Patrioten

Børnecheck og fravær

Recommended Posts

Patrioten

Mere en 5000 børn har mere end 15% ulovligt fravær i skolen og det vil pr. 1 juli koste familien næste kvartals børnecheck som vedtaget af den afgående regering.

Skolerne får med den nye lov indberetningspligt til kommunen og det er mange skoleledere utilfredse med da de foretrækker dialog fremfor sanktioner der vil ramme specielt børnene.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-falder-hammeren-tusindvis-kan-miste-boernechecken-ved-lange-rejser-og-pjaek

Alle undersøgelser viser at danskundervisning er alfa og omega hvis børn og unge skal have en chance for at komme ind på arb.markedet og derfor er det høje fravær blandt især indvandrere uacceptabelt.

Skolerne har tidligere frivilligt kunne indberette fravær til kommunen indtil nu hvor det bliver en pligt og Inger Støjberg forstår ikke skoleledernes kritik da det stigende fravær jo tyder på at dialog ikke var vejen frem.

Er det acceptabelt at indvandrerfamilier rejser på ferie til hjemlandet i flere måneder når alle ved hvor vigtig undervisning er for specielt denne gruppe børn ?

Er det acceptabelt at ramme disse familier på pengepungen når dialog tilsyneladende ikke virker ?

Jeg mener helt klart at økonomiske sanktioner er eneste mulighed overfor denne gruppe indvandrere og jeg har kun hovedrysten tilovers for kritikere der ikke forholder sig til årtiers fejlslagen integration, men stædigt fastholder at dialog er vejen frem !

Hvad mener du ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg mener umiddelbart ikke at man skal ramme ressourcesvage på økonomien - hvilket jeg tror kunne blive tilfældet her. 
Men jeg er også med på udfordringen. 

Man modtager ikke børnechecken for at gå i skole - og det virker en kende desperat at eneste vej man ser ud af udfordringer, er at stramme økonomien. Det er for ensporet.. men det kan jo være effektivt. Jeg vil ikke fordømme det, men jeg ville ikke selv vælge at gå den vej. 

Og så handler dette ikke om indvandrer, selvom de er bredt repræsenteret i denne gruppe. Vi har massere ressourcesvage danske familier også.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg mener at man får børnechecken fordi man har et barn som går i skole, og forældre kan være nok så uopmærksomme i denne tid, så økonomi og budget er nok det tætteste man kommer på noget de stadig ser på og forholder sig til, hvis bare lidt fornuft stadig er tilbage.

Så det er helt korrekt en måde at teste om det ændrer noget, hvad andre konsekvenser det så har, er der måske ikke tænkt over. Pengene er dog til børnene og får de mindre tøj, ingen fritids aktivitet eller andet, så er det nok heller ikke optimalt for barnet. Men det kan forældre jo så forsøge at rette op på hurtigt, jeg ved ikke hvor længe straffen udmåles til at vare her?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 50 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg mener at man får børnechecken fordi man har et barn som går i skole, og forældre kan være nok så uopmærksomme i denne tid, så økonomi og budget er nok det tætteste man kommer på noget de stadig ser på og forholder sig til, hvis bare lidt fornuft stadig er tilbage.

Så det er helt korrekt en måde at teste om det ændrer noget, hvad andre konsekvenser det så har, er der måske ikke tænkt over. Pengene er dog til børnene og får de mindre tøj, ingen fritids aktivitet eller andet, så er det nok heller ikke optimalt for barnet. Men det kan forældre jo så forsøge at rette op på hurtigt, jeg ved ikke hvor længe straffen udmåles til at vare her?

Ahh.. Man får nu ikke børnecheck fordi børnene går i skole - og det er heller ikke en check som tilfalder børnene, men forældrene. Støtten skal dog bruges mht. barnets trivsel. 

...

Helt konkret er børnepenge en økonomisk ydelse, der gives til forældre, indtil barnet bliver myndigt, den dag det fylder 18 år. Det er staten, der udbetaler beløbet, hvis størrelse afhænger af mange forskellige faktorer. 

Krav til børnepenge

Langt de fleste, der er bosiddende i Danmark, kan få børnepenge, når de bringer et barn til verden. Der er dog undtagelser, og derfor vil der i dette afsnit redegøres for, hvad der skal til for, at du kan få udbetalt ydelsen. For at få børnepenge skal du:

Bo i Danmark

Være fuldt skattepligtig i Danmark

Have et barn, der er under 18 år

Have et barn, der opholder sig i Danmark

Have boet i Danmark i mindst to år inden for de sidste 10 år

https://www.laanekassen.dk/boernepenge/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 2 timer siden, ThomasSneum skrev:

Jeg mener umiddelbart ikke at man skal ramme ressourcesvage på økonomien - hvilket jeg tror kunne blive tilfældet her. 
Men jeg er også med på udfordringen. 

Man modtager ikke børnechecken for at gå i skole - og det virker en kende desperat at eneste vej man ser ud af udfordringer, er at stramme økonomien. Det er for ensporet.. men det kan jo være effektivt. Jeg vil ikke fordømme det, men jeg ville ikke selv vælge at gå den vej. 

Og så handler dette ikke om indvandrer, selvom de er bredt repræsenteret i denne gruppe. Vi har massere ressourcesvage danske familier også.  

Helt enig i at det rammer børnene, men hvis resultatet betyder at forældre tænker sig om inden de tager på to måneders ferie er løsningen iorden.

Jeg er derimod ikke enig i danske svage familier bidrager særligt meget til fraværsstatistikken, endsige månedlange ferier 🙂

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, ThomasSneum skrev:

Så burde ikke kun de ressourcesvage tænke sig om og forholde sig, så det ikke rammer hverken dem eller andre, der modtager en børnecheck.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 15 minutter siden, dewey skrev:

Så burde ikke kun de ressourcesvage tænke sig om og forholde sig, så det ikke rammer hverken dem eller andre, der modtager en børnecheck.

Umiddelbart har det sjældent virket, bare at fortælle folk med udfordringer, at de skal tage sig lidt sammen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Et højt fravær kan skyldes mange andre ting end nødvendigtvist dårlig integration, f.eks. Sygdom af den ene eller den anden art og det synes jeg da nu ikke man skal straffes for. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 18 minutter siden, 78stonewobble skrev:

Et højt fravær kan skyldes mange andre ting end nødvendigtvist dårlig integration, f.eks. Sygdom af den ene eller den anden art og det synes jeg da nu ikke man skal straffes for. 

Så er det jo godt man kan få det op til overfladen, og begrunde det, istedet for at lade det gå i glemmeren og bare fortsætte. Så er det sorg, sygdom eller lignende, så har forældre et ansvar og der får de så en pegefinger når de hører børnechecken nu er spil, når de ikke ville reagere tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 28 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Så er det jo godt man kan få det op til overfladen, og begrunde det, istedet for at lade det gå i glemmeren og bare fortsætte. Så er det sorg, sygdom eller lignende, så har forældre et ansvar og der får de så en pegefinger når de hører børnechecken nu er spil, når de ikke ville reagere tidligere.

Helt enig, det drejer sig om at gøre op med den evindelige laden stå til dialog der aldrig resulterer i fremgang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind