Legendin

Lugt i købt hus

Recommended Posts

Legendin

Hej alle,

Vi har købt et hus og oplever lugt. Der er generelt et lugt i huset som jeg ikke kan beskrive. Der er dog den ene værelse der er slem og lugter af kælder.

Denne værelse er ifølge salgsopstillingen en stue (to stuer). Vi har dog fået at vide, at det tidligere var garage men lavet om. De sov derinde ifølge dem, men det er ikke muligt.

Ifølge tilstandsrapporten er huset 185km2 med garage på 30km2. Vi har altid troet at denne stue var en del af huset, hvor vi efter lugten bliver mistænksomme. Da vi måler km2 ser det ud til st være eksklusiv denne stue, så det er en garage. Der står yderligere denne sætning "Garagen er i dag inddraget som beboelse/ophold".

Jeg ved at mere undersøgelse kunne ligges i det før køb, men vi er førstegangs huskøbere og har ikke kunne fange den. 

Hvad kan jeg gøre herfra? Ejerskifte? Advokat? Fix det selv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Lugt er vist ikke en deal-breaker. Men det kan årsagen jo være. Find ud af hvad forårsager lugten. Er det fugt, mug, svamp?

Herefter får I en idé om det er noget at gå efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 1 time siden, Legendin skrev:

Hej alle,

Vi har købt et hus og oplever lugt. Der er generelt et lugt i huset som jeg ikke kan beskrive. Der er dog den ene værelse der er slem og lugter af kælder.

Denne værelse er ifølge salgsopstillingen en stue (to stuer). Vi har dog fået at vide, at det tidligere var garage men lavet om. De sov derinde ifølge dem, men det er ikke muligt.

Ifølge tilstandsrapporten er huset 185km2 med garage på 30km2. Vi har altid troet at denne stue var en del af huset, hvor vi efter lugten bliver mistænksomme. Da vi måler km2 ser det ud til st være eksklusiv denne stue, så det er en garage. Der står yderligere denne sætning "Garagen er i dag inddraget som beboelse/ophold".

Jeg ved at mere undersøgelse kunne ligges i det før køb, men vi er førstegangs huskøbere og har ikke kunne fange den. 

I er først nødt til at finde ud af hvad lugten skyldes, først derefter kan man komme videre med en klage/sag

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
On ‎09‎-‎07‎-‎2019 at 08:03, Legendin skrev:

Hej alle,

En muligt forklaring kan være at der in a garage normalt ikke ligges en radon spærre, dette medfører en højere koncentration af fugt in selveste værelset, in kombination at der in en garage normalt ikke skal isoleres.

Kig i jeres tilstand rapport om der er givet tilladelse til beboelse in den omtalte værelse, hvis der er givet tilladelse kan du kontrollere hos kommunens tekniske forvaltning om radon og isolations krav er overholdet, og om der er hulmur isolation in dette del.

Vær opmærksom på at hvis din mistanke om garage/beboelse kan være årsag, så kan du nemt installere ekstra udluftning som oftest fjerner luftgener i løbet af kort id. 

ps. et manglende radon spærre giver dig gode muligheder for en sag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Legendin
For 4 timer siden, Jojojo skrev:

En muligt forklaring kan være at der in a garage normalt ikke ligges en radon spærre, dette medfører en højere koncentration af fugt in selveste værelset, in kombination at der in en garage normalt ikke skal isoleres.

Kig i jeres tilstand rapport om der er givet tilladelse til beboelse in den omtalte værelse, hvis der er givet tilladelse kan du kontrollere hos kommunens tekniske forvaltning om radon og isolations krav er overholdet, og om der er hulmur isolation in dette del.

Vær opmærksom på at hvis din mistanke om garage/beboelse kan være årsag, så kan du nemt installere ekstra udluftning som oftest fjerner luftgener i løbet af kort id. 

ps. et manglende radon spærre giver dig gode muligheder for en sag

Hej, mange tak for informativ svar. Værdsætter det meget.

Det er en garage ifølge tilstandrapporten med følgende bemærkning ""Garagen er i dag inddraget som beboelse/ophold". Vil dette ikke være grund til at lugten generer resten af huset samt årsag til forbedring gennem ejerskifte?

Ved ikke om dine råd og radon kun gælder beboelse eller også garage?

Jeg har haft håndværker på besøg som anbefalede følgende:

- udluftningshuller (ingen idag) i sider men også loft

- udskifte loft til nyt gips/tjekke isolation

- Den ene væg er ikke mere end en mursten bred uden isolation. Denne skal dækkes

- Når vi tramper på gulvet føles intet beton - mere som om et tomt område befinder sig under fliserne. Der er gulvvarme. Han mente ikke det var nødvendigt i starten, men kunne overvejes at kigge derunder og evt udskifte

Lyder disse råd fornuftige?

Tak på forhånd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
For 11 timer siden, Legendin skrev:

Det er en garage ifølge tilstandrapporten med følgende bemærkning ""Garagen er i dag inddraget som beboelse/ophold". Vil dette ikke være grund til at lugten generer resten af huset samt årsag til forbedring gennem ejerskifte?

- Den ene væg er ikke mere end en mursten bred uden isolation. Denne skal dækkes

- Når vi tramper på gulvet føles intet beton - mere som om et tomt område befinder sig under fliserne. Der er gulvvarme. Han mente ikke det var nødvendigt i starten, men kunne overvejes at kigge derunder og evt udskifte

Tak på forhånd

Fire øjne ser bedre end to, forstået på den måde, at jeg ikke ville lægge min tro på en håndværker.. Kunne lyde pga hulrum, at der måske har været en gammel bilgrav under gulvet og der kan samles vand og gammelt vand lugter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 17 timer siden, Legendin skrev:

Tak på forhånd

Fedt, har en pointe mht. beliggenhed og grundens historien.

Jeg synes din håndværker kommer med fornuftige forslag, men tag det roligt før du investerer masser af penge på noget som ikke vil gør dit hus mere værd.

Først synes jeg du skal sætte et beløb i er villigt til at ofre på de gener, så mener jeg der er gode grunder til at nærstudere tilstands rapporten, prøv at finde ud hvem har lavet den, og se om de er troværdigt, (tro på mig, ikke alle er).

Læs lidt om Radon i jeres område.

Lær om hvordan vandspejlet i jeres område er.

Bygge året fortæller lidt om hvor travlt håndværkere har været.

Hvor langt vil i være boende i huset

Der er mange  måder at komme frem til en beslutning.

IMHO. lig al jeres energi in gulvet, undersøg og invester DER,!!  Enkelt murstens væge kan man nemt, og uden store omkostninger gøres fugt gener fri, og isoleres forsvarligt begge indefra og udefra, her kigger man på vindretning udseende og udluftning.

Loftet kan nemt og enkelt efter isoleres, læs dig til et fornuftigt løsning in netop din område 

Til sidst. Tænk 10 år frem, held og lykke, og har du specifikke spørgsmål, så kan du bare spørge, jeg prøver at svare bedst jeg kan herfra.

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind