Gæst klumpfisk

Barnepige: Hvad skal jeg tage for overnatning?

Recommended Posts

Entrelac
For 6 timer siden, Gæst klumpfisk skrev:

Hej alle, og tusind tak for jeres svar!

Er der nogle som har erfaring med hvordan man får sagt hvad man vil være med til i sådan en situation på en god måde uden at det kommer til at lyde diskuterende? Kan næsten ikke lade være med at få dårlig samvittighed overfor dem over at kræve så meget af dem. Jeg nyder jobbet og det føles ikke som arbejde når jeg er der og det er jo ikke fordi at jeg ikke vil gøre noget ekstra for dem. Men samtidig har jeg jo også ting jeg skal kunne betale og det at have sådan nogle små jobs giver bare lidt ekstra til økonomien. Så jeg har heller ikke lyst til man bare kan få mig til alt muligt uden at være villige til at betale en fair pris. Det er lige med at finde en balance... 

Jeg ved ikke hvad prisen ender med at blive, for de har ikke et bestemt tidspunkt de vil komme hjem på. Men hvis man f.eks. forestiller sig at de kommer hjem kl. 12 til middag næste dag, at jeg tager halv pris for nattetimer og at de sover i 13 timer, ville de blive omkring 1350 kr i alt. Hvis de kom hjem kl. 9 ville de blive 1000 kr. ligesom de foreslog. Så det er næsten alt efter hvad tid de kommer hjem.

Mit forslag er, at du siger til dem, at du vil gøre det for 1.000 kr. hvis de er hjemme senest kl. 9. Og hvis de kommer kl. 12, så kan de få det for 1.200 kr., så har du givet dem lidt rabat, hvilket vel er relevant nok eftersom du jævnligt (som jeg forstår det) har passet børnene og godt kan lide dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Tag en stille og rolig sludder med dem om hvornår de umiddelbart regner med at være hjemme.  Hvis de siger kl. 09.00, så er det vel OK med de. 1000kr, som du skriver passer nogenlunde med din ventede udregning, men hvis de ikke regner med at være hjemme før engang ud på eftermiddagen, så er det et andet scenarie. 

Vær iøvrigt også opmærksom på hvor meget du reelt kører, og hvad det reelt kost dig.  En hurtig indikator via krak.dk siger at centrum Odense til centrum Middelfart = 48km.  Hver vej.  Så du kører altså omkring 100km for at passe deres unger.  Benzin koster ca. 11kr./liter, og din bil kører måske 20km/liter (runde tal og formentligt optimistisk, afhængigt af din bil).  Så du brænder altså ca. 55+kr. benzin af, plus omkring en times tid af på transport og slitage på bilen.  Ingen af delene bliver du kompenseret for, og den officielle takst for kørselsgodtgørelse i 2019 er 3,56kr./km op til 20.000km/år, og 1,98kr/km derudover.  Så ifgl. de regler, så burde du have 356kr i kørselsgodtgørelse for 100km. kørsel.

Jeg siger ikke nødvendigvis at du skal bringe transportomkostningerne ind i debatten, men vær opmærksom på det. 

Jeg kan også godt følge din tanke om at tage mindre for natten hvor ungerne sover, men hold dig også lige for øje at folk normalt betales ekstra for aften, nat og helligdagsarbejde.  Igen ikke noget du nødvendigvis skal diskutere med dem, men vær bevidst om det.

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok gå efter en aftale om at du er der til kl. 10.00 for de 1000kr.  Hvis de vil have dig til at blive længere, så kører det bare til almindelig takst fra kl. 10.00 af.  Det burde ikke umiddelbart være urimeligt i min optik, og i kan altid "haggle" lidt om prisen og tidspunktet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Høye nord
On 14/7/2019 at 12:32, Gæst klumpfisk skrev:

Hej alle, og tusind tak for jeres svar!

Er der nogle som har erfaring med hvordan man får sagt hvad man vil være med til i sådan en situation på en god måde uden at det kommer til at lyde diskuterende? Kan næsten ikke lade være med at få dårlig samvittighed overfor dem over at kræve så meget af dem. Jeg nyder jobbet og det føles ikke som arbejde når jeg er der og det er jo ikke fordi at jeg ikke vil gøre noget ekstra for dem. Men samtidig har jeg jo også ting jeg skal kunne betale og det at have sådan nogle små jobs giver bare lidt ekstra til økonomien. Så jeg har heller ikke lyst til man bare kan få mig til alt muligt uden at være villige til at betale en fair pris. Det er lige med at finde en balance... 

Jeg ved ikke hvad prisen ender med at blive, for de har ikke et bestemt tidspunkt de vil komme hjem på. Men hvis man f.eks. forestiller sig at de kommer hjem kl. 12 til middag næste dag, at jeg tager halv pris for nattetimer og at de sover i 13 timer, ville de blive omkring 1350 kr i alt. Hvis de kom hjem kl. 9 ville de blive 1000 kr. ligesom de foreslog. Så det er næsten alt efter hvad tid de kommer hjem.

TS, er du rede for et innspill fra det høye nord også? 

I Norge er en generell, men uskrevet regel om at barnevakt over 18, med en viss mengde praksis (tre måneder eller mer) og med arbeid etter kl 22 skal ha absolutt minst 100 NOK (=ca 75 DKK) pr time, at den  barnevakten som ikke tar det knapt kan regnes som seriøs og at 120-125 NOK (=90-93 DKK)/ time er vanlig. Det stemmer godt med området her hos oss, hvor vanlig pris kl 19-01 er 700-750 NOK, eller 525-560 DKK. De neste seks timene er derimot vanlig med lavere lønn, begrunnet i at da vil barnevakten normalt selv også sove, og det er vanlig å få fire timers lønn for de neste seks eller sju timene, avhengig av hvor tidlig barna er våkne. Etter disse timene er det full takst igjen. Alt jeg har nevnt er for ett barn, for to øker prisen typisk 10 %, men ikke noe tillegg ti den med lavere lønn. 

Dette var litt tanker mht prisen. Mht hvordan man presenterer saken som ung mot eldre kunder vil jeg si at du ganske enkelt skal fortelle at du er rede og at din pris i tilfelle er XXX(X) kr frem til kokken XXXX, deretter 100 kr pr påbegynte time videre. Får en tilbakemelding om at det er for mye skal du ganske enkelt spørre hvorfor det er for mye. Et svevende/flytende svar på det betyr at det ikke er grunn til å gå ned i pris - da BLIR du utnyttet og utnytter ikke selv. Får du derimot en helt konkret grunn vurderer og forhandler du derfra. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
On ‎14‎-‎07‎-‎2019 at 18:58, Entrelac skrev:

Mit forslag er, at du siger til dem, at du vil gøre det for 1.000 kr. hvis de er hjemme senest kl. 9. Og hvis de kommer kl. 12, så kan de få det for 1.200 kr., så har du givet dem lidt rabat, hvilket vel er relevant nok eftersom du jævnligt (som jeg forstår det) har passet børnene og godt kan lide dem.

Jeg regner med at pris forslaget er eksklusiv moms 😜

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 timer siden, Jojojo skrev:

Jeg regner med at pris forslaget er eksklusiv moms 😜

Selvfølgelig. Og der bliver betalt skat af det.:fløjt:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Gæst...

1000 kr sort plus benzin penge lyder ok rimeligt for mig. Og forplejning i hjemmet?

Hvor mange timer skal du knokle (og ikke sove på noget tidspunkt) på et studiejob i Fakta eller det lokale plejecenter for at have 1000 kr udbetalt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 14/7/2019 at 01:28, Gæst klumpfisk skrev:

Jeg er en 20 årig pige fra Odense. Går på HF og har tidligere været i praktik over to omgange i samme børnehus (børnehave og vuggestue). Nok sammenlagt i 4-5 måneder. Jeg har en steddatter og derudover har jeg passet to søde og velfungerende drenge, på 2 og 4 år, engang imellem i omkring et år. Så jeg er rimelig vandt til børn.

På næste lørdag skal deres forældre giftes. Da skal jeg hente dem i bil kl. 17:30 i nærheden af middelfart, hvor jeg skal køre hjem til dem og overnatte der. De spurgte mig om jeg havde nogle planer om søndagen og om det var ok at de kom hjem når de havde lyst. Det sagde jeg at det var. De foreslog at betale 1000 kr. i det hele. Det har været aftalen at jeg skulle passe dem på dagen i flere måneder,og de havde ikke sagt noget om at lønnen skulle ændres, så havde bare regnet med at det var 100 kr. i timen som vi plejer når jeg, som normalt, bare passer dem i et par timer ad gangen. Jeg svarede dem og foreslog at sige 100 kr. for de vågne timer og halv pris (50 kr.) for de sovende timer (de sover i 13 timer). Det syntes de var for meget når drengene alligevel bare sov. Så inden jeg svarer igen, tænkte jeg at jeg lige ville se hvad andre synes.

Jeg har det helt ok med at tage mindre for det i nattetimerne, men får også lidt en uretfærdighedsfølelse over at de "prutter" sådan om prisen, fordi at jeg jo ikke tager noget for at skaffe bil, køre til middelfart, benzin og får også tit en fornemmelse af at de i ofte regner meget præcist ud hvor længe jeg har været der og gerne betaler lidt mindre end det jeg faktisk har været der. Har selvfølgelig forståelse for at de også gerne vil spare, men jeg prøver jo også at få økonomien til at hænge sammen, og det er derfor at jeg har et arbejde. Heldigvis er jeg super glad for at passe drengene og vi har det rigtig hyggeligt, så jeg kan sagtens overleve at det er sådan. Samtidig er jeg også i tvivl om hvad der er normalt at tage for så mange timer og om natten som barnepige, så ville heller ikke komme med en unfair pris. Jeg er lidt nervøs for at tage noget som er unfair for dem, men vil samtidig heller ikke blive udnyttet.

Hvad synes i er fair at tage i timen og for nattetimerne? Var det unfair af mig at foreslå det?

På ingen måde! Hvis de synes, at det er for meget, så foreslå dem i stedet at få fat i en 16-årig, der bor i nærheden. Det er jo op til dem selv, om de vil have den ekstra sikkerhed, der ligger i at have en ældre og mere erfaren voksen som dig. Desuden koster det dig jo også tid og penge at køre den lange vej til Middelfart. Men valget er deres!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 14/7/2019 at 09:01, Tim Hansen skrev:

Og derfor nævnte jeg det med "vennetjeneste" men det fremgår jo ikke af hendes oplæg... Det var det jeg mente med, at jeg bruger et bureau. Der selvfølgelig noget der hedder en bagatelgrænse, men er der tale om de aftaler en reel pris for arbejdet, så er det sort arbejde og det synes jeg bare er forkert, men det kan man jo se forskelligt på.

Hvis det er nogen, som man skylder en vennetjeneste, så stiller sagen sig naturligvis anderledes. Men man skal nu ikke føle sig forpligtet til at gøre nogen en vennetjeneste bare, fordi de måske kalder det sådan, fordi det er billigere for dem. Så man bør forlange prisen, medmindre man skylder dem eller med rette kan forvente, at de gør en selv en lignende vennetjeneste senere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst klumpfisk

Hej igen,

Igen tusind tak for jeres svar. De har virkelig hjulpet. Fedt også at se hvor meget det egentlig kunne koste med køreturen og virkelig rart at høre hvad folk tænker om det. 

Lige en update,

Jeg endte med at springe fra. Jeg gjorde det at jeg i vores sms samtale nævnte mine udgifter i forhold til bil, benzin ect. og sagde at jeg stadig tænkte 100 kr. for de vågne timer og 50 kr. for de sovende. Hun skrev så at hun syntes at det var meget da hendes vendine havde gjort det for 750 kr. for det samme, så at hun syntes at 1000 kr. var meget fair, men at hvis det var det jeg ville have, så sagde vi bare det. Jeg skrev tilbage at jeg var helt okay med at gå ned til den pris med 50 kr. i timen i de sovende timer, men at det altså er mit arbejde, hvilket jeg er rigtig glad for, og at jeg var glad for at vi havde en aftale. Hun svarede at det bestemt ikke var normalt at gøre det sådan og at hun mente at den timepris vi har haft hele tiden har været for at passe og lege med dem og at det var en del nemmere når de bare sov. Jeg endte så med at gentage mig selv i forhold til at det jo altså var mit arbejde, som jeg var rigtig glad for, men at når jeg er, så er jeg på arbejde. Jeg skrev så at hvis hun hellere ville finde en anden som kunne gøre det for 1000 kr. var det også helt ok og at det jo ikke var rart for nogle af os hvis nogen var utilfredse med det, og at jeg altså ikke syntes at det var fair med 1000 kr. når der ikke engang var et hjemkomst tidspunkt. Skrev også at, hvis de kom hjem klokken 9 blev det 1000 kr. som de foreslog.

Hun skrev så at hun havde fundet en anden som ville gøre det gratis, men at hun hellere ville have haft mig til at gøre det, at hun nok havde været ude for sent (no shit :D), og at hun håbede at se mig igen til August.

Så det blev noget af en diskussion. Jeg burde nok havde gjort samtalen kortere, men er egentlig sådan rimelig tilfreds med det jeg fik sagt. Jeg svarede bare "ok", og jeg tænker ikke at tage tilbage til August, selvom det er ærgerligt da jeg er virkelig glad for ungerne, men jeg synes hele tiden at kommunikationen mellem hende og jeg har været dårlig. Jeg ved ikke hvordan den bør være i den sammenhæng, men jeg synes at det er hårdt når man skal huske folk på at betale en fordi de glemmer det og lige pludselig blive bedt om discount en uge inden, for så at være utilfreds når jeg giver dem det (det var i øvrigt deres forslag, i sin tid, med 100 kr. i timen). Det synes jeg er mærkeligt at det skal være hovedfokus i stedet for bare at få det til at køre, når ungerne og jeg kender hinanden så godt efterhånden. Har tidligere haft et barnepige job, da jeg var under 18, hvor der ikke engang var aftalt en fast pris (fordi at jeg var for genert til at sige noget om det), men faren gav mig rigtig ofte endnu mere end jeg overhovedet havde fortjent, hvilket han bestemt ikke behøvede, men der var det i hvert fald meget nemmere at have lyst til at gøre vennetjenester uden at skulle være bange for at blive udnyttet. Som sagt har jeg ikke været på det "rigtige" arbejdsmarked, men jeg forestiller mig i hvert fald at man ikke bliver mødt på den måde normalt. Så er egentlig glad for at det blev sådan og at jeg ikke bare gik med på deres foreslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 36 minutter siden, Gæst klumpfisk skrev:

Hej igen,

Igen tusind tak for jeres svar. De har virkelig hjulpet. Fedt også at se hvor meget det egentlig kunne koste med køreturen og virkelig rart at høre hvad folk tænker om det. 

Lige en update,

Jeg endte med at springe fra. Jeg gjorde det at jeg i vores sms samtale nævnte mine udgifter i forhold til bil, benzin ect. og sagde at jeg stadig tænkte 100 kr. for de vågne timer og 50 kr. for de sovende. Hun skrev så at hun syntes at det var meget da hendes vendine havde gjort det for 750 kr. for det samme, så at hun syntes at 1000 kr. var meget fair, men at hvis det var det jeg ville have, så sagde vi bare det. Jeg skrev tilbage at jeg var helt okay med at gå ned til den pris med 50 kr. i timen i de sovende timer, men at det altså er mit arbejde, hvilket jeg er rigtig glad for, og at jeg var glad for at vi havde en aftale. Hun svarede at det bestemt ikke var normalt at gøre det sådan og at hun mente at den timepris vi har haft hele tiden har været for at passe og lege med dem og at det var en del nemmere når de bare sov. Jeg endte så med at gentage mig selv i forhold til at det jo altså var mit arbejde, som jeg var rigtig glad for, men at når jeg er, så er jeg på arbejde. Jeg skrev så at hvis hun hellere ville finde en anden som kunne gøre det for 1000 kr. var det også helt ok og at det jo ikke var rart for nogle af os hvis nogen var utilfredse med det, og at jeg altså ikke syntes at det var fair med 1000 kr. når der ikke engang var et hjemkomst tidspunkt. Skrev også at, hvis de kom hjem klokken 9 blev det 1000 kr. som de foreslog.

Hun skrev så at hun havde fundet en anden som ville gøre det gratis, men at hun hellere ville have haft mig til at gøre det, at hun nok havde været ude for sent (no shit :D), og at hun håbede at se mig igen til August.

Så det blev noget af en diskussion. Jeg burde nok havde gjort samtalen kortere, men er egentlig sådan rimelig tilfreds med det jeg fik sagt. Jeg svarede bare "ok", og jeg tænker ikke at tage tilbage til August, selvom det er ærgerligt da jeg er virkelig glad for ungerne, men jeg synes hele tiden at kommunikationen mellem hende og jeg har været dårlig. Jeg ved ikke hvordan den bør være i den sammenhæng, men jeg synes at det er hårdt når man skal huske folk på at betale en fordi de glemmer det og lige pludselig blive bedt om discount en uge inden, for så at være utilfreds når jeg giver dem det (det var i øvrigt deres forslag, i sin tid, med 100 kr. i timen). Det synes jeg er mærkeligt at det skal være hovedfokus i stedet for bare at få det til at køre, når ungerne og jeg kender hinanden så godt efterhånden. Har tidligere haft et barnepige job, da jeg var under 18, hvor der ikke engang var aftalt en fast pris (fordi at jeg var for genert til at sige noget om det), men faren gav mig rigtig ofte endnu mere end jeg overhovedet havde fortjent, hvilket han bestemt ikke behøvede, men der var det i hvert fald meget nemmere at have lyst til at gøre vennetjenester uden at skulle være bange for at blive udnyttet. Som sagt har jeg ikke været på det "rigtige" arbejdsmarked, men jeg forestiller mig i hvert fald at man ikke bliver mødt på den måde normalt. Så er egentlig glad for at det blev sådan og at jeg ikke bare gik med på deres foreslag.

Hun kan jo ikke forvente, at du skal gøre det lige så billigt, eller gratis, som hendes veninde vil gøre det.

Og når hun kan glemme at betale, så er det slet ikke i orden.

Fint at du fik sagt fra.👍

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.