Gæst klumpfisk

Barnepige: Hvad skal jeg tage for overnatning?

Recommended Posts

Gæst klumpfisk

Jeg er en 20 årig pige fra Odense. Går på HF og har tidligere været i praktik over to omgange i samme børnehus (børnehave og vuggestue). Nok sammenlagt i 4-5 måneder. Jeg har en steddatter og derudover har jeg passet to søde og velfungerende drenge, på 2 og 4 år, engang imellem i omkring et år. Så jeg er rimelig vandt til børn.

På næste lørdag skal deres forældre giftes. Da skal jeg hente dem i bil kl. 17:30 i nærheden af middelfart, hvor jeg skal køre hjem til dem og overnatte der. De spurgte mig om jeg havde nogle planer om søndagen og om det var ok at de kom hjem når de havde lyst. Det sagde jeg at det var. De foreslog at betale 1000 kr. i det hele. Det har været aftalen at jeg skulle passe dem på dagen i flere måneder,og de havde ikke sagt noget om at lønnen skulle ændres, så havde bare regnet med at det var 100 kr. i timen som vi plejer når jeg, som normalt, bare passer dem i et par timer ad gangen. Jeg svarede dem og foreslog at sige 100 kr. for de vågne timer og halv pris (50 kr.) for de sovende timer (de sover i 13 timer). Det syntes de var for meget når drengene alligevel bare sov. Så inden jeg svarer igen, tænkte jeg at jeg lige ville se hvad andre synes.

Jeg har det helt ok med at tage mindre for det i nattetimerne, men får også lidt en uretfærdighedsfølelse over at de "prutter" sådan om prisen, fordi at jeg jo ikke tager noget for at skaffe bil, køre til middelfart, benzin og får også tit en fornemmelse af at de i ofte regner meget præcist ud hvor længe jeg har været der og gerne betaler lidt mindre end det jeg faktisk har været der. Har selvfølgelig forståelse for at de også gerne vil spare, men jeg prøver jo også at få økonomien til at hænge sammen, og det er derfor at jeg har et arbejde. Heldigvis er jeg super glad for at passe drengene og vi har det rigtig hyggeligt, så jeg kan sagtens overleve at det er sådan. Samtidig er jeg også i tvivl om hvad der er normalt at tage for så mange timer og om natten som barnepige, så ville heller ikke komme med en unfair pris. Jeg er lidt nervøs for at tage noget som er unfair for dem, men vil samtidig heller ikke blive udnyttet.

Hvad synes i er fair at tage i timen og for nattetimerne? Var det unfair af mig at foreslå det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

Prisen er rimelig....hvis de ikke vil betale må de jo finde en anden de gider...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Er deres børn mindre udsatte, når de sover?

Du er over 18 år og har endda erfaring med arbejdet, det ville som forældre betyde en hel del for mig... Ja det er en dyr fest, når man både skal have nyt tøj, gave og oveni det betale for at få ungerne passet, men sådan er det at få børn, så er "mine penge" lige pludselig ikke så meget "mine" længere.

Et arbejde defineres på den måde, at du som arbejdstager sælger din tid og koster din tid 100 kr. i timen, så koster den 100 kr. i timen, også når de sover. Du kan evt. nævne, der er noget der kaldes aften og nat takst ;) 

Hvis det er en vennetjeneste, så er det jo noget andet, så taler man overhovedet ikke løn, men er det et arbejde, så er du nødt til at glemme alt om samvittighed, din tid koster det den koster. Jeg går ikke udfra de har ansat dig og indbetaler skat på dine vegne, så alternativt skal de jo til et bureau, og de skal lønne en ansat efter en overenskomst og skal selv tjene på det, så din pris er helt fair. 

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 minutter siden, Tim Hansen skrev:

Er deres børn mindre udsatte, når de sover?

Du er over 18 år og har endda erfaring med arbejdet, det ville som forældre betyde en hel del for mig... Ja det er en dyr fest, når man både skal have nyt tøj, gave og oveni det betale for at få ungerne passet, men sådan er det at få børn, så er "mine penge" lige pludselig ikke så meget "mine" længere.

Et arbejde defineres på den måde, at du som arbejdstager sælger din tid og koster din tid 100 kr. i timen, så koster den 100 kr. i timen, også når de sover. Du kan evt. nævne, der er noget der kaldes aften og nat takst ;) 

Hvis det er en vennetjeneste, så er det jo noget andet, så taler man overhovedet ikke løn, men er det et arbejde, så er du nødt til at glemme alt om samvittighed, din tid koster det den koster. Jeg går ikke udfra de har ansat dig og indbetaler skat på dine vegne, så alternativt skal de jo til et bureau, og de skal lønne en ansat efter en overenskomst og skal selv tjene på det, så din pris er helt fair. 

Mon ikke det er mere løst aftalt. 😁

Til TS - din pris er ikke urimelig, men vil de kun give 1.000 kr., så må du jo overveje om det er det værd. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 1 minut siden, ThomasSneum skrev:

Mon ikke det er mere løst aftalt. 😁

Til TS - din pris er ikke urimelig, men vil de kun give 1.000 kr., så må du jo overveje om det er det værd. 

Jeg kigger på det fra arbejdsgivers side, og jeg ville ikke være bekendt at betale mindre en 100 kr. i timen... Jeg ville så vælge et bureau, fordi jeg ikke vil benytte mig af sort arbejde, men det ser i dette tilfælde ikke ud til, at de har samvittighed, så længe de kan få ungerne af vejen til discountpris.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 1 minut siden, Tim Hansen skrev:

Jeg kigger på det fra arbejdsgivers side, og jeg ville ikke være bekendt at betale mindre en 100 kr. i timen... Jeg ville så vælge et bureau, fordi jeg ikke vil benytte mig af sort arbejde, men det ser i dette tilfælde ikke ud til, at de har samvittighed, så længe de kan få ungerne af vejen til discountpris.

Mange tænker på børnepasning hjemme, som lidt en "vennetjeneste" eller en måde at tjene lidt lommepenge og samtidig gøre en tjeneste. 

Ellers kunne de bare bestille en professionel barnepige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Lige nu, ThomasSneum skrev:

Mange tænker på børnepasning hjemme, som lidt en "vennetjeneste" eller en måde at tjene lidt lommepenge og samtidig gøre en tjeneste. 

Ellers kunne de bare bestille en professionel barnepige.

Og derfor nævnte jeg det med "vennetjeneste" men det fremgår jo ikke af hendes oplæg... Det var det jeg mente med, at jeg bruger et bureau. Der selvfølgelig noget der hedder en bagatelgrænse, men er der tale om de aftaler en reel pris for arbejdet, så er det sort arbejde og det synes jeg bare er forkert, men det kan man jo se forskelligt på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, Gæst klumpfisk skrev:

Jeg er en 20 årig pige fra Odense. Går på HF og har tidligere været i praktik over to omgange i samme børnehus (børnehave og vuggestue). Nok sammenlagt i 4-5 måneder. Jeg har en steddatter og derudover har jeg passet to søde og velfungerende drenge, på 2 og 4 år, engang imellem i omkring et år. Så jeg er rimelig vandt til børn.

På næste lørdag skal deres forældre giftes. Da skal jeg hente dem i bil kl. 17:30 i nærheden af middelfart, hvor jeg skal køre hjem til dem og overnatte der. De spurgte mig om jeg havde nogle planer om søndagen og om det var ok at de kom hjem når de havde lyst. Det sagde jeg at det var. De foreslog at betale 1000 kr. i det hele. Det har været aftalen at jeg skulle passe dem på dagen i flere måneder,og de havde ikke sagt noget om at lønnen skulle ændres, så havde bare regnet med at det var 100 kr. i timen som vi plejer når jeg, som normalt, bare passer dem i et par timer ad gangen. Jeg svarede dem og foreslog at sige 100 kr. for de vågne timer og halv pris (50 kr.) for de sovende timer (de sover i 13 timer). Det syntes de var for meget når drengene alligevel bare sov. Så inden jeg svarer igen, tænkte jeg at jeg lige ville se hvad andre synes.

Jeg har det helt ok med at tage mindre for det i nattetimerne, men får også lidt en uretfærdighedsfølelse over at de "prutter" sådan om prisen, fordi at jeg jo ikke tager noget for at skaffe bil, køre til middelfart, benzin og får også tit en fornemmelse af at de i ofte regner meget præcist ud hvor længe jeg har været der og gerne betaler lidt mindre end det jeg faktisk har været der. Har selvfølgelig forståelse for at de også gerne vil spare, men jeg prøver jo også at få økonomien til at hænge sammen, og det er derfor at jeg har et arbejde. Heldigvis er jeg super glad for at passe drengene og vi har det rigtig hyggeligt, så jeg kan sagtens overleve at det er sådan. Samtidig er jeg også i tvivl om hvad der er normalt at tage for så mange timer og om natten som barnepige, så ville heller ikke komme med en unfair pris. Jeg er lidt nervøs for at tage noget som er unfair for dem, men vil samtidig heller ikke blive udnyttet.

Hvad synes i er fair at tage i timen og for nattetimerne? Var det unfair af mig at foreslå det?

Hvad vil din totale pris løbe op i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst klumpfisk

Hej alle, og tusind tak for jeres svar!

Er der nogle som har erfaring med hvordan man får sagt hvad man vil være med til i sådan en situation på en god måde uden at det kommer til at lyde diskuterende? Kan næsten ikke lade være med at få dårlig samvittighed overfor dem over at kræve så meget af dem. Jeg nyder jobbet og det føles ikke som arbejde når jeg er der og det er jo ikke fordi at jeg ikke vil gøre noget ekstra for dem. Men samtidig har jeg jo også ting jeg skal kunne betale og det at have sådan nogle små jobs giver bare lidt ekstra til økonomien. Så jeg har heller ikke lyst til man bare kan få mig til alt muligt uden at være villige til at betale en fair pris. Det er lige med at finde en balance... 

Jeg ved ikke hvad prisen ender med at blive, for de har ikke et bestemt tidspunkt de vil komme hjem på. Men hvis man f.eks. forestiller sig at de kommer hjem kl. 12 til middag næste dag, at jeg tager halv pris for nattetimer og at de sover i 13 timer, ville de blive omkring 1350 kr i alt. Hvis de kom hjem kl. 9 ville de blive 1000 kr. ligesom de foreslog. Så det er næsten alt efter hvad tid de kommer hjem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er jo ikke en nem måde at sige det på, det nemme er at løbe med de 1000 kr. og siger at det er det. Forskellen bliver jo som du beskriver her, ikke særlig stor... Jeg tror simpelhen blot de tror det bliver meget dyrt, uden overhovedet at have regnet på det, og hvis du skriver regnestykket til dem, så tror jeg de ender med at være godt tilfreds. Sætter man prisen ned, så er det svært at få den op, så selvom du er glad for at passe deres unger, så har du også et regnskab der skal gå op, så send dem regnestykket og se hvad de siger til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.