Legendin

Hjælp lugt!! HASTER

Recommended Posts

Legendin

Hej alle,

Håndværker skal til at løse en opgave og vil ikke have ham igang medmindre i har bedre råd eller ting jeg skal tage i overvejelse. Det hadter lidt da han skal starte snart og er opmærksom på min tøven.

Der er en lugt i huset der driver os til vanvid. Vi er lige flyttet ind og kan ikke identificere grunden.

Det er en hus fra 71'. Lugten er meget koncentreret ved indgangen, to af de bagerste rum (væk fra indgangen) og badeværelse. Jeg har sporet lugten op til taget imellem brædder og isoleringen. Det er ikke al isolering der lugter men kun visse steder. Det kan også være at jeg tager fejl.

VVS synes ikke at der er fugt (uden måling).

En håndværker mener at løsningen er skifte loft og ligge dampspærrer ind. Det eksisterende skulle være gammelt alu og siver lugten ind i huset. Lyder det rigtigt for jer? Vil en ejerskifteforsikring dække dette(nykredit)?

Jeg kan lugte dette følgende steder:

1. I huset generelt men meget koncentreret i visse rum.

2. Vindue panelerne lugter af det (han mener at det sivede fra loftet og sat sig i panelerne), samt visse steder på dørene. 

3. Når vi sidder i haven kan en blæs nogen gange få lugten frem et øjeblik. Der er mos på taget eller måske isomering lugt?

4. Indbyggede skabe lugter meget af det

Jeg kan ikke beskrive lugten men flere fagfolk mener ikke det er fugt.

Noget sjovt er at varmvandsbeholder og gasfyr ligger på taget, så der er rigtig varmt deroppe.

Hvad ville i gøre og hvad kunne det være så jeg kan lave mere tjek. Vi er nemlig ved at ramme bunden af bidgettet og skal tage næste skridt forsigtigt.

Vi bor i Ishøj I tilfælde nogen vil kigge med. Kan godt betale noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Kan det være et dødt dyr? 👀👀

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

I beskriver det som et nyt hus som lige er købt. Når skabe, vinduer og andre steder lugter, og i ikke kan finde årsagen, så kan den være lige for.

Når vvs'r ikke mener lugten er fugt, og i ikke kan se fugt skader, sorte pletter, eller opsivning ved kanter af vægge, så er der nok ikke vand eller fugt bag vægge som skaber denne lugt.

Flere andre problemer kan skabe sådanne lugte,

- Hvis du ikke kan påvise en skade, så dækker ejerskifte nok ikke på grund af lugte, det lyder mere som rent vedligehold. Vurdering er nok mere, om i lever med dette eller skifter ved indflytning men en skade, så skal i da finde skjulte rør eller dyr som har ædt og dræbt i vægge eller skader, som kan begrunde det.

- Er huset tidligere et dødsbo? Har der været godt luftet ud? Det kan altså ske, at når der i længere tid har boet en ældre som dør, og huset generelt ikke har været luftet ud. Så sker der altså ting i huset som får alt til at lugte, indelukket og er en mærkelig lugt. Jeg nævner det for jeg har oplevet det i huse.

- Lugte kommer ikke oppefra, så selvom der lå døde mus , duer, gråspurve eller andet deroppe, så ville i ikke opleve de lugte nedenunder. lofte/tage er ofte åbne i siderne og der er gennemtræk deroppe, så døde dyr/fugle på loftet vil nok ikke være årsagen, hvis jeg skal give mit bud, udfra erfaring med døde dyr på loft :)

- Du kan have hulmurs isolering, i 70er huse er der i visse ejendomme fra den tid, dobbelt isolering, og får huset ikke luft, så kan det nok også skabe lugte, du kan nok se dette på små huller rundt i paneler ved gulve hvis dette er bygget sådan.  Jeg kan ikke fagordene men har set det i netop huse fra 1973 og fik at vide sådan byggede de huse i den tid for at afprøve isoleringsgrad.

- Gamle gulvtæpper? Hvis de er der, så er det måske en grund.

- Septik tank / låg ligger skævt, kloakering defekt? Rensning af sandfang/brønde?

Det kan være svært at identificere lugte men siger vvs'r de ikke mener det er fugt skader, så skal du måske bruge det som rette pind, og ikke spilde penge på loft til at begynde med, hvis skaden er i jord højde :)

Kan ikke komme på mere lige nu og her, Oplevelser er fra erfaring og ikke googled, skal måske lige nævnes.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg ved ikke en hujende fis om byggeri:lol:, men min erfaring er, at nogle mennesker lidt oppe i alderen dels kan have en god lugtesans og dertil erfaring med hvordan nogle ting lugter. Så hvis i har nogle ældre familiemedlemmer, f.eks.forældre og/eller bedsteforældre, så invitér dem ud i huset, så de kan få "en snuser".

Hvis i har mistanke om, at det er levende dyr der lugter (f.eks. mus), så overvej om i kender nogen der har en dansk svensk gårdhund, en dværgpinscher eller en west highland white terrier, eller anden race med "rottefanger-gener". Min erfaring er, at en dværgpinscher (racen er avlet til at fange mus og rotter) lynhurtigt kan lugte hvor evt. dyr befinder sig.

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 23 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg ved ikke en hujende fis om byggeri:lol:, men min erfaring er, at nogle mennesker lidt oppe i alderen dels kan have en god lugtesans og dertil erfaring med hvordan nogle ting lugter. Så hvis i har nogle ældre familiemedlemmer, f.eks.forældre og/eller bedsteforældre, så invitér dem ud i huset, så de kan få "en snuser".

Hvis i har mistanke om, at det er levende dyr der lugter (f.eks. mus), så overvej om i kender nogen der har en dansk svensk gårdhund, en dværgpinscher eller en west highland white terrier, eller anden race med "rottefanger-gener". Min erfaring er, at en dværgpinscher (racen er avlet til at fange mus og rotter) lynhurtigt kan lugte hvor evt. dyr befinder sig.

Godt råd, men 😀

Nogen ældre mennesker investerer in en fugt måler, den måler fugt/lugt. smart ikke. 🤠

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ky-

Ikke en løsning der kan stå alene, men når I har gjort hvad i kan, gjort rent, fjernet det I kan finde der lugter osv. og  hvis der stadig er brug for renere luft, kan I prøve med midlet R10 - jeg bruger det selv sommetider, det er baseret på plantestoffer og nedbryder dårlig lugt når det sprayes ud i rummet. Jeg bruger også sommetider appelsinskrald, det frisker også op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, Jojojo skrev:

Godt råd, men 😀

Nogen ældre mennesker investerer in en fugt måler, den måler fugt/lugt. smart ikke. 🤠

Er du heelt sikker på, at den også måler lugt?:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind