ThomasSneum

Netflix indfører rygeforbud

Recommended Posts

Lucianone

Det virker hyklerisk. Fordi man har jo intet imod at vise den ene voldsscene efter den anden, hvor folk slås til blods eller endda myrdes for åben skærm. Så længe man har grov vold i næsten alle amerikanske tv-film og tv-serier, kan jeg ikke tage seriøst, at man ikke må se folk ryge en smøg.

Med hensyn til den gode fortælling, så er det altid en afvejning, om man bør vise virkeligheden, som den er. Der er ting, man ikke viser i film. F.eks. børn der misbruges seksuelt kan man jo af gode grunde ikke vise direkte. Man kan heller ikke direkte vise folk der bliver parteret o.s.v. Virkeligheden kan være for brutal til at blive vist på tv. Det er jo også derfor, at man forbyder folk at dele f.eks. videoer af terrorister, der slår folk ihjel eller lignende.

Men så længe man intet problem har med at vise vold og mord, så synes jeg også, at man kan vise folk der ryger eller drikker. Ellers virker det som sagt hyklerisk. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Har det ikke været sådan længe i mange producenters film, jeg synes det er sjældent man ser folk ryge nutildags.

Det er næsten ved at blive anderledes med toilet brug i film, det var tabu og sjældent sagt, nu synes jeg det sker ofte og på de mest mærkelige tidspunkter osv..

Synes det er fint nok at rygning tages fra en karakter rolle, da lige præcis disse roller kan blive en rollemodel for yngre generationer og derigennem påvirke nogen til at synes rygning er sejt.

Præcis som farten dræber, så er det sejt at køre stærkt og nogle gør, og der er folk der ryger, og det dræber også. Så unge starter godt med at undgå at se for meget rygning i film, og finde deres stærke rollemodeller der, og tro det er sejt, vi har nok i at nogle finder hastighed underholdende.

Så ingen indvendinger herfra, kan godt undvære den del af en karakterrolle, selvom nogle ser seje ud, så er det for længst blevet mere fjoget at se rygere stå med en cigaret end det var i 70'rne.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 10 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Har det ikke været sådan længe i mange producenters film, jeg synes det er sjældent man ser folk ryge nutildags.

Det er næsten ved at blive anderledes med toilet brug i film, det var tabu og sjældent sagt, nu synes jeg det sker ofte og på de mest mærkelige tidspunkter osv..

Synes det er fint nok at rygning tages fra en karakter rolle, da lige præcis disse roller kan blive en rollemodel for yngre generationer og derigennem påvirke nogen til at synes rygning er sejt.

Præcis som farten dræber, så er det sejt at køre stærkt og nogle gør, og der er folk der ryger, og det dræber også. Så unge starter godt med at undgå at se for meget rygning i film, og finde deres stærke rollemodeller der, og tro det er sejt, vi har nok i at nogle finder hastighed underholdende.

Så ingen indvendinger herfra, kan godt undvære den del af en karakterrolle, selvom nogle ser seje ud, så er det for længst blevet mere fjoget at se rygere stå med en cigaret end det var i 70'rne.

Nu synes jeg også, at det afhænger af, om der er tale om fiktion eller et forsøg på skildring af virkeligheden.

F.eks. hvis man skal lave en film om Karen Blixen, vil det være naturligt at skildre hende storrygende. Fordi hun VAR en storryger. Og så ville det gøre fortællingen mere utroværdig, hvis hun ikke må vises mens hun sidder og ryger.

Er der derimod tale om fiktion (hvad de fleste film jo er), så kan jeg godt følge, at det er uhensigtsmæssigt at skildre en karakterrolle eller "helt" som ryger eller for den sags skyld alkoholiker. Det er der vel ingen grund til.

Dog fastholder jeg, at jeg ser noget hykleri her. Fordi karakterrollen må ikke være ryger, men han må godt være voldsmand og slå 5-10 af sine fjender ned eller endda slå nogle af dem ihjel. Og amerikanske film er næsten over én kam spækket med vold og mord. I hvert fald actionfilm og spændingsfilm. Så har jeg bare svært ved at tage det seriøst, at man ikke må se nogen ryge i samme film. 

Det samme med nøgenhed. Der er amerikanerne utroligt sippede. De må godt vise "helten" slå ti mand ihjel eller slå sine fjender til blods. Men uha, ser man en numse, et par bryster eller - uha, endnu værre! - et kønsorgan (m/k), så er amerikanerne nærmest ved at gå ud af kroppen af forargelse. På det punkt er amerikanerne et meget underligt folk. Har intet problem med vold, men kan ikke tåle at se en naturlig nøgen krop. Amerikanernes motto må være noget i retning af "make war, not love!".....

På det punkt er vi heldigvis mere afslappede her i Norden, hvor man godt må vise nøgne mennesker i spillefilm.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Hvad bliver det næste? At vi ikke må vise "Huset på Christianshavn" på de kurser vi har overfor kursister med anden kulturbaggrund, som skal lære hvordan man begår sig socialt på en arbejdsplads, når dagen er slut og man skal lære sine kollegaer at kende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Personligt mener jeg at det er godt at være opmærksom på brugen af tobak, alkohol og vold osv. i film. Men vi nærmer og nogle tiltag hvor vi kvæler den frie kreative proces og fortælling. 

Jeg bryder mig ikke om forbudet. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 14 minutter siden, BenniM skrev:

Hvad bliver det næste? At vi ikke må vise "Huset på Christianshavn" på de kurser vi har overfor kursister med anden kulturbaggrund, som skal lære hvordan man begår sig socialt på en arbejdsplads, når dagen er slut og man skal lære sine kollegaer at kende?

Sådan noget som Olsen-Banden og Huset på Christianshavn ville sikkert ikke slippe gennem nåløjet på Netflix. Da de jo ryger og drikker som bare pokker i de to serier.

Men et eller andet sted skildrer serierne jo bare virkeligheden, som den var engang. Jeg husker da godt 70´erne og 80´erne, hvor folk røg og drak som gale (de gjorde de også i 60´erne, men det er jeg så for ung til at huske). Det var først i 90´erne, at der begyndte at komme fokus på, hvor usundt det var. Jeg husker flere fra mine bedsteforældres generation, der decideret døde af enten røg eller druk og ikke blev meget ældre end 55-60 år gamle. Min mormor blev f.eks. kun 62. Hun døde af nyresvigt som følge af for meget alkohol. Jeg husker, da jeg var dreng og kom i deres hjem. Der var altid bajere på bordet. Og der var altid tilrøget i huset. Jeg husker, hvordan det sviede i øjnene konstant, når man kom i huset. Da jeg var i 11-12 års-alderen, spurgte jeg forsigtigt min mormor om, hun ikke drak lidt for meget. Men hendes svar var "årh, en enkelt øl til maden tager ingen vel skade af!". Men problemet var jo, at hun drak øl til samtlige måltider. Og et par år senere døde hun af det.

Derfor har jeg det også fint nok med, at der er kommet mere fokus på skadevirkningerne ved tobak og alkohol. Fordi jeg har set mennesker dø af den slags. Men alt med måde. Vi skal også turde skildre virkeligheden, som den er. Ellers bliver det altså for politisk korrekt efter min smag. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

For mig handler det ikke om, at vi ikke kan tåle at se folk, der ryger. Men derimod om det betænkelige i, at filmenes manuskript-forfattere stadig indlægger scener, der kræver, at skuespillerne skal ryge under optagelserne. For dels er det et urimeligt krav at stille skuespillerne, og dels udhuler det oplysningskampagnerne om, at rygning er skadeligt.

Det kan efter min mening ikke sidestilles med scener, hvor skuespillerne er berusede eller endog indtager narkotika. For vi ved jo godt, at skuespillerne ikke gør dette i virkeligheden, men bare lader som om. Men når de ryger tobak og puster røgringe ud, så er det noget, som de er nødt til at gøre rigtigt. Derfor finder jeg, at Netflix har gjort det rigtige ved at fjerne rygningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 45 minutter siden, Erpe skrev:

For mig handler det ikke om, at vi ikke kan tåle at se folk, der ryger. Men derimod om det betænkelige i, at filmenes manuskript-forfattere stadig indlægger scener, der kræver, at skuespillerne skal ryge under optagelserne. For dels er det et urimeligt krav at stille skuespillerne, og dels udhuler det oplysningskampagnerne om, at rygning er skadeligt.

Det kan efter min mening ikke sidestilles med scener, hvor skuespillerne er berusede eller endog indtager narkotika. For vi ved jo godt, at skuespillerne ikke gør dette i virkeligheden, men bare lader som om. Men når de ryger tobak og puster røgringe ud, så er det noget, som de er nødt til at gøre rigtigt. Derfor finder jeg, at Netflix har gjort det rigtige ved at fjerne rygningen.

Man må håbe der ikke kommer en scene hvor de skal spise ristede løg, eller rød salami :ad!:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 1 time siden, ThomasSneum skrev:

Man må håbe der ikke kommer en scene hvor de skal spise ristede løg, eller rød salami :ad!:

Hvorfor dog det?

Selvfølgelig kan der også være vegetarer blandt skuespillerne. Men så må de jo vælge, om de alligevel også vil være med i film med scener, hvor de skal spise kød.

Men der er efterhånden så mange fanatiske ikke-rygere blandt de unge, at det da er urimeligt at forsøge at tvinge dem til at ryge bare for at få en filmrolle, når man samtidig kører særdeles dyre oplysningskampagner om, hvor enormt skadelig rygning er!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind