørvarer" som ikke kræver køl hos Osuma?

Det er nemlig ikke altid de kan levere i samme tidsrum, (fx næste dag kontra i overmorgen)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Er lige nødt til at præcisere Osuma er ikke ejet af kvickly/Coop men af en sammenslutning af selvstændige brugsforeninger, med direktøren for Ry brugsforening i spidsen, det forklarer måske forskellen på leveringsmetoden.

Når det så er sagt så skal kølevarer enten pakkes i kølekasse, eller bringes ud i kølebil, er nu også ret sikker på Osumas biler har køl, mener at have set dem med den der boks monteret på taget. Når varen er leveret hos kunden, er det videre forløb kundens ansvar 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)
For 11 timer siden, basle72 skrev:

Er lige nødt til at præcisere Osuma er ikke ejet af kvickly/Coop men af en sammenslutning af selvstændige brugsforeninger, med direktøren for Ry brugsforening i spidsen, det forklarer måske forskellen på leveringsmetoden.

Når det så er sagt så skal kølevarer enten pakkes i kølekasse, eller bringes ud i kølebil, er nu også ret sikker på Osumas biler har køl, mener at have set dem med den der boks monteret på taget. Når varen er leveret hos kunden, er det videre forløb kundens ansvar 🙂

UDen jeg gider gå ind i en stor debat som virksomheds-struktur så er det alle under COOP.dk. Der for jeg handler I Rema1000 når mit korpus ellers gider bevæge sig gg.

Og det passer ganske enkelt ikke at de leverere inten i kølebil eller i en kasse med fryseelementer i. Så sent som i går fik jeg leveret varer som normalt ville være på køl. Mælk osv. Tifældigvis var jeg hjemme så jeg kunne sætte det hurtigt på køl. Men det var sgu lunkent inden det kom ind - Passer med at jeg fik en SMS ko 09.45 med at mine varer ville komme mellem 12.25 og 12.55.

Det er jo fint med en præcisering af leveringen, men så har mælken stadig ligget uden køl i ca 3 timer jo ? I en varebil uden køl?

Og nej der var ikke køl i den varebil, jeg tog dem straks ind, og så ville det hele ikke føles lunkent i så fald?

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det er nok Fødevarerstyrelsen, der kommer med de mest korrekte regler for kravene til transport. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Hygiejnevejledning/Sider/Bilag-3-Temperaturer-ved-opbevaring-og-transport-af-foedevarer.aspx

Som udgangspunkt gælder 3-timers-reglen, men der står også:

Fødevarevirksomheder kan levere fødevarer direkte til den endelige forbruger uden at overholde temperaturkravene i de situationer, hvor virksomheden foretager den transport, som forbrugerne normalt selv står for. Det kan være fx levering af mad fra en diner transportable eller ved udbringning af fødevarer fra en købmand til den endelige forbruger. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay jeg er ikke så godt til at læse Jura-ting ;)

Så op til 3 timer uden køl er ok?

Så er det jo helt iorden, troede hellere ikke at en "stor en" som Kvickly ville smutte på den der.

Men de tager den så lige til grænsen så... ;)

Men det der undrer mig mest er når de Begge hører under Coop.dk at de så ikke bruger de samme kasser, køleelementer osv. Burde jo være en national standard - noget de bruger i hele firmaet, unaset om underfirmaet så er Dagligbrugsen eller Superbrugsen eller Kvickly

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 3 minutter siden, snoozz skrev:

Okay jeg er ikke så godt til at læse Jura-ting ;)

Så op til 3 timer uden køl er ok?

Så er det jo helt iorden, troede hellere ikke at en "stor en" som Kvickly ville smutte på den der.

Men de tager den så lige til grænsen så... ;)

Men det der undrer mig mest er når de Begge hører under Coop.dk at de så ikke bruger de samme kasser, køleelementer osv. Burde jo være en national standard - noget de bruger i hele firmaet, unaset om underfirmaet så er Dagligbrugsen eller Superbrugsen eller Kvickly

Der er et bilag under første punkt, hvor man kan se den maksimale temperaturstigning for forskellige fødevarere - for eksempel må hakket kød ikke stige mange grader, fordi det er mere kritisk end andet fersk kød.
Man kan nok gå ud fra, at de minimum overholder de transportkrav som forbrugere selv ville udøve, hvis de selv stod for transporten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja det ser jo meget fint ud på papir.

Nå jeg køber fx hakket kød eller en bøf, så er der max 30 - og for det meste kun 15 min, fra enten min fryser, eller køler hvis det skal bruges samme aften.

Tror sgu ikke de har tempetaturmålere i de biler som slet ikke er kølebiler men alm varevogne, som fx en tømrer ville køre rundt i?

Der er sikkert en masse "standarder" ja, men de bliver ikke fulgt i praksis.

Heldigvis kan man sige - køber jeg de fleste kølevarer selv manuelt, men der kan da lige snige sig en youhurt eller noget ind. Og det er DER problemet opstår. Kan jeg så stole på holdbarhedsdatoen, og give det trygt til mine børn ?`

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Hvis du læser, hvad jeg skriver, står der, at virksomhederne kan fravige temperaturkravene i de tilfælde, hvor de foretager transport, som slutbrugerne normalt selv står for. Der er altså ikke et særskilt krav til transport at fødevarere til kunderne.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med holdbarhedsdatoen - den ændrer sig jo ikke. (Syrnede) mælkeprodukter bliver heller ikke dårlige så længe de ikke er forurenede og det er de ikke, når de ikke er blevet åbnet for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind