snoozz

Vitaminer til kræftramte ?

Recommended Posts

snoozz

Hej alle !.

Efter et langvaringt kræft-forløb, som dog lader til at være sat i stå efter massiv stråleterapi, har jeg svært ved at får spist ordenligt. Og det man kalder senfølger. Fx har jeg ingen tænder tilbage, men også bare det at sluge man er svært medmindre det er flydende.

Og jeg er begyndt at føle mig træt næsten hele dagen, faktisk er der dage hvor jeg slet ikke står op for andet end at gå på toilettet, eller lige lave en hurtig bolle.

Så tænkte jeg måske har behov for en eller anden slags kost-tilskud?

Men det er jo en gigantisk jungle med dem !

Så mit spørgsmål er:

Skal jeg bare købe en hvilken som helst bøtte med mulivitaminer, eller er der særlige mærker som er gode? Mulivivol, og så er der de der Vitaepro på TV, eller er det fint bare med supermarkedets mulitvitaminer - hvad end mærke det nu hedder ?

Tænker i al fald jeg skal have en form for tildskud, da jeg kun er "frisk" måske 4 timer pr døgn og nærmest kun kan ligge ned resten af tiden og se TV, og de sidste 4, kommer jeg sjældent længere end i bad en tur.

På en virkelig god dag, kan jeg lige magte at gå ned til købmanden som er en tur på 5-10 min afhængigt af tempo, men så er jeg også helt "flad" når jeg kommer hjem igen.

Skal siges jeg allerede er førtidspensionist pga ovenstående, men ville gerne kunne have energi til lidt mere end se TV og gå i bad. Faktisk kan der gå uger imellem jeg overhovedet kommer ud af min lejlighed, da jeg tit bare bestiller dagligvarer til levering, så slemt er det. ..!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Du bliver nødt til at være lidt hård ved dig selv og tvinge dig til at spise lidt mere mad, gerne sund og næringsrig mad. Og så bør du udfordre dig selv ved at tvinge dig selv til mindst 3-4 gåture om ugen af 15-20 minutters varighed, så du langsomt kan komme i bedre kondi. 

Ingen tænder? Kan du ikke få et gebis?

Sund mad og motion er efter min opfattelse de vigtigste ting, hvis man ønsker at få et bedre liv.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tormentor
For 14 timer siden, snoozz skrev:

Hej alle !.

Efter et langvaringt kræft-forløb, som dog lader til at være sat i stå efter massiv stråleterapi, har jeg svært ved at får spist ordenligt. Og det man kalder senfølger. Fx har jeg ingen tænder tilbage, men også bare det at sluge man er svært medmindre det er flydende.

Og jeg er begyndt at føle mig træt næsten hele dagen, faktisk er der dage hvor jeg slet ikke står op for andet end at gå på toilettet, eller lige lave en hurtig bolle.

Så tænkte jeg måske har behov for en eller anden slags kost-tilskud?

Men det er jo en gigantisk jungle med dem !

Så mit spørgsmål er:

Skal jeg bare købe en hvilken som helst bøtte med mulivitaminer, eller er der særlige mærker som er gode? Mulivivol, og så er der de der Vitaepro på TV, eller er det fint bare med supermarkedets mulitvitaminer - hvad end mærke det nu hedder ?

Tænker i al fald jeg skal have en form for tildskud, da jeg kun er "frisk" måske 4 timer pr døgn og nærmest kun kan ligge ned resten af tiden og se TV, og de sidste 4, kommer jeg sjældent længere end i bad en tur.

På en virkelig god dag, kan jeg lige magte at gå ned til købmanden som er en tur på 5-10 min afhængigt af tempo, men så er jeg også helt "flad" når jeg kommer hjem igen.

Skal siges jeg allerede er førtidspensionist pga ovenstående, men ville gerne kunne have energi til lidt mere end se TV og gå i bad. Faktisk kan der gå uger imellem jeg overhovedet kommer ud af min lejlighed, da jeg tit bare bestiller dagligvarer til levering, så slemt er det. ..!

Disse er kåret som bedst.

https://www.med24.dk/kosttilskud/vitaminer/multivitaminer/omnimin-pure-360-stk?dfw_tracker=26995-3690&gclid=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_LYmP8p4CBhM3aDU01jTXIweErg6LfU7HezOwiAQNzujEIouFNX_2gaAsgHEALw_wcB

Vita pro har jeg ingen erfaring med, men jeg har spist Boswelia høj dosis i årevis, grundet colon irritabile, som jeg inden blev indlagt årligt for, efter jeg er begyndt med Boswelia, kan jeg igen spise alt det sunde jeg måtte før pille fra kosten.

Boswelia har iøvrigt gavnlig effekt på cancer.

Det er vel værd at prøve

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, Tormentor skrev:

Disse er kåret som bedst.

https://www.med24.dk/kosttilskud/vitaminer/multivitaminer/omnimin-pure-360-stk?dfw_tracker=26995-3690&gclid=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_LYmP8p4CBhM3aDU01jTXIweErg6LfU7HezOwiAQNzujEIouFNX_2gaAsgHEALw_wcB

Vita pro har jeg ingen erfaring med, men jeg har spist Boswelia høj dosis i årevis, grundet colon irritabile, som jeg inden blev indlagt årligt for, efter jeg er begyndt med Boswelia, kan jeg igen spise alt det sunde jeg måtte før pille fra kosten.

Boswelia har iøvrigt gavnlig effekt på cancer.

Det er vel værd at prøve

Lidt billigere fra Helsam;)https://www.helsam.dk/search?search=omnimin

Jeg har heller ikke kunnet finde et bedre produkt i DK, man skal blot huske, at dagsdosis = 2 tabletter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 12 timer siden, Lucianone skrev:

Du bliver nødt til at være lidt hård ved dig selv og tvinge dig til at spise lidt mere mad, gerne sund og næringsrig mad. Og så bør du udfordre dig selv ved at tvinge dig selv til mindst 3-4 gåture om ugen af 15-20 minutters varighed, så du langsomt kan komme i bedre kondi. 

Ingen tænder? Kan du ikke få et gebis?

Sund mad og motion er efter min opfattelse de vigtigste ting, hvis man ønsker at få et bedre liv.

Jo jeg fik også lavet et gebis for nogle år siden, men det kan man ikke bruge til noget andet end se pæn ud på billeder, da ikke til at spise med ?

- forstået sådan at jeg mistede følelsen i munden totalt.  Altså jeg kunne hverken smage maden, eller bare hvor i munden det var. Resultat: Man kløjes i det hele tiden !

De optimale ville naturligvis være implantater, men det forhindrer min kræftsygdom da stråler svækker end knogler / bliver som "glas" - splntres hvis man borer i dem.

- Og i øvrigt har jeg ikke 100.000 kr til det formål GG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Og Entralc, takker, dem vil jeg se nærmere på! Så du kan mærke en forskel på om du tager dem eller ikke tager dem ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 18 timer siden, Lucianone skrev:

Især hvis man er småt-spisende, så er det vigtigt at den smule man spiser er sundt og nærende.

Jeg vil mene, at hospitalet har en kostvejleder, der ved noget om dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

Jo jeg fik også lavet et gebis for nogle år siden, men det kan man ikke bruge til noget andet end se pæn ud på billeder, da ikke til at spise med ?

- forstået sådan at jeg mistede følelsen i munden totalt.  Altså jeg kunne hverken smage maden, eller bare hvor i munden det var. Resultat: Man kløjes i det hele tiden !

De optimale ville naturligvis være implantater, men det forhindrer min kræftsygdom da stråler svækker end knogler / bliver som "glas" - splntres hvis man borer i dem.

- Og i øvrigt har jeg ikke 100.000 kr til det formål GG

Har du stadig ikke følelser i munden?

Det er mit indtryk, at man mennesker får lavet proteser, som ikke passer ordentligt, og så lader de være med at bruge dem. I stedet bør man gå tilbage til sin tandtekniker og få dem rettet til.

Drop tanken om implantater. Dem kan der også opstå problemer med. Sidste år snakkede jeg med min tandlæge om implantater, og han fortalte, at flere af dem som startede med at få lavet implantater er begyndt at få problemer med dem. Nogen får en form for paradentose ved implantaterne. Der er også problemer forbundet med de implantater der er i flere led, altså flere sammenhængende tænder på nogle få implantater.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

Og Entralc, takker, dem vil jeg se nærmere på! Så du kan mærke en forskel på om du tager dem eller ikke tager dem ?

Det kan jeg ikke svare på, for jeg har taget dem i mere end 20 år.

Men selvom man tager multivitaminer kan man godt have brug for flere ved siden af. F.eks. mangler de fleste mennesker magnesium, og her i norden er jorden meget fattig på selen. Derudover mangler de fleste mennesker også c-vitamin (skal helst tages i form af ester-c), hvilket der ikke er så meget opmærksomhed omkring.

På glas med vitaminer har der tidligere stået adt (anbefalet daglig indtagelse), som angivelse af hvor meget vi har brug for, nu er det erstattet af RI (referenceindtag). Men her bør man være obs på, at disse doser er tiltænkt raske mennesker som en vedligeholdelsesdosis.

Adt/RI angiver hvor meget soldater i krig har brug for, bare for at overleve.

I dette link kan du se både adt (RI), ODA (optimale daglige anbefaling) og terapeutiske doseringer. https://books.google.de/books?id=EPerEttWuykC&pg=PT276&lpg=PT276&dq=optimal+daglig+tilførsel+dilling&source=bl&ots=2RvdYDci0d&sig=ACfU3U3uOWO0s5Hclm9qOwd1MuHooDAFJg&hl=da&sa=X&ved=2ahUKEwim_tiY6prjAhWhtYsKHZa4AUEQ6AEwCHoECAgQAQ#v=onepage&q=optimal daglig tilførsel dilling&f=false

Hvis du ønsker noget hvor du kan læse om det, og sætte dig ordentligt ind i vitaminer og mineraler, så kan jeg anbefale denne, som endda er på tilbud: https://www.williamdam.dk/boeger/lev-sundt-med-vitaminer-og-mineraler__119213

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Drik cacao mælk, spis noget nutella eller find andre flydende søde sager, som feder.
Desværre er McD jo ikke flydende, det skulle ellers også være godt over flere uger, hvis man vil fedes op.
Men kombiner det lidt, brug en fed sovs til maden hvor muligt.

Vitaminer alene er ikke nok til at styrke din krop og genvinde energi. Og glem ikke for meget usundt, så ender du bare med diabetes type 2, så det er da heller ikke et mål.Føler jeg selv er godt vidende omkring kræft og forhold, især da flere i familien har været ramt. Dette har givet lidt viden og kendskab til området, da det var tæt på.

Jeg føler, jeg lige må tilføje den negative side af alt dette, at med kræft bliver man svækket, og det æder langsomt en op, og vægttab er desværre en af de grundlæggende krops udtryk for at kroppen kæmper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind