ThomasSneum

Nattog tilbage?

Recommended Posts

Kenkari

Jooow. det er da meget hyggeligt, hvis ikke det var fordi det tog en evighed, der er mennesker alle vegne, det rumler, larmer og er ubekvemt.

Plus, du må jo ikke tage noget med af spiseligt eller drikkeligt med mere, og du kan ikke købe noget i togene.

Så ville jeg sgu hellere køre selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 1 time siden, Kenkari skrev:

Jooow. det er da meget hyggeligt, hvis ikke det var fordi det tog en evighed, der er mennesker alle vegne, det rumler, larmer og er ubekvemt.

Plus, du må jo ikke tage noget med af spiseligt eller drikkeligt med mere, og du kan ikke købe noget i togene.

Så ville jeg sgu hellere køre selv.

Men de regler kan jo ændres, så man måske har et reelt alternativ til flyrejser.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 49 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Men de regler kan jo ændres, så man måske har et reelt alternativ til flyrejser.

Jeg har altid været rigtigt glad for nattoget, specielt dem man kunne sove ind.

On ‎15‎-‎07‎-‎2019 at 14:55, ThomasSneum skrev:

Der er stadig højere og højere røster som taler om et gensyn med nattoget. 

Er det en god ide - nu vi fx taler så meget om at skulle flyve mindre?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/stor-begejstring-over-svensk-initiativ/7713696

Fantastisk ide, dem har jeg brugt flere gange, dengang var det med godt mad over en godt glas vin, og man vågner frisk på bestemmelses sted.

Hvis det er over flere dage er det også en fantastisk måde at se landet og naturen på. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trimmer

Jeg synes at det lyder som en rigtig god ide. Har tidligere benyttet nattog ned gennem Europa. Jeg kan ikke lide lufthavne, og det miljø der - så jeg er optimist omkring at indføre nye nattog. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Det vil være en god ide, når Fehmern forbindelse er færdig. Idag tager det lang tid at komme til Hamburg, som er meget central i det Europæiske jernbanenet.

Men vi burde også se på priserne i Danmark. Det koster på højde at flyve til Stockholm eller Paris at tage toget til Tyskland. Dvs. dobbeltdækker-togsæt, så der kan proppes flere passagerer ind i togene i forhold til personalet. Der er 204 pladser fordelt ud på 4 vogne i et IC4 togsæt og der er 2 stk. personaler på. Det svenske X-40 togsæt kan rumme 252 pladser fordelt ud på 3 vogne med samme antal personaler og vi tager om en togtype som sagtens kunne leveres med en vogn mere idet den findes i andre lande i den konfiguration.

Bliver prisen lavere for at komme til Hamburg og rejsetiden kortere, så har nattog en chance.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 4 timer siden, BenniM skrev:

Det vil være en god ide, når Fehmern forbindelse er færdig. Idag tager det lang tid at komme til Hamburg, som er meget central i det Europæiske jernbanenet.

Men vi burde også se på priserne i Danmark. Det koster på højde at flyve til Stockholm eller Paris at tage toget til Tyskland. Dvs. dobbeltdækker-togsæt, så der kan proppes flere passagerer ind i togene i forhold til personalet. Der er 204 pladser fordelt ud på 4 vogne i et IC4 togsæt og der er 2 stk. personaler på. Det svenske X-40 togsæt kan rumme 252 pladser fordelt ud på 3 vogne med samme antal personaler og vi tager om en togtype som sagtens kunne leveres med en vogn mere idet den findes i andre lande i den konfiguration.

Bliver prisen lavere for at komme til Hamburg og rejsetiden kortere, så har nattog en chance.

Enig - Fehmeren er et godt udgangspunkt til en genoprettelse af nattog igennem europa. Men vi kan jo også se på indførelsen op igennem Sverige og Norge - og til Findland ect. 

Det er klart at vi ikke kan vende det blinde øje til økonomien i en sådan drift, men vi skal jo også skubbe på for at fremme alternativer til fly. Hvis miljø får et større fokus, så kan det jo være at f.eks. EU vil give tilskud til sådan et projekt. 

Flydriften er der også fokus på - så her vil også komme gode resultater i at nedbringe Co2 aftrykket - men fakta er at der ide sidste 20 år, ikke er sket så ufattelige store fremskridt. Vi er nok nød til at gå helhjertet ind i land/vand transport, hvis vi skal nå vores miljø-mål. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind